- Kia EV9 już w Polsce, BMW, Audi i Volvo na celowniku
- Kia EV9 to gigantyczny SUV, a jakie wymiary? (zobacz WIDEO)
- Kia EV9 to gładka karoseria i zaskakująco niski opór powietrza
- Wnętrze EV9 zaskakuje, jest 7- lub 6-osobowe z obrotowymi fotelami
- Kia EV9 i wielki ekran, kamery zamiast lusterek, jakie wyposażenie?
Kia EV9 już w Polsce, BMW, Audi i Volvo na celowniku
Kia EV9 właśnie wylądowała w Polsce i to dosłownie! Na Lądowisku Grądy k. Ostrowi Mazowieckiej koreańska marka zorganizowała specjalne show z okazji premiery nowego modelu. To prezent na 25-lecie działalności firmy nad Wisłą. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Kia EV9 jest olbrzymia i zamierza rozpychać się w segmencie premium. Żarty się skończyły, na celownik bierze BMW, Audi czy Volvo. Jednak nie tylko rozmiarami nowy SUV chce zdobyć szacunek wśród motoryzacyjnej arystokracji. O przynależności do wyższych sfer ma świadczyć technologia opakowana w 5 m gładkiej karoserii. Tym samym Kia pokazuje, że nie boi się wchodzić na nowe i nieznane sobie tereny.
Kia EV9 to gigantyczny SUV, a jakie wymiary? (zobacz WIDEO)
EV9 serwuje nam niespotykane dotąd w autach Kia proporcje. Liczby najlepiej oddają rozmach sylwetki - długość nadwozia wynosi 5010 mm, szerokość 1980 mm, a wysokość 1755 mm. Rozstaw osi to aż 3100 mm. W efekcie EV9 staje się największym do tej pory sprzedawanym w Europie samochodem koreańskiej marki.
Awangardowy styl podkreśla charakterystyczna "cyfrowa twarz tygrysa" (Digital Tiger Face) wpisana między pionowe reflektory. Innowacyjne światła do jazdy dziennej Star Map LED witają animacją (dwa skupiska małych lamp, po jednym obok każdego reflektora).
Kia EV9 to gładka karoseria i zaskakująco niski opór powietrza
Kia EV9 szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Koreańczycy w walce o elektryczny zasięg osiągnęli współczynnik oporu powietrza Cx 0,28 (dla porównania Volvo EX90 to 0,29, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W potężnym SUV-ie to świetny rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych sztuczek, w tym – po raz pierwszy w Kia – osłon 3D pod podwoziem, aerodynamicznie ukształtowanych felg i specjalnych kurtyn w przednim zderzaku. Gładkie jak stół płaty drzwi z automatycznie wysuwanymi klamkami również walczą o jak najniższy opór. Tylna część auta też jest ciekawostką – żeby nie zakłócać powierzchni wycieraczka szyby znika pod spoilerem dachowym. Wszystkie te elementy współpracują ze sobą i pomagają wydłużyć zasięg EV9. Jednak zanim zakręcą się koła, warto zajrzeć do środka…
Wnętrze EV9 zaskakuje, jest 7- lub 6-osobowe z obrotowymi fotelami
Kia EV9 oferuje obszerne i podatne na aranżację wnętrze z płaską podłogą. Producent wprowadza na rynek konfigurację 7-osobową oraz 6-miejscową z obrotowymi fotelami w drugim rzędzie. Fotele pierwszego rzędu są fotelami relaksacyjnymi z możliwością obracania tyłem do kierunku jazdy – odchylane oparcia sprawdzą się w chwili odpoczynku podczas ładowania.
EV9 jako pierwsza wśród samochodów elektrycznych oferuje do wyboru aż cztery opcje siedzeń drugiego rzędu – 3-osobową kanapę, niezależne fotele podstawowe, fotele typu relaksacyjnego i dwumiejscowe fotele obrotowe. Fotele w drugim rzędzie także da się obrócić o 180 stopni – wówczas można spojrzeć w oczy podróżujących w trzecim rzędzie. Ci ostatni również mają do dyspozycji uchwyty na kubki i porty ładowania smartfonów. Każdy z czterech foteli relaksacyjnych jest wyposażony w podnóżek oraz w ogrzewanie i wentylację.
