Nowa Skoda Elroq wjeżdża na rynek. To SUV mniejszy niż Enyaq

Skoda Elroq z krótką maską, opadającym dachem kabiny, wnętrzem z pomarańczowymi pasami bezpieczeństwa i na 20-calowych felgach wygląda fenomenalnie. Cenny skarb czeskiej marki był gwiazdą przedpremierowego i tajnego pokazu zorganizowanego w Amsterdamie.

Jako jedni z nielicznych mieliśmy też okazję jeździć zamaskowanymi egzemplarzami nowego SUV-a. Jak spisał się Elroq w zielonym oklejeniu i z flamingami na szybach? Embargo przestało obowiązywać, oto pierwsze wrażenia…

Reklama

Skoda Elroq w stylu Modern Solid. Pięknie nas urządzili

Skoda Elroq z ok. 4,5-metrowym nadwoziem wjeżdża do najszybciej rosnącego segmentu kompaktowych SUV-ów i na dzień dobry wyróżnia się praktycznością, możliwościami napędu oraz wyglądem. Jako pierwsza wykorzystuje nowy język stylistyczny Modern Solid. Stąd jest autem o niezwykłej urodzie i na razie musicie uwierzyć na słowo, ponieważ za ujawnienie zdjęć modelu produkcyjnego grożą ogromne kary finansowe. Tak Czesi nas urządzili. Można jednak zdradzić, że świetny design to zasługa sztuczek stylistycznych.

Nowa Skoda Elroq / Skoda
Reklama

Pierwszą z brzegu jest masywna przednia część nazwana Tech-Deck Face, która za ciemnym szkłem łączy w sobie zespół czujników odpowiedzialnych za prowadzenie auta. Wyżej tuż pod krawędzią maski biegnie animowany pas świetlny, a nad mamy napis SKODA zamiast znanego logo. Elroq na świat patrzy przez lampy, które przewidziano w dwóch wersjach.

Reflektory Matrix LED to aż 36 pojedynczych segmentów świetlnych

Najbardziej zaawansowana odmiana to matrycowe reflektory LED Matrix. Zawierają dwa umieszczone obok siebie moduły BiLED, jeden dla świateł mijania i jeden dla świateł drogowych. Łącznie to 36 indywidualnych segmentów matrycy. Każdy segment może być sterowany oddzielnie, aby nie oślepiać nadjeżdżających pojazdów podczas korzystania ze świateł drogowych lub do oświetlania znaków drogowych.

Nowa Skoda Elroq / Skoda

Skoda Elroq niesamowicie opływowa, nie ma wstydu przed Mercedesem

Elroq szczyci się również dopracowaną aerodynamiką. Tu każdy element pełni ważną funkcję w osiągnięciu opływowej linii. Przecież jedną z największych przeszkód w walce o elektryczny zasięg jest opór powietrza. Na jego przezwyciężenie typowy EV poświęca niemal 2/3 energii. Redukcja Cx o zaledwie 0,01 zwiększa zasięg e-auta o około 2,5 proc. Nowa Skoda powinna mieć znacznie łatwiej – jej współczynnik oporu powietrza Cx wynosi ledwie 0,26 (dla porównania Volvo EX30 to 0,28, a Mercedes EQS, który jest niższą i smukłą limuzyną: 0,20). W SUV-ie to znakomity rezultat. Osiągnięto go dzięki zastosowaniu kilku technicznych trików, w tym aerodynamicznie ukształtowanych felg, tylnego spoilera wydłużającego dach, specjalnych kurtyn w przednim zderzaku i szczelin, które rozszerzają nadkola dla lepszego przepływu powietrza. Jednak zanim zakręcą się koła warto lepiej rozejrzeć się w środku…

Nowa Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Skoda Elroq – wnętrze ładne i przestronne

Soczysty odgłos trzaśnięcia drzwi i Elroq wita przyjemnymi w dotyku materiałami oraz cyfryzacją. Sama deska rozdzielcza to intuicyjny projekt jak w Skodzie Enyaq - tu można zamknąć oczy i wyobrazić ją sobie na podstawie poniższych zdjęć.

