- GreenWay przejmuje Revnet i przyspieszy ładowanie samochodów elektrycznych
- 70 nowych stacji w aplikacji GreenWay, zastrzyk z 85 mln euro już działa
- Ładowarek w Polsce ciągle jak na lekarstwo
- Zakaz samochodów spalinowych kontra rzeczywistość w Polsce
- UDT przyspiesza z odbiorem stacji ładowania samochodów elektrycznych
GreenWay, czyli największy w Polsce operator sieci szybkiego ładowania samochodów elektrycznych właśnie przejął spółkę Rawicom EV wraz siecią Revnet. To pierwsza tak poważna konsolidacja na polskim rynku ładowania elektryków…
– Dzięki transakcji klienci Revnet otrzymają dostęp do największej sieci ładowania w Polsce, wraz z naszą obsługą klienta i dostępnością usług ładowania na najwyższym poziomie w branży – powiedział dziennik.pl Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Z drugiej strony, włączając siedemdziesiąt nowych stacji do naszej sieci, zwiększamy dostęp do usług ładowania dla naszych obecnych klientów. Jesteśmy przekonani, że kierowcy chętnie skorzystają z nowych lokalizacji, szczególnie po ich rozbudowie – dodał.
GreenWay przejmuje Revnet i przyspieszy ładowanie samochodów elektrycznych
Sieć Revnet tworzą stacje ładowania prądem zmiennym AC o mocy 22 kW znajdujące się głównie miastach. GreenWay planuje jednak w wybranych lokalizacjach podniesienie mocy poprzez rozbudowę do standardu szybkich stacji ładowania prądem stałym DC. Dla kierowców samochodów elektrycznych oznacza to wyższy komfort podróżowania – ładowanie elektryka prądem stałym trwa znacznie krócej niż korzystanie ze stacji AC.
Jakiej mocy można się spodziewać? GW odchodzi od 50 kW na rzecz 100 kW i 150 kW, rezygnuje też z CHAdeMO. Tam gdzie jest możliwość, instalowane są tylko urządzenia 2xCCS.
70 nowych stacji w aplikacji GreenWay, zastrzyk z 85 mln euro już działa
70 nowych stacji zostanie włączonych do publicznej sieci i udostępnione w aplikacji GreenWay. Jak usłyszeliśmy proces ten będzie od 1 lipca realizowany sukcesywnie i ma zostać zakończony w ciągu najbliższych kilku miesięcy 2022 roku. Każda nowo włączona stacja z sieci Revnet będzie objęta promocją na ładowanie przez miesiąc od czasu przyłączenia jej do sieci GreenWay. Stawka za kWh na stacji w tym okresie będzie wynosić 0,99 zł.
Obecnie w sieci GreenWay znajduje się ponad 532 publicznych ładowarek, z czego w Polsce 445 (wliczając 70 zakupionych od Revnet). W większości są to stacje szybkiego ładowania o dużej mocy.
W lutym GreenWay otrzymał 85 mln euro kapitału rozwojowego na inwestycje w sieć stacji ładowania. Ten solidny zastrzyk gotówki ma wzmocnić pozycję GW w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
– Dzięki inwestycji znacząco przyspieszyliśmy rozbudowę publicznej infrastruktury ładowania. Realizujemy ten proces zarówno przez budowę nowych stacji, jak i konsolidowanie rynku – powiedział Czyżewski. – Drugim filarem naszej strategii jest budowa pozycji partnera pierwszego wyboru dla biznesu, który coraz bardziej zainteresowany jest elektromobilnością. Również w tym obszarze wsparcie inwestorów stanowi dla nas niezwykle silny impuls rozwojowy – podkreślił.
Ładowarek w Polsce ciągle jak na lekarstwo
Z "Licznika elektromobilności" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że wraz z rosnącą liczbą samochodów z napędem elektrycznym (EV) rozwija się również infrastruktura ich ładowania. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 2190 stacji (4253 punkty). 39 proc. z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju ruszyły 24 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (36 punktów).
Zakaz samochodów spalinowych kontra rzeczywistość w Polsce
Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, przegłosowany niedawno przez Parlament Europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. to kolejny czynnik, który przyspieszy nieuchronną transformację sektora transportu w Polsce.
– Obecnie nasz kraj nie jest jednak na nią gotowy pod względem infrastrukturalnym. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba osobowych EV przypadających na jedną stację ładowania wzrosła ponad dwukrotnie: z 10 do 21. Rozbudowa sieci ładowarek do poziomu umożliwiającego elektryfikację floty samochodowej na skalę masową jest projektem długoterminowym, dlatego administracja publiczna powinna wdrożyć niezbędne zmiany już teraz – podkreślił szef PSPA.
Mazur zwrócił uwagę, że w pierwszej kolejności konieczne jest skrócenie procedur przyłączeniowych oraz rozwój niezbędnych sieci dystrybucyjnych.
GreenWay zapowiada, że w najbliższych tygodniach uruchomi 20 kolejnych urządzeń. Stąd jest szansa, że po wakacjach sieć GW powiększy się do ponad 400 ogólnodostępnych stacji.
– Staramy się, aby nasza sieć rosła coraz szybciej, ale nie zawsze jesteśmy w stanie podać dokładne daty przewidywanego uruchomienia stacji ładowania. Każda nowa lub przebudowywana w celu podniesienia mocy stacja musi otrzymać zgodę Urzędu Dozoru Technicznego – wyjaśnił Rafał Rupar, dyrektor działu rozwoju sieci GreenWay Polska. – Dodatkowo, termin uruchomienia stacji jest uzależniony od realizacji przyłączy elektroenergetycznych przez Operatorów Sieci Dystrybucyjnych – wskazał.
UDT przyspiesza z odbiorem stacji ładowania samochodów elektrycznych
Z kolei Urząd Dozoru Technicznego zapewnia, że wnioski o przeprowadzenie badania technicznego stacji ładowania rozpatrywane są na bieżąco.
– Zgodnie z rozporządzeniem, UDT ma 30 dni na przeprowadzenie badania odbioru stacji ładowania. Dzięki temu, że optymalizujemy nasze procesy wewnętrzne, okres ten statystycznie w 2021 roku wyniósł 10 dni - 1/3 czasu określonego w rozporządzeniu – powiedziała dziennik.pl Marta Stawierej-Radłowska, rzeczniczka UDT. – Inspektorzy ustalają dogodny z klientem termin badania w ciągu 7 dni od daty otrzymania poprawnie przygotowanej dokumentacji. Od 2019 roku przeprowadziliśmy 2800 badań, a tylko w samym 2021 roku ponad 1200 badań– podkreśliła.
GreenWay szybciej ładuje w wakacje, tam znajdziesz nowe ładowarki 150 kW i 200 kW
Nowe punkty ładowania to nie wszystko. GreenWay równolegle do rozbudowy sieci zajmuje się również podnoszeniem mocy stacji w najbardziej uczęszczanych przez kierowców lokalizacjach. Wymieniane są też urządzenia, które się nie sprawdziły na bardziej niezawodne. W efekcie do końca lata kierowcy uzupełnią energię nowymi ładowarkami o mocy 150 kW lokalizacjach, gdzie dotąd funkcjonowały starsze i słabsze urządzenia:
- Gryf Szczecin,
- Revia Park Zamość,
- Galeria Solna Inowrocław,
- Kaufland Wrocław III,
- Kaufland Elbląg,
- Skanska S.A. Wrocław,
- MZK Koszalin,
- restauracja Stare Jabłonki,
- Kaufland Rzeszów
Do tego GreenWay prowadzi wymianę 14 ultraszybkich ładowarek producenta EVBox na urządzenia marki Delta. W przypadku pięciu lokalizacji przebudowa już trwa, a uruchomienie nowych ładowarek o mocy do 200 kW zaplanowane jest na koniec lipca w następujących lokalizacjach:
- Autostrada A1 MOP Malankowo kierunek Toruń,
- Autostrada A1 MOP Malankowo kierunek Gdańsk,
- Hotel Dwór Sójki Kutno,
- Stacja paliw Orlen Łyszkowice,
- Citronex Zgorzelec
W przypadku dwóch lokalizacji, prace rozpoczną się w lipcu i potrwają do końca września. Stąd na stacjach BP Niepruszewo i BP Strzelce Opolskie kierowcy mogą się spodziewać utrudnień z korzystania z usług ładowania.