Volkswagen ID.5 Pro w szarości Moonstone, ze standardowym czarnym dachem i na największych 21-calowych felgach Narvik wylądował w warszawskim Volkswagen Home. Niemiecka marka uwolniła ceny oraz wyposażenie swojego pierwszego elektrycznego SUV-a coupe. Na żywo ID.5 to nie tylko ładniejsza wersja rodzinnego ID.4. Oba modele wykorzystują platformę MEB zaprojektowaną z myślą o konstruowaniu milionów aut na prąd. Jednak różnice opisuje długa lista. Czego mogą spodziewać się kierowcy w Polsce?

Reklama

Volkswagen ID.5 (oraz ID.5 GTX) w zestawieniu z ID.4 jest dłuższy o 30 mm (4599 mm; ID.5 GTX: 4582 mm). Przód różni się zderzakiem. Od słupka B linia dachu zaczyna szybko opadać. Wysmukloną karoserię zamyka ścięty tył i spoiler.

Volkswagen ID.5 to nowy SUV z większym zasięgiem

Projektanci duży nacisk położyli na dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej sylwetki. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg podczas szybkiej jazdy jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Volkswagen ID.5 powinien mieć znacznie łatwiej - jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,26 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg auta elektrycznego o około 2,5 proc. Stąd ID.5 pojedzie dalej na jednym ładowaniu niż ID.4 z tradycyjnym nadwoziem SUV, ale o tym za chwilę...

Volkswagen ID.5 Pro: lakier szary Moonstone świetnie leży na tej karoserii i nie wymaga dopłaty / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz

Volkswagen ID.5: bagażnik większy niż w ID.4

Za drzwiami kokpit niemal identycznie urządzony jak w ID.4. Sportowego klimatu dodają drobiazgi. Zależnie od wersji zastosowano różne rodzaje tapicerki. Perforowane logo ID. w górnej części oparć to wyróżnik opcjonalnych foteli o najwyższym standardzie. Głębiej profilowane siedzenia ergoActive z hojnym zakresem regulacji skutecznie podpierają ciało i w razie potrzeby potrafią masować czy pneumatycznie podpierać krzyż. Duży rozstaw osi (2766 mm) pozwolił na stworzenie kabiny tak przestronnej, jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej. Podróżujący z tyłu ID.5 mają tylko o 1 cm mniej miejsca nad głowami niż w ID.4. Pasażerowi podobnej postury siedzącemu w drugim rzędzie od kolan do oparcia fotela zostaje ok. 15 cm luzu. Rozsiadasz się niemal jak w kinie – na stopy i nogi jest bardzo dużo miejsca. Bagażnik ID.5 oferuje 549 litrów pojemności, to o 6 litrów więcej niż w ID.4.

Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro: fotele Top Sport Plus ze zintegrowanymi zagłówkami wyglądają rewelacyjnie. Zapewniają szeroki zakres regulacji, są sprężyste i komfortowe / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz

Volkswagen ID.5: wyposażenie, nowy system 3.0 i gry

Jednak nie tylko szata zdobi ID.5. Volkswagen zaaplikował w nim zupełnie nowe oprogramowanie ID.Software 3.0 pozwalające m.in. na ładowanie akumulatorów prądem o większej mocy (na stacji szybkiego ładowania standardowo moc może wynieść do 135 kW wobec 125 kW w ID.4; 4x4 GTX to moc 150 kW). Lepszy soft to także korzystanie z informacji zgromadzonych w chmurze (dane do nawigacji czy zdalna aktualizacja w trybie OTA). ID.Software 3.0 poprawia również działanie systemu naturalnego sterowania głosem (Cześć ID.).

Razem z oprogramowaniem debiutuje zestaw gier, a w nim m.in. szachy, pasjans, słowne wykreślanki czy wyścig ID.Go, w którym liczy się nie tylko zręczność w omijaniu dziur ale też ekonomia jazdy. Może zdarzyć się tak, że wirtualnym ID.3 przejedziesz ponad 900 km (ale zasięg!) i nagle zabraknie prądu, do ładowarki zostało 3 m i... przegrywasz.

Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz

Kolejną nowością wdrożoną razem z oprogramowaniem jest możliwość komunikacji Car2X (w ramach Travel Assist). Dzięki temu ID.5 odbierze informacje wysyłane przez inne samochody Volkswagena oraz sygnały z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m i w ułamku sekundy podniesie alarm o niebezpieczeństwie, wypadkach czy korkach. Pas świetlny ID.Light w kokpicie błyśnie by kierowca nie przegapił ostrzeżenia. Wśród systemów wspomagających debiutuje także Asystent Parkowania Plus z funkcją pamięci. System nauczy się manewrów i dzięki temu następnym razem wyręczy człowieka.

Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.4 1ST Pro Performance / Tomasz Sewastianowicz

Volkswagen ID.5: moc, zasięg, przyspieszenie

Volkswagen ID.5 będzie sprzedawany wyłącznie z akumulatorem o pojemności 77 kWh, w trzech wersjach różniących się mocą silników. Bazowy model ID.5 Pro to silnik o mocy 174 KM. Ten wariant od zera do 100 km/h przyspieszy w 10,4 s.

Mocniejszy i szybszy ID.5 Pro Performance to już 204 KM i przyspieszenie do 100 km/h w 8,4 s. W obu modelach Volkswagen prognozuje zasięg na poziomie 455-521 km. Prędkość maksymalna odmian Pro i Pro Performance wynosi 160 km/h. Elektryk może też holować przyczepę o masie 1,2 t.

Na stacji szybkiego ładowania (np. Ionity) wystarczy około 30 minut by zdobyć energię potrzebną do pokonania 390 km (wg WLTP). Elektrony można też uzupełnić w domu prądem przemiennym (AC) o mocy do 11 kW.

Volkswagen ID.5 Pro: obręcze aluminiowe Narvik 21 cali kosztują 7650 zł; opony samouszczelniające się 235/45 R21 z przodu, 255/40 R21 z tyłu / Volkswagen

Z kolei sportowy ID.5 GTX z układem 4x4 to elektryczny odpowiednik spalinowych odmian: GTI z jednostką benzynową, GTD z sinikiem Diesla czy hybryd GTE. Napęd? Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny (PSM) o mocy 204 KM, a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM). Łącznie ten duet dostarczy pod nogę 299 KM, co uczyni ID.5 GTX najmocniejszym przedstawicielem elektrycznej rodziny ID – od zera do 100 km/h przyspieszy w ok. 6 s. Kultowy hot hatch, czyli Golf GTI z benzynowym 2.0 TSI/245 KM "setkę" załatwia w 6,3 s.

ID.4 Pure/Pro Performance ID.4 GTX ID.5 Pro/Performance ID.5 GTX
Styl nadwozia: SUV SUV SUV Coupe SUV Coupe
Zasięg Do 517 km (WLTP) Do 485 km (WLTP) 455-521 km (WLTP) 426-496 km (WLTP)
Przyspieszenie (0–100 km/h): 10,9 / 8,5 s 6,3 s 10,4 / 8,4 s 6,3 s
Moc 109 kW/150 kW 220 kW 128 kW / 150 kW 220 kW
V maksymalna 160 km/h 180 km/h 160 km/h 180 km/h
Napęd 2WD 4WD 2WD 4WD

Elektryczny napęd 4x4 korzysta ze zmyślnego systemu sterowania. To komputer decyduje w jakich proporcjach rozdzielić dostępne niutonometry momentu obrotowego pomiędzy silniki. Przy czym elektryczny ID.5 w wielu sytuacjach ma zachowywać się jak samochód tylnonapędowy. Przednia jednostka wkroczy do akcji dopiero gdy kierowca zechce zakosztować sportowej jazdy lub gdy jest potrzebna lepsza trakcja.

Kierowca ID.5 GTX dzięki systemowi wyboru trybów jazdy może zmieniać sposób pracy silników elektrycznych, amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia nierówności (opcja) oraz układu kierowniczego, wybierając tryby Eco, Comfort, Sport, Individual lub Traction. A jeśli tego mało, to VW za dopłatą dostarczy pakiet obejmujący obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie oraz układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania.

Volkswagen ID.5 GTX i ID.4 / Volkswagen
Volkswagen ID.5 GTX / Volkswagen / Oliver Killig

Volkswagen ID.5: jakie ceny w Polsce?

