- Kia EV6 GT wjeżdża do Polski, a jakie wyposażenie?
- Kia EV6 GT z dużym bagażnikiem i regulowanym zawieszeniem
- Kia EV6 GT szybsza niż Stinger V6, skąd wzięła się moc 585 KM?
- Kia EV6 GT i osiągi jak w motocyklu (wideo z testów), a jakie przyspieszenie?
- Kia EV6 GT z szybkim ładowaniem, a jaki zasięg?
Kia EV6 z podniesionym czołem wjechała do świata samochodów elektrycznych. Z wyzywającą stylistyką, dużym zasięgiem, niemal dowolną konfiguracją akumulatorów i silników oraz nowoczesną technologią stała się jednym z najbardziej pożądanych modeli na rynku.
Od chwili debiutu w sierpniu 2021 roku EV6 skusiła ponad 24,5 tys. europejskich kierowców. Lwia część, bo ponad 16,5 tys. sztuk na drogi wyjechało w tym roku. Wzięcie nie słabnie. A teraz do gry wchodzi królowa całej gamy - Kia EV6 GT. Czego mogą spodziewać się kierowcy?
Kia EV6 GT wjeżdża do Polski, a jakie wyposażenie?
EV6 GT to wilk w owczej skórze. Stylistycznie od zwykłej EV6 różni się dyskretnymi, ale istotnymi detalami. Przód z ostrzej stylizowanym zderzakiem ma sportowe rysy. Specjalnie dla tej wersji powstały alufelgi o średnicy 21 cali owinięte plasterkiem opony Michelin Pilot Sport 4S w rozmiarze 255/40 R21. Zza pięciu ramion połyskują zielone zaciski wielkich wentylowanych na obu osiach tarcz hamulcowych - w EV6 GT mają średnicę 380 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Auto zamyka aerodynamiczny spoiler i dyfuzor w zderzaku.
Kia EV6 GT z dużym bagażnikiem i regulowanym zawieszeniem
Za drzwiami kubełkowe fotele pokryte zamszem z neonowo-zielonymi ściegami. Zresztą ten jaskrawy motyw przewija się w całej kabinie. Sportowe geny nie ograniczyły rodzinnej funkcjonalności EV6 GT. Miejsca jest mnóstwo zarówno z przodu, jak i na kanapie. Bagażniki są dwa - frunk, czyli przedni to 20 l pojemności, tylny mieści 480 l, a po złożeniu oparcia 1260 l. Jakość wykończenia celuje w półkę premium.
Jednak najważniejszym elementem jest dodatkowy limonkowy przycisk na kierownicy. Wystarczy jeden klik by uwolnić demona – wówczas EV6 GT z potulnego elektryka przechodzi w tryb GT, który bezpośrednio wpływa na charakterystykę zawieszenia, elektronicznie sterowanej szpery, układów: kierowniczego, hamulcowego i stabilizacji toru jazdy oraz obu silników. I tak doszliśmy do najważniejszego, czyli rekordowej mocy i osiągów…
Kia EV6 GT szybsza niż Stinger V6, skąd wzięła się moc 585 KM?
Kia EV6 GT jest wyposażona w dwa silniki o łącznej mocy 585 KM. Ten przy przedniej osi rozwija 218 KM, tylny – 367 KM, czyli o 63 proc. więcej niż w zwykłej EV6 AWD. Mocniejsza jednostka dostała także dwustopniowy inwerter (tylko w EV6 GT), który ułatwia zarządzanie mocą i poprawia jego wydajność. Łącznie duet generują aż 740 Nm, które – jak to w autach elektrycznych – są dostępne natychmiast, od ręki. Z takimi parametrami koreańska marka przenosi się do zupełnie nowego wymiaru – osiągów ze świata supersamochodów. Przy tym EV6 GT jest najszybszym modelem Kia w historii – o 2 sekundy bije Stingera z turbobenzynowym V6.
Kia EV6 GT i osiągi jak w motocyklu (wideo z testów), a jakie przyspieszenie?
EV6 GT od 0 do 100 km/h przyspiesza w zaledwie 3,5 sekundy, prędkość maksymalna dochodzi do 260 km/h. A to już rewiry, w których grasuje spalinowe Porsche 911 GT3 (510 KM; 3,4 s) czy elektryczny Taycan Turbo (680 KM; 3,2 s).
Dociśnięcie "gazu" wbija plecy w fotel i trzyma dopóki nie odpuścimy. Elastyczność? Z tak dużym momentem obrotowym manewry przypominają jazdę motocyklem (wideo z testów). Trzeba dobrze trzymać kierownicę. Jednak możliwości na prostej to dopiero połowa frajdy. Ukryty w podłodze akumulator wydaje się działać jak magnes przyciągający auto do drogi. Napęd na cztery koła sprawia, że sportowa Kia stabilnie wchodzi i wychodzi z zakrętów. Ta sprawność niejednemu może zaimponować. Fakt, swoje waży (2185 kg), ale wcale się tego nie czuje, bo zwinnie pokonuje łuki. Swoje trzy grosze do tego zachowania dokładają półaktywne amortyzatory High Performance Dumpers, które odpowiadają za zwinność i komfort jazdy.
W EV6 GT można nawet wyłączyć ESP i aktywować tryb driftu, wówczas 100 proc. momentu obrotowego trafia na tylną oś. Wciśnięcie "gazu" i nowa Kia zaczyna tańczyć...
