- Toyota RAV4 z klasyczną hybrydą najpopularniejsza w Polsce
- Toyota RAV4 to 4,6-metrowy SUV z dużym bagażnikiem
- Toyota RAV4 - wnętrze i wyposażenie
- Toyota RAV4 Hybrid z napędem 4x4 AWD-i - silnik benzynowy i dwa silniki elektryczne
- Toyota RAV4 Hybrid AWD-i - jakie spalanie i przyspieszenie?
Toyota RAV4 z klasyczną hybrydą najpopularniejsza w Polsce
Toyota RAV4 jest z nami od 30 lat. Hybryda pod maską tego auta pojawiła się w 2015 roku. Obecnie to nie tylko najlepiej sprzedający się SUV na świecie, ale też jeden z najpopularniejszych samochodów osobowych.
W 2023 roku sprzedało się niemal 409 tys. egzemplarzy RAV4 z klasyczną hybrydą o mocy 222 KM oraz z 306-konną hybrydą plug-in. Taki wynik czyni ją najpopularniejszą zelektryfikowaną Toyotą. Nad Wisłą tradycyjna hybryda to najchętniej wybierana opcja i teraz jest dostępna w specjalnej ofercie. Japończycy mocno tną ceny. Na co mogą liczyć polscy kierowcy?
Toyota RAV4 to 4,6-metrowy SUV z dużym bagażnikiem
Toyota RAV4 z 4,6-metrowym nadwoziem została zaprojektowana na platformie TNGA-K, z której korzysta także limuzyna Camry. Stąd japoński SUV swobodnie mieści pięć osób. Bagażnik zapewnia 580 litrów regularnie ukształtowanej przestrzeni. Pojemność można powiększyć przez złożenie tylnych siedzeń do 1690 l. W zależności od napędu RAV4 potrafi holować przyczepę o masie do 2 ton.
Toyota RAV4 - wnętrze i wyposażenie
RAV4 po ostatniej modernizacji oferuje cyfrowe zegary wyświetlane na 12,3-calowym ekranie. Widoki można personalizować. Do wyboru przewidziano cztery style – Casual, Smart, Sport i Tough. Podświetlenie tła zmienia się automatycznie wraz z wybranym trybem jazdy. Do tego zupełnie nowa nawigacja, która aktualizuje się z chmury, a wskazówki podaje nowy wyświetlacz o przekątnej 10,5 cala. Telefon można podłączyć za pomocą Apple CarPlay (bezprzewodowo) lub Android Auto (przewodowo).
Samochód zyskał także lepszy zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia zapobiega kolizjom na skrzyżowaniach i ułatwia skręt na przecięciach dróg. Nowa funkcja wspomagania kierownicy pomaga uniknąć uderzenia w pieszego, który wszedł na jezdnię.
RAV4 można również zarządzać głosowo. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi klimatyzację czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi.
Toyota RAV4 Hybrid z napędem 4x4 AWD-i - silnik benzynowy i dwa silniki elektryczne
Dostępna na wyprzedaży Toyota RAV4 napędem 4x4 AWD-i wykorzystuje klasyczny napęd hybrydowy (bez ładowania z gniazdka). System składa się z jednostki benzynowej 2.5/178 KM pracującej w ekonomicznym cyklu Atkinsona i silników elektrycznych zamontowanych przy każdej osi – z przodu o mocy 120 KM i z tyłu jest niespełna 55-konny elektryk. Potrafią one pracować niezależnie od siebie lub równolegle razem. Można jechać wyłącznie na benzynie (np. autostradą ze stałą prędkością), tylko na elektryku (np. w korku, ale i w trasie), wykorzystując duet spalinowo-elektryczny przy przedniej osi (przyspieszanie) lub wszystkie trzy silniki jednocześnie (na śliskiej lub grząskiej nawierzchni). Prąd dostarcza i magazynuje z rekuperacji bateria niklowo-wodorkowa. Łącznie układ hybrydowy z AWD-i wytwarza 222 KM (z napędem na przód 218 KM) – taki potencjał całkiem sprawnie radzi sobie rozpędzaniem 1655 kg japońskiej myśli technicznej.
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i - jakie spalanie i przyspieszenie?
Połączenie wolnossącego silnika benzynowego i jednostek elektrycznych zapewnia osiągi na poziomie mocnych diesli – przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,1 s (prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 180 km/h). RAV4 imponuje też niskim zużyciem paliwa – osiągniecie wyniku na poziomie 5,8 l/100 km nie wymaga specjalnych starań. To spalanie na poziomie auta miejskiego.
