Test opon zimowych 2024

Kolejki w serwisach rosną, a zakłady wulkanizacyjne przeżywają prawdziwej oblężenie. Sezonowa wymiana opon ruszyła pełną parą, a wielu kierowców poszukuje nowego ogumienia do swoich aut. Które opony wybrać? Liczba dostępnych modeli przytłacza, a pośród dobrze znanych marek takich jak Michelin, Pirelli czy Goodyear coraz częściej przewijają się egzotyczne nazwy Triangle, Kenda czy Winrun. Co na temat opon sygnowanych takimi markami sądzą eksperci?

Reklama

Specjaliści z ADAC w najnowszym teście porównali 16 modeli w popularnym rozmiarze 215/55 R17. Stosowany jest on m.in. w Toyocie Yaris Cross, Skodzie Karoq czy Fordzie Puma - bez wątpienia należy do najczęściej kupowanych przez kierowców, również w Polsce. Do rywalizacji w tegorocznym porównaniu stanęły uznane marki takie jak Goodyear, Pirelli, Vredestein, Continental czy Yokohama. W zestawieniu nie zabrakło również tych mniej znanych. Oto, jak tańsze opony poradziły sobie w starciu z renomowanymi gigantami.

ADAC sprawdził opony zimowe. Test 2024

Reklama

Jak sprawdzane i klasyfikowane były opony? Eksperci posłużyli się ocenami w kilku kategoriach. Weryfikowane były właściwości jezdne na śniegu oraz lodzie, ale testy odbywały się także na suchym asfalcie i w nieco wyższych temperaturach. Próby na mokrej nawierzchni pozwalają odpowiedzieć z kolei na pytanie, jak dobrze opony radzą sobie z odprowadzeniem wody i czy są odporne na aquaplaning. Oprócz prób drogowych, ADAC bierze pod uwagę również masę opony, opory toczenia, a także żywotność ogumienia. Dodatkowe punkty należą się oczywiście oponom, które są możliwie lekkie i odporne na zużycie.

Test opon zimowych ADAC / ADAC / Marc Wittkowski

Który z producentów zasłużył na wyróżnienie, a które opony można stanowczo odradzić? W tegorocznym teście obyło się bez większych zaskoczeń. Jedna z opon zawiodła fatalnymi rezultatami niemal w każdej kategorii. Oto wyniki…

Oto najlepsze opony zimowe 2024 zdaniem ADAC

Pierwsze miejsce w klasyfikacji ogólnej zajęły opony Goodyear Ultragrip Performance 3. Wysokie, ponadprzeciętne wyniki w każdej z prób dały zwycięstwo produktowi amerykańskiej marki. Eksperci pochwalili zimówki Goodyear za drogę hamowania, trakcję na śniegu, a także odporność na zużycie. Opony nie zawiodły w żadnej kategorii, a najsłabsze czyli przeciętne na tle rywali wyniki osiągnęły tylko w kategorii hamowania na mokrym betonie.

Goodyear UltraGrip Performance 3 zwyciężyły w teście ADAC 2024 / Materiały prasowe / Goodyear

Na drugim miejscu uplasowały się opony Dunlop Winter Sport 5. W próbach hamowania na betonie Dunlopy wypadły najlepiej ze wszystkich graczy i okazały się być odporne na aquaplaning w zakręcie. Przyzwoite wyniki na śniegu, a także na suchym asfalcie zapewniły solidną dawkę punktów w ogólnym rozrachunku. Jedyna wpadka to przeciętna w porównaniu do konkurentów podatność na aquaplaning na prostej drodze.

Trzecia lokata przypadła oponom Vredestein Wintrac Pro. Produkt holenderskiej marki świetnie sprawdził się w próbach na śniegu i lodzie i osiągnął ponadprzeciętne rezultaty w każdym z testów asfaltowych. Drobne słabości dotyczące podatności na aquaplaning nie przeszkodziły oponom Vredestein w zajęciu najniższego stopnia na podium w ogólnej klasyfikacji. Na minus zaliczono prognozowaną trwałość - 41 500 km. Dla porównania, najlepsze w całym zestawieniu Goodyeary powinny przejechać 57 500 km.

