Ford Bronco w zielni Eruption Green Metalic na charakterystycznych dla wersji Badlands 17-calowych alufelgach i 32-calowych agresywnych oponach All-Terrain wylądował w Warszawie. Tak rozpoczął się pierwszy w historii desant ikony amerykańskich samochodów terenowych do Polski. Czego powinni spodziewać się kierowcy? Na rozgrzewkę warto przypomnieć skąd w ogóle wziął się ten wóz…

Reklama

Bronco pierwszej generacji jako oryginalny pojazd uniwersalny Forda w USA znalazł ponad 200 tys. chętnych. Łącznie w latach 1966-1996 wyprodukowano przeszło milion pięciu kolejnych pokoleń tego auta. Fenomen może tłumaczyć np. Bronco z lat 1980-86, który był wyposażony w napęd na cztery koła, automatyczną skrzynię biegów, tempomat, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek i pneumatycznie pompowane fotele. To tylko kilka frykasów seryjnie montowanych wówczas w autach dla Amerykanów. Dla porównania w tamtych czasach w Polsce produkowano fiata 125p i 126p - rodzime auta mogły jedynie pomarzyć o podobnych rozwiązaniach. Dziś Ford ogłosił, że w Polsce można po raz pierwszy w historii zamawiać legendarnego Bronco. Producent wprowadza dwie bogate wersje: Outer Banks i Badlands.

Ford Bronco już w Polsce, do wyboru wersja Outer Banks i Badlands

Ford Bronco naszych czasów ma prawie 5 metrów długości. Kanciaste nadwozie ułatwiające orientację, solidne nielakierowane osłony, podcięte po bokach zderzaki oraz koło zapasowe na klapie sprawiają, że nie wyprze się rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach. Do tego z przednich błotników wystają tzw. trail sights, czyli "uszy", które mogą służyć jako punkty mocowania o nośności do 68 kg (przy okazji wskazują krawędzie karoserii).

Reklama
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Reklama

Zabójczo wyglądający klasyczny 2-drzwiowy model nie będzie dostępny. Wygrało biznesowe podejście – Amerykanie założyli, że najlepiej sprzeda się Bronco z dodatkową parą drzwi. Zresztą możliwy jest całkowity demontaż czterech drzwi bez ramek okiennych. Ośmiominutową operację da się przeprowadzić jednym kluczem, a odkręcone skrzydła można schować w bagażniku (w specjalnych pokrowcach). Standardowy zdejmowany dach dzieli się na cztery panele z dedykowanymi torbami do przechowywania dwóch przednich na pokładzie.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Nowy Ford Bronco, czyli wnętrze z otwieraczem do butelek

Znawcy modelu w kanciastym nadwoziu nowej generacji odnajdą nawiązania do poprzedników. Nam udało się wskazać okrągłe reflektory i oddzielne kierunkowskazy podobne do tych stosowanych w pierwszym Bronco z 1966 roku. Krata chłodnicy z poziomymi wlotami, a nawet kształt drzwi czy odstające lusterka przypominają o przodkach i budzą sentyment do amerykańskich filmów.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Lista niespodzianek obejmuje też m.in.: ukryte logo Bronco, grafikę przedstawiające gamę wersji pierwszej generacji, wbudowany we wnętrzu otwieracz do butelek i ukryte współrzędne GPS miejsc, w których testowano najnowszego Bronco na etapie prac rozwojowych czy tylne światła w kształcie litery B jak Bronco. Producent ukrywanie takich drobiazgów określa mianem "poszukiwania wielkanocnych jajek" - dzięki temu kierowca w miarę poznawania auta odnajduje kolejne "prezenty". I cieszy się z nich jak dziecko, a przynajmniej nam to sprawiło frajdę...

Z kolei lakier Eruption Green Metallic to współczesna interpretacja koloru Mallard Green, który był dostępny w Bronco pierwszej generacji od początku produkcji do połowy lat 70. Lakier ten jest inspirowany ciemnozielonymi roślinami, z dodatkiem żółtej poświaty, co z kolei nawiązuje do dzikiej roślinności, jaką spotyka się w terenie.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford

Podobnie jest z elementami wystroju kabiny. Wnętrze dorównuje wyglądowi nadwozia – jest skromne i podporządkowane użyteczności. W podłodze przewidziano nawet otwory do odprowadzenia wody. Powierzchnię deski rozdzielczej można wycierać, a fizyczne przełączniki w kabinie są uszczelnione silikonem i wyposażone w gumowe punkty dotykowe, co chroni je przed błotem, piaskiem i wodą, a także ułatwia utrzymanie w czystości.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Ford Bronco i jaka pojemność bagażnika?

