Toyota w Wałbrzychu uruchamia drugą linię produkcyjną najnowszej generacji silnika 1.5. Benzynowa jednostka wraz z elektryczną przekładnią produkowaną również w tej fabryce stanowi napęd hybrydowy 1.5 "made in Poland", który trafi do modeli Yaris i Yaris Cross wytwarzanych we Francji i Czechach.
Na potrzeby tej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną o powierzchni 10 tys. m2. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń ustawionych w pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, która przewiduje większą automatyzację. Dodatkowo w zakładzie w Jelczu-Laskowicach rozbudowano odlewnię.
Toyota podwaja w Polsce produkcję napędów hybrydowych
Tym samym japoński koncern na ostatni guzik dopina pakiet sześciu inwestycji ulokowanych na przestrzeni trzech lat w swoich fabrykach na Dolnym Śląsku. Stopniowe pompowanie technologii i pieniędzy zaczęło się we wrześniu 2018 roku – wtedy w Wałbrzychu ruszyła produkcja pierwszego komponentu hybrydowego: elektrycznej przekładni hybrydowej do silników 1.8.
Od tego czasu w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach Toyota zainwestowała 2 mld zł i uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA. Na tym jednak nie koniec.
Nowe projekty Toyoty w Polsce w 2022 roku: hybrydy kolejnej generacji
Przy okazji dzisiejszego uruchomienia koncern zapowiada, że w 2022 roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni hybrydowej – MG2 (to główny silnik elektryczny, który napędza koła). Nowe układy trafią do Toyoty Corolli i C-HR, a później także do nowej Corolli Cross, czyli SUV-a.
– Wraz z uruchomieniem tej linii oraz planowanym wprowadzeniem kolejnej generacji hybryd z lokalną produkcją obu silników elektrycznych MG1 i MG2 kończymy transformację naszej firmy z producenta napędów konwencjonalnych w centrum napędów hybrydowych Toyoty – powiedział Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. – Napędy te stanową obecnie prawie 70 proc. produkcji obu zakładów i ich udział systematycznie rośnie – podkreślił.
Toyota inwestuje 6 mld zł i daje pracę
W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie załoga obu fabryk liczy ponad 3300 ludzi.
Poziom inwestycji w zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 mld zł, a możliwości produkcyjne o 76 proc. do 1,8 mln podzespołów rocznie. Dodatkowo na Dolnym Śląsku funkcjonuje dział testów i oceny napędów hybrydowych – to komórka odpowiedzialna za przyspieszenie procesu prób wytrzymałościowych napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty:
Podzespół | Zakład produkcyjny | Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) | Wielkość inwestycji | Start produkcji |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1.8 | Wałbrzych | 175 tys. | 278 mln zł | listopad 2018 |
Silnik 2.0 TNGA | Jelcz-Laskowice | 312 tys. | 370 mln zł | wrzesień 2019 |
Silnik 1.5 TNGA | Jelcz-Laskowice | 400 mln zł | czerwiec 2020 | |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1.5 | Wałbrzych | 175 tys. | 300 mln zł | kwiecień 2021 |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1.5 (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych | 175 tys. | 600 mln zł | wrzesień 2021 |
Silnik 1.5 TNGA (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice | 155 tys. | grudzień 2021 | |
RAZEM | 992 tys. | ~ 2 mld zł |