Nowe Suzuki eVX to SUV większy niż Vitara. Toyota zaciera ręce

Toyota i Suzuki współpracują od 2016 roku. Obie firmy zobowiązały się do wspólnej produkcji aut, wzajemnego dostarczania modeli, a także poszerzania dostępności samochodów zelektryfikowanych. Dzięki temu porozumieniu w europejskich salonach mniejszego producenta pojawiły się takie modele jak Swace, który jest odpowiednikiem hybrydowej Corolli oraz Across czyli RAV4 plug-in w przebraniu Suzuki. Z kolei Toyota zyskała szerszy dostęp do rynku w Indiach. Teraz przyszła pora na kolejny owoc wymiany technologii…

Suzuki eVX to nowy i globalny SUV większy niż Vitara opracowany wspólnie z inżynierami Toyoty. Debiutant z dużym "S" ma masce odegra kluczową rolę w nowej strategii firmy z Hamamatsu. Plan przewiduje bowiem, że do 2030 roku 80 proc. sprzedaży tej marki w Europie będą stanowić auta elektryczne, motocykle na prąd i elektryczne silniki zaburtowe. Żeby dopiąć celu na rynku samochodowym Japończycy wprowadzą aż pięć nowych modeli EV, w tym lista premier obejmuje SUV-y oraz auta segmentu B. eVX jako pierwszy z nich wejdzie do produkcji od wiosny 2025 roku i już wiemy, czego mogą spodziewać się kierowcy w Polsce…

Reklama

Tak wygląda nowe Suzuki eVX, czyli pierwszy samochód elektryczny japońskiej marki

Reklama

Suzuki eVX to będzie pierwszy samochód elektryczny tej marki. Solidne nielakierowane osłony progów, czarne poszerzone nadkola i podcięte po bokach zderzaki sprawiają, że nie wyprze się rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach. A propos więzów rodzinnych…

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Urban SUV / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki eVX korzysta platformy, na której powstanie również Toyota Urban SUV (nazwa prototypu; foto). Nowy SUV z Hamamatsu ma 4,3 m długości, to ok. 20 cm więcej od Vitary będącej koniem pociągowym biznesu Japończyków w Polsce i tyle samo, co zmodernizowany S-Cross. Także szerokość i wysokość – odpowiednio 1,8 m i 1,6 m – są niemal identyczne jak w modelu S-Cross.

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Toyota Urban SUV / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki eVX to nowy styl i przestronne wnętrze

eXV ma proporcje niespotykane dotąd w samochodach Suzuki. Do tego koła rozstawione niemal na rogach nadwozia podpowiadają większy rozstaw osi niż we współczesnych modelach spalinowych. W efekcie można spodziewać się, że pierwsze elektryczne Suzuki zaoferuje we wnętrzu poziom przestronności spotykany zwykle w autach klasy średniej.

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Kolejnymi korzyściami z zamknięcia akumulatorów pod nogami są obniżony środek ciężkości oraz lepsze rozłożenie masy. Oba te czynniki mają kapitalne znaczenie dla właściwości jezdnych.

Suzuki zmienia stylistykę wnętrza

W kabinie Suzuki eVX Japończycy stawiają na minimalizm. Ekran zajmuje ok. 75 proc. kokpitu. Za sterowanie multimediami czy ogrzewaniem odpowiadają podświetlane dotykowe przełączniki pojemnościowe (haptyczne). Takie same przyciski są na kierownicy w zasięgu palców kierowcy.

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki eVX - jaki zasięg i akumulator?

Wreszcie najważniejsze, czyli napęd. Suzuki eXV będzie dostępne zarówno z napędem na przednie koła (FWD) jak i na obie osie (AWD – układ 4x4 realizowany przez dwa silniki elektryczne). Gama obejmie dwie opcje pojemności baterii – standardową i długodystansową z większym zasięgiem.

– Wspólnie opracowaliśmy elektryczny układ napędowy i platformę nowego auta powiedział Koji Sato, prezydent Toyota Motor Corporation. – To kolejny ważny krok w naszej współpracy w dziedzinie pojazdów zelektryfikowanych. Klientom na całym świecie oferujemy tym samym wybór, który przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Konkurencja nie wyklucza współpracy bazującej na wielotorowym podejściu do dekarbonizacji – ocenił.

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz

– Suzuki dostarczy Toyocie swój pierwszy samochód elektryczny zapowiedział Toshihiro Suzuki, prezydent Suzuki. – Jestem wdzięczny, że nasza współpraca pogłębia się w ten sposób. Pozostajemy rynkowymi rywalami, ale nasze zacieśnione partnerstwo ma na celu wspólne rozwiązywanie problemów społecznych, takich jak osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla w oparciu o wielotorowe podejście – stwierdził.

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki eVX jako Vitara nowej generacji? Kiedy w Polsce i jaka cena?

Suzuki eVX wejdzie do produkcji wiosną 2025 roku w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach. Nieoficjalnie mówi się o cenie startującej z poziomu 160 tys. zł.

Czy tak będzie wyglądać Suzuki Vitara nowej generacji? Prototyp obecnego wcielenia w 90 proc. oddawał auto seryjne. Nie ma powodu by w tym przypadku Japończycy zmienili strategię…

Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz

Suzuki eVX - dane techniczne, wymiary, napęd, zasięg

Suzuki eVX Pierwszy SUV EV japońskiej marki
Długość 4300 mm
Szerokość 1800 mm
Wysokość 1600 mm
Napęd elektryczny, także 4x4
Zasięg ok. 500 km
Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz
Suzuki eVX to nowy SUV większy niż Vitara / Tomasz Sewastianowicz