Bagażnik Bronco zapewnia od 471 do 1780 litrów pojemności w wersji Outer Banks. Z kolei Ford Bronco Badlands to 546 l przy pięciu osobach na pokładzie i 1804 l z kierowcą i pasażerem obok.

Ford Bronco i wyposażenie, w tym system kamer 360

Zamiast klasycznych zegarów jest 8-calowy wyświetlacz. Stacja multimedialna to już 12-calowy ekran dotykowy. Najnowszy system SYNC 4 jest w pełni kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Podobnie jak w nowa generacja Mustanga, Bronco korzysta z bezprzewodowych aktualizacji Ford Power-Up. Lista wyposażenia obejmuje też komplet 10 głośników i subwoofer najnowszego systemu nagłośnienia BANG & OLUFSEN.

Standardowy system kamer 360 wyświetla obrazy otaczającego terenu, m.in. pozwala zobaczyć okolice kół, których nie można zauważyć z fotela kierowcy, co zwiększa szansę pokonania trudnych przeszkód na skalistych odcinkach przeprawowych.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford

Ford Bronco to jeden silnik benzynowy, ile spala i jak przyspiesza

Ford pod maską nowego Bronco zaoferuje w Polsce podwójnie doładowany silnik benzynowy 2.7 V6 EcoBoost o mocy 335 KM (563 Nm). Napęd przeniesie 10-stopniowy automat. Model Outer Banks ma przyspieszyc od zera do 100 km/h w 6,7 s. Badlands jest ciut wolniejszy i sprint zajmuje mu 7,2 s.

Ford Bronco Outer Banks Badlands
Zużycie paliwa l/100 km 13,4 l 13,9 l
Prędkość maksymalna 161 km/h 161 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h  6,7 s 7,2 s

Samochód zawsze jest napędzany przez tylną oś, a układ 4x4 przewidziano w dwóch wersjach różniących się przełożeniami. Przy najniższym przełożeniu nowy Ford może pełzać z prędkością 6 km/h przy silniku pracującym przy 2400 obr./min. W ocenie inżynierów zmniejsza prawdopodobieństwo zdławienia silnika w trudnym terenie.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Układ 4x4 przewidziano w dwóch wersjach. Bronco Outer Banks jest wyposażony w elektronicznie sterowany dwubiegowy reduktor umożliwiający zmianę przełożenia w czasie jazdy. Bronco Badlands posiada też blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania drążka stabilizatora przedniego zawieszenia, które zapewniają maksymalne wykrzyżowanie i skok koła w trudnych warunkach terenowych. Ponadto dwubiegowy elektromechaniczny reduktor z automatycznym trybem pracy może płynnie przełączać się między napędem na dwa koła i napędem na cztery koła.

Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford

Ford Bronco i możliwości terenowe, jaki prześwit?

Bronco jest wyposażony w zawieszenie terenowe, które składa się z niezależnych wahaczy ze sprężynami śrubowymi o dużym skoku z przodu, co zmniejsza masę nieresorowaną nawet o 20 proc. w porównaniu z konstrukcjami z pełnymi osiami. Z tyłu standardową konfigurację stanowi pięciowahaczowe zawieszenie, pełna oś z modyfikowalnymi sprężynami o długim skoku i wytrzymałymi amortyzatorami. Płyty chronią silnik, skrzynię biegów, skrzynię rozdzielczą i zbiornik paliwa.

Ford Bronco Badlands / Ford / Ford
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Wrażenie robi też geometria podwozia: kąt natarcia to 38 stopni Outer Banks/41 stopni Badlands (Jeep Wrangler - 36 stopni; Ford Kuga - 18,5 stopnia), rampowy 22/24 st. (Wrangler - 21; Ford Kuga - 15,9), a zejścia 31/33 st. (Wrangler - 31; Ford Kuga - 24). Do tego prześwit pod brzuchem auta od 20 do 23 cm, 32-calowe opony terenowe i możliwość brodzenia do głębokości ponad 80 cm.

O dzielność i łatwość jazdy poza asfaltem zadba kilka elektronicznych wspomagaczy, a lista obejmuje m.in. funkcję do zmniejszenia promienia skrętu na bezdrożach (jedno z tylnych kół będzie blokowane, a pozostałe przenosząc napęd, ułatwią wykonanie manewru); inny system umożliwi kontrolowanie jednym pedałem hamowania i przyspieszania.

