Porsche pochwaliło się rekordowymi zyskami podczas dorocznej konferencji prasowej. Przychody firmy w ubiegłym roku wzrosły do 37,6 mld euro (+13,6 proc.) a zysk operacyjny do 6,8 mld (+27,4 proc.). Do klientów trafiło w tym czasie 309 884 auta, o 2,6 proc. Więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik rentowności wzrósł o 2 proc. do imponujących 18 proc. i firma jest coraz bliższa osiągnięcia rentowności operacyjnej na poziomie przekraczających 20 proc. To jeden z elementów programu "Road to 20", dzięki któremu Porsche ma być "potężniejsze niż kiedykolwiek".

Reklama

Nic dziwnego, że w zarządzie koncernu panuje entuzjazm. - W trudnych warunkach osiągnęliśmy zdecydowanie najlepszy wynik w historii Porsche – powiedział z satysfakcją prezes Oliver Blume. Według raportu „Luxury & Premium” firmy konsultingowej Brand Finance, Porsche jest obecnie najcenniejszą luksusową marką na świecie.

Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG i Lutz Meschke, dyrektor finansowy marki / Porsche / Porsche

Porsche stawia na elektryfikację. Co nowego w ofercie?

Reklama

Oliver Blume potwierdził, że w najbliższych latach najbardziej spektakularne nowości modelowe marki będą zelektryfikowane. Począwszy od kultowego 911, który pojawi się w hybrydowej wersji plug-in przez w pełni elektrycznego Macana, który już przechodzi ostatnie testy przed uruchomieniem produkcji seryjnej w 2024 roku. Już w tym roku będziemy świadkami kompleksowej modernizacji Cayenne’a, który dostępny będzie w trzech wariantach hybrydowych plug-in o zwiększonym zasięgu. Na rok 2025 szykuje całkowicie elektryczne 718, a tuż po nim zadebiutuje zasilane prądem Cayenne następnej generacji. Taka intensywna elektryfikacja ma pozwolić marce na zrealizowanie celu sprzedaży, w którym 80 proc. dostaw do 2030 roku mają stanowić modele bateryjne.

Porsche
Reklama

Na tym nie koniec nowości, bo w okolicach 2027 roku paleta modeli Porsche poszerzy się o dużego SUV-a pozycjonowanego powyżej flagowego obecnie Cayenne’a. Auto zostanie zbudowane na nowej, opracowanej przez Porsche platformie SSP Sport i ma „łączyć wysokie osiągi i funkcje zautomatyzowanej jazdy z typową dla Porsche linią boczną – tzw. flyline, a także zapewniać zupełnie nowe doświadczenie wewnątrz pojazdu”. W ten sposób akcentujemy i wzmacniamy nasze sportowo-luksusowe pozycjonowanie. Obserwujemy rosnące pule zysków w tym segmencie, w szczególności w Chinach i USA – wyjaśnił Oliver Blume.

Wiadomo już, że nowy SUV, który otrzymał nazwę kodową K1, będzie produkowany w fabryce w Lipsku i wykorzysta część rozwiązań przedstawionych w koncepcie Mission R, w tym baterie o wysokiej wydajności i system elektryczny 920 V pozwalający na błyskawiczne uzupełnianie energii, oczywiście na odpowiednio mocnych stacjach ładowania.

Porsche Mission R. Photographer: Alex Kraus/Bloomberg / Bloomberg / Alex Kraus

Klient w centrum uwagi

Oczywiście rekordowe zyski i inwestycje nie byłyby możliwe bez zaangażowanych klientów, do których Porsche podchodzi szczególnie w ramach programu życzeń specjalnych Sonderwunsch. Dlatego nadal w ofercie marki znajdować się będą liczne edycje specjalne i limitowane. Dla wielu osób zakup Porsche jest celem całego życia. Dlatego, nawet jeśli jest on bardzo osobisty, chcemy go zrealizować. Jeszcze bardziej niż dotychczas chcemy dostosować się do pragnień i stylu życia naszych klientów, raz za razem przekraczając ich oczekiwania – powiedział Oliver Blume.

Porsche – wyniki roczne w szczegółach

Aktualna kapitalizacja rynkowa Porsche (na koniec lutego 2023 r.) sięga 108 mld euro. Firma planuje wypłatę dywidendy w wysokości 916 mln euro, co odpowiada 1,00 euro za akcję zwykłą i 1,01 euro za akcję uprzywilejowaną.

Porsche AG Group Rok podatkowy 2022 Rok podatkowy 2022 Różnica
Dostawy 309 884 301 915 2,6proc.
Przychody ze sprzedaży 37,630 mld euro 33,138 mld euro 13,6 proc.
Zysk operacyjny 6,770 mld euro 5,314 mld euro 27,4 proc.
Rentowność operacyjna sprzedaży 18 proc. 16 proc.  
Przepływy miesięczne netto w sektorze motoryzacyjnym 3,866 mld euro 3,676 mld euro 5,2 proc.