Zupełnie nowy nissan qashqai na polskiej drodze! Dziennik.pl sprawdza, jak sobie radzi
1 Nowy nissan qashqai gra w zupełnie innej lidze - chce być modny, dlatego większość stojących obok aut będzie wyglądać jak kapeć przy nowoczesnym bucie sportowym. Ma ostro wyciętą karoserię z wielkim wlotem z przodu. Na świat "patrzy" przez modne przymrużone reflektory. Poza tym to solidna, zwarta sylwetka, mocno osadzona na dużych kołach - trafione proporcje, wymuskane szczegóły...
Nissan / Marin Tomas
2 Nowy qashqai jest większy od poprzednika - o 20 mm szerszy, o 49 mm dłuższy i o 15 mm niższy). W kabinie dodatkowych centymetrów przybyło dokładnie tam gdzie ich brakowało w poprzedniku - zarówno z przodu, jak i z tyłu ma się wrażenie większej przestronności.
Nissan
3 Ludzie z Nissana chwalą się, że projektując siedzenia korzystali z technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. W opinii konstruktorów powstał fotel zapewniający równomierne podparcie, między innymi dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, kręgosłupa lędźwiowego i łopatek. Ile w tym prawdy, a ile marketingu? Nieważne, w każdym razie fotele są obszerniejsze, przez co bardziej komfortowe. Siedzisko tylnej kanapy jest głębsze...
Nissan
4 Rozstaw osi (2646 mm) pozostał bez zmian, choć qashqai drugiej generacji jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie modułowej koncernu. W bagażniku przybyło pojemności - kufer przy rozłożonych tylnych siedzeniach zmieści 439 litrów, czyli o 29 więcej, niż w modelu pierwszej generacji. To także więcej niż oferują najpopularniejsze modele z segmentu C, jak ford focus czy volkswagen golf. Tylna klapa otwiera się na wysokość 1,9 m - to 15 cm wyżej niż w poprzedniku...
Nissan / Marin Tomas
5 Prosta obsługa urządzeń pokładowych była jedną z zalet poprzednika. W drugiej generacji tego modelu nie jest pod tym względem gorzej - kierowca szybko i łatwo się odnajdzie. Materiały z nieco wyższej półki niż w pierwszej generacji - porządnie spasowane. Wykonanie sprawia wrażenie, że zawsze już tak będzie. Naszym zdaniem Nissan mógł sobie darować LED-owe podświetlenie wokół lewarka zmiany biegów...
Nissan
6 Powiększony ekran służy do "kontaktu" z otoczeniem w trakcie parkowania - monitor wyświetla obraz z czterech kamer zamontowanych po każdej stronie auta (działają do 12 km/h). Dotykając tego "telewizorka" można również wydać rozkaz asystentowi, a ten zaparkuje qashqaia równolegle lub prostopadle. A to tylko wstęp do długiej listy wspomagaczy...
Nissan
7 Bagażnik zyskał praktyczny podział podłogi, pod którą można schować tylną półkę, gdy samochód transportuje większe przedmioty. Mniejsze szpargały? Nie ma problemu, łatwo można je zablokować między tylną kanapą a ustawioną pionową ścianką z części dna kufra.
Nissan
8 Nissan planuje doprowadzić do tego by całkowicie wyeliminować wypadki drogowe. Rozwinięciem tej wizji są plany uruchomienia masowej produkcji pojazdów autonomicznych najpóźniej do 2020 roku. Zanim jednak to nastąpi inżynierowie na pokładzie nowego nissana qashqai zamontowali szereg rozwiązań wpływających na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów - zbiór ten nazwali tarczą bezpieczeństwa Safety Shield. Co kryje się pod tym pojęciem?
Nissan / Marin Tomas
9 W skład Safety Shield wchodzi m.in. układ monitorujący zachowanie kierowcy - nowy qashqai uczy się zachowań kierowcy i potrafi rozpoznać, kiedy ogarnia go senność. Po około 10 minutach obserwacji, system zaczyna monitorować zachowania kierowcy. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów powoduje wyświetlenie ostrzeżenia na desce rozdzielczej, sugerującego konieczność przerwy w podroży...
Nissan / Marin Tomas
10 Kolejnymi rozwiązaniami wchodzącymi w skład tarczy są: system zapobiegania kolizjom, układ rozpoznawania znaków drogowych, funkcja ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu, system ostrzegania przed pojazdem w martwym polu. Wszystkie wersje qashqaia są wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej, a w niektórych zastosowano nawet w pełni diodowe przednie oświetlenie, czyli reflektory z diodowymi światłami mijania i drogowymi...
Nissan / Marin Tomas
11 Silniki? Nowy nissan qashqai wjeżdża na rynek z czterema silnikami do wyboru - dwoma benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi, w wersjach z napędem na przednią lub obie osie. W ofercie dostępne są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczna Xtronic. Jak nowość japońskiej marki radzi sobie na drodze? Oto szczegóły...
