Toyota Yaris doczekała się pierwszej modernizacji, ciekawszych kolorów, bogatszego wyposażenia, cyfrowych nowinek i jednocześnie zyskuje zupełnie nową hybrydę 5. generacji. Japoński producent nie rezygnuje jednak ze starszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…

Reklama

Debiutujący Yaris Hybrid 130 dostał pod maskę nową przekładnię, większy i mocniejszy silnik elektryczny plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. Efekty?

Toyota Yaris Hybrid 130 to nowa hybryda 5. generacji, jakie różnice ze starszą?

Nowa hybryda 1.5 produkowana na Dolnym Śląsku zapewni teraz 130 KM mocy zamiast 116 KM. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Wzmocnienie przekłada się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne w trakcie wyprzedzania.

Już na papierze Yaris Hybrid 130 jest wyraźnie bardziej dynamiczny – po prostu szybciej reaguje na gaz. Od 0 do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy szybciej w 9,2 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 7,5 s zamiast 8,1 s. Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie spalanie – 130-konna Toyota ma zużywać 4,2-5,1 l benzyny na 100 km.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota
Reklama

Nowa Toyota Yaris to lepsze wyposażenie, a ile spala hybryda z Polski? (WIDEO)

Nowa Toyota Yaris jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia zyskał system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach - reaguje na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy, czym zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego. Doszedł też asystent skrętu na skrzyżowaniach. Na liście nowości jest jeszcze wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (teraz zapobiega kolizjom czołowym), układ unikania zderzeń bocznych oraz system redukcji prędkości w zakrętach.

Trwa ładowanie wpisu

Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota

Yaris 2023 pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.

Nowy układ Emergency Driving Stop System pomoże, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli system wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris 2023 z lepszym tempomatem w wyposażeniu

W nowym Yarsie zastosowano szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed naszą maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota

Nowa Toyota Yaris i nowe multimedia oraz większy ekran

W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris zyskał nowe cyfrowe zegary: 7-calowe w wersji Comfort i 12,3-calowe w wyższych odmianach Executive, GR Sport i Premiere Edition. Z kolei ekran stacji multimedialnej to 9 lub 10,5 cala. Ten drugi zaskakuje jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją.

System multimedialny Toyota Smart Connect obsługuje nawigację w chmurze (wskazówki w czasie rzeczywistym) czy sterowanie głosowe. Wystarczy powiedzieć np. "Hej Toyota, jest mi zimno" i wzrośnie temperatura w układzie klimatyzacji.

Ekran stacji multimedialnej to 9 lub 10,5 cala. W ocenie Toyoty nikt nie stosuje większych wyświetlaczy w tym segmencie / Toyota

Nowa Toyota Yaris to cyfrowy kluczyk w telefonie i nawigacja w chmurze

System multimedialny Toyota Smart Connect oferuje również nawigację w chmurze czy sterowanie głosowe. Wystarczy powiedzieć np. "Hej Toyota, jest mi zimno" i wzrośnie temperatura w układzie klimatyzacji.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota

Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka nowy Yaris jest pierwszym autem Toyoty z takim udogodnieniem. Dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwoli otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki.

Toyota Yaris Hybrid 130 GR SPORT / Toyota

Nowa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition, jakie wyposażenie?

Wraz z premierą odmłodzonego Yarisa na rynku debiutuje wersja specjalna Premiere Edition. Zupełnie nowy lakier Neptune Blue w połączeniu z czarnym dachem i nowymi 17-calowymi felgami wygląda super! To zestawienie niebawem może stać się hitem na polskich drogach! Niebieskie wstawki pojawią się też we wnętrzu na fotelach, listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczkach drzwi.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota

Yaris Premiere Edition będzie też dostępny w dwóch innych dwukolorowych wariantach z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic. Ładne, ale bez szału. Wersje Comfort oraz Style zyskają pięcioramienne felgi aluminiowe ze srebrnym lub maszynowym wykończeniem. We wnętrzu nowy wzór tapicerki. We wszystkich odmianach będzie dostępny nowy lakier Juniper Blue.

Nowa Toyota Yaris i Yaris Hybrid 130, kiedy ceny w Polsce?

Nowa Toyota Yaris na polskim rynku zadebiutuje na przełomie lipca i sierpnia 2023 roku. Wtedy też poznamy ceny, ruszy możliwość rezerwacji aut przez internet.

Wersje GR SPORT oraz Premiere Edition będą miały 130-konny napęd hybrydowy w standardzie. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM będzie oferowany w nowym Yarisie równolegle.

Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota
Toyota Yaris Hybrid 130 GR SPORT / Toyota

Nowa Toyota Yaris Hybrid 130 vs poprzedni Yaris Hybrid, dane techniczne, różnice, wymiary, pojemność bagażnika

Napęd HYBRID 115 HYBRID 130
Typ 3-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i
Wtrysk paliwa Bezpośredni, wielopunktowy
Pojemność (cm3) 1490 1490
Łączna moc KM/kW 116 / 85 130 / 96
Maks. moment obrotowy Nm 141 185
Moc silnika kW / obr/min 68 / 5500 68 / 5500
Maks. moment obrotowy silnika Nm / obr/min 120 / 3600-4800 120 / 3600-4800
Osiągi HYBRID 115 HYBRID 130
Prędkość maks. km/h 175 175
Przyspieszenie 0-100 km/h s 9,7 9,2
Zużycie paliwa HYBRID 115 HYBRID 130
Średnio wg WLTP l/100 km 4,1-4,9 4,2-5,1
Pojemność zbiornika paliwa 36 l
Podwozie
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie Belka skrętna
Układ kierowniczy Rack&Pinion
Maksymalny zakres 1,73 obrotu
Promień zawracania kół m 4,9
Promień zawracania karoserii m 5,2
Hamulce
Przód Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski
Tył Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski
Wymiary zewnętrzne Toyota Yaris Hybrid
Długość mm 3940
Szerokość mm 1745
Wysokość mm 1500
Rozstaw kół przednich mm 1521 – 1531
Rozstaw kół tylnych mm 1518 – 1528
Rozstaw osi mm 2560
Przedni zwis mm 790
Tylny zwis mm 590
Bagażnik
Pojemność l 286
Masa HYBRID 115 HYBRID 130
Masa minimalna kg 1110 1175
Masa maksymalna kg 1145 1180
Dopuszczalna masa całkowita kg 2065
Toyota Yaris Hybrid 130 / Toyota