Nowa Mazda 3 - bezpieczeństwo w testach NCAP i design na miarę Red Dot

Mało który samochód wchodzi na rynek z taką pompą. Wrażenie robi już sama liczba zaproszonych gości, bo na premierę przybyło kilka tysięcy dziennikarzy i blogerów motoryzacyjnych. Najważniejsze jest jednak to, że odbyła się aż w pięciu miejscach na świecie. Stambuł, Nowy Jork, Londyn, Petersburg i Melbourne nie zostały wybrane przypadkowo. Energia tych miast, ich niepowtarzalny charakter i pasja idealnie pasują do nowej Mazdy3.

Premiera samochodu kompaktowego Mazdy była niecodzienna także z innego powodu. Pierwsze egzemplarze trafiły do Europy nie na pokładzie statku, a na kołach. W sierpniu 2013 osiem aut wyruszyło z fabryki w Hiroszimie, by po pokonaniu 15 tysięcy kilometrów, miesiąc później zameldować się na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie. Challenger Tour 2013 udowodnił, że Mazda3 zniesie trudy nawet najdłuższej podróży, zapewniając pasażerom bezpieczeństwo godne 5 gwiazdek w testach NCAP

Dwa lata po tej wyprawie wiemy, że auto z japońskiej stajni sprawdzi się nie tylko podczas marketingowych akcji. Potwierdzają to komentarze kierowców i głosy, które oddali na nową Mazdę3 w najważniejszych motoryzacyjnych plebiscytach. Jej bezpieczeństwo, design i osiągi docenili też eksperci, według których samochód zalicza się do ścisłej czołówki autosegmentu C kogoś nie przekonuje, na pewno zaufa ekspertom. Ci docenili jej bezpieczeństwo, design i osiągi, które plasują ją w ścisłej czołówce autosegmentu C.

Pięć gwiazdek NCAP
Jedno z najważniejszych wyróżnień Mazda3 otrzymała od EuroNCAP. W swoim teście bezpieczeństwa organizacja przyznała jej aż pięć gwiazdek, dzięki czemu samochód powtórzył sukces czterech innych modeli tego producenta. Maksymalną ocenę zawdzięcza wysokiemu stopniowi ochrony pasażerów – zebrała noty 93% dla dorosłych i 86% dla dzieci. Nowa Mazda dobrze wypadła również jeśli chodzi o ochronę pieszych (65%) i wbudowane systemy elektroniczne (81%).

To właśnie one czynią z niej samochód, którego bezpieczeństwo na najwyższym poziomie potwierdzają testy NCAP. Przed kolizją chroni system rozpoznawania odległości między pojazdami. Wykorzystując technologię radarową, informuje kierowcę, jak blisko innego auta się znajduje, a jeśli odległość ta niebezpiecznie się zmniejszy – ostrzeże go sygnałem świetlnym, a w sytuacji kryzysowej rozpocznie hamowanie dodane. W korku przyda się zaś system wspomagający hamowanie, który wykrywając przed maską inne auto, podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym. Jeśli kierowca z jakiegoś powodu go nie dostrzeże, system zatrzyma auto. Pozwala to uniknąć kolizji lub znacząco zminimalizować jej skutki.

A co ze skupieniem się na drodze? W tym pomaga przezroczysty, aktywny wyświetlacz Head-Up.. Umieszczony dokładnie na linii wzroku, wyświetla aktualną prędkość i komunikaty dotyczące bezpieczeństwa, z którymi kierowca może zapoznać się bez odrywania wzroku od szosy.

Z nową Mazdą3 bezpieczniejsza staje się też zmiana pasa ruchu – nawet na najbardziej zatłoczonej drodze. Przed niezamierzoną zmianą chroni system LDW, który dzięki kamerze wmontowanej w obudowę przedniej szyby analizuje drogę i wnioskuje, który ruch jest zamierzony, a który nie. Kiedy auto zbliży się do krawędzi pasa bez włączenia kierunkowskazu, system go przed tym ostrzeże. Podobnie działa system monitorowania tyłu pojazdu. Wykorzystuje dwa czujniki na tylnym zderzaku, by poinformować kierowcę o innych autach znajdujących się w martwym polu.

