Toyota podczas specjalnej konferencji w Tokio odkryła plany dotyczące samochodów elektrycznych. A o szczegółach poinformował sam Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation. Oto, co czeka kierowców…
Elektryczna Toyota bZ4X będzie miała wielką rodzinę. Na dobry początek japoński koncern na scenie ujawnił aż 16 nowych samochodów BEV, które w najbliższym czasie wprowadzą marki Toyota i Lexus. Lista obejmuje SUV-y i crossovery, auta sportowe, sedany, auta dostawcze, a także terenowego SUV-a i pickupa.
Toyota wprowadzi nowe elektryczne modele SUV i nie tylko
Podczas konferencji Toyota pokazała cztery nowe modele z linii bZ. Na rynku pojawi się kompaktowy SUV w stylu coupe – Toyota bZ compact SUV sylwetką przypomina dzisiejszą Toyotę C-HR. Stylistyką nawiązuje do nowego Aygo X.
Toyota bZ small crossover (czerwony model) został zaprojektowany z myślą o Europie i Japonii. Toyoda podkreślił, że ten samochód elektryczny będzie najoszczędniejszy w swoim segmencie.
– Kompaktowy SUV z linii bZ to mały samochód, dlatego przy jego projektowaniu skupiliśmy się na jak największej wydajności. Naszym celem jest osiągnięcie zużycia energii na poziomie zaledwie 125 Wh/km – będzie to najlepszy wynik w tej klasie – zaznaczył Toyoda.
Na rynku pojawi się także elektryczny sedan klasy średniej (niczym Camry)oraz duży SUV z trzema rzędami siedzeń - teraz ma roboczą nazwę Toyota bZ large SUV.
– Średniej wielkości sedan będzie spełniał oczekiwania klientów jako główny samochód w rodzinie. Zaprojektowaliśmy także dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń dla większych rodzin – relacjonował Akio Toyoda. – Nie tylko dodamy napęd elektryczny jako opcję do już istniejących modeli, ale wprowadzimy pełną gamę masowych modeli elektrycznych w rozsądnych cenach, które spełnią oczekiwania różnych klientów. Chcemy dostarczyć kierowcom na całym świecie bateryjne samochody elektryczne o pięknej stylistyce i świetnej charakterystyce jazdy, które prowadzi się z przyjemnością – zapowiedział.
Toyota odkryła także elektrycznego pikapa. Czy tak będzie wyglądać Hilux na prąd z akumulatorów?
Toyota FJ Cruiser także doczekała się elektrycznego odpowiednika - niebieski Compact Cruiser EV pokazany w Tokio zapowiada się obiecująco.
Gama samochodów użytkowych będzie dostosowana zarówno do transportu długodystansowego, jak i do lokalnych dostaw i pracy kurierów. Plany obejmują m.in. superkompaktowe auto dostawcze stworzone z myślą o carsharingu.
Toyota wprowadzi 30 samochodów elektrycznych do 2030 roku
Akio Toyoda ogłosił, że jego koncern zamierza wprowadzić na rynek 30 modeli BEV i przewiduje sprzedaż 3,5 mln elektryków do 2030 roku.
W przypadku marki Lexus auta EV w ciągu będą stanowiły 100 proc. całkowitej sprzedaży w Europie, Ameryce Północnej i Chinach do 2030 roku.
Z kolei Toyota spodziewa się, że do 2030 roku udział BEV w całkowitej sprzedaży marki w Europie Zachodniej wyniesie co najmniej 50 proc. lub nawet więcej, jeśli popyt ze strony klientów okaże się jeszcze wyższy.
By dopiąć swego Toyota planuje ogromne inwestycje. Do 2030 roku firma przeznaczy 4 biliony jenów (30 mld euro) na rozwój i produkcję samochodów elektrycznych, w tym 15 mld euro na baterie. Kolejne 30 mld euro koncern przeznaczy na rozwój gamy hybryd, hybryd plug-in i samochodów na wodór. Łącznie inwestycja w globalną gamę zelektryfikowanych samochodów do końca dekady wyniesie 60 mld euro.
Toyota inwestuje w akumulatory, stały elektrolit najpierw w hybrydach
Toyota zainwestuje globalnie 11,5 mld euro w rozwój i produkcję baterii. W ramach tego programu firma już uruchomiła masową produkcję pierwszych na świecie bipolarnych baterii niklowo-wodorkowych, które wykorzystują mniej cenne surowce niż baterie litowo-jonowe, a ich gęstość energii jest dwa razy większa w porównaniu do tradycyjnych baterii NiMh, przy niższych kosztach produkcji.
Japończycy zamierzają wykorzystać te same techniki zwiększania gęstości energii przy obniżeniu kosztów wobec baterii litowo-jonowych. W efekcie producent spodziewa się, że w drugiej połowie lat 2020 koszt baterii w jednym samochodzie zostanie obniżony o 50 proc. bez ograniczania zasięgu pojazdu.
Akumulatory ze stałym elektrolitem? Po testach prototypów w 2020 roku prawdopodobnie w pierwszej kolejności trafią one do hybryd, zanim Toyota wdroży je szeroko do aut elektrycznych. Dzięki bateriom ze stałym elektrolitem samochody zyskają większą moc, większy zasięg i krótszy czas ładowania.
Jesienią tego roku Toyota ogłosiła, że zainwestuje 1,5 biliona jenów ( 11,2 mld euro) w rozwój i produkcję baterii. Teraz Akio Toyoda zapowiedział, że kwota ta wzrośnie do 2 bilionów jenów. Spółka Toyota Tsusho zajmuje się zabezpieczaniem dla Toyoty odpowiednich zasobów litu i innych surowców od 2006 roku.