Reklama

Mitsubishi ASX zupełnie nowej generacji zastąpi model, który jest z nami od 2010 roku. Ponad 12 lat to kawał czasu w życiu samochodu, po drodze produkowany w Japonii SUV skusił niemal 380 tys. Europejczyków i przeszedł kilka liftingów. Teraz czas na drugie rozdanie…

Nowy ASX radyklanie zmienił stylistykę i proporcje. Powstał na platformie CMF-B, opracowanej przez alians Renault-Nissan-Mitsubishi. Z tej architektury korzysta już nowe Renault Clio, Nissan Juke czy Dacia Logan i Sandero. Niebawem pojawi się też Dacia Bigster (2024 rok).

Mitsubishi ASX to zupełnie nowy model, ale wygląda znajomo (wideo)

Ten francusko-japoński układ ma swoje wady i zalety. Plusem w tej historii jest tchnięcie nowego ducha w ciało japońskiej marki. Minusy mogą być dla wielu widoczne już na pierwszy rzut oka. Jak to w rodzinie - zawsze znajdziemy jakieś podobieństwa - stylistyczne lub technologiczne.

Reklama
Mitsubishi ASX, Renault Captur i Nissan Juke to rodzeństwo / Sebastian Kościółek

W tym przypadku nie jest tajemnicą, że nowe Mitsubishi ASX, Renault Captur i Nissan Juke to krewniacy. Połączenie francuskiej awangardy i finezji oraz japońskiej solidności może przynieść coś niespodziewanego. Do tej mieszanki dochodzi jeszcze lokalizacja fabryki w hiszpańskim Valladolid. Co z tego wyjdzie? Już wiemy. Jak poradzi sobie na rynku? To się okaże.

Tymczasem Mitsubishi ASX powstaje niczym feniks z popiołów, prezentuje nowy wygląd, szereg zaawansowanych technologii i pełną gamę układów napędowych, włączając w to miękką hybrydę (MHEV), pełną hybrydę (HEV) oraz hybrydę plug-in (PHEV), czyli ładowaną z gniazdka.

Mitsubishi ASX nowy styl z dynamiczną tarczą

Nowe Mitsubishi ASX mimo ożywczych witamin z Francji zachowało trochę starego, japońskiego DNA. Świadczy o tym styl "Dynamic Shield”, którym charakteryzują się wszystkie modele w gamie marki. Kluczowym elementem jest wyraźnie zaznaczone logo Mitsubishi złożone z trzech diamentów umieszczone w osłonie chłodnicy, którą okalają chromowane elementy.

Sylwetka nowego samochodu jest bardziej opływa, a przy okazji wygląda atletycznie. Do japońskiego pragmatyzmu wkradło się trochę francuskiej fantazji. Szerokie i wysokie nadkola wypełniono 17- lub 18-calowymi kołami. Stylistycznym smaczkiem nowego ASX są odważnie wystylizowane przednie i tylne lampy LED.

Reklama

Mitsubishi przewiduje sześć kolorów nadwozia, także w połączeniu z czarnym dachem w bogatszych wersjach wyposażenia.

Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Nowy ASX ma wygodne wnętrze, a jaka pojemność bagażnika?

Poprzednia generacja Mitsubishi ASX polaryzowała elektorat. Z jednej strony oferowało dość surowo, ale solidnie wykończone wnętrze. Miało jednak pewien mankament, który dotykał wysokich kierowców i pasażerów. Mówiąc wprost - nie był to szczyt komfortu, jaki można było zaserwować w ramach segmentu SUV B.

Mitsubishi ASX ma zupełnie nowe wnętrze. Za kierownicą siedzi się wyżej. Jest przytulnie i wygodnie, plastiki znajdujące się w zasięgu ręki są miękkie w dotyku i wyglądają na solidnie spasowane. Krytycy będą musieli mocno się starać, żeby znaleźć słabe strony.

Kolejna sprawa to ilość miejsca w kabinie. Jest zauważalnie lepiej niż u poprzednika, a zakres regulacji fotela kierowcy jest znacznie większy. Poprawiła się również pozycja za kierownicą. W nowym ASX jest bardziej komfortowo, przynajmniej po jakichś pięciu minutach siedzenia w samochodzie zaparkowanym w studio. Tapicerka w zależności od wersji wyposażenia może być materiałowa lub skórzana.

Mitsubishi ASX zapewni bagażnik o pojemności 397 l (pomiar do górnej krawędzi oparcia tylnej kanapy).