Górnej części powierzono funkcje informacyjne, a dolnej operacyjne z fizycznymi przyciskami. Wystarczy chwila zabawy z 13-calowym ekranem do obsługi multimediów by połapać się w logice pokładowego systemu zawiadującego autem (współpracuje z Android Auto i z Apple CarPlay). Wśród rozwiązań ułatwiających życie przewidziano m.in. podgrzewanie baterii przed ładowaniem (uruchamiane ręcznie ikonką na ekranie lub na podstawie danych z nawigacji). Brawo za "wyciągnięcie" skrótów najczęściej używanych funkcji na górną część ekranu. Cyfrowy kokpit pod daszkiem prezentuje na 5,3-calowym ekranie najważniejsze informacje: prędkość, dane na temat jazdy, także wskazówki nawigacji i informacje z aktywnych systemów wspomagających.

Nowa Skoda Elroq / Skoda
Skoda Enyaq Coupe 85 / dziennik.pl / Maciej Lubczyński

Głębiej profilowane fotele z hojnym zakresem regulacji skutecznie podpierają ciało i w razie potrzeby potrafią masować czy podpierać krzyż. Kierowca o wzroście ok. 186 cm szybko znajdzie właściwą pozycję do prowadzenia auta. Z tyłu na stopy, nogi i nad głową jest dużo miejsca – nie ma mowy o zawadzaniu o podsufitkę. Drzwi otwierają się szeroko, niemal pod kątem prostym, co docenią rodzice mocujący się z fotelikami dziecięcymi na tylnej kanapie (uchwyty ISOFIX są zgrabnie zamaskowane).

Nowa Skoda Elroq / Skoda

Skoda Elroq - jaka pojemność bagażnika?

Skoda Elroq jest też pakowna. W rodzinnej eksploatacji do gustu przypadnie obszerny bagażnik o pojemności od 470 litrów do 1580 litrów (po złożeniu tylnej kanapy). Na pokładzie przewidziano też sprytne schowki o łącznej pojemności 48 litrów. Pomysłowości czeskiej marki dopełnią haczyki na torby czy elementy cargo do zabezpieczania ładunku przed przesuwaniem. W końcu rozwiązania polepszające funkcjonalność to popisowa dyscyplina Skody. Elroq zadebiutuje z pakietem nowych patentów spod znaku "Simply Clever". Na liście jest m.in. siatka na przewód ładowania mocowana pod regulowaną półką bagażnika. W kufrze wygospodarowano dwie pokaźne wnęki po bokach. Kolejna nowość to kod QR w bagażniku, który po zeskanowaniu zapewni szybki przegląd wyposażenia i funkcji dostępnych w aucie, pokaże też instrukcje wideo dotyczące użytkowania półki bagażnika lub systemów siatek.

Nowa Skoda Elroq / Tomasz Sewastianowicz

Nowa Skoda Elroq to cztery opcje układu napędowego i zasięg nawet 560 km

Nowa Skoda Elroq wjedzie na rynek z czterema wariantami układu napędowego: 50, 60, 85 i 85x. Podstawowy Elroq 50 z akumulatorem o pojemności 55 kWh i silnikiem elektrycznym na tylnej osi zapewnia kierowcy 170 KM. Także tylnonapędowy Elroq 60 skrywa w podłodze akumulator 63 kWh i 204-konny silnik elektryczny. W obu autach prędkość maksymalna jest ograniczona do 160 km/h.

Największy akumulator o pojemności 82 kWh (brutto) przewidziano do modeli Elroq 85 i Elroq 85x. W pierwszym na tylne koła trafia ponad 285 KM mocy. Topowy Elroq 85x z dodatkowym silnikiem na przedniej osi zapewni napęd 4x4 i niemal 300 KM! Obie wersje powinny rozpędzić się maksymalnie do 180 km/h i zapewnić 560 km zasięgu. Na papierze wygląda dobrze, ale jak jest na drodze?

