Toyota Aygo X już dostępna w Polsce. Nowy model, podobnie jak Yaris Cross, to dzieło europejskich projektantów i inżynierów. Nie jest już małym hatchbackiem, a wyżej zawieszonym crossoverem z bojową miną. Debiutant nabrał muskułów niczym SUV.

Reklama

Aygo X ze swoim opadającym ku tyłowi dachem, nisko osadzoną szeroką osłoną chłodnicy i drapieżnym spojrzeniem świateł Full LED w kształcie skrzydeł odważnie rozpycha się w walce o tytuł najjaśniejszej gwiazdy w klasie. Na tle rywali bije od niego łobuzerska chęć do harców, jakby obok jeżdżenia równie dobrze mógł merdać ogonem i przynosić patyk.

Toyota Aygo X jedzie do Polski

Producent postarał się też o kolorowy zawrót głowy - w palecie lakierów do czarnego dachu i klapy bagażnika można dobrać zieleń kardamonu, lśniącą czerwień Sparkling Chilli Red z metalicznymi płatkami o niebieskim odcieniu, ciepły beż imbiru czy chłodny niebieskawo-zielony odcień jałowca o nazwie Juniper. Do tego są jeszcze nawet 18-calowe koła, które łącznie stanowią aż 40 proc. z 3,7-metrowej karoserii ustawionej na platformie Yarisa.

Reklama
Toyota Aygo X - limitowana wersja z lakierem Cardamom, ozdobiona akcentami w matowym pomarańczowym kolorze Mandarina / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X: większe wymiary i pojemność bagażnika

W chłodnych liczbach wygląda to tak: Aygo X ma 3700 mm długości, czyli jest o 235 mm dłuższe od poprzednika. Rozstaw osi to 2430 mm - o 90 mm więcej wobec wcześniejszego Aygo. Wszerz przybyło 125 mm do 1740 mm. W efekcie przednie fotele zostały rozsunięte o 20 mm, zwiększając przestrzeń na wysokości ramion o 45 mm.

Bagażnik awansował do największych w segmencie – jego długość wzrosła o 125 mm, a pojemność aż o 63 l do 231 l. Po złożeniu dzielonej na pół tylnej kanapy możliwości transportowe sięgają 829 l. Z fotela ustawionego o 55 mm wyżej widok jak na dłoni. Miłe uczucie. Szczególnie, że Aygo X pod względem manewrowania zadziwi – zawróci na niecałych 10 m (promień skrętu wynosi 4,7 m). Prześwit o 1 cm większy niż w poprzedniku i porównywalny z większym C-HR, czyli ok. 13 cm.

Toyota Aygo X powstała na platformie GA-B w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture). Pierwszym samochodem zbudowanym na tym szkielecie był nowy Yaris / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Toyota Aygo X: wnętrze i wyposażenie

Wnętrze nie tylko stało się bardziej obszerne, ale też i lepiej wyciszone. Toyota twierdzi, że w trakcie jazdy można rozmawiać… o 6 proc. ciszej. W odlotowym kokpicie czeka seryjna stacja multimedialna z 7-calowym ekranem (9-calowy w opcji), bezprzewodowa ładowarka telefonu i nastrojowe oświetlenie.

Jak na nowoczesne miejskie auto przystało Aygo X ma kusić cyfrowymi rozwiązaniami. Najnowszy system multimedialny w wyższych wersjach wyposażenia zawiera nawigację, która z chmury dostarcza na bieżąco informacji o trasie i inne usługi oparte na połączeniu z internetem. Rozwiązanie zapewni także dostęp do szeregu usług aktualizowanych w czasie rzeczywistym (over-the-air OTA). To oznacza, że auto w trakcie jego życia będzie można unowocześniać z kanapy i bez potrzeby jazdy do serwisu. Nowy soft poprawi możliwości systemu multimedialnego, układów elektronicznych czy klimatyzacji i wielu innych. Po latach Aygo X może mieć nawet lepsze parametry niż na początku.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Nowym autem da się także sterować zdalnie – aplikacja MyT pozwoli odszukać je na parkingu, kontrolować styl jazdy, spalanie czy poziom paliwa. Toyota oferuje również przewodową i bezprzewodową łączność ze smartfonem za pośrednictwem Android Auto i Apple CarPlay.

Do pełni szczęścia można mieć audio JBL – system składa się z 4 głośników, wzmacniacza o mocy 300 W oraz 200-milimetrowego subwoofera w bagażniku. Lista bajerów obejmuje jeszcze składany materiałowy dach – to pierwszy crossover segmentu A z takim patentem.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X: hamuje przed pieszym i rowerzystą

Toyota Aygo X jest seryjnie wyposażona w prawdziwą armię asystentów i systemów bezpieczeństwa zgrupowanych w pakiecie TSS 2.5 nowej generacji. Czujnik radarowy, który zastąpi dotychczasową technologię laserową, ma większą czułość i zasięg, dzięki czemu systemy działają również przy dużych prędkościach.