Design na miarę Red Dot
Eksperci docenili jednak nie tylko bezpieczeństwo oferowane przez Mazdę3. Auto znalazło się bowiem w finale konkursu World Car Design of the Year 2013. Blisko sześćdziesięciu dziennikarzy z całego świata uznało ją za jeden z najlepiej zaprojektowanych samochodów roku. Jeszcze lepiej ocenili ją specjaliści z niemieckiego Design Zentrum, którzy przyznali jej prestiżową nagrodę Red Dot. Jury zachwyciła niezwykła stylizacja Mazdy oraz funkcjonalność i komfort, które daje swoim użytkownikom.

Werdykt kapituły nie dziwi, bo to nie pierwsze wyróżnienie, które otrzymała Mazda. Design w duchu KODO rok wcześniej przyniósł nagrodę Red Dot innemu autu z japońskiej stajni – Mazdzie 6. W „trójce” kierowcy znajdą wiele więcej niż można było spodziewać się po samochodzie z segmentu C. Każdy szczegół nadwozia jest tu dokładnie dopracowany.

Patrząc na nową Mazdę3, można odnieść wrażenie, że auto pędzi nawet, kiedy stoi w miejscu. Nic dziwnego, bo inspiracją dla stylistyki KODO były ruchy najsilniejszych i najzwinniejszych zwierząt. Dostojne i drapieżne jednocześnie linie nadwozia tego samochodu są obietnicą wrażeń, których trudno szukać za kierownicą zwykłych kompaktów.

Radość jazdy
Nie jest to na szczęście obietnica bez pokrycia. Potwierdzają to wysokie lokaty, które auto zajęło w motoryzacyjnych plebiscytach. Czytelnicy magazynu Auto Świat w 2013 przyznali mu Złotą Kierownicę w kategorii aut małych i kompaktowych. Podobny sukces nowa Mazda3 odniosła w plebiscycie miesięcznika Auto Moto, w którym w innej kategorii triumfowała także Mazda6.

Japońscy konstruktorzy wielokrotnie podkreślali, że najważniejsza dla nich jest radość, którą ich auta dają kierowcom. Właśnie dlatego stworzyli nadwozie w technologii SKYACTIV – poprawili osiągi samochodu, podnosząc jednocześnie bezpieczeństwo jego pasażerów. Wszystko dzięki użyciu specjalnej stali o zwiększonej wytrzymałości, z której wykonano kluczowe elementy nadwozia. Efekt? Stało się ono o 30% sztywniejsze i dużo lżejsze. Łatwo to odczuć za kierownicą, bo wyśrubowane parametry bezpośrednio przekładają się na jakość prowadzenia auta. Nowa Mazda jest zwinniejsza od poprzedników, przełamując nudę segmentu C i zbliżając się bardziej do sportowych samochodów.

Uspokajamy jednak tych, którym nie jest obojętne środowisko naturalne. Sportowy charakter nie łączy się w tym przypadku z nadmiernym apetytem na paliwo. Dużą zasługę ma w tym system i-stop. Wyłącza on silnik podczas postoju na jałowym biegu, a do jego ponownego uruchomienia wykorzystuje energię spalania. Potrzebuje do tego tylko 0,35 sekundy, więc jest to jedyny taki system na świecie.

W ograniczeniu spalania pomoże też system i-ELOOP, który w pionierski sposób odzyskuje energię w czasie jazdy, a następnie wykorzystuje ją do zasilania urządzeń elektrycznych na pokładzie samochodu. Obie innowacje korzystnie wpływają nie tylko na środowisko, ale też portfele kierowców, bo Mazda3 spala tylko 5,1 litra paliwa na 100km.

Na wybór czytelników motoryzacyjnej prasy wpływ miało też wyposażenie auta. Przestronne wnętrze, luksusowa tapicerka i eleganckie, chromowane elementy mogą zachwycić nawet najbardziej wymagających pasażerów. Podróż będzie jeszcze milsza dzięki systemowi MZD Connect. Dzięki niemu komputer pokładowy może połączyć się ze smartfonem, więc użytkownicy Mazdy zyskają dostęp multimediów i usług internetowych. A 7-calowy wyświetlacz umiejscowiony tak, że nie trzeba spoglądać w dół pozwoli w pełni się nimi cieszyć.

Artykuł przygotowany we współpracy z Mazda w oparciu o stronę http://filozofiamazdy.pl/