O ile Cee'd I (ED) miał swoje zalety i był swoistym przełomem, to jednak stanowił dla Koreańczyków tak naprawdę rozgrzewkę przed drugą i dużo bardziej dojrzałą generacją modelu. Wersja o oznaczeniu JD ujrzała światło dzienne w 2012 r. (hatchback 5d, kombi), zaś "młodzieżowa" odmiana 3d (Pro_cee'd) uzupełniła ofertę na początku 2013 r. I furory sprzedażowej raczej nie zrobiła.

Reklama

Za wygląd Kii Cee'd II odpowiadazespół pod kierownictwem Petera Schreyera (tak, to ten sam jegomość, który maczał palce także m.in. w Audi TT i zebrał wiele nagród z Red Dot Design Award na czele), natomiast konstrukcja koreańskiego kompaktu łączy w sobie rozwiązania względnie proste (np. silnik 1.4 CVVT z pośrednim wtryskiem paliwa) z tymi już nieco bardziej zaawansowanymi (np. trzycylindrowe i doładowane silniki 1.0 T-GDI, skrzynie dwusprzęgłowe DCT, na koniec produkcji – multimedia z Android Auto i Apple CarPlay).

Używana Kia Cee'd II (JD): jakie wnętrze? Jaki bagażnik?

Z tyłu Kia Cee'd II wykorzystuje wielowahaczowe zawieszenie, do tego dostajemy wystarczająco wygodną kabinę (choć rozstaw osi został taki jak poprzedniku), całkiem przyzwoite materiały wykończeniowe i niezłe bagażniki: do wersji 3d zapakujemy 380-1225 l bagażu, do5d zabierzemy 380-1318 l pakunków, zaś wkombi zmieścimy od 528 do 1642 l ładunku. Lifting Kii Cee'd II przeprowadzono w drugiej połowie 2015 r. (m.in. delikatne zmiany z zewnątrz, silnik 1.0 T-GDI), zaś następca (CD) wjechał do salonów w 2018 r.

Używana Kia Cee'd II (JD) / newspress.co.uk
Używana Kia Cee'd II (JD) / newspress.co.uk

Rozstaw osi Kii Cee'd II (uwaga: Koreańczycy w odniesieniu do obu pierwszych generacji kompaktu używali zapisu "cee'd", dopiero od 2018 r. przeszli na "Ceed"; my zastosujemy pisownię pośrednią – Cee'd) wynosi 2650 mm, co przekłada się na wystarczająco przestronne wnętrze, choć też trudno uznać Kię za wybitnego "kolosa". Znaczącą poprawę względem poprzednika osiągnięto za to w kwestii wykończenia i doboru materiałów, choć i bez drobnych wpadek też się nie obeszło (np. trzaski z okolic oparć foteli).

Kia Cee'd II (JD): co się psuje?

Wyposażenie wnętrza, elektronika i osprzęt zazwyczaj dzielnie znoszą upływ czasu. Zdarzały się jednak problemy z transponderami kluczyka i tylną wycieraczką, znane są przypadki "zabitych" nagrzewnic i uszkodzonych parowników klimatyzacji. Jeśli nie działa kamera cofania, problem może leżeć po stronie wilgoci, która dostaje się tam, gdzie... nie powinna.

Używana Kia Ceed'd II (JD) / newspress.co.uk
Używana Kia Ceed'd II (JD) / newspress.co.uk

Znany problem dotyczy diod do jazdy dziennej oraz tzw. płytki sterującej – element ten, zwłaszcza na początku produkcji, psuł się stosunkowo szybko. I często. Dobra wiadomość: dziś usterka została rozpracowana, a koszt naprawy nie powinien przekroczyć 170-180 zł za lampę. Ogólnie jednak koreański kompakt absolutnie nie ma się czego wstydzić na tle europejskich rywali, zwłaszcza jeśli chodzi o awaryjność. Kia odrobiła pracę domową, i to solidnie, a nie na zasadzie gorączkowego spisywania z zeszytu kolegi na przerwie przed lekcją.

