Honda e:Ny1 jest drugim po modelu Honda e, w pełni elektrycznym modelem, który wkroczy do tej dynamicznie rozwijającej się części rynku w Europie. Koncern podkreśla, że adresuje auto do młodszych klientów, których będzie chciał zjednać nowatorskimi i inteligentnymi rozwiązaniami. Nawet nazwa odbiega od standardów, do których przyzwyczaiła nas Honda. Ma to wzmocnić wyjątkowość i tożsamość elektrycznego crossovera. Co ważne, e:Ny1 stanowi forpocztę dla wszystkich nowych modeli Hondy z napędem elektrycznym, które rafią na rynek w nadchodzących latach.

Reklama

Wśród konkurentów nowej Hondy znajdują się m.in.: Hyundai Kona, Jeep Avenger, Opel Mokka, Peugeot 2008, a wkrótce także Volvo EX30. Jakie atuty w starciu z nimi ma e:Ny1?

Honda e-Ny1 – co to za samochód i jak wygląda?

Trzeba przyznać, że auto zostało oryginalnie narysowane, choć oczywiście można w nim dojrzeć pewne rodzinne podobieństwa do najnowszych odsłon modeli H-RV i Z-RV. W e:Ny1 uwagę zwraca pozioma ledowa listwa na pasie przednim łącząca smukłe reflektory, która tworzy unikalną sygnaturę świetlną. Pod grillem z nowym, białym logo koncernu (ma być wyróżnikiem wszystkich elektryków Hondy) umieszczono gniazdo ładowania. Opadająca linia dachu ma podkreślać dynamiczny charakter auta, a czarne wstawki w zderzakach i nadkolach dodawać elegancji. Tylne ledowe lampy połączone są listwą świetlną biegnąca przez całą szerokość klapy bagażnika, pod którą widać nazwę "HONDA". Litery mają nową, charakterystyczną czcionkę i biały kolor. Podobne rozwiązanie również będzie stosowane i kolejnych elektrycznych Hondach.

Reklama
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Auto ma długość 4387 mm, szerokość 1790 mm i wysokość 1584 mm, a jego rozstaw osi sięga 2607 mm. Standardowo poruszać się będzie na 18-calowych felgach aluminiowych. Do wyboru jest pięć kolorów nadwozia: Platinum White, Crystal Black, Urban Grey, Vermilion Red oraz Aqua Topaz.

Honda e-Ny1 – przestronne wnętrze

Pomimo kompaktowych wymiarów e:Ny1 zaoferuje wyróżniającą się w klasie przestronność wnętrza. To zasługa umieszczenia płasko w podłodze akumulatora oraz odpowiednio zaprojektowanej kabiny. Przestrzeń bagażowa przy standardowym ustawieniu oparć tylnej kanapy ma 361 l pojemności, a po ich rozłożeniu powiększa się do 801 l do linii okien lub nawet 1176 l, jeśli zdecydujemy się na pełne wykorzystanie miejsca po dach.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Kokpit ma przejrzysty design i wyróżnia się cyfrowymi zegarami o przekątnej 10,25 cala oraz ustawionym pionowo 15,1-calowym ekranem dotykowym na konsoli środkowej. Ten ostatni został podzielony na trzy indywidualne sekcje, które zapewniają łatwy i szybki odstęp do wybranych funkcji. Górna "Connect" dedykowana jest m.in. nawigacji i kamerze, środkowa "Informacje dla kierowcy" pokazuje status pojazdu oraz ustawienia systemu audio i komunikacji, a także menu związane z funkcjami pojazdu elektrycznego i sterowanie telefonem, natomiast dolna "Klimatyzacja", jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za sterowanie temperaturą i nawiewami we wnętrzu.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda

System multimedialny e:Ny1 bezprzewodowo współpracuje z Apple CarPlay i Android Auto, ma też punkt dostępu WiFi do udostępniania sieci pasażerom na pokładzie. Pozwoli ponadto na zdalne aktualizacje OTA (ovet-the-air), dzięki którym użytkownicy będą mieli dostęp do najnowszych wersji oprogramowania i funkcji pojazdu.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Do wyboru są dwie linie wyposażeniowe: Elegance i Advance. Pierwsza wyróżnia się czarnym wykończeniem tapicerki, natomiast druga czarnym lub jasnoszarym z eleganckimi przeszyciami. W Advance standardem jest też panoramiczny szklany dach.

Honda e-Ny1 – jaka moc i zasięg

Nowa Honda została zaprojektowana na dedykowanej autom elektrycznym modułowej platformie e:N Architecture F wykonanej z dużej mierze z wysokowytrzymałej stali. "F" w jej nazwie oznacza wariant z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na przednie koła (platforma ta również trafi do innych małych i średnich elektryków marki).

