Toyota Aygo X już dostępna w Polsce. Nowy model, podobnie jak Yaris Cross, to dzieło europejskich projektantów i inżynierów. Nie jest już małym hatchbackiem, a wyżej zawieszonym crossoverem z bojową miną. Debiutant nabrał muskułów niczym SUV.
Aygo X ze swoim opadającym ku tyłowi dachem, nisko osadzoną szeroką osłoną chłodnicy i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED w kształcie skrzydeł odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Na tle rywali bije od niego łobuzerska chęć do harców, jakby obok jeżdżenia równie dobrze mógł merdać ogonem i przynosić patyk.
Toyota Aygo X jedzie do Polski
Producent postarał się też o kolorowy zawrót głowy - w palecie lakierów do czarnego dachu i klapy bagażnika można dobrać zieleń kardamonu, lśniącą czerwień Sparkling Chilli Red z metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu, ciepły beż imbiru czy chłodny niebieskawo-zielony odcień jałowca o nazwie Juniper. Do tego są jeszcze nawet 18-calowe koła, które łącznie stanowią aż 40 proc. z 3,7-metrowej karoserii ustawionej na platformie Yarisa.
Toyota Aygo X: większe wymiary i pojemność bagażnika
W chłodnych liczbach wygląda to tak: Aygo X ma 3700 mm długości, czyli jest o 235 mm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm - o 90 mm więcej wobec wcześniejszego Aygo. Wszerz przybyło 125 mm do 1740 mm. W efekcie przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm.
Bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. Z fotela ustawionego o 55 mm wyżej widok jak na dłoni. Miłe uczucie. Szczególnie, że Aygo X pod względem manewrowania zadziwi – zawróci na niecałych 10 m (promień skrętu wynosi 4,7 m). Prześwit o 1 cm większy niż w poprzedniku i porównywalny z większym C-HR, czyli ok. 13 cm.
Toyota Aygo X: wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nie tylko stało się bardziej obszerne, ale też i lepiej wyciszone. Toyota twierdzi, że w trakcie jazdy można rozmawiać… o 6 proc. ciszej. W odlotowym kokpicie czeka seryjna stacja multimedialna z 7-calowym ekranem (9-calowy w opcji), bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.
Jak na nowoczesne miejskie auto przystało Aygo X ma kusić cyfrowymi rozwiązaniami. Najnowszy system multimedialny w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację, która z chmury dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Rozwiązanie zapewni także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy i bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft poprawi możliwości systemu multimedialnego, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach Aygo X może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.
Nowym autem da się także sterować zdalnie – aplikacja MyT pozwoli odszukać je na parkingu, kontrolować styl jazdy, spalanie czy poziom paliwa. Toyota oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay.
Do pełni szczęścia można mieć audio JBL – system składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera w bagażniku. Lista bajerów obejmuje jeszcze składany materiałowy dach – to pierwszy crossover segmentu A z takim patentem.
Toyota Aygo X: hamuje przed pieszym i rowerzystą
Toyota Aygo X jest seryjnie wyposażona w prawdziwą armię asystentów i systemów bezpieczeństwa zgrupowanych w pakiecie TSS 2.5 nowej generacji. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy działają również przy dużych prędkościach.
Samochód za sprawą elektroniki i kamer pozwoli uniknąć kolizji, wykryje pieszych i rowerzystów, dostosuje prędkość do poprzedzającego pojazdu (inteligentny tempomat adaptacyjny) i utrzyma pas ruchu.
Toyota Aygo X: silnik benzynowy 1.0 i spalanie
Jeśli chodzi o napęd, to Toyota bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami miejskimi. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe.
Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd nowa Toyota Aygo X dostanie pod maskę silnik benzynowy. A będzie to trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Firma podaje spalanie na poziomie 4,7 l/100 km (WLTP). Zamiast pięciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć automat S-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa ok. 15,5 s.
Toyota Aygo X: cena w Polsce i zamówienia przez internet
Producent przewiduje pięć wersji wyposażenia: Active, Comfort, Style, Executive oraz w specjalną Aygo X Limited.
