Mazda MX-5 w pigułce to lekka konstrukcja z napędem na tył. Ten prosty przepis sprawia, że japoński roadster jest wprost wymarzonym samochodem wyścigowym. I tak się dzieje - kierowcy rywalizują nimi niemal od pierwszych lat produkcji czyli od początku lat 90. Wtedy w użyciu była legendarna generacja NA, z otwieranymi reflektorami. Obecnie Japończycy oferują czwarte wcielenie MX-5 (od 2015 roku) oznaczone ND. I właśnie takie samochody wyjadą już w na tor Poznań w ramach Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, organizowanych przez Polski Związek Motorowy i Automobilklub Wielkopolski.

Reklama

Mazda MX-5 z klatką i silnikiem o mocy 200 KM

Pomysł i finansowanie pochodzi z firmy Unitel Motosport. Za dostosowanie MX-5 do wyczynowej rywalizacji odpowiada Paweł Skucha z TG Auto. A to oznacza, że wyścigową Mazdę stworzyli polscy inżynierowie i mechanicy.

Przy przeróbce seryjnych aut wykorzystano najlepsze komponenty. Lista obejmuje hamulce StopTech z dodatkowymi kanałami chłodzącymi, w podwoziu zastosowano amortyzatory i sprężyny Öhlins, a także regulowane wahacze Hardrace. W efekcie kierowca pucharowej Mazdy powinien spodziewać się precyzji prowadzenia, przyczepności kół do podłoża i stabilności nadwozia na zakrętach. Osprzęt wyścigowy, czyli fotele, kierownica, pasy czy system gaśniczy pochodzą z firm OMP, Sabelt i Sparto. Klatkę bezpieczeństwa z homologacją FIA przygotowano na zamówienie zgodnie z wytycznymi Polskiego Związku Motorowego. Seryjny, dwulitrowy silnik Skyactiv-G dzięki zmianom w dolocie i wydechu został wzmocniony ze 184 do ok. 200 KM. Układ przeniesienia napędu jest całkowicie fabryczny. Pozostała sześciobiegowa mechaniczna przekładnia i tylny most z mechanizmem różnicowym o ograniczonym tarciu. Masa samochodu gotowego do startu wynosi około 980 kg. To oznacza, że jeden koń mechaniczny ma do rozpędzenia tylko 4,9 kg auta!

Reklama
Mazda MX-5 Cup Poland / Mazda
Mazda MX-5 Cup Poland / Mazda

Na potrzeby pucharu powstało 10 samochodów. Ceny części i przeróbek drogowego auta podnoszą jego wartość o niemal 100 proc. Mimo to koszt startów jest konkurencyjny.

– Mazda MX-5 Cup Poland jest idealnym uzupełnieniem areny wyścigowej w naszym kraju. Jako jedyny puchar dysponujemy fabrycznie nowym samochodem, którego budowa jest wysoce zaawansowana przy zachowaniu niskich kosztów uczestnictwa. To 15-22 tys. zł za weekend zawierający dwie rundy wyścigowe, a koszt uzależniony jest od liczby treningów i zużytych opon – powiedział Paweł Skucha, dyrektor pucharu i szef warszawskiej firmy TG Auto przygotowującej Mazdy do startów.

Mazda MX-5 Cup Poland, czyli jak wystartować?

Samochody są oferowane w formule Arrive & Drive. Oznacza to, że identycznie przygotowane Mazdy organizator dostarczy na tor wraz z oponami, paliwem oraz niezbędnymi częściami i wyposażeniem. Kierowca – z licencją wyścigową – musi tylko przyjechać na tor z własnym kombinezonem i kaskiem.

– Model opierający się na skali: budowa, transport, obsługa wszystkich pojazdów przez jednego podwykonawcę, pozwala na szybkie rozwinięcie naszej serii wyścigowej i zgromadzenie odpowiednich partnerów technicznych z wysokiej półki. Wspólnie z nimi przygotowaliśmy nowoczesną i szybką platformę do wchodzenia na poważnie w sport samochodowy – podkreślił Skucha.

Mazda MX-5 Cup Poland / Mazda
Reklama

W tym sezonie przewidziano 8 rund Mazda MX-5 Cup Poland, które zostaną rozegrane na Torze Poznań podczas 4 weekendów.

Pierwsza staruje już w ten weekend (11–13 czerwca). I zapowiada się uczta dla fanów sportów motorowych – oprócz Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, odbędzie się także runda FIA Central European Zone czyli Mistrzostw Europy Strefy Centralnej FIA, a także renomowanej serii dla samochodów turystycznych serii TCR Eastern Europe.

Oznacza to, że Mazdy zbudowane przez Polaków zadebiutują w międzynarodowym towarzystwie. Na torze będzie można zobaczyć ponad 180 samochodów!

– Pojawienie się wyścigowych Mazd MX-5 na Torze Poznań to dla nas historyczny moment – powiedział Szymon Sołtysik, PR Manager firmy Mazda Motor Poland, oficjalnego importera marki Mazda w Polsce, patrona cyklu. – Bardzo się cieszymy, że najpopularniejszy roadster świata będzie rywalizować w zawodach rangi Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski, dostarczając emocji nie tylko kierowcom, ale też kibicom, szczególnie że w najbliższy weekend Mazdy MX-5 będą startować zderzak w zderzak z innymi samochodami klas do 2000 cm3. Prognozy pogody zapowiadające w sobotę i niedzielę przelotne opady deszczu gwarantują dodatkowe atrakcje– skwitował.

Mazda MX-5 Cup Poland / Mazda
Mazda MX-5 Cup Poland / Mazda