Ford Bronco / Ford

Bronco oferuje również Trail Toolbox, czyli zestaw specjalnych systemów terenowych, które mają wspierać kierowcę. Trail Control działa podobnie jak tempomat. Szofer może określić dowolną prędkość do 31 km/h, a samochód automatycznie przejmuje kontrolę nad przyspieszeniem i hamowaniem, utrzymując wybraną prędkość. Kierowcy pozostaje skupić się na prowadzeniu.

Ford Bronco / Ford
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford

Ford Bronco jest na ramie, do tego siedem trybów jazdy G.O.A.T.

Konstrukcję Bronco oparto na ramie, a zawieszenie – wzorem Raptora – ma pozwolić na szybką jazdę w terenie. Sprytnym rozwiązaniem jest system G.O.A.T., cztery litery to akronim od "Goes Over Any Terrain". Ford w ten sposób nazywa pokrętło na tunelu środkowym, które pozwala korzystać z siedmiu automatycznych trybów jazdy odpowiednich do nawierzchni.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Ford Bronco, oto cena w Polsce i opinia

Ford Bronco w Polsce debiutuje w specyfikacji Outer Banks lub Badlands. W obu wersjach samochód wyróżniają unikalne detale zewnętrzne, wewnętrzna plakietka z numerem egzemplarza oraz opcjonalny zestaw przydatnych akcesoriów, w tym neoprenowe pokrowce na siedzenia, torby do schowków w drzwiach i miękka siatka na dach.

Cena? Ford Bronco Outer Banks kosztuje od 419 300 zł. To samochód terenowy o komfortowym charakterze. Wyposażenie auta obejmuje m.in.: ręcznie dołączany napęd 4x4, system GOAT z 6 trybami jazdy, zawieszenie terenowe HOSS 1.0 (przedni skok - 200 mm; tylny skok - 215 mm), 18-calowe alufelgi i 32-calowe opony All-Terrain, plastikowy zderzak przedni z nakładkami narożnymi, stalowy zderzak tylny, boczne stopnie, zdejmowane drzwi z lusterkami mocowanymi do słupka, przyciemniany szyby, pełnowymiarowe koło zapasowe 32 cale, lakierowane poszerzenia błotników, klamki i lusterka w kolorze nadwozia, reflektory LED i ledowe światła tylne.

Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Ford Bronco w wyższej specyfikacji Badlands to wydatek przynajmniej 440 300 zł. Ten samochód jest nastawiony na ostrzejszą jazdę w terenie. Stąd wyposażenie obejmuje bardziej rozbudowane systemy umożliwiające wjazd i wyjazd z największych tarapatów. Na liście znajdziemy m.in: napęd 4x4 z automatycznym załączeniem w zależności od potrzeb, system GOAT z 7 trybami jazdy, blokadę przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania przedniego stabilizatora przechyłów, 17-calowe alufelgi i 32-calowe opony All-Terrain, zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein z dodatkowym zbiornikiem na olej do chłodzenia (przedni skok - 240 mm; tylny skok - 261 mm), stalowe płyty ochronne podwozia, stalowe zderzaki przedni i tylny, wzmocnienia progów, poszerzenia progów z tworzywa, nielakierowane klamki i luterka zewnętrzne.

Ford Bronco jest drogi? Skąd taka cena w Polsce? Oto wyjaśnienie…

Ktoś powie: Drogo! Tyle, że sprowadzenie Bronco z salonu Forda w USA na własną rękę jest co najmniej nieopłacalne.

Nowy Bronco Outer Banks w USA po wyrównaniu wyposażenia do wersji europejskich kosztuje ponad 58 tys. dolarów. Do tego trzeba doliczyć opłaty importowe: transport w USA, transport w Polsce, eksportową opłatę spedycyjną, cło 10 proc., podatek VAT 23 proc., opłatę spedycyjną (rozładunek, formalności celne) i oczywiście akcyza 18,6 proc. A to dopiero wierzchołek góry lodowej. W Polsce dochodzą jeszcze koszty dostosowania na rynek europejski, a tu na liście jest m.in: adaptacja reflektorów przednich, kierunkowskazy plus światło przeciwmgłowe, lusterka boczne asferyczne, radio DAB+ z częstotliwościami UE, częstotliwości UE nawigacji i czujników TMPS, złącze haka holowniczego w standardzie UE (13-pin), języki UE w SYNC i gwarancja fabryczna.