W przypadku e:Ny1 silnik elektryczny dysponuje mocą 204 KM i momentem obrotowym 310 Nm, który pozwala na przyspieszanie od zera do 100 km/h w 7,6 s oraz osiąganie prędkości maksymalnej 160 km/h. Kierowca będzie mógł też wybrać jeden z trzech trybów pracy jazdy: Sport, Normal i Econ, dopasowanych pod względem osiągów i zużycia energii.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Reklama

Kompaktowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 68,9 kWh ma zapewniać zasięg do 412 km w cyklu średnim WLTP. Będzie go można ładować z maksymalną mocą do 78 kW. To co prawda mniej niż w wielu konkurentów oferujących 100 kW i więcej, ale Honda podkreśla, że większe znaczenie w przypadku e:Ny1 ma stabilność ładowania, dzięki czemu przez większą część tego procesu jest w stanie utrzymać wyższą średnią prędkość ładowania, z niewielkim spadkiem tuż przed osiągnięciem pełnej pojemności. Ma to też zapobiegać przedwczesnemu zużyciu akumulatorów. W każdym razie uzupełnienie energii z poziomu 10 do 80 proc. W e:Ny1 będzie trwać na szybkiej ładowarce około 45 minut, a z Wallboxa 11 kW około sześciu godzin. W pierwszym przypadku szybkie ładowanie pozwali zwiększyć zasięg o 100 km w ciągu 11 minut.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Sprytnym rozwiązaniem jest wyposażenie auta we wskaźnik naładowania widoczny już na pierwszy rzut oka. Jego funkcję pełni czarna listwa ledowa nad gniazdem ładowania. Pulsuje ona w trakcie tego procesu, a po jego zakończeniu świeci się ciągle, by po odłączeniu wtyczki "zamrugać" na pożegnanie. W razie wykrycia błędu ładowania wskaźnik świeci na czerwono. Uzupełnianie energii da się też śledzić i regulować przy pomocy aplikacji My Honda+. Pozwala ona też m.in. na zamykanie, otwieranie i uruchamianie auta czy zdalną obsługę klimatyzacji.

Honda e-Ny1 – wyposażenie i bezpieczeństwo na pokładzie

Mocną stroną nowej Hondy są pokładowe systemy bezpieczeństwa oferowane w ramach pakietu Honda Sensing, a wykorzystujące informacje z zestawu radarów, kamer i 12 czujników ultradźwiękowych do kontrolowania sytuacji wokół auta i odpowiedniego reagowania na nią. Standardem jest tu m.in. system zapobiegania zjeżdżania z pasa ruchu, asystent jazdy w korku, z aktywną kontrolką pasa ruchu, system monitorowania uwagi kierowcy i rozpoznawania znaków drogowych, wspomaganie awaryjnego hamowania, system monitorowania jazdy pojazdu poprzedzającego, a w wersji Advance także system kamer 360 stopni.

Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Honda e-Ny1 – kiedy w sprzedaży, jaka cena

Nowa elektryczna Honda już pojawiła się w cennikach na stronie marki, a to znaczy że można ją już zamawiać u dilerów. Ceny zaczynają się od 219 900 zł za wersję Elegance oraz 234 500 zł za Advance. Można skorzystać też z dofinansowania w ramach programu "Mój elektryk".

Honda e:Ny1 / Honda / Honda

Honda e-Ny1 – dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika

Dane techniczne
Model Elegance Advance
Rodzaj nadwozia 5D
Typ układu napędowego Akumulatorowy pojazd elektryczny
Rodzaj napędu Napęd na jedną oś
Typ skrzyni biegów Automatyczna przekładnia o stałym przełożeniu
OSIĄGI
Moc maksymalna silnika elektrycznego (kW [KM]) 150 (204)
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm) 310
0-100 km/h (s) 7,6
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Poziom hałasu: podczas jazdy, z zewnątrz (dB) 64
WYMIARY
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4387/1790/1584
Rozstaw osi (mm) 2607
Rozstaw kół przednich/tylnych (mm) 1539/1540
Prześwit (z kierowcą) (mm) 135
Średnica zawracania - między ścianami (m) 11,6 m
Promień skrętu między krawężnikami (m) 5,7 m
POJEMNOŚCI
Liczba miejsc (osób) 5
Pojemność bagażnika - podniesione tylne siedzenia (litry, VDA) 361 344
Pojemność bagażnika - opuszczone tylne siedzenia, do dachu (litry, VDA) 1176 1136
Pojemność bagażnika - opuszczone tylne siedzenia, do linii okien (litry, VDA) 801 784
MASY
Masa samochodu gotowego do jazdy (kg) 1655 1677
Masa samochodu gotowego do jazdy (kg) 2080 2080
Ładowność (kg) 425 403
KOŁA I OPONY
Koło dojazdowe/Zestaw naprawczy przebitej opony Zestaw naprawczy do opon
Rozmiar opon Przód/Tył 225/50 R18
Rozmiar i wzór felg 18-calowe Black cut
DANE TECHNICZNE UKŁADU NAPĘDOWEGO I BATERII
Pojemność akumulatora (kWh) 68,9
Zasięg (cykl WLTP) 412
Zużycie energii – wartość uśredniona, cykl WLTP (kWh/100km) 18,2
Typ silnika elektrycznego Prąd stały
Moc ładowarki pokładowej 11 kW prąd zmienny
Rodzaj akumulatora Akumulator litowo-jonowy
Akumulator - liczba ogniw 96
Akumulator - napięcie nominalne 353,3
Ceny od (zł) 219 900 234 500
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda
Honda e:Ny1 / Honda / Honda