- Volvo EX30 już w Polsce, co to za samochód?
- Volvo EX30 krótsze od XC40 o 20 cm, jaka pojemność bagażnika?
- Volvo EX30 i szalone kolory karoserii
- Volvo EX30 zaskakuje wnętrzem, tylko jeden ekran w kabinie
- Volvo EX30 z dżinsową tapicerką to będzie hit
Volvo EX30 ujawnione i jednocześnie debiutuje na polskim rynku. Dostało poważną misję. Sprawić, by zelektryfikowane samochody szwedzkiej marki znikały szybciej niż ciepłe bułeczki z cynamonem. Już dziś hybrydy plug-in i auta elektryczne stanowią w Europie 63 proc. sprzedaży.
Nowy najmniejszy SUV to drugi po 5-metrowym EX90 przedstawiciel elektrycznej rodziny EX. I o ile większy model stanowi popis technologicznych możliwości Volvo, to EX30 z ceną o 10 tys. zł niższą od podobnie wyposażonego auta z silnikiem benzynowym mocno obniża próg wejścia do świata samochodów elektrycznych. Ma być rynkowym przebojem i już na starcie okazuje się sensacją! Opel Mokka-e jest droższy o 19 400 zł! Czym jeszcze najnowsze dziecko skandynawskiej marki chce przekonać kierowców?
Volvo EX30 już w Polsce, co to za samochód?
Volvo EX30 powstało na platformie SEA (Sustainable Experience Architecture) zaliczanej do najbardziej zawansowanych na rynku. Głowili się nad nią inżynierowie Volvo w centrach Geely w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Chinach. Efekt? Nowy SUV pokazuje, że małe może być przestronne i pakowne…
Stylistycznie szereg cech zewnętrznych EX30 upodabnia je do większych modeli Volvo, jednak choćby po proporcjach wyraźnie widać, że Szwedzi otwierają nowy rozdział w designie. Światła do jazdy dziennej mają charakterystyczny motyw T przypominający młot Thora, czyli oręż słynnego nordyckiego boga piorunów. Tylne lampy wzorem C40 i EX90 to osobne klosze: jedne na słupkach, drugie poniżej dolnej linii szyby (ten element stanie się charakterystyczny dla wszystkich kolejnych elektrycznych Volvo).
Volvo obiecuje też uterenowioną wersję, czyli EX30 Cross Country. Taki wariant to m.in. większy prześwit, bojowy wygląd, opony z agresywnym bieżnikiem czy też osłony chroniące nadwozie i spód auta.
EX30 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc. EX30 z opadającą do tyłu linią dachu i zaokrąglonym na gładko przodem powinien mieć znacznie łatwiej – jego współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,28 (dla porównania Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20).
Volvo EX30 krótsze od XC40 o 20 cm, jaka pojemność bagażnika?
Volvo EX30 z długością 4,23 m jest krótsze od XC40 o niecałe 20 cm. To celowy zabieg, by auta nie zjadały się wzajemnie na rynku. Nie znaczy to jednak, że nowy model będzie ciasny – rozstaw osi 2,65 m zapewni równie przestronne wnętrze co starszy brat, jeśli nawet nie lepsze. EX30 jest też krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. To jednocześnie najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30.
Platforma SEA pozwoliła wygospodarować w EX30 dwa bagażniki – tylny to 318 l pojemności (podłoga składa się i pozwala zwiększyć jego głębokość), przedni tzw. frunk przyda się do przechowywania kabli.
Volvo EX30 i szalone kolory karoserii
Volvo EX30 ma przekonać do elektomobilności szczególnie młodych kierowców, stąd obok klasycznych kolorów takich jak czerń, biel czy szarość w ofercie znalazły się żywe i odważne barwy. Pierwsza z nich to Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Nietuzinkową propozycją jest także Moss Yellow – to żółty z odcieniami zieleni, również sparowany z czarnym dachem. Szykuje się szał na drogach. Jednak zanim zakręcą się koła, warto rozejrzeć się w środku…
Volvo EX30 zaskakuje wnętrzem, tylko jeden ekran w kabinie
Od progu EX30 zachwyca prostotą i zaskakuje brakiem tradycyjnego zestawu wskaźników przed delikatnie spłaszczoną kierownicą. Prędkość, poziom naładowania baterii i wszelkie inne informacje są prezentowane na 12,3-calowym centralnym wyświetlaczu. To jedyny ekran w kabinie – za jego pośrednictwem można też sterować multimediami oraz innymi funkcjami auta.
Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią przy kolumnie kierowniczej. Taki trik ma nie tylko ułatwić uruchamianie auta jednym gestem, ale też poprawia funkcjonalność. Brak wybieraka trybów jazdy uwolnił miejsce dla bezprzewodowej ładowarki telefonów, a konsola między fotelami zyskała więcej miejsca na przechowywanie różnych drobiazgów. Mamy też ruchomy podłokietnik, z którego wyjeżdża pojemny schowek. Cały pokład jest pięknie i nastrojowo podświetlany.
Wewnętrzne klamki kierowcy i siedzącego obok pasażera to popis stylistów. Wyglądają jak przedłużenie srebrnej listwy ozdobnej. W przednich drzwiach wygospodarowano też pojemne i podświetlane schowki. Głośniki systemu audio opracowanego przez firmę Harman Kardon znalazły się przed kierowcą, swoją konstrukcją przypominają soundbar. O brzmienie dba algorytm zarządzający dźwiękiem i jego opóźnieniami.
Volvo EX30 z dżinsową tapicerką to będzie hit
W EX30 za żadne pieniądze nie dostaniesz skórzanej tapicerki. Można za to poszaleć z tekstylnymi zamiennikami z materiałów bazujących na surowcach z recyklingu. Czarna i jasna tapicerka to standard. Jasnoniebieska tapicerka Breeze wygląda dobrze, podobnie jak ciemnozielona Pine. Jednak to obicie Indigo o barwie i fakturze dżinsu ma potencjał na hit wśród kupujących.
Volvo EX30 i wyposażenie w systemy bezpieczeństwa
Zaawansowane rozwiązania oparte o LiDAR pozostaną chlubą flagowego EX90. Mimo to nowe EX30obdarowano bogatym zestawem systemów bezpieczeństwa. Z przodu mamy radar i kamerę o długim zasięgu. Osobna kamera szerokokątna i cztery ultradźwiękowe czujniki ułatwią parkowanie. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten pakiet nazwany Safe Space obejmuje 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i 2 czujniki na pokładzie. EX30 ocali też zdrowie rowerzysty - nowy system ostrzeże kierowcę, gdy ten ma zamiar otworzyć drzwi tuż przed nadjeżdżającym rowerem, skuterem lub biegaczem.
Volvo EX30 najbardziej ekologiczne
Volvo EX30 ma być autem, które najmniej obciąży środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez szwedzką markę. Już sam jego rozmiar sprawia, że stworzenie tego auta wymaga mniej energii i materiałów. Kompaktowe rozmiary mają korzystny wpływ na zużycie energii niezbędnej do napędzania auta. Szerokie korzystanie z tworzyw z recyklingu – to kolejny ukłon wobec natury. Aż 25 proc. aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17 proc. stali i 17 proc. tworzyw sztucznych. Samochód na etapie produkcji powoduje powstanie około 18 ton CO2; by pokonać kolejne 200 tys. km ta emisja wyniesie jednie 12 ton (licząc zasilanie według miksu energetycznego EU-27).
Volvo EX30 z napędem na tył lub 4x4, jaki silnik i osiągi? (dane techniczne)
Wreszcie napęd Volvo EX30. Podstawowy model Single Motor to bateria 51 kWh, napęd na tył i silnik elektryczny z magnesami trwałymi (stałymi) o mocy 272 KM (343 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h tylko 5,7 s. Zasięg 344 km. Akumulator jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Ten typ wykorzystuje mniej drogich surowców, a co za tym idzie jest tańszy i z oczywistych względów wpływa na obniżenie ceny auta (o tym na koniec). Niezaprzeczalną zaletą LFP jest to, że cechują się większą trwałością i łatwiej tolerują częste ładowanie również z wykorzystaniem szybkich ładowarek o dużej mocy, a sam proces uzupełniania w nich energii trwa szybciej.
Pośredni wariant Single Motor Long Range jest wyposażony w większy akumulator 69 kWh i napęd na tył (silnik 272 KM). Takie EX30 od 0 do 100 km/h przyspieszy w 5,3 sekundy. Na jednym ładowaniu zapewni aż 480 km zasięgu!
