Odkryli szczątki mamuta na budowie S17
Archeolodzy w trakcie badań wykopaliskowych w pobliżu Zamościa, gdzie wkrótce rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S17, odkryli niesamowite znalezisko. Badacze natrafili na nie podczas prac na stanowisku archeologicznym w miejscowości Łabunie.
Prace w terenie przyszłej budowy drogi S17 rozpoczęły się jesienią 2024 roku. W trakcie badań archeolodzy znaleźli m.in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego – informuje GDDKiA. Szczątki te zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie (z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii) i przekazane do dalszych badań.
Największe w Polsce nagromadzenie szczątków mamuta. Kości mają nawet 24 000 lat
Największe w Polsce nagromadzenie szczątków mamuta włochatego odnaleziono w 1967 na wzgórzu św. Bronisławy w Krakowie. Archeolodzy znaleźli tam blisko 6000 kości i zębów 86 mamutów (zdechłych lub zabitych), a następnie pociętych przez ludzi. Wiek kości szacuje się na 23 000–24 000 lat. Inne duże znalezisko kości mamutów pochodzi z piaskowni w rejonie Pyskowic.
Archeolodzy odkryli nie tylko szczątki zwierząt
Dotychczas w Łabuniach archeolodzy przebadali obszar około 240 arów, na którym zarejestrowali pozostałości osady średniowiecznej. Udokumentowali i przebadali około 650 nieruchomych obiektów archeologicznych, datowanych wstępnie na wczesne oraz późne średniowiecze. Odkryli pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek. Badania także pozwoliły odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno.
Budowa drogi S17, czyli 25 hektarów objętych badaniami archeologów
W sumie na trzech odcinkach S17 o łącznej długości ok. 50 km (Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne) przewidziano 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów – wylicza Dyrekcja. Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania trwają lub wkrótce się rozpoczną. GDDKiA podkreśla, że stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji i nie powinny mieć wpływu na termin realizacji inwestycji.
Kiedy ruszy budowa drogi S17? Oto harmonogram
Jeszcze w 2025 roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 50 km. Dla 17-kilometrowego odcinka Tomaszów Lubelski - Hrebenne, wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dwóch pozostałych decyzji drogowcy spodziewają się niebawem.
- Piaski Wschód - Łopiennik: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ: przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Sine Midas Stroy, 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe: złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, uzyskana decyzja ZRID, wkrótce rozpoczęcie prac (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)