Mazda MX-30 w cenie benzynowej Mazdy CX-30? Nikt tu nie żartuje, japońska marka jako pierwsza w Polsce już oferuje samochód elektryczny w cenie spalinowego. Ale po kolei…

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych "Mój elektryk" oznacza obniżenie cen e-aut dla klientów indywidualnych o 18 750 zł lub aż o 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Te kwoty po dopełnieniu formalności zwraca kupującemu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W tej edycji rządowego wsparcie maksymalna cena samochodu objętego dopłatami została podniesiona do 225 tys. zł brutto. A dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny nie ma limitu cenowego.

Reklama

Dzięki zmianie zasad kierowcy mogą swobodnie przebierać wśród większych i lepiej wyposażonych samochodów elektrycznych. I tu na scenę wskakuje Mazda MX-30, która nawet w topowej wersji Enso (od 156 900 zł) spełnia warunki rządowego programu "Mój elektryk". Do tego japońska firma poszła o krok dalej – oferuje jeszcze 10 tys. zł Ekodopłaty z własnej kasy.

Mazda MX-30 w cenie spalinowej CX-30 - z podwójną dopłatą

– Po zsumowaniu Ekodpołaty Mazdy w kwocie 10 tys. zł i najwyższej kwoty dopłaty rządowej w wysokości 27 tys. zł, nowa Mazda MX-30 może być dostępna dla klientów indywidualnych od 105 900 zł, czyli w cenie podstawowej wersji benzynowej Mazdy CX-30, z którą dzieli płytę podłogową – powiedział dziennik.pl Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland. – To zdecydowany krok w stronę zrównania cen samochodów elektrycznych i spalinowych i pozbycia się jednej z największych barier stojących na drodze upowszechnienia elektromobilności – podkreślił. Wiadomo, że Ekodopłata Mazdy zostanie przyznana pierwszym 150 osobom na samochód z rocznika 2021 w dowolnej wersji wyposażenia, gotowy do odbioru lub zamówiony do produkcji.

Mazda MX-30 / dziennik.pl

Elektryczna Mazda MX-30 - wyższa dopłata dla firm

Jeszcze większe wsparcie finansowe Mazda przygotowała dla firm. Przedsiębiorca zdecydowany na MX-30 może liczyć na 18 750 zł brutto ze skarbca japońskiej marki i to bez względu na wybrany poziom wyposażenia. Suma oferowana przez producenta z Hiroszimy jest równa podstawowej kwocie dopłaty rządowej w programie "Mój elektryk". Czyli wkieszeni zostaje 37 500 zł.

Z naszych doświadczeń wynika, że większość klientów wybierających elektryczną Mazdę MX-30 dokonuje zakupu na firmę. Wiemy, że planowany jest start programu wsparcia rządowego dla nabywców instytucjonalnych, jednak nie znamy daty rozpoczęcia ani dokładnych zasad udzielania tych dopłat, więc wraz z dilerami postanowiliśmy wprowadzić Ekodopłatę Mazdy dla każdej firmy, na prostych zasadach – wyjaśnił Paździor.

Ekodopłata Mazdy dla firm obejmie, podobnie jak program wsparcia dla klientów indywidualnych, pierwsze 150 samochodów, w tym dla odbiorców flotowych i będzie obowiązywać do momentu wprowadzenia dopłat rządowych.

Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda

– W tej chwili mamy pełną dostępność Mazdy MX-30 w różnych wersjach wyposażenia i kolorach, bo mimo światowych problemów z dostępnością półprzewodników nasza fabryka w Hiroszimie zabezpieczyła odpowiedni ich zapas do produkcji samochodów. W każdym salonie dysponujemy też autami demonstracyjnymi, dzięki czemu wszyscy potencjalni klienci mogą przetestować naszą elektryczną nowość i poznać jej wyróżniające atuty – zaznaczył szef Mazda Motor Poland.

Mazda MX-30 - zasięg, dane techniczne

A jaka jest na żywo Mazda MX-30? To niezwykły model w rodzinie japońskiej marki. Projektanci postarali się, by pierwszy samochód elektryczny producenta z Hiroszimy dosłownie błyszczał na ulicy. Do tego wyrafinowana karoseria za szpanerskimi tylnymi drzwiami otwieranymi pod wiatr skrywa znakomite wnętrze. Fotele pierwsza klasa. Ekologiczne, ale przyjemne dla wzroku i dotyku materiały wykończeniowe. W honorowym miejscu środkowej konsoli tkwi szykowny ekran dotykowy do obsługi klimatyzacji. Na szczycie 8,8-calowy centralny wyświetlacz. System multimedialny Mazda Connect jest seryjny i zachwyca szybkością działania (kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto). Obsługa z miejsca kierowcy bajecznie prosta, nic nie rozprasza, wszystko na swoim miejscu.

Mazda MX-30 / Mazda
Reklama

Mazdę MX-30 napędza 145-konny silnik synchroniczny na prąd przemienny. Podróżuje się nią zaskakująco zwyczajnie. Nie ma gwałtownego przeskoku do innej rzeczywistości. MX-30 rusza bezszelestnie, a na drodze sprawia wrażenie lekkiej w prowadzeniu (waży ok. 1,6 t). W trakcie jazdy przez cały czas sączy się syntetyczny dźwięk, który oddaje wrażenie szybkości i przyspieszania. Łopatkami przy kierownicy można ustawić poziom rekuperacji, czyli odzyskiwania energii podczas hamowania. Prawa łopatka – więcej siły hamowania, lewa – mniej, prościej chyba już nie można. Do dyspozycji przewidziano pięć stopni, od niemal swobodnego "żeglowania" aż po maksymalne odzyskiwanie prądu.

Mazda MX-30 / dziennik.pl
Mazda MX-30 / dziennik.pl

Jak daleko zajedzie? Podczas kiedy większość producentów ściga się na zasięgi, Mazda mówi, że to nie ma sensu. Szczególnie z punktu widzenia ochrony środowiska. Stąd MX-30 skrywa niewielki zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 35,5 kWh, w którym energii po naładowaniu do pełna powinno wystarczyć na pokonanie ok. 265 km w cyklu miejskim (WLTP). Zdaniem skrupulatnych Japończyków tej wielkości akumulator jest najmniej szkodliwy pod względem śladu węglowego (od produkcji aż po recykling). Mazda określa to mianem rightsizing. Do tego z badań wyszło im, że kierowcy dziennie pokonują ok. 48 km, czyli prądu w akumulatorze wystarczy. A poza tym MX-30 ma być drugim autem w domu. Elektrony można uzupełnić w stacji szybkiego ładowania (do 80 proc. w ok. 40 minut). W garażu (przez wallboxa) ładowanie do pełna ma trwać ok. 5 godzin.

Mazda MX-30 - cena i wyposażenie

Mazda MX-30 była najchętniej wybieraną elektryczną nowością na rynku polskim w 2020 r. Już w podstawowej wersji Kai oferuje bogate wyposażenie obejmujące m.in. kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie, nawigację satelitarną, interfejs Apple CarPlay/Android Auto, 18-calowe felgi z lekkich stopów, kamerę cofania, adaptacyjny tempomat i pakiet systemów bezpieczeństwa i-Activsense. Bazowa odmiana kosztuje od 142 900 zł, od tej ceny należy odliczyć rządowe dofinasowanie oraz Ekodopłatę Mazdy.

Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / Mazda
Mazda MX-30 / dziennik.pl