Test opon zimowych ADAC / ADAC / Marc Wittkowski

Najgorsze opony zimowe według ADAC. Tych unikaj jak ognia

Które z opon najsłabiej poradziły sobie w tegorocznym teście? Czternaste, czyli trzecie od końca miejsce zajęły opony Triangle WinterX TW401. Chińskie ogumienie poradziło sobie dobrze w próbach na śniegu. Hamowanie i przyczepność są zupełnie zadowalające. Problem w tym, że na tym kończą się zalety opon Triangle. Podsterowność i nadsterowność na mokrych nawierzchniach pojawiają się błyskawicznie. Równie mizerna jest także odporność na aquaplaning, tak na prostej jak i w zakrętach.

Na piętnastym miejscu w teście zameldowały się opony Kenda Wintergen 2 KR501. Marka z Tajwanu nie popisała się w niedawnym zestawieniu opon całorocznych, a jej zimówki w próbach ADAC wypadają równie blado. Wyniki są typowe dla tanich opon - dobre wyniki na śniegu nie nadrobią faktu, że opony Kenda nie zapewniają przyzwoitej przyczepności na asfalcie. Najgorzej jest na mokrych nawierzchniach - azjatycki produkt nie radzi sobie z próbami hamowania, a aquaplaning występuje bardzo szybko. Co ciekawe, Kenda Wintergen 2 może pochwalić się wysoką prognozowaną żywotnością - nawet 65 100 km.

Wymiana opon / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Ostatnie miejsce w teście przypadło oponom Davanti Wintoura +. W tym przypadku mamy do czynienia z połączeniem słabych właściwości na śniegu i słabych właściwości na asfalcie. ADAC bez litości ocenił opony brytyjskiej marki jako bezsprzecznie najgorsze z testowanych. Fatalne wyniki w próbach aquaplaningu, najdłuższy dystans hamowania na mokrej nawierzchni, najgorsza przyczepność, a to wszystko w połączeniu z przeciętną żywotnością i trwałością. Taki zestaw cech nie mógł skończyć się inaczej, niż szesnastą lokatą dla opon Davanti.

ADAC ocenił opony zimowe. Oto niespodzianki

Choć w teście ADAC obyło się bez większych zaskoczeń, ranking stworzony przez ekspertów zawiera drobne niespodzianki. Interesujące są m.in. słabe wyniki opon Firestone (10. lokata) i Kumho (miejsce 12.). Propozycje renomowanych marek przegrały kiepskimi wynikami na suchej nawierzchni i podatnością na aquaplaning.

Ciekawie prezentuje się czwarta lokata opon Semperit. Austriackie opony są bowiem pozycjonowane jako ekonomiczna marka w grupie Continental, tymczasem model Speed Grip 5 w ogólnym zestawieniu wyprzedził opony Continental WinterContact TS 870 P, a więc droższy produkt z półki premium.

Test opon zimowych ADAC. Ranking modeli w rozmiarze 225/55 R17

Tak prezentuje się pełny ranking od najlepszych do najgorszych opon w zestawieniu:

  • Goodyear Ultragrip Performance 3
  • Dunlop Winter Sport 5
  • Vredestein Wintrac Pro
  • Semperit Speed Grip 5
  • Hankook Winter I cept RS3
  • Continental WinterContact TS 870 P
  • Pirelli Cinturato Winter 2
  • Yokohama BluEarth Winter V906
  • Giti GitiWinter W2
  • Firestone Winterhawk 4
  • Viking Wintech
  • Kumho Winter Craft WP52
  • Maxxis Premitra Snow WP6
  • Triangle WinterX TW401
  • Kenda Wintergen 2 KR501
  • Davanti Wintoura +

Na co zwrócić uwagę przed zakupem opon?

Choć próby ADAC pokazują mocne oraz słabe strony poszczególnych opon i pomagają wskazać modele, które należy omijać szerokim łukiem, wyniki testów, a szczególnie klasyfikacji ogólnej nie należy traktować jako prawdy objawionej. Przy wyborze opon warto określić przede wszystkim własne wymagania. Ile kilometrów rocznie pokonujemy? Czy często odwiedzamy górskie, zaśnieżone drogi? Użytkujemy samochód w mieście, czy z dala od odśnieżanych dróg? Wszystkie te czynniki są istotne przy wyborze opon. W praktyce, warto pamiętać, że nowe modele ze średniej półki sprawdzą się lepiej, niż używane, 10-letnie opony klasy premium. Nawet jeśli bieżnika jest jeszcze sporo, mieszanka, z której wykonane jest ogumienie starzeje się, twardnieje i traci swoje właściwości.

Test opon zimowych ADAC 2024 / Materiały prasowe / ADAC