Kia EV9 i wielki ekran, kamery zamiast lusterek, jakie wyposażenie?
EV9 wynosi cyfryzację samochodów na wyższy poziom. Kia wyposażyła swoje dzieło w gigantyczny wyświetlacz Ultra Wide-Display złożony z dwóch 12,3-calowych ekranów. System kamer (za dopłatą 6500 zł) zastąpi tradycyjne lusterka zewnętrzne – widok zza auta kierowca zobaczy na bocznych 7-calowych monitorach przymocowanych do drzwi w naturalnym polu widzenia (by nie musiał ich szukać gdzieś przy słupku czy podszybiu). Także lusterko wewnętrzne w trybie wyświetlacza ułatwi manewrowanie tym pięciometrowym kolosem.
Deska rozdzielcza nie łączy się z tunelem środkowym, przez co wydaje się zawieszona w powietrzu. Przy tym jest przejrzysta. Podświetlane pola dotykowe ukryte pod ekranem zapewniają sterowanie stacją multimedialną i nawigacją. Jeszcze niżej Kia szczęśliwie zostawiła kilka przycisków fizycznych odpowiedzialnych za obsługę ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji. Pod lekko spłaszczoną u góry i u dołu kierownicą z podświetlanym logo kryje się panel do obsługi "skrzyni biegów". Szeroki podłokietnik szczelnie wypełnia przestrzeń między przednimi fotelami i podnosi komfort podróżowania zarówno kierowcy, jak i pasażera. Wyposażenie seryjne to aż 10 poduszek powietrznych. Kolorystyka wnętrza obejmuje kombinacje – ciemnoszarego i czarnego, brązowego i czarnego, ciemnoszarego i jasnoszarego oraz granatowego i ciemnoszarego.
Klimatyzacja w trzech rzędach siedzeń, znacznie łatwiejsze sterowanie
Klimatyzacja, oprócz oddzielnych ustawień dla kierowcy i pasażera z przodu, może działać niezależnie w drugim i trzecim rzędzie foteli. To dla oszczędności energii, by nie ogrzewać czy chłodzić pustych miejsc. Ponadto EV9 jest pierwszym modelem Kia w Europie z nowym panelem do sterowania nawiewem i temperaturą bez konieczności wchodzenia do podmenu systemu multimedialnego.
Kia EV9 i ogromna pojemność bagażnika
Kia EV9 skrywa dwa bagażniki. Przedni w samochodzie z napędem na tylne koła zapewnia 90 l pojemności, a w wersji z napędem na cztery koła – 52 l. Tradycyjny kufer z tyłu, za fotelami drugiego rzędu, ma to aż 828 l. Gdy wszystkie 6 lub 7 foteli jest zajętych, pojemność bagażnika wynosi 333 l. Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń powstaje ładownia o pojemności ponad 2300 l.
Kia EV9 stawia na materiały z odzysku, wycofuje się ze skóry
EV9 jako pierwsza Kia wprowadza szerokie zastosowanie materiałów z recyklingu i przyjaznych dla środowiska. Od tego SUV-a koreański producent zaczyna stopniowe wycofywanie skóry oraz obowiązkowe zastosowanie we wszystkich nowych modelach 10 ekologicznych elementów. Ciągłe zwiększanie udziału biomateriałów (takich jak kukurydza, trzcina cukrowa i oleje naturalne) ma doprowadzić w 2030 roku do 20-procentowego udziału tworzyw sztucznych z odzysku.
Kia EV9 pojedzie autonomicznie, czyli LiDAR-y i kamery na pokładzie
W wyposażeniu EV9 przewidziano również technologię autonomicznej jazdy AutoMode, w której tryb Highway Driving Pilot umożliwi podróżowanie autostradą bez interwencji kierowcy (można zdjąć ręce z kierownicy). Kia określa to jako 3. poziom autonomiczności. Aż 15 czujników, w tym dwa LiDAR-y (radar laserowy), tworzą tarczę bezpieczeństwa. Ta elektroniczna armia zobaczy wszystko wokół auta (zakres działania to 360 stopni). Dane zebrane przez osprzęt analizuje wydajny procesor. Dzięki temu EV9 nie tylko widzi przebieg trasy i potrafi za nią podążać (np. skręca po łuku), ale rejestruje również innych użytkowników drogi i potrafi zapobiec kolizjom.