Prawdziwą bombą będzie jednak topowe EX30 Twin Motor Performance AWD, czyli z dwoma silnikami, elektrycznym napędem 4x4 i baterią 69 kWh (akumulator litowo-niklowo-manganowo-kobaltowy; NMC). W tym modelu na tylnej osi także pracuje silnik z magnesami trwałymi, przód to silnik asynchroniczny. Zasięg - 460 km. Osiągi? Świetne! Moc systemowa? 428 KM (154 KM na przedniej osi i 268 KM na tylnej; 523 Nm). Przyspieszenie? Jak w motocyklu, od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy. To najszybsze auto w gamie szwedzkiej marki.
Architektura SEA przewiduje szybkie ładowanie z mocą 153 kW. Wówczas uzupełnienie energii od 10 proc. do 80 proc. ma trwać 27 min. Prędkość maksymalna w każdym wariancie jest ograniczona do 180 km/h. Większość elektryków tej klasy nie jest tak dynamiczna.
Volvo EX30 i cena w Polsce o 10 tys. zł niższa od spalinowego XC40
Volvo EX30 można już zamawiać. Producent przewidział trzy poziomy wyposażenia. Podstawowa wersja Core z napędem na tył i baterią 51 kWh jest wyposażona m.in. w układ aktywnej kontroli prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control), usługi cyfrowe (4 letnia subskrypcja Google Assistant, Google Maps i Google Play Store), układ ostrzegający o kolizjach tylnych, układ BLIS z systemem wspomagającym kierowanie pojazdem, pompę ciepła i ładowarkę AC 11 kW. Taki samochód kosztuje od 169 900 zł, czyli prawie 10 tys. zł mniej niż podobnie wyposażone auto spalinowe - na benzynowe Volvo XC40 Core o mocy 129 KM trzeba mieć od 179 400 zł. Cena EX30 to w dużej mierze zasługa tańszego akumulatora LFP.
Volvo EX30 tańsze od Opla o niemal 20 tys. zł! Tego jeszcze nie było
Dla porównania Opel Mokka-e, który gra w tej samej klasie aut segmentu B-SUV (ale nie jest premium) jest o 19 400 zł droższy - kosztuje od 184 300 zł. Za te pieniądze niemiecka marka oferuje akumulator 50 kWh, napęd na przednią oś, silnik 136 KM, czyli z połową mocy bazowego Volvo EX30! Z kolei weteran elektromobilności, czyli Nissan LEAF (akumulator 39 kWh, silnik 150 KM, zasięg 270 km) to przynajmniej 156 tys. zł. Większy akumulator (59 kWh) w parze z silnikiem 217 KM ma zapewnić 385 KM - taki LEAF kosztuje od 193 tys. zł. Wygląda na to, że Volvo zmienia zasady gry i reszta rynku będzie musiała ostro zrewidować cenniki…
Drugi wariant Plus (akumulator 69 kWh i napęd na tył, silnik 272 KM) oferuje dodatkowo system audio Harman Kardon, układ Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, dwustrefową klimatyzację, bezprzewodowe ładowanie telefonu, elektrycznie otwieranie klapy bagażnika. Cena od 184 900 zł.
Najlepiej wyposażone i najszybsze Volvo EX30 AWD 428 KM Ultra kosztuje od 219 900 zł. Standard to m.in. ładowarka AC 22 kW, Park Pilot Assist, panoramiczny dach, lakierowanie dwubarwne, kamera 360° widok 3D, podparcie odcinka lędźwiowego regulowane elektrycznie w 4 kierunkach, spoiler dachowy Onyx Black.
Volvo EX30 w pigułce, czyli ciekawostki
- Volvo EX30 będzie dostępne również w wersji Cross Country
- Moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia: 11 kW lub 22 kW
- Moc ładowarki prądem stałym DC to 150 kW dla wszystkich wersji
- Mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy)
- Duży i mały akumulator mają niemal identyczną wagę, około 420 kg
- Ekran centralny wyświetli inne funkcjonalności na postoju i inne w trakcie jazdy
- EX30 to zaawansowane funkcje autonomicznego parkowania - bez konieczności dotykania "pedału gazu". Docelowo samochód będzie można parkować sterując smartfonem
Volvo EX30 w liczbach i dane techniczne
- Wymiary (dł./szer./wys.): 4233/2032/1549 mm; dla porównania XC40: 4425/2034/1658 mm
- Rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm)
- 5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (new), Moss Yellow (new)
- 4 możliwe tapicerki: Indigo (przypominająca dżins), Pine, Breeze (błękitna), Mist.
- Koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne)
- Dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance)
- Wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu).
- Przyspieszenie 0-100 km/h odpowiednio: 5,7, 5,3 oraz 3,6 s.