Samochód za sprawą elektroniki i kamer pozwoli uniknąć kolizji, wykryje pieszych i rowerzystów, dostosuje prędkość do poprzedzającego pojazdu (inteligentny tempomat adaptacyjny) i utrzyma pas ruchu.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X: silnik benzynowy 1.0 i spalanie

Jeśli chodzi o napęd, to Toyota bierze pod uwagę preferencje kierowców zainteresowanych małymi samochodami miejskimi. Obecnie segment A jest zdominowany przez auta z silnikami spalinowymi, co wynika z tego, że w tej klasie cena jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje zakupowe.

Prognozy potwierdzają utrzymanie tej tendencji w nadchodzących latach, stąd nowa Toyota Aygo X dostanie pod maskę silnik benzynowy. A będzie to trzycylindrowa jednostka 1.0 o mocy 72 KM produkowana w Wałbrzychu (silnik 1KR-FE). Firma podaje spalanie na poziomie 4,7 l/100 km (WLTP). Zamiast pięciobiegowej skrzyni manualnej można zażyczyć automat S-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrwa ok. 15,5 s.

Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz

Toyota Aygo X: cena w Polsce i zamówienia przez internet

Producent przewiduje pięć wersji wyposażenia: Active, Comfort, Style, Executive oraz w specjalną Aygo X Limited.

Cena? Najtańsza Toyota Aygo X Active kosztuje od 58 900 zł. Samochód oferuje m.in. rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense generacji 2.5, system multimedialny Toyota Touch 2 z 7-calowym kolorowym ekranem dotykowym, światła do jazdy dziennej LED, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie szyby oraz elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka.

Na początek jednak japońska marka w ramach rezerwacji internetowej oferuje wyższe odmiany wyposażenia, począwszy od wersji Comfort wycenionej na 60 900 zł. Takie Aygo X to dodatkowo m.in. skórzana kierownica, kamera cofania, cztery głośniki plus dodatkowe wygłuszenia wnętrza. Różnica między najtańszym modelem to 2 tys. zł i raczej po bazowej wersji nikt nie uroni łzy...

Toyota Aygo X Style kosztuje od 64 900 zł. Wyposażenie samochodu obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 175/65 R17, przyciemniane szyby, światła przeciwmgielne, system multimedialny z 8-calowym ekranem dotykowym i integracją Android Auto/Apple Car Play.

Aygo X Executive to cena od 73 900 zł. Wyposażenie jest bogatsze o 18-calowe alufelgi, światła LED, automatyczną klimatyzację, rardziej rozbudowany system multimedialny z 9-calowym ekranem i bezprzewodowym Android Auto/Apple Car Play.

Najbogatsza Toyota Aygo X Limited to dodatkowo: czarne 18-calowe alufelgi, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, tapicerka materiałowa z elementami naturalnej skóry, pomarańczowe wstawki w nadwoziu. Samochód kosztuje od 77 900 zł

Aygo X można zamawiać do 9 stycznia 2022 roku. Toyota obiecuje, że osoby, które zarezerwują nowy samochód przez formularz internetowy, będą miały pierwszeństwo w realizacji zamówienia.

Toyota Aygo X, dane techniczne:

Silnik
Typ 1KR-FE, 3-cylindrowy, rzędowy, pojemność 1,0 l
Mechanizm zaworów 12 zaworów DOHC, napęd łańcuchowy z VVT-I
Wtrysk paliwa Elektroniczny
Pojemność skokowa cm3 998
Śr. cylindra x skok tłoka mm 71 X 84
Stopień sprężania (:1) 11,8
Moc maks. KM (kW)/obr./min 72 (53) / 6000
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr./min. 93 / 4400
Przekładnia S-CVT MT
Typ S-CVT (773K) MT (C554)
Przełożenie główne (:1) 6,049 4,294
1 / 3,545
2 / 2,047
3 / 1,310
4 / 1,027
5 / 0,850
6 / /
Wsteczny / 3,214
Osiągi S-CVT MT
Prędkość maksymalna km/h 151 158
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,319 0,319
Zużycie paliwa l/100 km S-CVT MT
Średnie wg WLTP 4,9 4,7
Pojemność zbiornika paliwa l 35 35
Emisja CO2 S-CVT MT
Norma emisji spalin EURO 6D EURO 6D
Średnie wg WLTP g/km 107 110
Podwozie
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Belka stabilizująca przednie zawieszenieŚrednica x grubość mm 23,6 x 2,6
Tylne zawieszenie Belka skrętna
Układ kierowniczyPrzełożenie (:1)Maksymalny skręt kierownicyMinimalny promień skrętu m Rack&Pinion13,42,884,7
Hamulceprzódtył Wentylowane tarcze z pływającym zaciskiem, 1 cylinder (14 cali)Hamulce bębnowe o szczękach współbieżnych i przeciwbieżnych
opony 175/65 R17, 175/60 R18
Wymiary zewnętrzne mm
Długość 3700
Szerokość 1740
Wysokość 1510
Rozstaw kół przednich 1540
Rozstaw kół tylnych 1520
Rozstaw osi 2430
Przedni zwis 730
Tylny zwis 540
Pojemność bagażnika (VDA) l
Przy rozłożonej tylnej kanapieDo linii półkiDo linii dachu 231269
Przy złożonej kanapie (do linii dachu) 829
Masa (kg)
Masa własna min 940
max 1015
Masa całkowita 1360
Masa przyczepy /
Toyota Aygo X / Tomasz Sewastianowicz