Kia EV9 z cyfrowym kluczykiem w telefonie i zdalne parkowanie bez kierowcy
W EV9 tradycyjny kluczyk zastąpi Digital Key 2.0. To nic innego jak aplikacja, która umożliwia otwieranie i uruchamianie samochodu za pomocą smartfona, nawet wtedy, gdy znajduje się on w kieszeni lub w torbie. Czegoś takiego nie miała jeszcze żadna Kia. Identyfikacja biometryczna – klamka odczyta odcisk palca kierowcy – pozwoli EV9 rozpoznać użytkownika i dopasować ustawienia zapisane w profilu kierowcy.
System zdalnego parkowania, wykorzystując czujniki ultradźwiękowe do wykrywania przeszkód, automatycznie manewruje EV9 na wyznaczone miejsce parkingowe, kontrolując przyspieszenie, hamowanie i zmianę biegów. Układ automatycznie hamuje również wtedy, gdy na drodze zostanie wykryta przeszkoda. Wśród systemów oferowanych do EV9 jest również asystent unikania kolizji w ruchu poprzecznym podczas cofania, który zapobiega kolizjom z samochodami nadjeżdżającymi z boku.
Kia EV9 z trybem myjnia, ale o co chodzi?
Nowością jest funkcja Car Wash Mode. Wystarczy nacisnąć jeden przycisk, aby aktywować wszystkie niezbędne ustawienia przed wjazdem do automatycznej myjni samochodowej – domknąć wszystkie drzwi i szyby, złożyć lusterka boczne i schować automatyczne klamki.
Kia EV9 w dwóch wersjach mocy, jaki zasięg?
Kia EV9 jest dostępna z napędem na tylne (RWD) lub na cztery koła (AWD). Obie odmiany zasila akumulator o pojemności 99,8 kWh. Wersja z napędem na tylne koła ma silnik o mocy 204 KM (350 Nm). Taki samochód od 0 do 100 km/h przyspieszy w 9,4 sekundy (prędkość maksymalna 185 km/h). Zasięg to nawet 541 km. Czyli z Gdańska do Katowic można przejechać na jednym ładowaniu i jeszcze zostanie zapas energii. Przynajmniej matematycznie…
Kia EV9 4x4 to dwa silniki elektryczne i potężna moc
Wersja z napędem na cztery koła jest napędzana dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 192 KM każdy i o maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm z przodu i 350 Nm z tyłu w wersji Earth oraz po 350 Nm z przodu i z tyłu w wersji GT-Line. Maksymalna prędkość wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 6 s. Wersja GT-Line AWD jest szybsza – do setki staruje w 5,3 s, a szacunkowy zasięg do 497 km. Z takimi parametrami koreańska marka przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata superSUVów. Można spodziewać się, że dociśnięcie "gazu" wbije plecy w fotel i będzie trzymać dopóki nie odpuścimy. Producent przewidział także tryb do jazdy w terenie.
Kia EV9 i ładowanie akumulatora w 15 minut
Kia EV9 dostała architekturę 800V (jak auta elektryczne z półki premium), a to oznacza możliwość ultraszybkiego ładowania bez potrzeby dodatkowych komponentów lub adapterów. Dzięki temu już 15 minut ładowania wystarczy, aby zasięg wersji RWD wzrósł o 239 km (zasięg AWD o 219 km). Mniej niż 5 minut pod kablem szybkiej ładowarki 350 kW pozwoli wtłoczyć prądu na 100 km podróżowania.
Kia EV9 jako magazyn energii dla domu
Technologia Vehicle to Grid (V2G) zmieni auto w magazyn energii na kołach i pozwoli zasilić domową instalację – ta opcja będzie dostępna po opłacie w Kia Connect Store. Za to EV9 standardowo jest wyposażona w funkcję Vehicle-to-Load (V2L) pozwalającą ładować inny samochód elektryczny. Do użytku jest też do 3,68 kW mocy do zasilania laptopów, lodówki czy sprzętu kempingowego.
