Nowy odcinek autostrady A2

Aż trzy miesiące przed terminem oddano do użytku nowy fragment autostrady A2. Odcinek Mińsk Mazowiecki – Siedlce, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód jest już do dyspozycji kierowców i choć popularne nawigacje na razie nie poprowadzą nową trasą, kierowcy od 18 grudnia mogą już jeździć szybszą i bezpieczniejszą drogą.

Nowym odcinkiem otwartym przed świętami, kierowcy pojechali we wczesnych godzinach popołudniowych. Do prawie 13-kilometrowego odcinka Groszki – Siedlce Zachód dołączyły fragmenty sąsiednich odcinków A2 udostępnionych w sierpniu br. To 3,6 km odcinka Kałuszyn – Groszki i początek Siedlce Zachód - Siedlce Południe (3,4 km). Łącznie w tym roku oddaliśmy do ruchu blisko 38 km autostrady A2.

Reklama

Autostrada do Siedlec otwarta przed terminem

Reklama

Otwarty przed terminem odcinek Groszki – Siedlce Zachód, o długości 12,9 km, zrealizowała firma Stecol Corporation. To chiński wykonawca, który zrealizował umowę opiewającą na 530 mln zł. Inwestycja dofinansowana została ze środków unijnych w ramach dwóch programów (POIiŚ i FEnIKS), a kwota dotacji wyniosła łącznie ok. 339 mln zł. Trasa w całości biegnie po nowym śladzie, a oprócz jezdni i infrastruktury bezpośrednio do niej przylegającej, w ramach inwestycji powstała ok. 600-metrowa estakada w dolinie Kostrzynia, osiem wiaduktów nad autostradą oraz 13 przejść dla zwierząt.

Rozbudowa autostrady A2 / Materiały prasowe / GDDKiA

Oprócz nowego odcinka A2, wybudowany został również układ dróg, które przejmą na siebie obsługę ruchu lokalnego. Co ciekawe, pas pomiędzy jezdniami został opracowany tak, by w przyszłości dało się rozbudować autostradę o dodatkowy pas ruchu. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, GDDKiA chwali się zastosowaniem utwardzonego kruszywa z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej.

To nowość przy polskich drogach i rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować nakłady niezbędne do utrzymania drogi m.in. eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu. Nawierzchnia nowego odcinka A2 w większości jest betonowa, choć na obiektach takich jak wiadukty zastosowano asfalt. Co to oznacza dla kierowców? Jazda może być dość głośna i nieco mniej komfortowa niż na typowych, asfaltowych trasach.

Budowa drogi / GDDKiA

A2 pojedzie dalej. Te odcinki są w budowie

Kolejne cztery odcinki autostrady łączącej zachód ze wschodem są w realizacji. Kierowcy pojadą A2 aż do Białej Podlaskiej, a fragmenty o łącznej długości ponad 65 km, GDDKiA planuje oddać do użytku w 2025 roku. Jeden z nich, najbliżej Białej Podlaskiej, będzie gotowy już w tym roku, ale kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na z pozostałych trzech.

Jakie są dalsze plany na rozbudowę drogi? GDDKiA zakłada przedłużenie A2 do granicy z Białorusią odcinkiem o łącznej długości ok. 32 km. 11 grudnia br. ogłoszony został przetarg na wykonanie projektu technicznego i wykonawczego oraz budowę A2 Kijowiec – Dobryń. W trakcie procedury uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) są zadania od Białej Podlaskiej do Kijowca oraz od Kijowca do Dobrynia. Na ostatni fragment trasy, od Dobrynia do granicy (6,8 km), postępowanie w sprawie decyzji ZRID jest zawieszone z uwagi na kontekst polityczny. O jego kontynuacji zaważy sytuacja geopolityczna i stosunki z Białorusią.

Rozbudowa A2 również na odcinku Warszawa - Łódź

Ważna trasa stanowiąca transeuropejski szlak w sieci TEN-T zostanie rozbudowana również na kluczowym i bardzo obciążonym odcinku ze stolicy do Łodzi. GDDKiA informuje, że przygotowuje dokumentację niezbędną do poszerzenia 89 km tej trasy o dodatkowy pas ruchu - od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa. W październiku 2024 roku złożone zostały wnioski o uzyskanie decyzji ZRID. W przyszłym roku ogłoszone zostaną przetargi na wyłonienie wykonawców rozbudowy, a realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2026-2029.

Autostrada A2 / Materiały prasowe