- Toyota Yaris Hybrid 130 to nowa hybryda 5. generacji, jakie różnice ze starszą?
- Nowa Toyota Yaris to lepsze wyposażenie, a ile spala hybryda z Polski? (WIDEO)
- Nowa Toyota Yaris 2023 z lepszym tempomatem w wyposażeniu
- Nowa Toyota Yaris i nowe multimedia oraz większy ekran
- Nowa Toyota Yaris to cyfrowy kluczyk w telefonie i nawigacja w chmurze
Toyota Yaris doczekała się pierwszej modernizacji, ciekawszych kolorów, bogatszego wyposażenia, cyfrowych nowinek i jednocześnie zyskuje zupełnie nową hybrydę 5. generacji. Japoński producent nie rezygnuje jednak ze starszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…
Debiutujący Yaris Hybrid 130 dostał pod maskę nową przekładnię, większy i mocniejszy silnik elektryczny plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. Efekty?
Toyota Yaris Hybrid 130 to nowa hybryda 5. generacji, jakie różnice ze starszą?
Nowa hybryda 1.5 produkowana na Dolnym Śląsku zapewni teraz 130 KM mocy zamiast 116 KM. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Wzmocnienie przekłada się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne w trakcie wyprzedzania.
Już na papierze Yaris Hybrid 130 jest wyraźnie bardziej dynamiczny – po prostu szybciej reaguje na gaz. Od 0 do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy szybciej w 9,2 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 7,5 s zamiast 8,1 s. Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie spalanie – 130-konna Toyota ma zużywać 4,2-5,1 l benzyny na 100 km.
Nowa Toyota Yaris to lepsze wyposażenie, a ile spala hybryda z Polski? (WIDEO)
Nowa Toyota Yaris jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia zyskał system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach - reaguje na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy, czym zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego. Doszedł też asystent skrętu na skrzyżowaniach. Na liście nowości jest jeszcze wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (teraz zapobiega kolizjom czołowym), układ unikania zderzeń bocznych oraz system redukcji prędkości w zakrętach.
Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.
Yaris 2023 pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Nowy układ Emergency Driving Stop System pomoże, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli system wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.
Nowa Toyota Yaris 2023 z lepszym tempomatem w wyposażeniu
W nowym Yarsie zastosowano szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed naszą maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach.
Nowa Toyota Yaris i nowe multimedia oraz większy ekran
W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris zyskał nowe cyfrowe zegary: 7-calowe w wersji Comfort i 12,3-calowe w wyższych odmianach Executive, GR Sport i Premiere Edition. Z kolei ekran stacji multimedialnej to 9 lub 10,5 cala. Ten drugi zaskakuje jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją.
System multimedialny Toyota Smart Connect obsługuje nawigację w chmurze (wskazówki w czasie rzeczywistym) czy sterowanie głosowe. Wystarczy powiedzieć np. "Hej Toyota, jest mi zimno" i wzrośnie temperatura w układzie klimatyzacji.
Nowa Toyota Yaris to cyfrowy kluczyk w telefonie i nawigacja w chmurze
System multimedialny Toyota Smart Connect oferuje również nawigację w chmurze czy sterowanie głosowe. Wystarczy powiedzieć np. "Hej Toyota, jest mi zimno" i wzrośnie temperatura w układzie klimatyzacji.
Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – nowy Yaris jest pierwszym autem Toyoty z takim udogodnieniem. Dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwoli otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki.
Nowa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition, jakie wyposażenie?
Wraz z premierą odmłodzonego Yarisa na rynku debiutuje wersja specjalna Premiere Edition. Zupełnie nowy lakier Neptune Blue w połączeniu z czarnym dachem i nowymi 17-calowymi felgami wygląda super! To zestawienie niebawem może stać się hitem na polskich drogach! Niebieskie wstawki pojawią się też we wnętrzu na fotelach, listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczkach drzwi.
Yaris Premiere Edition będzie też dostępny w dwóch innych dwukolorowych wariantach z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic. Ładne, ale bez szału. Wersje Comfort oraz Style zyskają pięcioramienne felgi aluminiowe ze srebrnym lub maszynowym wykończeniem. We wnętrzu nowy wzór tapicerki. We wszystkich odmianach będzie dostępny nowy lakier Juniper Blue.
Nowa Toyota Yaris i Yaris Hybrid 130, kiedy ceny w Polsce?
Nowa Toyota Yaris na polskim rynku zadebiutuje na przełomie lipca i sierpnia 2023 roku. Wtedy też poznamy ceny, ruszy możliwość rezerwacji aut przez internet.
Wersje GR SPORT oraz Premiere Edition będą miały 130-konny napęd hybrydowy w standardzie. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM będzie oferowany w nowym Yarisie równolegle.
Nowa Toyota Yaris Hybrid 130 vs poprzedni Yaris Hybrid, dane techniczne, różnice, wymiary, pojemność bagażnika
Napęd | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Typ | 3-cylindrowy, rzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i | ||
Wtrysk paliwa | Bezpośredni, wielopunktowy | ||
Pojemność (cm3) | 1490 | 1490 | |
Łączna moc | KM/kW | 116 / 85 | 130 / 96 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Moc silnika | kW / obr/min | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
Maks. moment obrotowy silnika | Nm / obr/min | 120 / 3600-4800 | 120 / 3600-4800 |
Osiągi | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Prędkość maks. | km/h | 175 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,7 | 9,2 |
Zużycie paliwa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Średnio wg WLTP | l/100 km | 4,1-4,9 | 4,2-5,1 |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 l |
Podwozie | ||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | |
Tylne zawieszenie | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion | |
Maksymalny zakres | 1,73 obrotu | |
Promień zawracania kół | m | 4,9 |
Promień zawracania karoserii | m | 5,2 |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski |
Wymiary zewnętrzne | Toyota Yaris Hybrid | |
Długość | mm | 3940 |
Szerokość | mm | 1745 |
Wysokość | mm | 1500 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1521 – 1531 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1518 – 1528 |
Rozstaw osi | mm | 2560 |
Przedni zwis | mm | 790 |
Tylny zwis | mm | 590 |
Bagażnik | ||
Pojemność | l | 286 |
Masa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | ||
Masa minimalna | kg | 1110 | 1175 | |
Masa maksymalna | kg | 1145 | 1180 | |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2065 |