Kia EV9 i cena w Polsce? Zobacz, ile kosztuje nowy SUV
Kia EV9 w Polsce będzie odstępna w dwóch wersjach – Earth i GT-Line. Konkurencja: Volvo EX90, BMW iX czy Audi Q8 e-tron.
Wyposażenie w odmianie Earth to m.in. system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, hamowania na skrzyżowaniach oraz aktywnego wspomagania ruchu kierownicą w celu uniknięcia kolizji, 9 poduszek powietrznych, w tym centralna poduszka powietrzna w fotelu kierowcy, światła dzienne, mijania i drogowe wykonane w technologii LED, asystent utrzymania auta pośrodku pasa ruchu z funkcją wykrywania rąk na kierownicy, system powiadamiania ratunkowego E-Call, system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania, kamera wewnętrzna monitorująca poziom koncentracji kierowcy, przednie oraz tylne czujniki parkowania, trójstrefowa klimatyzacja automatyczna z nawiewami dla drugiego i trzeciego rzędu, trzecia strefa klimatyzacji z osobnym panelem do regulacji temperatury, siły i kierunku nawiewu, fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie w 8-kierunkach, elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa w fotelu kierowcy i pasażera, panoramiczny potrójny wyświetlacz składający się z cyfrowego 12,3-calowego zestawu wskaźników kierowcy zintegrowanego z 12,3-calowym centralnym ekranem nawigacji oraz 5,3-calowym dotykowym ekranem do sterowania klimatyzacją, ukryte w desce rozdzielczej, podświetlane oraz haptyczne przyciski dotykowe do sterowania multimediami, tylna kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie, elektrochromatyczne lusterko wsteczne z funkcją cyfrową (podgląd z dodatkowej kamery tylnej), tempomat aktywny z funkcją Stop & Go uczący się stylu jazdy kierowcy, kluczyk cyfrowy Digital Key pozwalający otworzyć i uruchomić samochód bez posiadania fizycznego kluczyka, czytnik linii papilarnych do rozpoznawania kierowcy celem ustawienia przypisanego profilu kierowcy, podgrzewane fotele przednie oraz skrajne siedzenia drugiego rzędu, 3-stopniowa regulacja, wentylowane fotele przednie oraz skrajne siedzenia drugiego rzędu, 3-stopniowa regulacja, podgrzewana kierownica z 2-stopniową regulacją, asystent jazdy po autostradzie rozbudowany o funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu, unikania kolizji przy niskich prędkościach w przypadku zajechania drogi oraz unikania kolizji z samochodem jadącym sąsiednim pasem niebezpiecznie zbliżającym się do naszego samochodu, indukcyjna ładowarka do telefonu z funkcją chłodzenia, technologia V2D (Vehicle-to-Device) umożliwiająca zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) i pojazdów (V2V), pompa ciepła, system przygotowania baterii do szybkiego ładowania, relingi dachowe, 19-calowe alufelgi.
Tak wyposażona Kia EV9 w wersji Earth z napędem na tył i silnikiem 203 KM kosztuje od 323 900 zł. Odmiana mocniejsza i z napędem 4x4 to cena od 343 900 zł.
W tym roku w Polsce Kia planuje sprzedać 200 egzemplarzy potężnego SUV-a, a w przyszłym – już 1000. Konkurenci EV9 w segmencie dużych elektrycznych SUV-ów z porównywalnym wyposażeniem cenią się od 480 tys. zł do nawet 580 tys. zł.
