Skoda Enyaq Coupe iV powiększa elektryczną rodzinę czeskiej marki. Pierwsze szkice modelu produkcyjnego mówią, że nowy SUV ze ściętym tyłem dostanie najlepsze kąski stylistyczne z prototypowego modelu Vision iV pokazanego w Genewie wiosną 2019 r. Efekty? Sztuczkom inżynierów nie ma końca...

Reklama

Enyaq Coupe iV ze swoimi smukłymi kształtami podąża śladami szanowanych ikon Skody. Jedną z nich jest model Popular Monte Carlo z 1935 roku, czyli jeden z najpiękniejszych samochodów w historii producenta i jednocześnie jedno z najpiękniejszych aut w dziejach motoryzacji. Elektryczny SUV miał po nim odziedziczyć elegancję. Brak wyraźnie zaznaczonego słupka centralnego to nawiązanie do Skody 1000 MBX z 1966 roku. Zastosowanie silnika z tyłu przywodzi na myśl Skodę Rapid z 1984 roku, która była ostatnim coupe produkowanym przez czeską markę.

Skoda Enyaq Coupe iV i Popular Monte Carlo z 1935 roku / Skoda
Skoda Popular Monte Carlo z 1935 roku / Skoda

Skoda Enyaq Coupe iV opływowa i z większym zasięgiem

Teraz czas na Skodę Enyaq Coupe iV, której linia dachu zaczyna opadać już od słupka B. Projektanci duży nacisk położyli na dopracowanie aerodynamiki. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej sylwetki. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg podczas szybkiej jazdy jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Enyaq Coupe iV powinien mieć znacznie łatwiej - jego współczynnik oporu powietrza Cd wynosi 0,234. To lepiej niż Audi Q4 e-tron Sportback i Volkswagen ID.5, które osiągają wartość Cd równą 0,26 (dla porównania Mercedes EQS: 0,20). Jeszcze we wrześniu Czesi podawali wartość 0,247, czyli nastąpił postęp. Redukcja Cd o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg auta elektrycznego o około 2,5 proc. Stąd Enyaq Coupe iV pojedzie dalej na jednym ładowaniu niż SUV z tradycyjnym nadwoziem...

Skoda Enyaq COUPE iV - przy długości 4653 mm i wysokości 1617 mm wersja coupe jest o 4 mm dłuższa niż podstawowe wydanie modelu ENYAQ iV i o 1 mm wyższa / Skoda
Skoda VISION iV pokazana w Genewie wiosną 2019 roku / Skoda / MARTIN SZNAPKA

Skoda Enyaq Coupe iV z Crystal Face

Nowy SUV ze ściętym tyłem spojrzy na świat przez matrycowe reflektory Full LED Matrix, które przywitają efektowną animacją. Pojedynczy moduł lamp ma 24 diody sterowane indywidualnie, dzięki temu światła drogowe mogą być włączone przez cały czas bez oślepiania innych użytkowników drogi. Kamera umieszczona na przedniej szybie wykryje nadjeżdżające pojazdy oraz odbijające światło osoby i obiekty, a inteligentna technologia automatycznie wyłączy poszczególne segmenty wiązki światła, zapewniając jednocześnie dobrze oświetloną trasę.

Do tego Enyaq Coupe będzie błyszczący i świecący jak żaden inny SUV. Wszystko przez 131 diod podświetlających cały przedni pas między reflektorami – ten szpanerski gadżet styliści nazwali Crystal Face (wideo), a wdrożyli go z prototypu Vision iV. Wysmukloną sylwetkę – wzorem prototypu – zamyka spoiler i wielki napis SKODA. Panoramiczny szklany dach będzie seryjny.

Trwa ładowanie wpisu

Skoda Enyaq Coupe, wymiary i pojemność bagażnika

Sportowe proporcje przyczyniły się też do delikatnego zwiększenia wymiarów. Enyaq Coupe ma 4653 mm długości i 1617 mm wysokości, to odpowiednio o 4 mm i 1 mm więcej w stosunku do tradycyjnego SUV-a. Rozstaw osi (2765 mm) oraz szerokość (1879 mm) pozostały bez mian. Mimo wcześniej opadającego dachu kabina jest podobnie przestronna. Bagażnik coupe zapewni 570 l pojemności wobec 585 l, które oferuje klasyczny Enyaq.

