Reklama

Dacia rozkwita pod skrzydłami Renault. W ciągu 18 lat rumuńska marka sprzedała 7,5 mln samochodów i dziś jest trzecią pod względem popularności wśród Europejczyków kupujących auta na prywatne potrzeby. Hitem jest Duster i Sandero, niedawno dołączył rodzinny Jogger.

Kierowcy cenią je nie tylko za to, że oferują dużo za swoją cenę, ale też za prostotę, sprytne rozwiązania i niezawodność (w raporcie ADAC Dacia była lepsza od Hondy, Mazdy i Volvo; w rankingu What Car zajęła 2. miejsce za Lexusem i przed Suzuki). Lojalność użytkowników mówi sama za siebie. Przykładowo Francuzi jeżdżą samochodami Dacii średnio osiem lat, a 60 proc. z nich ponownie zamienia jedną Dacię na kolejną. Nie bez znaczenia jest też wartość rezydualna tych aut wyższa średnio o 10 punktów od średniej dla konkurencyjnych popularnych marek. Jednak apetyt rośnie w miarę jeżdżenia, stąd francuska rewolucja w rumuńskiej marce...

Dacia Manifesto i nowy Duster, tak zmienią się auta rumuńskiej marki

Dacia Manifesto to najnowszy popis inżynierów. W podparyskim Le Bourget niedaleko Muzeum Lotnictwa i Aeronautyki zadebiutował samochód, który zapowiada metamorfozę taniej marki w producenta modnych samochodów nadających się na wyprawy w trudniejszy teren. Co prawda nie chodzi o zdobywanie rowów z błotem, ale o rodzinne przygody na łonie natury i z dala od gładkiej szosy. Przy czym Manifesto obdarzono atrybutami prawdziwych terenówek, a lista obejmuje sztywne nadwozie, napęd 4x4, porządny prześwit oraz wielkie koła z odpornymi na przebicie oponami airless. Komplet takiego ogumienia ma wystarczyć na całe życie terenowej Dacii, z kolei zachlapane wnętrze można łatwo spłukać wodą z węża ogrodowego.

Reklama
Dacia Manifesto to laboratorium rozwiązań do nowego Dustera / Dacia / Joris CLERC
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog

Nowa Dacia Duster i aż 20 proc. tworzyw sztucznych z odzysku

Podczas prezentacji usłyszeliśmy też, że w ciągu najbliższych lat Dacia będzie stawiać na niezawodność i solidność konstrukcji. Do tego w jej samochodach pojawi się jeszcze więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. I tu na scenę wjeżdża Dacia Duster nowej generacji – trzecie wcielenie tego SUV-a dostanie aż 20 proc. tworzyw z odzysku. Co istotne, plastiki z recyklingu znajdą zastosowanie nie tylko w ukrytych częściach auta, lecz posłużą również do produkcji widocznych elementów nadwozia, jak np. panele ochronne progów i drzwi czy osłona silnika. Tak szerokie zastosowanie umożliwi opracowany własnymi siłami nowy materiał o nazwie Starkle pozyskiwany m.in. z butelek po mleku, przewodów z tworzywa czy niepotrzebnych rur. Nowy Duster dostanie też modułowe relingi znane z Sandero czy Joggera.

Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Bigster to nowy SUV segmentu C, który zadebiutuje w 2024 roku. Samochód od przedniego do tylnego zderzaka mierzy aż 4,6 m. To oznacza, że jest niemal 26 cm dłuższy od modelu Duster. Do napędu przewidziano silniki na paliwa alternatywne (gaz LPG) i układy hybrydowe / Dacia / Jpog

Dacia Manifesto i nowy Duster wyposażone w sprytne rozwiązania (wideo)

Dacia Manifesto budową przypomina łazik marsjański, ale w nadwoziu o długości 3/4 dzisiejszego modelu Duster upchnięto szereg zmyślnych rozwiązań, które kierowcy dostaną w nadchodzących modelach. O ile pozbawienie drzwi, okien i przedniej szyby jest kaprysem stylistów. To możliwość integracji własnego smartfona z deską rozdzielczą oraz komputerem pokładowym auta sprawdza się już dziś w kilku modelach i będzie rozwijana w przyszłości.

Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Joris CLERC

Manifesto zapowiada również inne rozwiązania, które zostaną zastosowane w nadchodzących modelach marki. Jednym z nich jest YouClip, czyli prosty system mocowania różnych akcesoriów, jak np. demontowalny uchwyt na butelkę z dokładanymi haczykami na siatki. Nowa Dacia Duster będzie pierwszym autem z tą zmyślną funkcjonalnością w kabinie. Z kolei pojedynczy i mocny reflektor (po co używać dwóch, skoro jeden zapewnia potrzebne oświetlenie?) można odłączyć od auta i używać jako latarki na biwaku. Do tego zdejmowane pokrowce foteli w mgnieniu oka zmienią się w śpiwory.

Podczas wyprawy jak znalazł będzie też wyjmowany z tylnej części nadwozia akumulator ładowany z domowej sieci. Taki powerbank zapewnia po trzy wejścia USB A i USB C oraz dwa tradycyjne gniazda. Nowy Duster dostanie też modułowe relingi znane z Sandero czy Joggera.

Dacia Manifesto / Dacia / Joris CLERC
Dacia Manifesto / Dacia / Joris CLERC
Dacia Manifesto / Dacia / Joris CLERC

We wnętrzu Manifesto zastosowano naturalne materiały. Korek pokrywa deskę rozdzielczą. Dzięki temu niczym na szkolnej tablicy można pinezką przypiąć mapkę, listę zakupów czy rodzinne zdjęcia. Próżno w nim szukać takich zbytków jak chrom czy imitacje aluminium.

Napęd? Tu padła enigmatyczna odpowiedź: Manifesto to realizacja wizji samochodu pozostawiającego minimalny ślad węglowy w środowisku. Auto jest kompaktowe i lekkie, co przekłada się na zużycie mniejszej ilości energii. Czyli, jak nic to samochód elektryczny.

Rewolucja rumuńskiej marki jednak nie kończy się na odlotowym Manifesto...

Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog

Dacia ma NOWE logo, Duster, Sandero i Jogger z nowym wyposażeniem kempingowym

Dacia zapewnia jednocześnie, że rozbuduje gamę modeli "przygodowych". Obok aut z napędem 4x4 pojawi się nowe wyposażenie, które zmieni samochód w dom na kołach. Takim rozwiązaniem jest np. zestaw pozwalający na zainstalowanie w ciągu kilku minut prawdziwego dwuosobowego łóżka w modelu Jogger bez zmniejszenia pojemności bagażnika. A czteroosobowa rodzina będzie mogła do tego dostawić specjalny namiot. To udogodnienie będzie dostępne od 2023 roku.

Nowe logo Dacii, wystylizowane DC, zadebiutuje oficjalnie podczas salonu samochodowego w Paryżu już w połowie października. Od tego momentu każdy Duster, Sandero i Jogger będzie oferowany ze zmienionym znakiem firmy...

Dacia Sandero z nowym logo marki / Dacia / Joris CLERC

Oto Dacia Jogger jako kamper (wideo)

Dacia Duster i spółka z nowym logo producenta zadebiutują w czasie salonu samochodowego w Paryżu / Dacia / Joris CLERC
Dacia Jogger z namiotem i dwuosobowym łóżkiem w bagażniku / Dacia / Jpog
Dacia Jogger z dwuosobowym łóżkiem w bagażniku / Dacia / Jpog
Dacia Jogger z dwuosobowym łóżkiem w bagażniku / Dacia / Joris CLERC
Dacia Jogger z namiotem i dwuosobowym łóżkiem w bagażniku / Dacia / Jpog
Dacia Jogger z dwuosobowym łóżkiem w bagażniku / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Manifesto / Dacia / Jpog
Dacia Duster z nowym logo marki / Dacia / Jpog