- Nowa Toyota Yaris debiutuje na polskim rynku
- Toyota Yaris Hybrid 130 to nowa i mocniejsza hybryda. Jakie zmiany?
- Jakie zużycie paliwa, przyspieszenie i elastyczność? Różnice w osiągach?
- Nowa Toyota Yaris - oto zmiany w kabinie
- Nowy Yaris 2024 - cyfrowy kluczyk w telefonie i nawigacja w chmurze
Nowa Toyota Yaris debiutuje na polskim rynku
Toyota Yaris to najpopularniejszy w Polsce samochód segmentu B i jeden z kluczowych modeli producenta w obronie dominującej pozycji na rynku. Stąd do gry wjeżdża nowa odsłona japońskiego hitu. Samochód zyskał ciekawsze kolory, bogatsze wyposażenie i cyfrowe nowinki. Jednak największą bombą jest mocniejsza hybryda.
Debiutujący Yaris Hybrid 130 dostał nową przekładnię, mocniejszy silnik elektryczny (wzrost mocy z 59 kW do 62 kW) plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. To komponenty zaszczepione z hybrydy 5. generacji. Toyota nie rezygnuje jednak ze starszej i słabszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…
Toyota Yaris Hybrid 130 to nowa i mocniejsza hybryda. Jakie zmiany?
Nowa hybryda 1.5 zapewni teraz 130 KM mocy wobec 116 KM w bazowej konstrukcji. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Wzmocnienie przekłada się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne w trakcie wyprzedzania.
Jakie zużycie paliwa, przyspieszenie i elastyczność? Różnice w osiągach?
Nowy Yaris Hybrid 130 jest wyraźnie bardziej dynamiczny – po prostu szybciej reaguje na gaz. Od 0 do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy szybciej w 9,2 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 7,5 s zamiast 8,1 s. Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie spalanie – 130-konna Toyota ma zużywać 3,9-4,3 l benzyny na 100 km. Do wyniku swoje trzy grosze dokłada nowy układ Predictive State of Charge Control (znany z Lexusa NX), który podczas jazdy ze wzniesienia lub w korku wykorzystuje dane z nawigacji, by dopasować naładowanie baterii do trasy czy natężenia ruchu.
Nowa Toyota Yaris - oto zmiany w kabinie
W kabinie powiew nowych technologii i przeprojektowany kokpit. Zniknęła półka pod środkowym nawiewem. Tak powstało miejsce na większy ekran stacji multimedialnej – może być 9- lub 10,5-calowy. Drugi zaskakuje jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją. System obsługuje nawigację w chmurze (wskazówki w czasie rzeczywistym) czy sterowanie głosowe. Wystarczy powiedzieć np. "Hej Toyota, jest mi zimno" i wzrośnie temperatura w układzie klimatyzacji.
Yaris zyskał też nowe cyfrowe zegary zamiast osobnych wskaźników zamkniętych w tubach pod małym daszkiem. Bazowa wersja Comfort dostanie 7-calowy wyświetlacz, 12,3-calowy trafi do wyższych odmian.
Nowy Yaris 2024 - cyfrowy kluczyk w telefonie i nawigacja w chmurze
Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – nowy Yaris jest pierwszym autem Toyoty z takim udogodnieniem. Dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwoli otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki.
Nowa Toyota Yaris z lepszym tempomatem
Nowa Toyota Yaris jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Adaptacyjny tempomat działa płynniej i bardziej naturalnie, stąd np. wytracanie prędkości jest łagodniejsze, gdy przed naszą maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykrywa czy kierowca próbuje ominąć przeszkodę czy inny pojazd i wstrzymuje ostrzeżenia. Rozpoznawanie znaków drogowych współpracuje z tempomatem i potrafi dostosować prędkość auta do odczytanego limitu.
Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód. Yaris 2024 pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia.
Nowy układ Emergency Driving Stop System pomoże, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli system wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.
Nowa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition, jakie wyposażenie?
Wraz z premierą odmłodzonego Yarisa na rynku debiutuje wersja specjalna Premiere Edition. Nowy lakier Neptune Blue w połączeniu z czarnym dachem i nowymi 17-calowymi felgami wygląda super! To zestawienie niebawem może stać się hitem na polskich drogach. Niebieskie wstawki pojawią się też we wnętrzu na fotelach, listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczkach drzwi.
Yaris Premiere Edition jest też dostępny w innych dwukolorowych wariantach z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic. Wersje Comfort oraz Style zyskały pięcioramienne felgi aluminiowe ze srebrnym lub maszynowym wykończeniem. We wnętrzu nowy wzór tapicerki. We wszystkich odmianach dostępny nowy lakier Juniper Blue.
Ile kosztuje nowa Toyota Yaris?
Nowa Toyota Yaris jest dostępna w sześciu wersjach. Najtańszy model z trzycylindrowym silnikiem 1.5/125 KM w odmianie Active kosztuje obecnie od 84 900 zł, hybryda 1.5/116 KM od 99 900 zł. Na liście wyposażenia jest m.in. czarna materiałowa tapicerka, system multimedialny Toyota Touch z 9-calowym ekranem dotykowym, kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi, asystent utrzymania pasa ruchu, tempomat adaptacyjny, system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ rozpoznawania znaków drogowych.