Volkswagen ID.5 od bliźniaczego ID.4 jest droższy o ok. 12-13 tys. zł.

Najtańszy ID.5 Pro (174 KM) kosztuje od 209 690 zł. W przypadku skorzystania z oferty Volkswagen Financial Services i dopłaty w programie Mój Elektryk nowego SUV-a coupe można użytkować od 1553 zł miesięcznie (leasing na 48 miesięcy przy 10 proc. wpłaty własnej).

Wyposażenie seryjne obejmuje: czarny dach + srebrne obramowanie, 19-calowe aluminiowe felgi (ID.4 wyjeżdża standardowo na stalowych obręczach), reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu, światła tylne LED, lusterka zewnętrzne składane elektrycznie i podgrzewane, asystent pasa ruchu (Lane Assist), wspomaganie hamowania awaryjnego Front Assist, wspomaganie parkowania: sygnały ostrzegawcze w przypadku przeszkód z przodu i z tyłu pojazdu, rozpoznawanie znaków drogowych, We Connect, podświetlenie wnętrza w 10 kolorach, górna część deski rozdzielczej (z ozdobnymi przeszyciami), kierownica wielofunkcyjna, regulowana konsola środkowa i podłokietniki, sterowanie głosem, wybór profilu jazdy, system multimedialny z 12-calowym wyświetlaczem, oświetlenie ID. Light, 2 gniazda USB-C z przodu, system bezkluczykowy Keyless Start, kabel do ładowania prądem zmiennym AC ze stacji ładującej.

Mocniejszy VW ID.5 Pro Performance (204 KM): od 216 390 zł. Skoda Enyaq 80 iV jest nieznacznie droższa, a kosztuje od 218 700 zł (SPORTLINE 80 iV - 237 700 zł).

Reklama

Volkswagen ID.5 GTX z układem 4x4 i mocą niemal 300 KM to przynajmniej 243 590 zł. W porównaniu do zwykłego ID.5 wyposażenie seryjne GTX jest bogatsze o lakier metalizowany, możliwość holowania przyczepy o masie 1400 kg, 20-calowe alufelgi Ystad, przednie matrycowe reflektory LED (w tym zaawansowane sterowanie światłami drogowymi Dynamic Light Assist), tylne światła 3D LED, w tym dynamiczne kierunkowskazy, linia świetlna między reflektorami a logo, specyficzne dla wersji GTX podświetlenie zewnętrzne, podgrzewana kierownica wielofunkcyjna ze skóry z logo GTX, siedzenia GTX, pedały z symbolami play/pause oraz podświetlenie wnętrza w 30 kolorach.

Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz

ID.5 można wzbogacić o szereg elementów wyposażenia opcjonalnego, zebranych w dziesięciu pakietach. Wśród nich znaleźć można m.in. pakiet Assistance Plus, oferujący system Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej i zapewniający półautomatyczną jazdę czy Park Assist Plus z funkcją pamięci, który może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry. Lista obejmuje także pakiety stylistyczne (Design, Design Plus), cyfrowe (Infotainment i Infotainment Plus) czy zestawy podnoszące wygodę użytkowania ID.5 (pakiety Komfort i Komfort Plus).

Volkswagen ID.5 zadebiutuje w Polsce na przełomie kwietnia i maja 2022 roku. Producent liczy, że docelowa sprzedaż ID.4 i ID.5 rozłoży się w proporcji 50/50. Rywale to m.in. Ford Mustang Mach-E i Kia EV6. Zdaniem VW ich elektryk przeważa nad nimi technologią i designem.

ID.5 Pro ID.5 Pro Performance ID.5 GTX
Akumulator (netto) 77 kWh 77 kWh 77 kWh
Moc 174 KM 204 KM 299 KM
Przyspieszenie do 100km/h 10,4 s 8,4 s 6,3 s
Prognozowany zasięg (WLTP) 455 – 521 km 455 – 521 km 426 – 496 km
Moc ładowania (max) 135 kW 135 kW 150 kW
Max. prędkość 160 km/h 160 km/h 180 km/h
Cena 209 690 zł 216 390 zł 243 590 zł
Volkswagen ID.5 Pro / Volkswagen
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Tomasz Sewastianowicz
Volkswagen ID.5 Pro / Volkswagen