Nowa Toyota Proace Max z fabryki Gliwicach wjeżdża na rynek

Toyota w 2019 roku odkryła żyłę złota. Japoński producent kojarzony z technologią hybrydową postanowił zbudować drugi filar swojego biznesu. W Polsce ruszyła pilotażowa budowa struktur nowej marki nazwanej Toyota Professional. Standardy wypracowane nad Wisłą rozlały się na Europę i tylko w 2022 roku Toyota sprzedała 119 tys. aut użytkowych – modeli Proace, Proace City oraz Hilux.

Na koniec tego roku szykuje się kolejny rekord, stąd na rynek wjeżdżają co najmniej cztery premiery. Najważniejszą jest nowa Toyota Proace Max produkowana w Gliwicach. Jak to możliwe?

Reklama

Nowa Toyota do produkcji w Gliwicach. Japończycy i Stellantis dobili targu

Reklama

Toyota pod koniec maja 2022 roku dobiła targu ze Stellantis. Efektem miał być nowy duży samochód użytkowy z napędem konwencjonalnym i elektrycznym. Dziś przyszła pora na zrywanie owoców współpracy.

Nowa Toyota PROACE MAX / Toyota

Nowa Toyota Proace Max pozwala japońskiemu koncernowi wkroczyć do największego i najbardziej lukratywnego segmentu aut dostawczych. Jednocześnie to już trzeci model obok kompaktowego Proace City i średniej wielkości vana Proace, który obejmuje umowa między koncernami. Konstrukcyjnie auto z logo Toyoty jest bliźniakiem takich aut jak: Peugeot Boxer, Ople Movano, Citroen Jumper czy Fiat Ducato.

Toyota Proace Max to bliźniacza konstrukcja do modelu Peugeot Boxer / Peugeot
Toyota Proace Max to bliźniacza konstrukcja do modelu Peugeot Boxer / Peugeot

Nowa Toyota Proace Max jest wielka, ma silnik Diesla, ale może być elektryczna

Producent przewidział sześć różnych konfiguracji Proace Max, dwa rozstawy osi, trzy długości nadwozia i trzy wysokości przestrzeni ładunkowej. Towar można ładować ręcznie przez boczne drzwi przesuwne lub wózkiem widłowym na paletach przez tylne dwuskrzydłowe otwierane pod kątem 270 stopni.

Nowa Toyota PROACE MAX / Toyota

W największym wariancie samochód z napędem elektrycznym zapewnia aż 17 m3 pojemności (identycznie jak w wersji z silnikiem Diesla 2.2/140 KM i 165 KM). Ukryty w podłodze akumulator zapewnia 420 km zasięgu. Proace Max przewidziano też jako jedno- lub trzykierunkową wywrotkę, w wersji platforma, jako nadwozie do zabudowy oraz w wariancie brygadowym z podwójną kabiną.

Nowa Toyota PROACE MAX / Toyota
Nowa Toyota PROACE MAX / Toyota

Toyota zmienia styl swoich hitów, oto nowy Proace Verso i Proace City Verso

Toyota zamieniła także stylistykę całej gamy vanów użytkowych oraz ich wariantów osobowych Proace Verso oraz Proace City Verso. Auta po operacji plastycznej to ładniejszy przód z reflektorami w technice LED. Za drzwiami czeka przeprojektowana kierownica, a w wyższych wariantach cyfrowe zegary, system multimedialny z nawigacją oraz bezprzewodowa łączność ze smartfonem poprzez Apple CarPlay i Android Auto.

Toyota Proace Max, Proace i Proace City / Toyota

Nowy napęd elektryczny Proace ma zapewnić do 350 km zasięgu, czyli od 20 km więcej wobec poprzednika. Dzięki napędowi na przód i ukryciu akumulatora pod spodem, dostawczak ma nisko umieszczoną podłogę. Wnętrze jest w pełni dostępne i oferuje do 6,6 m³ pojemności. Na ładowność też nie można narzekać. To nawet 1400 kg. W wariancie osobowym Proace Verso przewiezie do dziewięciu osób.

Toyota Proace i Proace City / Toyota

Toyota Proace City w nowym stylu i z większym zasięgiem

Mniejsza Toyota Proace City to w Polsce najczęściej wybierany samochód w segmencie kombivanów. Od początku roku zarejestrowano ponad 3100 sztuk tego auta, co stanowi niemal 30 proc. udział w tej kategorii. Najnowszy wariant błyszczy świeżą stylistyką, a bateria w odmianie elektrycznej daje 330 km zasięgu, to o 50 km więcej niż do tej pory.

Użytkowy Proace City występuje na rynku w dwóch wersjach nadwozia - Standard 4,4 m lub Long 4,7 m. W obu odmianach ładowność samochodu sięga nawet 1000 kg, a pojemność przestrzeni ładunkowej wynosi od 3,3 do 4,4 m3. Konfiguracja wnętrza pozwala na transport towarów lub przewóz ludzi. Do wyboru są dwa indywidualne fotele lub trzyosobowa kanapa z przodu. Samochód poradzi sobie także z przyczepą do 1,5 tony.

Toyota Proace City / Toyota

Nowa Toyota Proace City Verso dla dużej rodziny

Toyota Proace City Verso to osobowa odmiana tego modelu także dostępna jako Standard 4,4 m lub Long 4,7 m. Obie wersje są seryjnie 5-, a za dopłatą – 7-miejscowe. Nawet mniejszy wariant okazuje się świetnym samochodem rodzinnym. Kabina jest bardzo przestronna i zachwyca funkcjonalnością. Foremny bagażnik oferuje pojemność od 597 do aż 2126 l. Półkę da się ustawić na dwóch poziomach kufra lub schować za oparciami. Dostęp do pakunków w ciasnych przestrzeniach ułatwi opcja otwieranego okna w tylnej klapie.

Toyota Hilux / Toyota / Jayson Fong

Nowa Toyota Hilux Hybrid 48V – silnik Diesla 2.8 z elektrycznym wsparciem

Nowa Toyota Hilux Hybrid 48V to prawdziwa bomba.Pod odmłodzoną niedawno karoserią kryje 48-woltowy układ miękkiej hybrydy. Zelektryfikowany napęd to autorska konstrukcja Japończyków. Wiodącą rolę w tym zespole gra silnik Diesla 2.8. Mały motor elektryczny, który działa jako rozrusznik, potrafi wspierać silnik spalinowy podczas przyspieszania, a w trakcie hamowania odzyskuje energię i ładuje akumulator. Ma poprawiać osiągi i zmniejszać spalanie. Zaletą rozrusznika-generatora jest szybkie i gładkie uruchamianie silnika, np. po postoju na światłach. Jednostka równomiernie rozwija moc, ma dobrą kulturę pracy. Hybrydowy Hilux może przewieźć do 1400 kg ładunku i holować przyczepę o masie do 1000 kg.

Toyota Hilux / Toyota / Jayson Fong
Toyota Hilux / Toyota / Jayson Fong