Konkurencja oferuje samochody z mniejszymi silnikami, stąd na dzień dobry ich ceny mogą być niższe o 15 proc. Przewagą Bronco jest maksymalnie bogate wyposażenie – nie ma możliwości zamawiania dodatków (poza akcesoriami do off-roadu). Niesamowite zdolności w terenie także są po stronie Forda. Niestety akcyza obowiązująca w Polsce nie sprzyja takim samochodom. Jednak znając życie - Bronco zniknie na pniu, a cena będzie najmniejszym zmartwieniem, ponieważ ten samochód można traktować jako inwestycję. Na rynku wtórnym niebawem te auta będą warte fortunę. Szczególnie w dobie nadchodzącego zakazu klasycznych silników spalinowych.

Ford Bronco Outer Banks i Bronco Badlands, zobacz różnice

Ford Bronco Outer Banks Ford Bronco Badlands 
ręcznie dołączany napęd 4x4 napęd 4x4 z automatycznym załączeniem w zależności od potrzeb
system GOAT z 6 trybami jazdy system GOAT z 7 trybami jazdy
zawieszenie terenowe HOSS 1.0 zawieszenie HOSS 2.0 z amortyzatorami Bilstein
18-calowe alufelgi i 32-calowe opony All-Terrain (pełnowymiarowe koło zapasowe) 17-calowe alufelgi i 32-calowe opony All-Terrain
plastikowy zderzak przedni z nakładkami narożnymi, stalowy zderzak tylny stalowe zderzaki przedni i tylny
boczne stopnie wzmocnienia progów
zdejmowane drzwi z lusterkami mocowanymi do słupka, przyciemniany szyby blokada przedniego mechanizmu różnicowego i system odłączania przedniego stabilizatora przechyłów
lakierowane poszerzenia błotników, klamki i lusterka w kolorze nadwozia poszerzenia progów z tworzywa, nielakierowane klamki i luterka zewnętrzne
reflektory LED i ledowe światła tylne  
Cena: 419 300 zł Cena: 440 300 zł
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford

Ford Bronco Outer Banks - wyposażenie seryjne

  • Układ napędu na wszystkie koła z możliwością wyboru trybu podczas jazdy
  • Terrain Management System z możliwością wyboru trybu jednego z 6 trybów G.O.A.T
  • Zawieszenie HOSS 1.0 (High-Performance Off-Road Stability Suspension)
  • Przełożenie przekładni głównej 3.73
  • System zapobiegający wywróceniu pojazdu (RSC)
  • 18 calowe obręcze kół ze stopów lekkich, ogumienie A/T 255/70
  • 18 calowe koło zapasowe, opona A/T 255/70
  • Reflektory – w technologii LED, ze światłami do jazdy dziennej, światłami mijania oraz światłami drogowymi w technologii LED
  • Stopnie boczne - malowane proszkowo
  • Górna krata wlotu powietrza - lakierowana na czarno z białym napisem BRONCO
  • Zderzak przedni - z tworzywa, z lakierowanymi obudowami świateł przeciwmgłowych
  • Zderzak tylny - stalowy, malowany proszkowo
  • Obudowy lusterek bocznych - lakierowane w kolorze czarnym
  • Osłony nadkoli - lakierowane w kolorze nadwozia
  • System nawigacji satelitarnej Ford SYNC 4
  • 12-calowy ekran dotykowy
  • System nagłośnienia Premium B&O z 10 głośnikami (w tym subwoofer)
  • Bezprzewodowa obsługa Apple CarPlay i Android Auto
  • Bezprzewodowa ładowarka do smartfonów
  • 8-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów
  • Modem FordPass Connect
  • Kamera 360 stopni
  • Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
  • Adaptive Cruise Control - tempomat adaptacyjny
  • Pre-Collision Assist - system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami lub pieszym
  • Lane Keeping Aid - system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu
  • Blind Spot Information (BLIS) z Cross Traffic Alert (CTA) - system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcją ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony, podczas manewru wyjazdu tyłem z miejsca parkingowego
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Ford Bronco Badlands - wyposażenie seryjne

  • Stały układ napedu na wszystkie koła z elektromechaniczną skrzynią rozdzielczą
  • Terrain Management System z możliwością wyboru trybu jednego z 7 trybów G.O.A.T
  • Zawieszenie - HOSS 2.0 (High-Performance Off-Road Stability Suspension) z amortyzatorami Bilstein z funkcją wykrywania położenia
  • Zawieszenie - przedni stabilizator przechyłów z funkcją rozłączania
  • Ochrona podwozia - stalowe płyty ochronne pod podwoziem
  • Blokada przedniego mechanizmu różnicowego
  • Blokada tylnego mechanizmu różnicowego
  • Przełożenie przekładni głównej 4.46
  • 17-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, ogumienie A/T 285/70
  • 17-calowe koło zapasowe, opona A/T 285/70
  • Stopnie boczne - w stylizacji Badlands
  • Górna krata wlotu powietrza - lakierowana w kolorze Carbonized Grey z białym napisem „BRONCO”
  • Zderzak przedni - stalowy, malowany proszkowo
  • Obudowy lusterek bocznych - w kolorze tworzywa
  • Osłony nadkoli - w kolorze tworzywa
  • Konsola dachowa z w przełącznikami oraz okablowaniem do podłączenia zewnętrznych urządzeń oraz lampkami do czytania map
  • Tapicerka skórzana z elementami z vinylu w tonacji Black Onyx
  • Osłona przestrzeni bagażowej

