Toyota Yaris nowej generacji wykorzystuje napęd hybrydowy, który w całości powstaje na Dolnym Śląsku. To już czwarta odsłona tego duetu spalinowo-elektrycznego, który Japończycy rozwijają od ponad 20 lat. Zespół produkowany w Wałbrzychu jest złożony z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.5 (wytwarzanego w fabryce Toyoty w Jelczu-Laskowicach), dwóch jednostek elektrycznych, sterownika, przekładni planetarnej i akumulatora litowo-jonowego o wyższej mocy (w porównaniu do dotychczas stosowanych akumulatorów niklowo-wodorkowych nowe rozwiązanie jest lżejsze o 12 kg). System generuje 116 KM, czyli o 16 KM więcej niż w poprzedniku. Zdaniem inżynierów poprawa osiągów silnika elektrycznego pozwala na jazdę w trybie EV do prędkości 130 km/h bez konieczności załączania silnika benzynowego. Firma przekonuje też, że hybrydy 4. generacji są o 41 proc. bardziej wydajne od słynnego Priusa z 1997 roku. A w wyniku niskiego zużycia paliwa oraz ogromnej popularności, hybrydy Toyoty pozwoliły do dziś uniknąć emisji ponad 120 mln ton CO2 do atmosfery. Na papierze wszystko wygląda świetnie, ale jak nowy napęd hybrydowy sprawdza się w codziennym użytkowaniu i w rzeczywistych warunkach drogowych? To sprawdziły dwa zespoły naukowe: Politechniki Poznańskiej i Krakowskiej.
Na przełomie 2020 i 2021 roku eksperci obu uczelni przeprowadzili w warunkach zimowych badania efektywności energetycznej Toyoty Yaris Hybrid 1.5 o mocy 116 KM. Testy zostały przeprowadzone na podstawie obowiązującej procedury WLTP, przewidywanej dla testu RDE. Metoda ta zakłada, iż podczas badań drogowych parametry pojazdu mierzone są na trasie obejmującej odcinek w ruchu miejskim, pozamiejskim oraz autostradowym (każdy z odcinków musi mieć co najmniej 16 km). Udziały procentowe każdego z tych odcinków w całkowitej długości trasy są dokładnie określone, tak aby zachować obiektywność podczas pomiarów.
Jak jeździ Toyota Yaris hybryda?
Wyniki? Podobne. Badacze z Poznania i Krakowa przyznają jednocześnie, że niewielkie rozbieżności mogą być efektem różnych warunków atmosferycznych, ruchu panującego na drodze oraz stylu jazdy kierowców.
Toyota Yaris w Poznaniu i ponad 77 proc. czasu jazdy na prąd
Jeśli wierzyć naukowcom z Politechniki Poznańskiej to, nowy hybrydowy Yaris może nawet przez 77,6 proc. czasu jazdy i na 66,1 proc. pokonanej trasy poruszać się w trybie elektrycznym. Taki wynik badacze uzyskali podczas jazdy po mieście w trybie Eco.
Toyota Yaris Hybrid – Politechnika Poznańska. Udział jazdy na silniku elektrycznym – wyniki tryb ECO | Jazda w mieście | Trasa podmiejska | Cykl mieszany |
Udział trybu EV w przejechanej trasie | 66,1 proc. | 41 proc. | 37,3 proc. |
Udział trybu EV w czasie przejazdu | 77,6 proc. | 41,6 proc. | 41,4 proc. |
Toyota Yaris hybryda w trybie Power
Do tego także badanie w dynamicznym ustawieniu Power pokazuje, że Yaris Hybrid bardzo często wykorzystuje tryb elektryczny– najlepsze wyniki, jakie uzyskał w mieście, to 76,8 proc. czasu jazdy i 61,1 proc. przejechanej drogi.
Toyota Yaris Hybrid – Politechnika Poznańska. Udział jazdy na silniku elektrycznym – wyniki tryb POWER | Jazda w mieście | Trasa podmiejska | Cykl mieszany |
Udział trybu EV w przejechanej trasie | 66,1 proc. | 35,6 proc. | 35,9 proc. |
Udział trybu EV w czasie przejazdu | 76,8 proc. | 36,2 proc. | 41,9 proc. |
Badania Politechniki Poznańskiej zostały wykonane zgodnie z warunkami testu RDE i objęły drogi w mieście, poza miastem i na autostradzie. Każdą trasę testowany Yaris pokonał kilkakrotnie w trybie Eco, Standard i Power. Eksperci po uśrednieniu wyników wyliczają, że nowa Toyota z hybrydą z Wałbrzycha uzyskała w trybie elektrycznym 35,5 proc. przejechanej drogi w cyklu mieszanym.
Toyota Yaris hybryda w Krakowie
Z kolei badania Politechniki Krakowskiej wykazały, że w mieście hybrydowy Yaris poruszał się w bezemisyjnym trybie elektrycznym (EV) przez 69,1 proc. czasu jazdy. Na terenach podmiejskich silnik spalinowy był wyłączony przez 57,3 proc. czasu. Średnio samochód korzystał z trybu EV przez 51,9 proc. czasu jazdy.
Pod względem dystansu pokonanego wyłącznie na silniku elektrycznym, Yaris najlepiej wypadł na krakowskich ulicach (54,8 proc.) i na drogach podmiejskich (52,9 proc.). W całym teście przejechał w trybie elektrycznym 23,7 km z 73,04 km, co stanowi 32,5 proc. trasy.
Toyota Yaris Hybrid – Politechnika Krakowska. Udział jazdy na silniku elektrycznym – wyniki tryb NORMAL | Jazda w mieście | Trasa podmiejska | Cykl mieszany |
Udział trybu EV w przejechanej trasie | 54,8 proc. | 52,9 proc. | 32,5 proc. |
Udział trybu EV w czasie przejazdu | 69,1 proc. | 57,3 proc. | 51,9 proc. |
Toyota Yaris hybryda - jakie spalanie?
– Częste korzystanie wyłącznie z silnika elektrycznego przełożyło się na niskie zużycie paliwa. Hybrydowy Yaris w mieście spalał średnio 4,14 l/100 km, a na terenach podmiejskich 3,62 l/100 km. Średnie zużycie paliwa na całej trasie zimą wyniosło 4,77 l/100 km – wyliczyli naukowcy z Krakowa.
Badania przeprowadzono na trasie o długości 73,04 km w Krakowie, na drogach w okolicach Krakowa oraz na autostradzie, zgodnie ze standardami RDE. Przejazd wyznaczonej trasy zajął 96 minut.
Co ustalili naukowcy z Poznania i Krakowa?
Toyota Yaris hybryda, czyli wyniki testów w pigułce:
- W mieście wyniki jazdy w trybie elektrycznym sięgają maksymalnie 77,6 proc. czasu jazdy i 66,1 proc. pokonanej trasy;
- Hybryda nie tylko do miasta – 52 proc. czasu jazdy i 32,5 proc. pokonanego dystansu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym;
- Z testów wynika, że hybrydowy Yaris zużywa około 4 l benzyny 100 km w mieście i 3,6 l/100 km na terenach podmiejskich.