Toyota Yaris w wersji Comfort - silnik benzynowy 1.5 lub hybryda do wyboru
Nowa Toyota Yaris 1.5/125 KM w wersji Comfort kosztuje od 87 900 zł (hybryda 1.5 o mocy 116 KM od 102 900 zł). Wyposażenie to: 15-calowe alufelgi z oponami 185/65 R15, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, światła przeciwmgielne, trójramienna kierownica obszyta skórą, gałka dźwigni zmiany biegów obszyta skórą, manualna regulacja wysokości fotela pasażera z przodu, elektryczna regulacja podparcia odcinka lędźwiowego fotela kierowcy.
Toyota Yaris Hybrid w wersji Style kosztuje od 110 900 zł
Yaris 1.5/125 KM w wersji Style to wydatek od 95 900 zł, z kolei hybryda 1.5 o mocy 116 KM kosztuje od 110 900 zł. Taki samochód jest lepszy o 16-calowe alufelgi z oponami 195/55 R16 i światła przeciwmgielne w technologii LED. W kabinie czarna materiałowa tapicerka z szarymi wstawkami, stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera, przyciemniane szyby tylne oraz przednie i tylne czujniki parkowania.
Nowa Toyota Yaris w wersji Executive tylko jako hybryda
Nowy Yaris w wersji Executive jest dostępny wyłącznie ze 116-konną hybrydą. Taki samochód kosztuje od 119 900 zł. Wyposażenie obejmuje: 17-calowe alufelgi z oponami 205/45 R17, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, podwójną podłogę bagażnika, cyfrowy kokpit o przekątnej 12,3 cala, system multimedialny Toyota Smart ConnectR z 10,5-calowym ekranem dotykowym i czarną tapicerkę materiałową ze skórzanymi wstawkami. Auto można wzbogacić o pakiet VIP i Bi-tone.
Ile kosztuje nowa Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition?
Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition występuje wyłącznie z nową 130-konną hybrydą. Taki samochód kosztuje od 128 900 zł. Wyposażenie obejmuje m.in. wyświetlacz projekcyjny HUD na przedniej szybie, automatyczną klimatyzację dwustrefową z filtrem Nanoe-X, 12,3-calowe cyfrowe zegary, 10,5-calowy ekran systemu multimedialnego Toyota Smart Connect z inteligentnym asystentem głosowym, nawigacją online i 4-letnią bezpłatną transmisją danych. Dodatkowo do wersji Premiere Edition można zamówić dach panoramiczny z ręcznie sterowaną roletą (Pakiet Skyview) oraz system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami.
Toyota Yaris Hybrid 130 GR Sport kosztuje od 129 900 zł
Najdroższa w gamie Toyota Yaris Hybrid 130 w wersji GR Sport (foto niżej) kosztuje od 129 900 zł. Wyposażenie seryjne obejmuje: 18-calowe alufelgi z oponami 215/40 R18, ostrzej wystylizowane zderzaki, czarny dach, osłonę chodnicy z logo GR Sport, cyfrowy kluczyk i tapicerkę z ekologicznego zamszu Ultrasuede ze skórzanymi boczkami i czerwonymi ściegami. Z opcji można dołożyć pakiet VIP i pakiet Skyview.
Nowa Toyota Yaris - ceny i wersje wyposażenia
Toyota Yaris 2024 | Active | Comfort | Style | Executive | Premiere Edition | GR Sport |
1.5 Dynamic Force 125 KM 6 M/T | 84 900 zł | 87 900 | 95 900 | - | - | - |
1.5 Dynamic Force 125 KM Multidrive S | - | 93 900 | 101 900 | - | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force 116 KM e-CVT | 99 900 | 102 900 | 110 900 | 119 900 | - | - |
1.5 Hybrid Dynamic Force 130 KM e-CVT | - | - | - | - | 128 900 | 129 900 |
Nowa Toyota Yaris - dane techniczne, dwie hybrydy, wymiary
Napęd | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Typ | 3-cylindrowy, rzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i | ||
Wtrysk paliwa | Bezpośredni, wielopunktowy | ||
Pojemność (cm3) | 1490 | 1490 | |
Łączna moc | KM/kW | 116 / 85 | 130 / 96 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Moc silnika | kW/obr/min | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
Maks. moment obrotowy silnika | Nm/obr/min | 120 / 3600-4800 | 120 / 3600-4800 |
Napęd hybrydowy | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Bateria | Litowo-jonowa | ||
Liczba ogniw | 48 | ||
Napięcie nominalne | V | 177,6 | |
Pojemność baterii | Ah | 4,3 | |
Typ przedniego silnika elektrycznego | Silnik z magnesami trwałymi | ||
Napięcie nominalne | V | 580 | |
Moc maks. | KM/kW | 80/59 | 83/62 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Osiągi | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Prędkość maks. | km/h | 175 | 175 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 9,7 | 9,2 |
Zużycie paliwa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Średnio wg WLTP | l/100 km | 3,8-4,9 | 3,9-4,3 |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 |
Podwozie | ||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | |
Tylne zawieszenie | Belka skrętna | |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion | |
Maksymalny zakres | 1,73 obrotu | |
Promień zawracania (kół) | m | 4,9 |
Promień zawracania(obrysu nadwozia) | m | 5,2 |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski | |
Rozmiar opon | 205/65 R16, 215/55 R17, 215/50 R18 |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 3940 |
Szerokość | mm | 1745 |
Wysokość | mm | 1500 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1521 – 1531 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1518 – 1528 |
Rozstaw osi | mm | 2560 |
Przedni zwis | mm | 790 |
Tylny zwis | mm | 590 |