Z poziomy centralnego wyświetlacza kierowca może ustawić reakcji układu kierowniczego, układu stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji oraz reakcji na pedał przyspieszenia / Sebastian Kościółek
Mitsubishi ASX oferuje obszerne wnętrze z przesuwaną tylną kanapą. W zależności od wersji dostępna jest tapicerka z tkaniny lub skóry / Sebastian Kościółek

Mitsubishi ASX naszpikowane wyposażeniem, trzy rodzaje

Kolejnym plusem wynikającym z aliansu jest dostęp do przeróżnych rozwiązań umilających podróż. Począwszy od karty Hands Free, która automatycznie odblokuje drzwi, gdy tylko zbliżymy się do samochodu i zamknie auto po odstąpieniu na więcej niż metr.

W nowym ASX przewidziano trzy rodzaje wskaźników. Podstawowe zegary są analogowe, ale z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala. Oczko wyżej stoi konfigurowalny 7-calowy zestaw cyfrowy. Najbardziej rozbudowany jest 10,25-calowy wyświetlacz, który umożliwia niemal dowolną personalizację wskazań oraz wyświetlanie instrukcji systemu nawigacyjnego.

W centralnym punkcie kokpitu pojawił się znajomo wyglądający tablet w formacie panoramicznym 7 cali i pionowym 9,3 cala (foto niżej). Nie brakuje wszystkich podstawowych funkcji spajających smartfon z samochodem, a także bardzo dobrego audio firmy Bose (w najwyższych wersjach wyposażenia).

Za pośrednictwem wyświetlacza stacji multimedialnej można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Eco, Pure, Sport oraz My Sense. Działanie trzech pierwszych nie jest żadną tajemnicą, a czwarty to po prostu możliwość personalizacji poszczególnych układów.

W nowym ASX dostępne są trzy rodzaje zestawów wskaźników - od podstawowego zestawu analogowego z wbudowanym ekranem o przekątnej 4,2 cala, poprzez konfigurowalny zestaw cyfrowy z ekranem o przekątnej 7 cali, aż po w pełni personalizowany cyfrowy wyświetlacz kierowcy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia również wyświetlanie wskazówek nawigacji / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Zamontowany centralnie wyświetlacz systemu Smartphone-link Display Audio jest dostępny w formacie panoramicznym 7 cali i pionowym 9,3 cala (foto). W przypadku większego ekranu standardem jest bezprzewodowa replikacja smartfona, a w najlepiej wyposażonych wersjach pojawia się system BOSE Premium Audio / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Mitsubishi ASX i systemy bezpieczeństwa, ADAS na pokładzie

Na pokładzie nowego ASX nie mogło zabraknąć pełnego pakietu funkcji wchodzących w skład systemu ADAS (Advanced Driver Assistance System). We wszystkich modelach wyjeżdżających z fabryki zainstalowano: system ograniczający skutki kolizji czołowych (Forward Collision Mitigation) z funkcją ochrony pieszych i systemem monitorowania dystansu do pojazdu poprzedzającego (Distance Warning), system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Warning), system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition), tempomat, czujniki parkowania oraz tylną kamerę cofania.

To jeszcze nie koniec, ponieważ w najlepiej wyposażonych wariantach producent dorzucił układ monitorowania martwego pola (Blind Spot Warning), system centrowania na pasie ruchu (Lane Centering Assist), system zapobiegania przekraczaniu prędkości (Overspeed Prevention), tempomat adaptacyjny (z funkcją Stop & Go) oraz automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam). Konia z rzędem temu, kto wymieni całą tę listę jednym tchem.

W topowej specyfikacji ASX z silnikiem benzynowym i dwusprzęgłową skrzynią biegów 7DCT zainstalowano system MI-PILOT (Mitsubishi Intelligent - PILOT), który łączy w sobie adaptacyjny tempomat (ACC) i system centrowania na pasie ruchu (LCA). Samochód oferuje system autonomicznej jazdy poziomu 1.

Dostęp do nowego ASX jest bezkluczykowy, a to dzięki systemowi Keyless Operation, który jest wyposażeniem standardowym we wszystkich wersjach oprócz wersji podstawowej / Sebastian Kościółek

Nowe Mitsubishi ASX, 5 silników, 3 wersje hybrydowe

Pod maską nowego ASX również doszło do rewolucji. Mitsubishi ma teraz dostęp do wszystkich rozwiązań w ramach aliansu. Dlatego nie powinno dziwić, że pod maską podstawowej wersji znajdziemy turbodoładowany, trzycylindrowy silnik 1.0 MPI-T o mocy 91 KM. Jednostka jest dostępna z 6-biegową przekładnią mechaniczną i otworzy cennik nowego modelu.

