Lexus notuje rekordowy wynik. Japońskie SUV-y rozdają karty w 2023 roku

Lexus nowym hitem polskiego rynku. W ciągu 11 miesięcy tego roku zarejestrowano ponad 9,5 tys. aut japońskiej marki. To ponad 99 proc. więcej niż przed rokiem i zanosi się na rekord wszech czasów.

Koniem pociągowym biznesu są trzy SUV-y: NX (3775 zarejestrowanych aut), RX (2382 szt.) i UX (2105 egz.). Dziewięć na 10 aut, które wyjechały na drogi miało właśnie takie nadwozie. Z całej trójki najbardziej przystępnym cenowo jest UX, ale już niebawem kierowców czeka zmiana.

Reklama

Lexus UX 200, czyli ostatni dzwonek na silnik 2.0. To przez normy UE

Lexus UX gra w lidze miejskich crossoverów klasy premium. Nad Wisłą idzie mu na tyle dobrze, że zalicza się do czołówki – to trzecie najpopularniejsze auto segmentu C-SUV Premium (ponad 15 proc. udziału). Co w kategorii zdominowanej przez niemieckich producentów można uznać za sukces.

4,5-metrowy UX daje do wyboru trzy rodzaje napędu: hybrydowy, elektryczny i spalinowy. Okazuje się jednak, że najtańszy Lexus UX 200 z klasycznym silnikiem 2.0 znika z oferty, a wszystko ze względu na normy emisji nałożone przez UE. Dlatego wyprzedaż rocznika 2023 to ostatni dzwonek dla osób szukających auta z tradycyjnym napędem.

Lexus UX 2023 – styl i wnętrze w nowej odsłonie. Koniec z gładzikiem

Reklama

Lexus UX po niedawnej kuracji odmładzającej zyskał na wyglądzie i praktyczności. W kabinie pierwsze skrzypce gra nowy ponad 12-calowy wyświetlacz przybliżony do kierowcy o 14 cm. Ekran dotykowy zastąpił stosowany do wcześniej touchpad (potocznie gładzik). W to miejsce umieszczono przyciski do sterowania ogrzewaniem foteli lub schowek na drobiazgi.

Lexus UX - długość 4495 mm, szerokość 1840 mm i wysokość 1540 mm, rozstaw osi 2640 mm / Lexus

Stacja multimedialna Lexus Link pracuje szybciej, jest bardziej intuicyjna w obsłudze i oferuje więcej funkcji. Poszerzono też zakres działania pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 2.5. Standardem jest również nawigacja w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym i korkach. Samochód ma łączność z internetem, więc jest w stanie uzyskać np. dane o cenach na stacjach paliw. Wersja z 12,3-calowym ekranem ma wbudowany moduł nawigacji, który w razie przerwania łączności internetowej, będzie nadal pokazywał trasę, korzystając z pobranych wcześniej danych.

Samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonem przy pomocy Apple CarPlay oraz przewodowo za pośrednictwem Android Auto. Dzięki aplikacji Lexus Link można sterować zdalnie wybranymi funkcjami auta, w tym otwieraniem i zamykaniem drzwi, a także systemem klimatyzacji, by schłodzić lub ogrzać wnętrze.

Lexus UX / Lexus / SEBASTIEN MAUROY

Lexus UX 200 z silnikiem 2.0/173 KM - jakie osiągi i zużycie benzyny?

UX 200 wykorzystuje wolnossący, czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 o mocy 173 KM (204 Nm momentu obrotowego). To wartości zbliżone do jednostek o mniejszej pojemności z turbodoładowaniem, ale silnik Lexusa jest mniej skomplikowany i osiąga aż 40-procentową sprawność cieplną.

Możliwości? Spalinowy UX od zera do 100 km/h przyspiesza w 9,2 sekundy. Przyzwoicie jak na auto o masie 1,5 tony. Producent średnie zużycie benzyny podaje na poziomie 6,6 l/100 km.

Lexus UX / Lexus / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ
Lexus UX / Lexus / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ

Lexus UX 200 z silnikiem 2.0 w trzech wersjach na finał - jakie ceny i wyposażenie?

Benzynowy Lexus UX 200 w wyprzedaży rocznika 2023 jest dostępny w wersjach Pure, Business z pakietem Techno i F Sport Design+.

Najtańszy UX 200 Pure to standardowo m.in. ulepszone systemy bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + 2.5, nowy system multimedialny Lexus Link z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacja w chmurze, asystent głosowy, dwustrefowa klimatyzacja oraz 17-calowe alufelgi. Tak wyposażone auto kosztuje od 134 900 zł (o 23 tys. zł taniej niż cena katalogowa). Jeszcze lepiej wyglądają zniżki na dwie kolejne odmiany…

Lexus UX / Lexus / Daniel Reinhardt
Lexus UX / Lexus / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ

Lexus UX 200 Business z pakietem Techno – cena niższa o 42 500 zł

Znacznie korzystniej wypada Lexus UX 200 w wersji Business z pakietem Techno. Taki japoński SUV w standardzie oferuje: 18-calowe alufelgi, przyciemniane szyby, relingi dachowe, kamerę cofania i czujniki parkowania, czujnik deszczu, ładowarkę indukcyjną telefonu, a także podgrzewane fotele i kierownicę, inteligentny kluczyk oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika. Do tego system monitorujący martwe pole w lusterkach, reflektory Bi-LED, nawigacja w chmurze oraz system ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Taki samochód w wyprzedaży rocznika 2023 kosztuje od 148 900 zł (mniej o 42 500 zł). Ajeśli ktoś zamierza sprawić samochód do firmy, to w tej wersji US kosztuje teraz 990 zł netto miesięcznie w Leasingu KINTO ONE. Umowa zawierana jest na dwa lata, obowiązuje opłata wstępna w wysokości 10 proc., a roczny limit przebiegu wynosi 15 tys. km. Co ważne, auta są dostępne z krótkim terminem realizacji zamówienia.