Topowa odmiana GT-Line jest bogatsza m.in. o przednie, tylne oraz boczne czujniki parkowania z systemem monitorującym przestrzeń wokół pojazdu podczas manewrowania i mogącym aktywować hamulce w celu uniknięcia kolizji z pieszym lub przeszkodą, inteligentne światła adaptacyjne mijania i drogowe LED w stylistyce Vertical Cubes, system monitorowania martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu na wyświetlaczu centralnym, zestaw audio firmy Meridian z 14 głośnikami, technologią dźwięku przestrzennego Horizon oraz optymalizacją dźwięku Intelli-Q, zamszowe osłony przeciwsłoneczne z lusterkiem i oświetleniem LED, dwuosiowa elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa w fotelu kierowcy, elektrycznie regulowane boczki oparcia oraz funkcja masażu w fotelu kierowcy, fotel kierowcy i pasażera z funkcją relaksu wyposażony w elektrycznie wysuwany podnóżek, elektronicznie regulowana kolumna kierownicy, funkcja pamięci ustawień fotela kierowcy połączona z pamięcią ustawień lusterek zewnętrznych oraz kierownicy, system kamer monitorujących otoczenie pojazdu 360°, kolorowy wyświetlacz Head-up Display o przekątnej 12 cali wyświetlający na przedniej szybie w bezpośrednim polu widzenia kierowcy parametry jazdy, ostrzeżenia, systemów bezpieczeństwa, informacje z systemów multimedialnych oraz nawigacji, system zdalnego parkowania prostopadłego, równoległego i skośnego przy użyciu pilota, zamszowe wykończenie podsufitki i wewnętrznych słupków A, B i C, wzór przedniego grilla zarezerwowany dla wersji GT-Line z dodatkowymi elementami lakierowanymi w kolorze czarnym i alufelgi 21 cali.
Kia EV9 GT-Line występuje wyłącznie w wersji 4x4 (384 KM) i kosztuje od 368 900 zł. Do tego można zamówić pakiet Relax i Lounge, czyli 6-osobowe wnętrze z wszelkimi udogodnieniami (ceny odpowiednio 9 tys. zł i 7 tys. zł).
Każdy, kto zamówi EV9 między 20 września 2023 roku a 20 marca 2024 roku w cenie samochodu otrzyma Pakiet Premium, który zawiera 3-fazową ładowarkę mobilną, umożliwiającą ładowanie z mocą do 10,5 kW, 3-fazowy kabel do ładowania (Typ 2), abonament Kia Charge Plus na 3 lata, pakiet Ionity Power na 3 lata i pakiet serwisowy na 4 lata lub 60 000 km, który obejmuje 2 przeglądy.
Kia EV9 - cennik i wersje wyposażeniowe
Moc | Akumulator | Napęd | Liczba miejsc | Earth | GT-Line |
203 KM | 99.8 kWh | RWD | 7 | 323 900 zł | - |
384 KM | 99.8 kWh | AWD | 7 | 343 900 | 368 900 |
Kia EV9, dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika, przyspieszenie
Typ | litowo-jonowy | ||
Pojemność użytkowa baterii [kWh] | 99.8 | ||
Napęd | |||
Typ skrzyni biegów | skrzynia redukcyjna o stałym przełożeniu | ||
Napęd | RWD | AWD | |
Silnik elektryczny (2) | |||
Typ silnika | synchroniczny z magnesami stałymi | ||
Maksymalna moc [KM] | 203 | 384 | |
Maksymalny moment obrotowy [Nm] | 350 | 600 (Earth) | |
700 (GT-Line) | |||
Ładowanie | |||
Maksymalna moc ładowarki pokładowej [KW] | 10.5 | ||
Minimalny czas ładowania prądem zmiennym od 10 do 100% [godz.] | 9:05 | ||
Osiągi i dane eksploatacyjne | |||
Prędkość maksymalna [km/h] | 185 | 200 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 9.4 | 6.0 (Earth) | |
5.3 (GT-Line) | |||
Pojemność bagażnika z przodu VDA [l] | 90 | 52 | |
Pojemność bagażnika z tyłu VDA [l] dla wersji 7-miejscowej (1/2/3 rząd) | 2318 / 828 / 333 | ||
Pojemność bagażnika z tyłu VDA [l] dla wersji 6-miejscowej (1/2/3 rząd) | 2393 / 828 / 333 | ||
Prześwit [mm] | 177 | ||
Masa przyczepy hamowanej [kg] | 900 | 2500 | |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 3 070 | 3240 (Earth i GT-Line 7-os.) | |
3 190 (GT-Line 6-os.) | |||
2625 (Earth) | |||
Masa własna [kg] | 2501 | 2664 (GT-Line 7-os.) | |
2648 (GT-Line 6-os.) | |||
Minimalna pojemność baterii na koniec okresu gwarancyjnego [%] | 70 | ||
Gwarancja | 7 lat / 150 000 km | ||