Czołgi T-72M1 i T-72M1R to zmodernizowane postsowieckie maszyny (ok. 250 sztuk), które Polska przekazała Ukrainie w ramach dostaw uzbrojenia. Ciężkie pojazdy stały się bohaterem programu ukraińskiej telewizji 1+1. Reporter zauważa, że sprzęt dostarczany na pole walki podnosi zdolności bojowe armii ukraińskiej.
– Polskie T-72 już są na froncie i czekają na rozkazy. Maskowanie jest tak dobre, że miałem trudności z odnalezieniem ich w otaczającej zieleni – stwierdził.
Polskie czołgi T-72M1 i T-72M1R w Ukrainie "jak Mercedesy"
Reporter siedząc w polskim T-72 zauważył, że w środku jest tak samo ciasno jak w ukraińskich czołgach, co nie jest nowością dla żołnierzy. Jego zdaniem także polskie napisy wyjaśniające funkcje poszczególnych przyrządów nie powinny stanowić problemu (wideo niżej).
Ukraińcy o czołgach T-72 z Polski, czyli mocniejszy silnik i możliwość walki w nocy
Żołnierz stojący obok dostarczonego z Polski T-72 podkreślił, że zaletą tego czołgu w porównaniu z wcześniej używanym przez Ukraińców sprzętem jest mocniejszy silnik oraz oprzyrządowanie umożliwiające walkę z Rosyjskim najeźdźcą w nocy.
– To jak równać Mercedesa do Żiguli. To jest Mercedes! – wskazał wojskowy.
Po przeróbkach wprowadzonych przez Ukraińców w ich wyposażeniu pojawił się też pancerz reaktywny. W reportażu przyznano jednocześnie, że czołg T-72 to radziecka konstrukcja, więc Ukraińcy liczą na sprzęt zachodni.
Jak Rosjanie chcieli zniszczyć polskie czołgi T-72
Wcześniej Rosjanie twierdzili, że pociski manewrujące wystrzelone znad Morza Kaspijskiego miały zniszczyć m.in. czołgi dostarczone przez Polskę. Co jednak okazało się kłamstwem. DGP informował, że maszyny od dawna były pod Odessą i pod Charkowem. Żadna nie została zbombardowana.
Polskie czołgi T-72M1 i T-72M1R wyposażone w noktowizory i termowizję
Czołgi T-72M1 i T-72M1R dostarczone wojskom Ukrainy to efekt modernizacji prowadzonej od 2019 roku na potrzeby polskiej armii (remont do 2025 roku miało przejść co najmniej 230 pojazdów). Bumar Łabędy w dokumentacji podaje, że w maszynach zamontowano m.in. peryskop noktowizyjny kierowcy, pasywny dzienno-nocny przyrząd obserwacyjny dowódcy, peryskopowy celownik termowizyjny działonowego, system cyfrowej łączności wewnętrznej i zewnętrznej, odbiornik GPS czy też zmodyfikowano układ elektryczny z zastosowaniem nowego systemu zasilania oraz akumulatorów buforowych.