Nissan
12 Najsłabszym silnikiem jest turbodoładowana jednostka 1.2 DIG-T o mocy 115 KM (190 Nm). Mechaniczne serce współpracuje z sześciobiegową skrzynią. Konstruktorzy twierdzą, że mimo niewielkiej pojemności, motor jest dynamiczny i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossący silnik 1.6 znany z poprzedniego modelu (ta jednostka była najczęściej wybierana w pierwszej generacji). Naszym zdaniem nowy silnik radzi sobie całkiem nieźle - to zasługa momentu obrotowego, który wzrósł ze 159 Nm (w starej jednostce 1.6) do 190 Nm w nowym turbosercu.
Nissan / Marin Tomas
13 1.5 dCi 110 KM to w opinii ludzi z Nissana najoszczędniejszy napęd dostępny dla modelu qashqai. Zdaniem konstruktorów na 100 km jazdy samochód ma średnio potrzebować 3,8 l oleju napędowego (1.5 dCi poprzedniej generacji - 5,2 l/100). Jeśli chodzi o turbodiesla, to w nasze ręce trafił mocniejszy silnik 1.6 dCi/130 KM - znany z poprzednika. Jednostka pracuje cicho i nie wypija zbyt dużo paliwa - przy rozsądnym traktowaniu na setkę powinna średnio zużywać ok. 4,4 l oleju napędowego (4,6 l/100 km ze skrzynią Xtronic). Na razie to najmocniejszy silnik w nowym qashqaiu i jedyny, który można zażyczyć z bezstopniową przekładnią lub napędem 4x4.
Nissan / Marin Tomas
14 Najmocniejszym silnikiem benzynowym, który dołączy do oferty modelu qashqai latem 2014 roku, będzie 1.6 DIG-T/150 KM (240 Nm maksymalnego momentu obrotowego). Spalanie? Zdaniem ludzi z Nissana w cyklu mieszanym wyniesie ono 5,6 l/100 km. Ceny?
Nissan / Marin Tomas
15 Nowy nissan qashqai w Polsce będzie występował w trzech wersjach: visia, acenta i tekna. Wyposażenie standardowe najtańszej wersji visia obejmuje klimatyzację, zestaw głośnomówiący Bluetooth, system wspomagania ruszania pod górę oraz kolorowy ekran HD o przekątnej 5 cali połączony z systemem informacji i rozrywki. Standardowo wersja ta została wyposażona w sześć poduszek powietrznych, system aktywnej kontroli zawieszenia, system monitorowania ciśnienia w oponach oraz tempomat i ogranicznik prędkości.
Nissan / Marin Tomas
16 Wersja acenta w porównaniu do bazowego modelu visia jest bogatsza o automatyczną dwustrefową klimatyzację, kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów obite skórą, 17-calowe alufelgi oraz system z ruchomą przegrodą w bagażniku. Seryjnym wyposażeniem będą także przednie reflektory przeciwmgłowe i wycieraczki z czujnikiem deszczu. W wersji visia, jak i acenta, opcjonalnie dostępna jest "tarcza bezpieczeństwa" (system Safety Shield; cena - 2300 zł), która zawiera układ zapobiegania kolizjom, system monitorujący zachowanie kierowcy oraz system skanowania znaków drogowych, a także kilka innych rozwiązań mających pomagać kierowcy.
Nissan / Marin Tomas
17 Najwyższa wersja, tekna, wyposażona jest w reflektory przednie typu full LED oraz pakiet Nissan Safety Shield z systemem skoanowania znaków drogowych i funkcją adaptacyjnych świateł drogowych. Qashqaia w odmianie tekna wyposażono w 19-calowe alufelgi, relingi dachowe, tapicerkę wykonaną częściowo ze skóry, duży szyberdach, podgrzewane siedzenia, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz inteligentny kluczyk z przyciskiem uruchamiania zapłonu. W standardzie dostępny jest również system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący ekran dotykowy o przekątnej 7 cali, cyfrowe radio DAB, system kamer 360° i możliwość podłączenia smartfonu. Najtańszy model z silnikiem 1.2/115 KM kosztuje od 74 500 zł i na pokładzie ma wszystko czego trzeba. Najtańszy model z silnikiem 1.5 dCi kosztuje od 84 tys. zł. Nissan qashqai z jednostką 1.6 dCi/130 KM to koszt 90 500 zł. Wersja 1.6 dCi/130 KM z napędem 4x4 jest o 8 tys. zł droższa. Rywale? Mitsubishi ASX - od 75 300 zł (bez promocji), kia sportage - od 68 800 zł.
Nissan / Marin Tomas
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję