GreenWay, czyli największy w Polsce operator sieci szybkiego ładowania samochodów elektrycznych właśnie przejął spółkę Rawicom EV wraz siecią Revnet. To pierwsza tak poważna konsolidacja na polskim rynku ładowania elektryków…

Reklama

– Dzięki transakcji klienci Revnet otrzymają dostęp do największej sieci ładowania w Polsce, wraz z naszą obsługą klienta i dostępnością usług ładowania na najwyższym poziomie w branży – powiedział dziennik.pl Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska. – Z drugiej strony, włączając siedemdziesiąt nowych stacji do naszej sieci, zwiększamy dostęp do usług ładowania dla naszych obecnych klientów. Jesteśmy przekonani, że kierowcy chętnie skorzystają z nowych lokalizacji, szczególnie po ich rozbudowie – dodał.

GreenWay przejmuje Revnet i przyspieszy ładowanie samochodów elektrycznych

Sieć Revnet tworzą stacje ładowania prądem zmiennym AC o mocy 22 kW znajdujące się głównie miastach. GreenWay planuje jednak w wybranych lokalizacjach podniesienie mocy poprzez rozbudowę do standardu szybkich stacji ładowania prądem stałym DC. Dla kierowców samochodów elektrycznych oznacza to wyższy komfort podróżowania – ładowanie elektryka prądem stałym trwa znacznie krócej niż korzystanie ze stacji AC.

Reklama

Jakiej mocy można się spodziewać? GW odchodzi od 50 kW na rzecz 100 kW i 150 kW, rezygnuje też z CHAdeMO. Tam gdzie jest możliwość, instalowane są tylko urządzenia 2xCCS.

GreenWay przejmuje sieć Revnet po ogłoszeniu wsparcia inwestycyjnego w wysokości 85 mln euro. Po konsolidacji wszystkie stacje Revnet zostaną włączone do sieci i udostępnione w aplikacji GreenWay jeszcze w 2022 roku / GreenWay
Reklama

70 nowych stacji w aplikacji GreenWay, zastrzyk z 85 mln euro już działa

70 nowych stacji zostanie włączonych do publicznej sieci i udostępnione w aplikacji GreenWay. Jak usłyszeliśmy proces ten będzie od 1 lipca realizowany sukcesywnie i ma zostać zakończony w ciągu najbliższych kilku miesięcy 2022 roku. Każda nowo włączona stacja z sieci Revnet będzie objęta promocją na ładowanie przez miesiąc od czasu przyłączenia jej do sieci GreenWay. Stawka za kWh na stacji w tym okresie będzie wynosić 0,99 zł.

Obecnie w sieci GreenWay znajduje się ponad 532 publicznych ładowarek, z czego w Polsce 445 (wliczając 70 zakupionych od Revnet). W większości są to stacje szybkiego ładowania o dużej mocy.

W lutym GreenWay otrzymał 85 mln euro kapitału rozwojowego na inwestycje w sieć stacji ładowania. Ten solidny zastrzyk gotówki ma wzmocnić pozycję GW w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

– Dzięki inwestycji znacząco przyspieszyliśmy rozbudowę publicznej infrastruktury ładowania. Realizujemy ten proces zarówno przez budowę nowych stacji, jak i konsolidowanie rynku – powiedział Czyżewski. – Drugim filarem naszej strategii jest budowa pozycji partnera pierwszego wyboru dla biznesu, który coraz bardziej zainteresowany jest elektromobilnością. Również w tym obszarze wsparcie inwestorów stanowi dla nas niezwykle silny impuls rozwojowy – podkreślił.

Obecnie w sieci GreenWay znajduje się ponad 532 publicznych stacji ładowania, z czego w Polsce 445 (wliczając 70 zakupionych od Revnet). W znacznej większości są to stacje szybkiego ładowania o dużej mocy / GreenWay

Ładowarek w Polsce ciągle jak na lekarstwo

Z "Licznika elektromobilności" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że wraz z rosnącą liczbą samochodów z napędem elektrycznym (EV) rozwija się również infrastruktura ich ładowania. Pod koniec maja w Polsce funkcjonowało 2190 stacji (4253 punkty). 39 proc. z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 71 proc. - wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju ruszyły 24 nowe ogólnodostępne stacje ładowania (36 punktów).

Zakaz samochodów spalinowych kontra rzeczywistość w Polsce

Jak wskazał dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur, przegłosowany niedawno przez Parlament Europejski zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. to kolejny czynnik, który przyspieszy nieuchronną transformację sektora transportu w Polsce.

– Obecnie nasz kraj nie jest jednak na nią gotowy pod względem infrastrukturalnym. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba osobowych EV przypadających na jedną stację ładowania wzrosła ponad dwukrotnie: z 10 do 21. Rozbudowa sieci ładowarek do poziomu umożliwiającego elektryfikację floty samochodowej na skalę masową jest projektem długoterminowym, dlatego administracja publiczna powinna wdrożyć niezbędne zmiany już teraz – podkreślił szef PSPA.

Mazur zwrócił uwagę, że w pierwszej kolejności konieczne jest skrócenie procedur przyłączeniowych oraz rozwój niezbędnych sieci dystrybucyjnych.

GreenWay zapowiada, że w najbliższych tygodniach uruchomi 20 kolejnych urządzeń. Stąd jest szansa, że po wakacjach sieć GW powiększy się do ponad 400 ogólnodostępnych stacji.

– Staramy się, aby nasza sieć rosła coraz szybciej, ale nie zawsze jesteśmy w stanie podać dokładne daty przewidywanego uruchomienia stacji ładowania. Każda nowa lub przebudowywana w celu podniesienia mocy stacja musi otrzymać zgodę Urzędu Dozoru Technicznego – wyjaśnił Rafał Rupar, dyrektor działu rozwoju sieci GreenWay Polska. – Dodatkowo, termin uruchomienia stacji jest uzależniony od realizacji przyłączy elektroenergetycznych przez Operatorów Sieci Dystrybucyjnych – wskazał.

UDT przyspiesza z odbiorem stacji ładowania samochodów elektrycznych

Z kolei Urząd Dozoru Technicznego zapewnia, że wnioski o przeprowadzenie badania technicznego stacji ładowania rozpatrywane są na bieżąco.

– Zgodnie z rozporządzeniem, UDT ma 30 dni na przeprowadzenie badania odbioru stacji ładowania. Dzięki temu, że optymalizujemy nasze procesy wewnętrzne, okres ten statystycznie w 2021 roku wyniósł 10 dni - 1/3 czasu określonego w rozporządzeniu – powiedziała dziennik.pl Marta Stawierej-Radłowska, rzeczniczka UDT. – Inspektorzy ustalają dogodny z klientem termin badania w ciągu 7 dni od daty otrzymania poprawnie przygotowanej dokumentacji. Od 2019 roku przeprowadziliśmy 2800 badań, a tylko w samym 2021 roku ponad 1200 badań – podkreśliła.

Seres na stacji ładowania GreenWay / Tomasz Sewastianowicz / Tomasz Sewastianowicz

GreenWay szybciej ładuje w wakacje, tam znajdziesz nowe ładowarki 150 kW i 200 kW

Nowe punkty ładowania to nie wszystko. GreenWay równolegle do rozbudowy sieci zajmuje się również podnoszeniem mocy stacji w najbardziej uczęszczanych przez kierowców lokalizacjach. Wymieniane są też urządzenia, które się nie sprawdziły na bardziej niezawodne. W efekcie do końca lata kierowcy uzupełnią energię nowymi ładowarkami o mocy 150 kW lokalizacjach, gdzie dotąd funkcjonowały starsze i słabsze urządzenia:

  • Gryf Szczecin,
  • Revia Park Zamość,
  • Galeria Solna Inowrocław,
  • Kaufland Wrocław III,
  • Kaufland Elbląg,
  • Skanska S.A. Wrocław,
  • MZK Koszalin,
  • restauracja Stare Jabłonki,
  • Kaufland Rzeszów

Do tego GreenWay prowadzi wymianę 14 ultraszybkich ładowarek producenta EVBox na urządzenia marki Delta. W przypadku pięciu lokalizacji przebudowa już trwa, a uruchomienie nowych ładowarek o mocy do 200 kW zaplanowane jest na koniec lipca w następujących lokalizacjach:

  • Autostrada A1 MOP Malankowo kierunek Toruń,
  • Autostrada A1 MOP Malankowo kierunek Gdańsk,
  • Hotel Dwór Sójki Kutno,
  • Stacja paliw Orlen Łyszkowice,
  • Citronex Zgorzelec

W przypadku dwóch lokalizacji, prace rozpoczną się w lipcu i potrwają do końca września. Stąd na stacjach BP Niepruszewo i BP Strzelce Opolskie kierowcy mogą się spodziewać utrudnień z korzystania z usług ładowania.

Mercedes eVito 2.0 / Tomasz Sewastianowicz