Budowa dróg w Polsce. S10 Szczecin - Piła
Gdy inwestycja zostanie ukończona, droga S10 na odcinku Szczecin - Piła będzie miała ponad 113 km długości. Ekspresowe połączenie tych miast zdecydowanie ułatwi kierowcom życie i podniesie poziom bezpieczeństwa. Ósmy i ostatni fragment, który zostanie wybudowany w najbliższych latach, pozwoli wyprowadzić ruch z obszaru zabudowanego na terenie Szczecina. Na gotowej S10 skorzysta jednak nie tylko ruch lokalny i tranzyt.
Gotowy, 113-kilometrowy fragment S10 będzie ułatwieniem dla podróżujących, którzy potrzebują połączenia z autostradą A6. Przy węźle Piła Północ, trasa S10 łączy się z ekspresówką S11. Kiedy kierowcy będą mogli cieszyć się z całego, nieprzerwanego połączenia dwóch miast na północy kraju?
Ekspresowa droga do Szczecina. Kiedy kierowcy pojadą S10?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała datę. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają pod koniec 2028 r., podobnie jak z pozostałych odcinków S10 Szczecin - Piła. Większość trasy między Piłą a Szczecinem pozostaje obecnie w realizacji.
Choć wydaje się być to odległa data, właśnie wyłoniono wykonawcę, który w formule Projektuj i buduj zrealizuje brakujący odcinek, który dotąd pozostawał "w przetargu". Wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Kontrakt, który podpisano z firmą Budimex opiewa na 204 miliony złotych. Taki jest szacowany koszt zaprojektowania i wybudowania 4,4-kilometrowego odcinka. W tę wycenę wchodzi jednak znacznie więcej, niż dwie jezdnie ekspresowej drogi.
Budowa drogi S10 Szczecin - Piła
Na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, poszerzony o przejście dla zwierząt, oraz dwa duże górne przejścia dla zwierząt. Każdy taki obiekt znacząco winduje cenę i wydłuża czas realizacji.
Kierowcy zdecydowanie mają na co czekać. Trasa, dzięki której ruch przeniesie się z dróg lokalnych, poprawi bezpieczeństwo i da odpocząć mieszkańcom okolic Szczecina. Przy drodze, która obecnie pełni rolę wlotowej do miasta zlokalizowanych jest wiele przejść dla pieszych oraz kilka skrzyżowań. Przy jednym z nich ze względu na wiele wypadków i kolizji kilka lat temu Inspekcja Transportu Drogowego ustawiła fotoradar.
Droga S10 łączy Zachodnie Pomorze z centrum Polski
W 2028 roku ekspresowe połączenie Szczecina i Piły ma być gotowe, ale to nie koniec budowy drogi S10. Ekspresówka, o której mowa, docelowo ma mieć około 400 km. Będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Będzie to bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego, a przy okazji alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Obecnie kierowcy mogą korzystać z odcinków S10 od wyjazdu ze Szczecina do Stargardu wraz z obwodnicą tego miasta oraz z obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim. Czynna jest również obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz odcinki Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowy) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie 62 km.