Cena? Najtańsza Toyota Aygo X Active kosztuje od 58 900 zł. Samochód oferuje m.in. rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej LED, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.
Na początek jednak japońska marka w ramach rezerwacji internetowej oferuje wyższe odmiany wyposażenia, począwszy od wersji Comfort wycenionej na 60 900 zł. Takie Aygo X to dodatkowo m.in. skórzana kierownica, kamera cofania, cztery głośniki plus dodatkowe wygłuszenia wnętrza. Różnica między najtańszym modelem to 2 tys. zł i raczej po bazowej wersji nikt nie uroni łzy...
Toyota Aygo X Style kosztuje od 64 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.
Aygo X Executive to cena od 73 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, rardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.
Najbogatsza Toyota Aygo X Limited to dodatkowo: czarne 18-calowe alufelgi, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, tapicerka materiałowa z elementami naturalnej skóry, pomarańczowe wstawki w nadwoziu. Samochód kosztuje od 77 900 zł
Aygo X można zamawiać do 9 stycznia 2022 roku. Toyota obiecuje, że osoby, które zarezerwują nowy samochód przez formularz internetowy, będą miały pierwszeństwo w realizacji zamówienia.
Toyota Aygo X, dane techniczne:
Silnik | |
Typ | 1KR-FE, 3-cylindrowy, rzędowy, pojemność 1,0 l |
Mechanizm zaworów | 12 zaworów DOHC, napęd łańcuchowy z VVT-I |
Wtrysk paliwa | Elektroniczny |
Pojemność skokowa cm3 | 998 |
Śr. cylindra x skok tłoka mm | 71 X 84 |
Stopień sprężania (:1) | 11,8 |
Moc maks. KM (kW)/obr./min | 72 (53) / 6000 |
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min. | 93 / 4400 |
Przekładnia | S-CVT | MT |
Typ | S-CVT (773K) | MT (C554) |
Przełożenie główne (:1) | 6,049 | 4,294 |
1 | / | 3,545 |
2 | / | 2,047 |
3 | / | 1,310 |
4 | / | 1,027 |
5 | / | 0,850 |
6 | / | / |
Wsteczny | / | 3,214 |
Osiągi | S-CVT | MT |
Prędkość maksymalna km/h | 151 | 158 |
Współczynnik oporu powietrza Cx | 0,319 | 0,319 |
Zużycie paliwa l/100 km | S-CVT | MT |
Średnie wg WLTP | 4,9 | 4,7 |
Pojemność zbiornika paliwa l | 35 | 35 |
Emisja CO2 | S-CVT | MT |
Norma emisji spalin | EURO 6D | EURO 6D |
Średnie wg WLTP g/km | 107 | 110 |
Podwozie | |
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona |
Belka stabilizująca przednie zawieszenieŚrednica x grubość mm | 23,6 x 2,6 |
Tylne zawieszenie | Belka skrętna |
Układ kierowniczyPrzełożenie (:1)Maksymalny skręt kierownicyMinimalny promień skrętu m | Rack&Pinion13,42,884,7 |
Hamulceprzódtył | Wentylowane tarcze z pływającym zaciskiem, 1 cylinder (14 cali)Hamulce bębnowe o szczękach współbieżnych i przeciwbieżnych |
opony | 175/65 R17, 175/60 R18 |
Wymiary zewnętrzne mm | |
Długość | 3700 |
Szerokość | 1740 |
Wysokość | 1510 |
Rozstaw kół przednich | 1540 |
Rozstaw kół tylnych | 1520 |
Rozstaw osi | 2430 |
Przedni zwis | 730 |
Tylny zwis | 540 |
Pojemność bagażnika (VDA) l | |
Przy rozłożonej tylnej kanapieDo linii półkiDo linii dachu | 231269 |
Przy złożonej kanapie (do linii dachu) | 829 |
Masa (kg) | |
Masa własna min | 940 |
max | 1015 |
Masa całkowita | 1360 |
Masa przyczepy | / |