Ford Bronco, dane techniczne, wymiary, osiągi

Typ pojazdu Średniej wielkości czterodrzwiowy SUV 4x4  
Wersje Outer Banks™, Badlands™  
Miejsce montażu końcowego Wayne, Michigan  
SILNIKI    
     
  2,7-litrowy EcoBoost  
Konfiguracja Ti-VCT GTDI V6 60 st.  
Pojemność skokowa 2694 ccm  
Średnica cylindra x Skok tłoka 83 mm x 83 mm  
Stopień sprężenia 10,0:1  
Podawanie paliwa do kolektora/bezpośredni wtrysk  
Układ sterowania silnikiem Moduł sterowania układem napędowym zintegrowanym z podwoziem
Blok silnika Żeliwo o zagęszczonym graficie  
Tłoki Lekkie, odlewane aluminium o wysokiej wytrzymałości z powłoką o niskim tarciu i stalowym pierścieniem
Korbowody Kuta stal  
Wał korbowy Kuta stal  
Średnica/skok zaworu Wlotowy, 32,50 mm/10,mm  
Wylotowy, 28,30 mm/9,0 mm  
   
Mechanika zaworów Popychacze palcowe, hydrauliczne regulatory luzu  
Wlotowy Kompozyt  
Zapłon Cewka na wtyczce  
Układ dolotowy Dwie turbosprężarki mono-scroll z elektrycznie sterowanym zaworem wastegate
Układ wylotowy Zintegrowany w głowicy cylindra  
Zalecane paliwo Benzyna bezołowiowa minimum 87 oktanowa  
Pojemność ukł. smarowania 6,6 litra  
Pojemność płynu chłodniczego 11,7 litra  
Układ wydechowy Podwójny katalizator z rezonatorem i pojedynczym tłumikiem
Alternator Standard: Pojedynczy 240A  
Zestaw akumulatorów H7 AGM 80 AH 800 CCA  
Maksymalna moc 335 KM przy 5,250 obr./min  
Maks. moment obrotowy 563 Nm przy 3100 obr./min  
Rozstaw osi Wersja
4-drzwiowa 2950 
Długość  
Outer Banks 4811
Badlands 4800
Wysokość  
Outer Banks 1852
Badlands 1962
Szerokość (ze złożonymi lusterkami)  
Outer Banks 1928
Badlands 1937
Rozstaw kół, przód/tył  
Outer Banks 1653/1650
Badlands 1648/1650
Liczba miejsc  
Outer Banks 5
Badlands 5
Odległość od siedziska do dachu  
Pierwszy rząd, hardtop 1037
Drugi rząd, hardtop 1018
Przestrzeń na nogi  
Pierwszy rząd 1096
Drugi rząd 921
Szerokość na wysokości bioder  
Pierwszy rząd 1420
Drugi rząd 1393
Szerokość na wysokości ramion  
Pierwszy rząd 1450
Drugi rząd 1434
Ford Bronco Badlands / Tomasz Sewastianowicz

Ford Bronco i wymiary bagażnika

Wysokość krawędzi załadunku  
Outer Banks 876
Badlands 808
Wysokość przedziału bagażowego  
Outer Banks 948
Badlands 1027
Wysokość otworu bagażnika  
Outer Banks 830
Badlands 922
Długość do pierwszego rzędu foteli (z pełnym kołem zapasowym, jeśli w wyposaż.)
Outer Banks 1782
Badlands 1782
Długość do drugiego rzędu foteli  
Outer Banks 956
Badlands 830
Szerokość przedziału bagażowego - maksymalna  
Outer Banks 1393
Badlands 1393
Szerokość pomiędzy nadkolami  
Outer Banks 1098
Badlands 1093
Szerokość otworu załadunkowego przy podłodze  
Outer Banks 1078
Badlands 1078
Pojemność zbiornika paliwa (litry)  
Outer Banks  
79
Badlands 79
Ford Bronco Badlands / Ford / Ford
Ford Bronco / Ford