Kia Cee'd II (JD): ile kosztuje? Sytuacja rynkowa i cena za ładny model z polskiego salonu

Sytuacja rynkowa: Cee'd II dobrze sprzedawał się w polskich salonach, także ze względu na długą i atrakcyjną gwarancję (7 lat/150 tys. km; egzemplarze z końca produkcji mogą więc być jeszcze objęte fabryczną ochroną!), ale wiele aut ma flotową przeszłość, sporo Kii Cee'd II pochodzi też z importu.

Ceny najtańszych aut zaczynają się od 20 tys. zł, najdroższe egzemplarze z końca produkcji wyceniane są nawet na ponad 55 tys. zł. Przyjmijcie jednak, że budżet rzędu 30-40 tys. zł bez problemu wystarczy na ładną Kię Cee'd II z polskiego salonu. I to nawet nie w wersji… policyjnej.

Używana Kia Cee'd II (JD) / newspress.co.uk
Reklama

Kia Cee'd II (JD): jaki silnik wybrać? Opinie, typowe usterki

Jaki silnik wybrać? Gama okazuje się dość szeroka, ale naszym zdaniem warto postawić m.in. na benzynowe 1.6 GDI/135 KM(bezpośredni wtrysk paliwa; wystarczające osiągi i akceptowalne spalanie), natomiast w przypadku wersji po lifcie na pewno ciekawą opcję stanowi silnik 1.0 T-GDI. Złośliwi powiedzą, że litr to może mieć karton mleka, tymczasem silnik 1.0 T-GDI, mimo kilku drobnych słabych punktów (patrz niżej), uchodzi za jeden z lepszych wśród tego typu konstrukcji.

Znakomite recenzje zbiera też względnie prosty konstrukcyjnie diesel 1.6 CRDi (koło dwumasowe tylko w połączeniu ze skrzynią DCT, uwaga za to na zatykające się "sitko" w zbiorniku), choć - tak jak i 1.6 GDI - demon mocy to to nie jest (szczególnie odmiana 110 KM).

Podstawowy silnik benzynowy 1.4 ogólnie nieźle toleruje LPG, ale w wersji o ozn. G4FA wymagana jest okresowa regulacja zaworów (zazwyczaj co 50-100 tys. km), nie ma też co liczyć na świetne osiągi. Odmiany 1.6 T-GDI/204 KM i diesel 1.4 CRDi występują stosunkowo rzadko. A ten drugi, choć mało pali, wyjątkowo opornie radzi sobie z masą Kii.

Używana Kia Cee'd II (JD) / newspress.co.uk
Używana Kia Ceed'd II (JD) / Materiały prasowe

Co się psuje w napędzie? Mechanicy specjalizujący się w naprawach Kii zwracają uwagę na kilka przypadków zatartych jednostek 1.4, także w 1.6 GDI z początku produkcji przytrafiło się kilka egzemplarzy z obróconą panewką. Skrzynie dwusprzęgłowe mogą wymagać więcej troski (np. uszkodzone koło, problem z pakietem sprzęgieł) niż automat konwerterem, w silnikach 1.0 T-GDI zdarzały się sporadyczne kłopoty z wtryskiwaczami i pękającymi katalizatorami. Warto kontrolować stan układu chłodzenia, ze skrzyń może wyciekać olej, czasem zawodzi jakiś czujnik (np. położenia wału).

Kia Cee'd II (JD): zawieszenie, zabezpieczenie antykorozyjne. Czy Cee'd rdzewieje?

W przypadku stuków z okolic maglownicy nie zawsze musicie szykować się na duże wydatki – niekiedy za taki stan rzeczy odpowiada jeden z elementów gumowych. Sprężyny nie pękają tak często jak w poprzedniku, jednak mogą "osiadać" i auto nawet bez obciążenia wygląda tak, jakby wyszło spod ręki domorosłego tunera. Rdza? No, tu temat jest delikatny. Bo o ile blachy przeważnie trzymają się solidnie, o tyle podłoga (zwłaszcza w tylnej części) oraz elementy zawieszenia mogą już wyglądać średnio ciekawie. Dotyczy zwłaszcza starszych egzemplarzy i tych, które dużo jeździły w warunkach polskiej zimy. Rdzewieją też tylne tarcze kotwiczne.

Kia Pro_cee'd GT / KIA
Kia Cee'd / KIA
Kia Cee'd / KIA
Kia Cee'd / KIA
Kia Cee'd / KIA