Skoda Enyaq COUPE iV / Skoda

Skoda Enyaq Coupe, wnętrze i wyposażenie

Za drzwiami sportowego klimatu dodadzą drobiazgi i głębiej profilowane fotele. Górnej części deski rozdzielczej powierzono funkcje informacyjne, a dolnej operacyjne. 13-calowy ekran do obsługi multimediów współpracuje z Android Auto i bezprzewodowo z Apple CarPlay. Konfigurowalny niczym smartfon wyświetlacz pozwoli na zarządzenie seryjną nawigacją, która przy planowaniu trasy uwzględni punkty ładowania. Cyfrowy kokpit pod daszkiem prezentuje na 5,3-calowym ekranie najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, także wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających.

Seryjne wyposażenie obejmuje dwustrefową klimatyzację, bezkluczykowy dostęp czy ambientowe oświetlenie wnętrza w okolicy drzwi, klamek i nóg pasażerów. Frykasem z listy opcji jest wyświetlacz head-up z rzeczywistością rozszerzoną. Skoda zaoferuje też sterowanie głosowe. Dzięki połączeniu online system pokładowy wykorzysta informacje zgromadzone w chmurze danych (możliwa zdalna aktualizacja w trybie OTA).

Skoda Enyaq iV Sportline, czyli tradycyjny SUV na sportowo. Wnętrze wersji Coupe będzie w podobnym klimacie / Skoda / Ĺ KODA AUTO
Reklama

Skoda Enyaq Coupe, moc, zasięg i dane techniczne

Skoda Enyaq Coupe iV 60 to bazowy wariant. Samochód napędza zamontowany z tyłu silnik elektryczny o mocy 179 KM (310 Nm), który czerpie prąd z ukrytego w podłodze akumulatora o pojemności 62 kWh (57 kWh netto; szybkie ładowanie do 120 kW na publicznych ładowarkach). Przyspieszenie niczego sobie – sprint od zera do 100 km/h trwa 8,8 s. Zużycie energii producent przewiduje na poziomie 14,1-15,2 kWh/100 km.

Skoda Enyaq COUPE iV / Skoda / Ĺ KODA AUTO
Skoda VISION iV / Skoda / MARTIN SZNAPKA

Skoda Enyaq Coupe iV 80 z największym zasięgiem

Ponad 535 km zasięgu zapewni Enyaq Coupe iV 80. W przypadku tego modelu producent postawił na silnik elektryczny o mocy 204 KM (310 Nm) i akumulator 82 kWh (77 kWh netto). Sprint od zera do 100 km zajmie 8,7 s.

Wreszcie królową gamy będzie Skoda Enyaq Coupe iV 80x, czyli z napędem 4x4. Przy tylnej osi pracuje silnik synchroniczny (PSM), a z przodu zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM). Taki duet dostarczy pod nogę 265 KM i 425 Nm! Od zera do 100 km/h nowy SUV coupe przyspieszy w 7 s. Zamknięty między osiami akumulator o pojemności użytecznej 77 kWh powinien zapewnić prądu na przejechanie ok. 500 km.

Oba modele z największym akumulatorem na stacji szybkiego ładowania prądem stałym o mocy 125 kW można naładować od 5 do 80 proc. w ok. 30 minut.

Skoda Enyaq Coupe iV w Polsce zadebiutuje w drugim kwartale 2022 roku. Także jako odmiana RS.

Skoda Enyaq Coupe iV w pigułce:

  • Enyaq Coupe iV to pierwszy elektryczny SUV coupe Skody skonstruowany na platformie podłogowej MEB
  • Stylistycznie czerpie z dawnych coupe oraz prototypowego modelu Vision iV;
  • Bazowy akumulator litowo-jonowy to 57 kWh, a największy 77 kWh zapewni ponad 535 km zasięgu;
  • Enyaq Coupe iV 80x to napęd na cztery koła, za który odpowiadają dwa silniki elektryczne;
  • Elektryczny SUV coupe od 0 do 100 km/h przyspieszy w 7 sekund;
  • Skoda Enyaq Coupe iV będzie dostępna w trzech wersjach mocy. Sprzedaż w drugim kwartale 2022 roku.
Skoda Enyaq COUPE iV / Skoda / Ĺ KODA AUTO
Skoda VISION iV / Skoda / MARTIN SZNAPKA
Skoda Enyaq COUPE iV / Skoda / Ĺ KODA AUTO
Skoda Vision iV / dziennik.pl