Toyota ruszyła z nową inwestycją i uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną, na której powstają elektryczne przekładnie do napędów hybrydowych montowanych w modelach Yaris i Yaris Cross. Nowa skrzynia współpracuje z najnowszej generacji silnikiem 1.5 zaprojektowanym w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture), którego produkcja ruszyła w czerwcu 2020 w Jelczu-Laskowicach.
– W pierwszej połowie roku sprzedaż Yarisa, najpopularniejszego modelu Toyoty w Europie, stanowiła ponad jedną piątą (21 proc.) wszystkich samochodów koncernu. W tym samym czasie w Polsce Yaris to ponad 36 proc. wszystkich sprzedanych Toyot – powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe. – Napędy hybrydowe trafiają również do Toyoty Yaris Cross, czyli pierwszego SUV-a Toyoty w segmencie B, którego produkcja ruszyła we Francji w lipcu. Model ten cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, o czym świadczy 1867 zamówień w przedsprzedaży w Polsce – podkreślił.
W ramach inwestycji w obie linii produkcji przekładni hybrydowych Toyota rozbudowała w Wałbrzychu zakład odlewni o 1700 m2 oraz zainstalowała w obecnej hali skrzyń biegów nowe linie obróbcze, linię produkcji silników elektrycznych MG1 oraz linię montażu.
Toyota inwestuje i podwaja produkcję w Polsce
Dodatkowo pod koniec 2021 roku w Wałbrzychu uruchomiona zostanie kolejna linia silników hybrydowych TNGA 1.5. W ten sposób produkcja elektrycznych napędów hybrydowych do Toyoty Yaris i Yaris Cross zostanie podwojona. W związku z tymi projektami zakład w Wałbrzychu zatrudnił dodatkowo ponad 300 pracowników.
– Pomimo zawirowań na rynku spowodowanych pandemią, ograniczoną dostępnością półprzewodników i czasowym wstrzymaniem produkcji samochodów udało nam się uruchomić nową linię o kilka tygodni wcześniej niż zakładały pierwotne terminy – powiedział Dariusz Mikołajczak, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland. – To zasługa przede wszystkim naszych pracowników, którzy wykorzystując nowoczesne metody komunikacji on-line potrafili razem z dostawcami oraz inżynierami z Japonii i innych krajów dokonać instalacji i uruchomienia maszyn oraz przeprowadzić próby produkcyjne – podkreślił.
To już piąty z pakietu sześciu projektów hybrydowych uruchamianych w polskich fabrykach na przestrzeni lat 2018-2021. Po uruchomieniu wszystkich projektów w 2022 roku w zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będą trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA.
Toyota inwestuje w Polsce 6 mld zł
Dodatkowo w roku 2020 w TMMP rozpoczął działalność Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów hybrydowych oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
Razem z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach do końca 2022 wzrośnie do prawie 6 mld zł, możliwości produkcyjne do 1,65 mln podzespołów rocznie, a zatrudnienie do ponad 3 tys. osób.
- Najnowsze inwestycje TMMP stanową kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,4 mln pojazdów rocznie do 2025 r. - powiedział dziennik.pl Robert Mularczyk, PR Senior Manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe. - W planach Toyoty w 2025 90 proc. sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem - skwitował.
Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty:
Podzespół | Zakład produkcyjny | Roczne zdolności produkcyjne (3 zmiany) | Wielkość inwestycji [mln zł] | Start produkcji |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,8 l | Wałbrzych | 175 tys. | 278 | listopad 2018 |
Silnik 2,0 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 312 tys. | 370 | wrzesień 2019 |
Silnik 1,5 l TNGA | Jelcz-Laskowice | 400 | czerwiec 2020 | |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l | Wałbrzych | 175 tys. | 300 | kwiecień 2021 |
Elektryczna przekładnia hybrydowa do układu napędowego z silnikiem 1,5 l (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych | 175 tys. | 600 | wrzesień 2021 |
Silnik 1,5 l TNGA (druga linia produkcyjna) | Wałbrzych oraz Jelcz-Laskowice | 155 tys. | 4. kwartał 2021 |