Dużo większym zainteresowaniem powinien cieszyć się silnik 1.3 DI-T połączony z układem mild hybrid. Turbodoładowana jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa jest wspomagana przez 12-woltowy akumulator pozwalający odzyskiwać energię i serwować wspomaganie momentu obrotowego. Kierowcy mogą wybrać 6-biegową przekładnię manualną (140 KM) lub 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną 7DCT (158 KM).

Mitsubishi ASX nowej generacji będzie pierwszym modelem japońskiej marki na rynku europejskim wyposażonym w pełny układ hybrydowy (HEV). To połączenie jednostki benzynowej o pojemności 1,6 litra z dwoma silnikami elektrycznymi i automatyczną skrzynią biegów.

Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Japończycy nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa, ponieważ w ofercie pojawi się także wersja Plug-in Hybrid (PHEV). W tym wariancie pod maską działa silnik o pojemności 1,6 litra współpracujący z dwoma silnikami elektrycznymi zasilanymi energią z akumulatora o pojemności 10,5 kWh.

Nowy ASX idzie śladem Outlandera PHEV oraz Eclipse Cross PHEV. W tym segmencie jest niewielu konkurentów, którzy oferują tak szeroką gamę układów napędowych.

Mistubishi zamyka usta krytykom, 5 lat gwarancji na ASX

Japończycy są pewni mariażu z Francuzami, co potwierdzają warunki gwarancji. Mitsubishi ASX będzie oferowane na rynku z 5-letnią gwarancją podstawową ograniczoną do 100 tys. km. Oprócz tego marka oferuje następujące warunki gwarancyjne:

  • 12 lat gwarancji na perforację blach nadwozia,
  • 8 lat/160 000 km gwarancji na akumulator trakcyjny,
  • 8 lat/160 000 km gwarancji zachowania pojemności akumulatora trakcyjnego,
  • 5 lat bezpłatnego wsparcia Mitsubishi Assistance.

Nowe Mitsubishi ASX w Polsce, ale kiedy cennik?

Pierwsze samochody pojawią się w polskich salonach na początku 2023 roku, ale jeszcze przed końcem obecnego polski oddział Mitsubishi opublikuje pierwsze cenniki. W rozmowie z przedstawicielami polskiego oddziału Mitsubishi - firmy Astara Poland - usłyszeliśmy, że nowy ASX będzie modelem mocniej ukierunkowanym na sprzedaż flotową: RAC i CFM – czyli wynajmy krótko i długoterminowe i firmy zarządzające flotami. Udział w sprzedaży samochodów do takich klientów wyniesie nawet 20 proc.

Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek

Nowe Mitsubishi ASX, dane techniczne, wymiary

Benzyna 1.0 MPI Turbo 91 KM 6 MT Benzyna Mild Hybrid 1.3 DIG Turbo 140 KM 6MT Benzyna Mild Hybrid 1.3 DIG Turbo 158 KM 7DCT Hybryda (HEV) 1.6 MPI 143 KM AT Hybryda plug-in (PHEV) 1.6 MPI 160 KM AT
Długość całkowita 4228 mm
Rozstaw osi 2639 mm
Wysokości 1573 mm
Rozstaw kół przednich 1561 mm
Rozstaw kół tylnych 1547 mm
Szerokość całkowita 1797 mm
Paliwo Benzyna (bezołowiowa E10)
Układ mild hybrid 12V z napędzanym paskiem rozruszniko-generatorem Nie Tak Tak Nie Nie
Liczba cylindrów / zaworów 3/12 4/16 4/16 4/16 4/16
Moc maksymalna 91 KM/4600 obr./min 140 KM/4500-6000 obr./min 158 KM/5500 obr./min 143 KM 160 KM
Maks. moment obrotowy 160 Nm/2000-3750 obr./min 260 Nm/1750-3500 obr./min 270 Nm/1800-3750 obr./min 148 Nm/3600 obr./min 144 Nm/3200 obr./min
Zasięg w trybie jazdy elektrycznej Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy 47 km/49 km
Zasięg miejski w trybie jazdy EV  Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy 62 km/63 km
Napięcie akumulatora trakcyjnego (V) Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy 150 – 285 V 345 V
Pojemność akumulatora trakcyjnego Nie dotyczy Nie dotyczy Nie dotyczy 1,3 kWh 10,5 kWh
Emisja CO2 132 / 136 g/km 130 / 134 131 / 137 107 / 113 30/31
Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek / fot. Sebastian Kościółek
Mitsubishi ASX / Sebastian Kościółek