Jak działa elektryczny napęd na cztery koła AWD-i?
Jak działa napęd na cztery koła AWD-i? W odróżnieniu od klasycznych terenówek nie ma tu stałego połączenia między osiami, żadnego wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. Do napędu tylnych kół służy silnik elektryczny, a pracą całego układu steruje komputer na podstawie analizy danych. To on decyduje o rozdziale mocy między osiami w stosunku 100:0 do 20:80. Podczas normalnej, spokojnej jazdy napędzany jest głównie przód. Tył włącza się by stworzyć układ 4x4 tylko, gdy to jest absolutnie niezbędne. Dzieje się tak na przykład podczas deszczu, na śniegu i lodzie. Zawsze gdy elektronika wyczuje utratę przyczepności i uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy kiedy zjedziemy z gładkiego asfaltu.
Toyota RAV4 hybrid z napędem AWD-i kosztuje o prawie 25 tys. zł mniej
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i w wersji Comfort kosztuje teraz od 174 400 zł. To o 24 500 zł mniej wobec ceny katalogowej. Do tego odmiana 4x4 jest o 800 zł tańsza niż auto przednionapędowe.
RAV4 Hybrid AWD-i w wersji Comfort oferuje 17-calowe alufelgi, kamerę cofania oraz przednie i tylne czujniki parkowania, dwustrefową klimatyzację, 12,3-calowe cyfrowe zegary oraz system multimedialny Toyota Smart Connect z 10,5-calowym ekranem dotykowym, asystentem głosowym, nawigacją Connected, 4-letnią darmową transmisją danych oraz pakiet systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate.
Ten wariant można doposażyć w pakiet Style, który obejmuje inteligentny kluczyk, bezprzewodową ładowarkę do smartfona, elektrycznie unoszone drzwi bagażnika otwierane bezdotykowo, 18-calowe felgi aluminiowe, przyciemniane szyby tylne oraz zapasowe koło dojazdowe. Tak skonfigurowane auto kosztuje od 177 100 zł.
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i - dane techniczne, wymiary
Silnik benzynowy | |||
Typ | A25A-FXS, 4-cylindrowy, rzędowy 2,5 l | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 16 zaworów, układ dolotowy VVT-iE, układ wylotowy VVT-i | ||
Pojemność skokowa | 2487 | ||
Średnica cylindra x skok tłoka | mm | 87,5 x 103,48 | |
Stopień sprężania | 14,016:1 | ||
Moc | KM (kW)/obr/min | 178 (131) / 5700 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm/obr/min | 221 / 3600-5200 | |
Napęd hybrydowy | |||
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 222 (163) | |
Osiągi | |||
Prędkość maksymalna | km/h | 180 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 8,1 |
Podwozie | |||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | ||
Średnica stabilizatora przedniego zawieszenia | mm | 24,2 | |
Tylne zawieszenie | Podwójne wahacze | ||
Średnica stabilizatora tylnego zawieszenia | mm | 23,2 | |
Układ kierowniczy | |||
Maksymalny zakres | 2,76 obrotu | ||
Promień zawracania kół | 11,0 m | ||
Promień zawracania karoserii | 11,8 m |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze wentylowane, 2-tłoczkowe zaciski |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 4600 |
Szerokość | mm | 1855 |
Wysokość | mm | 1685 |
Rozstaw osi | mm | 2690 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1610 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1640 |
Przedni zwis | mm | 925 |
Tylny zwis | mm | 985 |
Wymiary wewnętrzne | ||
Długość wnętrza | mm | 1515 |
Wysokość wnętrza | mm | 1230 |
Długość bagażnika, rozłożona kanapa | mm | 1014 |
Szerokość bagażnika | mm | 1499 |
Wysokość bagażnika | mm | 931 |
Pojemność bagażnika VDA | l | 580 |
Masa | ||
Masa własna min. | kg | 1655 |
Masa własna maks. | kg | 1730 |
Dopuszczalna masa całkowita | kg | 2225 |
Masa przyczepy (z hamulcem) | kg | 1650 |
Masa przyczepy (bez hamulca) | kg | 750 |
OFF-ROAD | ||
Minimalny prześwit | mm | 185 |
Kąt zejścia | 20 stopni | |
Kąt natarcia | 18 stopni | |
Kąt rampowy | 16 stopni | |
Kąt przechyłu bocznego | 52 stopnie | |
Głębokość brodzenia | mm | 500 |