Nowa Skoda Elroq / Skoda

Jak jeździ nowa Skoda Elroq? Dynamicznie i zwinnie

285-konna Skoda Elroq 85 zaskakująco chętnie nabiera prędkości. Przy czym żeby poczuć frajdę wcale nie trzeba wiele – impet przyspieszenia ze świateł do 50 km/h wystarczająco wciśnie w fotele, a przy okazji zadziwi innych kierowców. Do tego imponuje pod względem manewrowania – jest w stanie zawrócić na niecałych 10 m, niemal jak malutka Skoda Citygo kiedyś.

Na trasie Elroq zapewnia też wysoki poziom komfortu wzmacniany dodatkowo charakterystyczną dla elektryków ciszą we wnętrzu. Sztywna platforma i nisko położony środek ciężkości wraz ze sprężyście skalibrowaną charakterystyką zawieszenia owocują doskonałą stabilnością i pewnym zachowaniem w zakrętach. Ukryty w podłodze akumulator swoją niemal idealnie rozłożoną masą działa jak magnes przyciągający auto do asfaltu, a to w połączeniu z dobrze zbalansowanym układem kierowniczym i błyskawicznymi reakcjami na ruchy pedałem przyspieszania, wręcz zachęca do aktywnej, dynamicznej jazdy.

Nowa Skoda Elroq / Skoda

Rzeczywistość rozszerzona przed oczami kierowcy - wyposażenie Skody Elroq

Zaskakującym frykasem w tej klasie aut jest wyświetlacz head-up z rzeczywistością rozszerzoną. Najważniejsze informacje zdają się być prezentowane kilka metrów przed maską – niebieskie animowane strzałki pomagają w porę skręcić, a kreska poniżej pokazuje, że aktywny tempomat zauważył samochód jadący z przodu. Z kolei pomarańczowe linie z lewej i prawej strony informują o interwencji adaptacyjnego asystenta pasa ruchu. Rozwiązanie spisuje się wybornie…

Szybkie ładowanie w każdej wersji. Nawet z mocą 175 kW

Jeśli chodzi o uzupełnienie energii, to wszystkie warianty nowej Skody Elroq obsłużyć mają szybkie ładowanie DC, chociaż maksymalne szybkości ładowania różnią się między sobą. Elroq 85 i Elroq 85x to ładowanie DC do 175 kW. Producent zapewnia, że akumulatory wszystkich czterech wersji napędowych można naładować od 10 proc. do 80 proc. w mniej niż 28 minut. Na stacjach AC ładowanie do pełna z mocą do 11 kW potrwa około 5,5 do 8 godzin.

Ile kosztuje Skoda Elroq? Kiedy cena w Polsce? Szykuje się hit

Skoda Elroq w Polsce zadebiutuje na początku 2025 roku i będzie rywalizować z Volvo EX30. Na celowniku jest też Kia EV3. Szwedzki model kosztuje od 169 tys. zł. Jednak takich aut nie kupuje się na własność.

– Po doświadczeniach ze Skodą Enyaq wiemy, że najwłaściwszą formą sprzedaży samochodu elektrycznego jest zaoferowanie go w dobrze skrojonym, dedykowanym finasowaniu – powiedział dziennik.pl Michał Bajon, dyrektor sprzedaży Skoda. – Takie rozwiązanie pozwala zoptymalizować koszty użytkowania auta. Elroq z finasowaniem dedykowanym dla klienta indywidualnego będzie bardzo atrakcyjną opcją z rozsądną ratą miesięczną. Sądzę, że to będzie nasz elektryczny przebój – ocenił.

Nowa Skoda Elroq / Skoda

Skoda Elroq - dane techniczne, wersje baterii

Skoda Elroq 50 60 85 85x
Rodzaj akumulatora Litowo-jonowa
Pojemność akumulatora (kWh) (brutto/netto) 55/52 63/59 82/77
Moc wyjściowa (kW) 125 150 210 220
Prędkość maksymalna (km/h) 160 180
Napęd Na tylne koła Na cztery koła w konfiguracji z dwoma silnikami
Nowa Skoda Elroq / Skoda