Ford Explorer jest pierwszym autem wprowadzonym pod nowym hasłem i w nowej stylistyce. Amerykanie ogłosili, że sentencją przewodnią Forda w Europie będzie "Adventurous Spirit" (Duch Przygody). Slogan ma odzwierciedlać wolność i przygodę, a także emocje, które wzbudzają kultowe modele marki.

Reklama

Dziś rdzennie amerykański Explorer w Polsce występuje jako hybryda plug-in i już na dzień dobry robi niesamowite wrażenie swoją gigantyczną, przeszło 5-metrową sylwetką zawieszoną na 20-calowych kołach. Wyniki sprzedaży jednak nie są tak imponujące. Stąd najwidoczniej inny pomysł na zagospodarowanie kultowej nazwy w Europie…

Ford Explorer to nowy model z Kolonii i pierwszy z bliźniaków

Ford Explorer jest pierwszym z dwóch nowych samochodów elektrycznych, które Amerykanie wyprodukują w Kolonii w oparciu o volkswagenowską platformę MEB. Wykorzystanie tej architektury oznacza, że Explorer zagra w lidze kompaktowych crossoverów średniej wielkości. Pod względem wyglądu sprawia wrażenie bardziej kanciastego i surowego niż EV Grupy VW. Jego styl jest agresywny. Wykonanie również idzie w stronę premium. To ma być hit dużo większy od Mustanga Mach-E.

Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford

Ford Explorer i jego pomysłowe wnętrze

Nowy Explorer na pokład zabiera pięć osób. Wyposażenie obejmuje system informacyjno-rozrywkowy SYNC Move obsługiwany przez ruchomy 15-calowy wyświetlacz dotykowy, który można przesuwać w górę i w dół. Zasłania on pomysłową skrytkę na cenne drobiazgi. Niżej na tunelu środkowym jest wnęka na dwa duże smartfony standardowo wyposażona w indukcyjną ładowarkę, a stacja multimedialna bezprzewodowo współpracuje aplikacjami Apple CarPlay i Android Auto. Do tego jest 17-litrowa konsola między kierowcą a pasażerem, która pomieści nawet 15-calowy laptop.

Kierowca może też liczyć na wsparcie elektroniki. Lista udogodnień dbających o komfort obejmuje m.in. system automatycznej zmiany pasa ruchu po uruchomieniu kierunkowskazu oraz asystenta bezpiecznego opuszczania wnętrza, który przed otwarciem drzwi ostrzega o zbliżającym się jednośladzie lub innym pojeździe. Standardowe wyposażenie obejmuje podgrzewane przednie fotele i kierownicę, fotel kierowcy z funkcją masażu oraz dwustrefową klimatyzację.

Ford Explorer pomieści pięciu pasażerów. Rywale to m.in. Toyota bZ4X, Nissan Ariya czy Volkswagen ID.4 (zbudowany na MEB) / Ford
Reklama

Ford Explorer, jaka pojemność bagażnika i wyposażenie?

Ford Explorer oferuje bagażnik o pojemności 470 l, a jego klapa jest sterowana elektrycznie. Można ją uruchomić machnięciem stopą pod tylnym zderzakiem.

Ford Explorer / Ford

Ford Explorer, czyli zasięg i czas ładowania?

Ford obiecuje zasięg 500 km na jednym ładowaniu akumulatorów. Szybkie ładowanie akumulatora prądem stałym od 10 do 80 procent pojemności potrwa 25 minut. Explorer będzie dostępny z napędem na tylną oś lub z dwoma silnikami, które utworzą układ 4x4.

Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford

Ford Explorer w Polsce, jaka cena?

Ford Explorer będzie produkowany w Kolonii. Samochód przewidziano w dwóch wersjach wyposażenia – Explorer i Explorer Premium. Zamówienia będzie składać pod koniec 2023 roku, a przewidywane ceny rozpoczynają się poniżej 45 tys. euro (ok. 211 tys. zł). Rezerwacje są już otwarte na oficjalnych stronach Forda w Europie. Po nim w 2024 roku w tym samym zakładzie będzie wytwarzany nazywany wewnętrznie przez inżynierów Forda elektryczny Sport Crossover. Pod względem zasięgu nie może być gorszy...

Ford spodziewa się, że roczna produkcja obu nowych modeli osiągnie 1,2 mln sztuk w ciągu 6 lat. Inwestycja w ten elektryczny duet wyniesie 2 mld dolarów. W kwocie zawarto też nową montownię akumulatorów, która ma rozpocząć działalność w 2024 roku.

Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford
Ford Explorer / Ford