Lexus UX / Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus UX 250h - hybrydowy SUV taniej o 35,5 tys. zł

Wyprzedaż obejmuje także hybrydowego Lexusa UX 250h. Ten model skrywa pod maską kombinację 2-litrowego silnika benzynowego z dwoma jednostkami elektrycznymi. Łączna moc układu to aż 184 KM. Producent obiecuje średnie zużycie paliwa na poziomie 5,3 l/100 km.

Samochód jest też dostępny z napędem na cztery koła E-Four, który wykorzystuje dodatkowy silnik elektryczny zamontowany przy tylnej osi. System rozpoznaje utratę przyczepności i automatycznie dobiera odpowiedni rozdział momentu obrotowego między przednią a tylną oś. Tylny silnik elektryczny pełni również funkcję generatora, odzyskując energię z hamowania lub z toczenia się i przekazując ją do akumulatora. Cena?

Lexus UX / Lexus / Daniel Reinhardt

Hybrydowy Lexus UX 250h w wersji Business z pakietem Techno kosztuje teraz od 168 900 zł (o 35 500 zł taniej). Ta odmiana w standardzie ma m.in. Lexus Safety System + 2.5, nowy system multimedialny Lexus Link z 8-calowym, dotykowym ekranem, 18-calowe felgi, ładowarkę indukcyjną do smartfona, a także podgrzewane fotele przednie i kierownicę, inteligentny kluczyk oraz elektrycznie otwieraną i zamykaną klapę bagażnika.

Lexus UX / Lexus / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ

Lexus UX 250 F Sport Design+ i rabat 42 tys. zł

Lexus UX 250 F Sport Design + kosztuje od 171 900 zł, czyli o 41 tys. zł mniej niż cena regularna. Samochód w tej wersji może mieć dwukolorowe nadwozie. Standardem jest też pakiet stylistyczny F Sport. Do tego ładniejsze 18-calowe alufelgi F Sport oraz doświetlanie zakrętów. Na pokładzie tapicerka ze skóry syntetycznej Tahara ze szwami Sashiko (w trzech wariantach kolorystycznych). Do tego 12,3-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Link Pro z wbudowaną nawigacją, 10 głośników z subwooferem i elektryczna regulacja kierownicy.

Lexus UX / Lexus / AGNIESZKA-DOROSZEWICZ
Lexus UX / Lexus / Daniel Reinhardt

Lexus UX 200 i UX 250h - dane techniczne, osiągi, wymiary

Masy i wymiary UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Długość (mm) 4495 4495 4495
Szerokość (mm) 1840 1840 1840
Wysokość (mm) 1540 1540 1540
Rozstaw osi (mm) 2640 2640 2640
Liczba miejsc 5 5 5
Współczynnik oporu powietrza 0,33 0,33 0,33
Prześwit (mm) 160 160 160
Masa własna (kg) 1460 - 1540 1540 - 1620 1600 - 1680
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1980 2110 2110
Pojemność bagażnika (l) 334 320 320
Pojemność zbiornika paliwa (l) 47 43 43
Silnik benzynowy UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Pojemność skokowa (cm3) 1987 1987 1987
Liczba cylindrów/zaworów 4/16 4/16 4/16
Układ cylindrów rzędowy rzędowy rzędowy
Max. moc [KM (kW) / obr./min.] 173 (127) / 6600 152 (112) / 6600 152 (112) / 6600
Max. moment obrotowy (Nm / obr./min.) 204 / 4400-4800 190 / 4400-5200 190 / 4400-5200
Silnik elektryczny UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Typ silnika przedniego - Silnik z magnesem trwałym Silnik z magnesem trwałym
Typ silnika tylnego - - Silnik indukcyjny
Moc maksymalna silnika przedniego [KM (kW)] - 80 (109) 80 (109)
Moc maksymalna silnika tylnego [KM (kW)] - - 5,3 (7)
Maks. moment obrotowy silnika przedniego - 202 202
Maks. moment obrotowy silnika tylnego (Nm) - - 55
Bateria hybrydowa UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Typ - Ni-MH Ni-MH
Napięcie - 216 216
Liczba ogniw - 180 180
Łączna moc układu hybrydowego UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
KM - 184 184
Osiągi UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 8,5 8,7
Prędkość maksymalna (km/h) 190 177 177
Zużycie paliwa UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Średnie (l/100 km) 6,6-6,9 5,3-5,7 5,8-6,1
Rodzaj paliwa Benzyna min. 95 oktanów Benzyna min. 95 oktanów Benzyna min. 95 oktanów
Poziom emisji UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Emisja CO2 (g/km) 150-156 120-128 131-137
Norma emisji spalin WLTP WLTP WLTP
Hamulce UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Przód Tarcze wentylowane Tarcze wentylowane Tarcze wentylowane
Tył Tarcze Tarcze Tarcze
Zawieszenie UX 200 FWD UX 250h FWD UX 250h E-FOUR
Przód Kolumna McPhersona Kolumna McPhersona Kolumna McPhersona
Tył Wielowahaczowe Wielowahaczowe Wielowahaczowe
Lexus UX 250h / Lexus / SEBASTIEN MAUROY
Lexus UX 250h / Lexus