W wyścigu na 400 m Kia EV6 GT rywalizowała z takimi autami jak: Lamborghini Urus, Mercedes-AMG GT, McLaren 540S, Porsche 911 Targa 4 i Ferrari California T. Na mecie o włos szybciej od EV GT pojawił się jedynie McLaren 540S! I pomyśleć, że jeszcze dwie dekady temu Kia była dachowcem, a dziś błyska kłami tygrysa...
– EV6 w wersji GT to pokaz technologicznych możliwości marki Kia. Elektryczny crossover łączy szybkie ładowanie z osiągami zarezerwowanymi dotychczas dla samochodów supersportowych – stwierdził Albert Biermann, niegdyś szef inżynierów tworzących BMW serii M. – Dzięki platformie skonstruowanej na potrzeby pojazdów elektrycznych nie musimy iść na żadne kompromisy między sprawnością auta a przestronnością wnętrza – wyjaśnił niemiecki konstruktor, który obecnie jest szefem działu badań i rozwoju w Hyundai Motor Group.
Kia EV6 GT z szybkim ładowaniem, a jaki zasięg?
Zasięg EV6 GT wynosi 424 km. Bazę techniczną auta stanowi platforma E-GMP (Electric-Global Modular Platform) stworzona z myślą o nowej generacji samochodów elektrycznych koreańskiej marki. Wyróżniającą ją cechą jest 800-woltowy system akumulatorów, który umożliwia ekstremalnie szybkie ładowanie, bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. 800-woltową instalację stosują marki premium (Porsche Taycan i Audi e-tron GT).
W przypadku EV6 GT elektrony w akumulatorze 77,4 kWh można uzupełnić z dużą prędkością – dzięki ładowarce 350 kW – od 10 do 80 proc. pojemności w zaledwie 18 minut. Powiększenie zasięgu o 100 km zajmie ledwie 4,5 minuty!
Kia EV6 GT, cena w Polsce kontra rywale i opinia
EV6 GT to obecnie najtańsze 585 KM na polskim rynku – samochód kosztuje od 339 900 zł. Nad Wisłą koreańska marka zebrała już ok. 130 chętnych – kierowcy zgłosili się w ciemno, bez dotykania czy jazdy próbnej. Trudno im się dziwić, bo konkurencja nie rozpieszcza, tak jak Kia. Nowy model Koreańczyków oferuje najlepszą relację mocy do ceny. Wystarczy spojrzeć na poniższe porównanie.
Marka i model | Pojemność akumulatora | Czas ładowanie do 80 proc. | Masa samochodu | Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | Prędkość maksymalna | Cena auta w Polsce |
Kia EV6 GT | 77,4 kWh | 18 min | 2185 kg | 3,5 s | 260 km/h | 339 900 zł |
Tesla Model Y Performance | 75 kWh | 32 min | 2062 kg | 3,7 s | 250 km/h | 329 900 zł |
Ford Mach-E GT | 98,7 kWh | 45 min | 2348 kg | 4,4 s | 200 km/h | 399 000 zł |
Audi RS e-tron GT | 93,4 kWh | 18 min | 2420 kg | 3,3 s | 250 km/h | 617 800 zł |
Porsche Taycan Turbo | 93,4 kWh | 19 min | 2380 kg | 3,2 s | 260 km/h | 681 000 zł |
Mercedes EQS AMG GT | 107,8 kWh | 32 min | 2655 kg | 3,4 s | 250 km/h | 746 100 zł |
Kia EV6 GT, dane techniczne, pojemność bagażnika i wymiary
Wymiary | Kia EV6 GT | |
Długość [mm] | 4695 | |
Szerokość [mm] | 1890 | |
Wysokość [mm] | 545 | |
Rozstaw osi [mm] | 2900 | |
Akumulator | ||
Typ | litowo-jonowy, polimerowy | |
Pojemność użytkowa baterii [kWh] | 77,4 | |
Napęd | ||
Typ skrzyni biegów | Skrzynia redukcyjna o stałym przełożeniu | |
Napęd | AWD | |
Silnik elektryczny | ||
Typ silnika | Synchroniczny z magnesami trwałymi | |
Maksymalna moc [KM] | 585 | |
Maksymalny moment obrotowy [Nm] | 740 | |
Ładowanie | ||
Maksymalna moc ładowarki pokładowej [KW] | 11 | |
Czas ładowania prądem zmiennym do 100% (11 kW) [godz.] | 7,20 | |
Prędkość ładowania [dodatkowe 100 km zasięgu w min.] | ||
4,5 | ||
Czas ładowanie prądem stałym od 10 do 80% (350 kW) [min.] | 18 | |
Osiągi i dane eksploatacyjne | ||
Prędkość maksymalna [km/h] | 260 | |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 3,5 | |
Zasięg w trybie mieszanym [km] | 424 | |
Zużycie energii w cyklu mieszanym [kWh /100 km] | 20.6 | |
Pojemność przestrzeni bagażowej VDA [ l ] | frunk 20 l z przodu i 480/1260 z tyłu | |
Prześwit [ mm ] | 160 | |
Masa przyczepy hamowanej [kg] | 1600 | |
Dopuszczalna masa całkowita [kg] | 2580 | |
Masa własna [kg] | 2025 | |
Minimalna pojemność baterii na koniec okresu gwarancyjnego | 70 proc. | |
Gwarancja | 7 lat / 150 000 km |