Ford tylko w tym roku planuje wyprodukowanie na świecie 600 tys. samochodów z napędem elektrycznym. A do 2026 r. chce ich produkować nawet 2 mln rocznie.

Reklama

Przy takim rozmachu stało się konieczne uzupełnienie palety dostępnych akumulatorów o nowe konstrukcje, które nie tylko zapewniają lepszą efektywność, lecz przede wszystkim są tańsze. Amerykanie przeznaczą na ten cel i na rozwój pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych trzech lat oszałamiającą kwotę ponad 50 mld dolarów.

Ford wprowadza nowe akumulatory, co to jest LFP?

Akumulatory litowo-żelazowo-fosfaranowe (LFP) mają innych skład chemiczny ogniw od stosowanych obecnie na szeroką skalę konstrukcji niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM). Poza tym wykorzystują mniej drogich surowców, a co za tym idzie, są tańsze i z oczywistych względów mogą wpłynąć na obniżenie cen modeli, w których będą stosowane. Ich dodatkowymi zaletami jest to, że cechują się większą trwałością i łatwiej tolerują częste ładowanie również z wykorzystaniem tzw. szybkich ładowarek o dużej mocy, a sam proces uzupełniania w nich energii trwa szybciej.

Ford Mustang Mach-E GT / Tomasz Sewastianowicz
Zalety akumulatorów NCM i LFP / Ford / Ford

Nie tylko Mustang Mach-E, które modele Forda dostaną nowe baterie? Jaki zasięg?

Już w 2023 roku akumulatory LFP trafią do pierwszego elektrycznego SUV-a marki, czyli Mustanga Mach-e, w którym mają zapewniać nawet 600 km zasięgu (WLTP) na jednym ładowaniu. W przyszłym roku natomiast do pikapa F-150 Lightning. W tym ostatnim przypadku, wdrożenie nowych baterii ma skrócić czas oczekiwania na odbiór zamówionych aut, który teraz sięga kilkunastu miesięcy.

Ford F-150 Lightning Platinum / Ford

Ford wprowadzi tańsze samochody elektryczne, oto inwestycje

W kolejnych latach Ford planuje wykorzystywać akumulatory LFP w nowych, przystępnych cenowo, modelach elektrycznych aut osobowych i ciężarowych, które obecnie są w fazie projektowej.

Ford ogłosił, że jego światowe inwestycje w rozwój pojazdów elektrycznych do roku 2026 przekroczą wspomniane 50 mld dolarów, z czego 3,5 mld pochłonie fabryka akumulatorów LFP w stanie Michigan. Zakład o nazwie BlueOval Battery Park Michigan ma ruszyć pełną parą na początku 2026 roku.

Warto dodać, że Ford zobowiązał się do 2050 roku osiągnąć globalną neutralność pod względem emisji CO2 dla całej gamy swoich modeli, fabryk oraz dostawców. W Europie ma to nastąpić jeszcze wcześniej, bo już w 2035 roku.

Ford Mustang Mach-E / Paweł Kaczor
Ford Mustang Mach-E GT / Tomasz Sewastianowicz