- Toyota Yaris Cross 130 wjeżdża do Polski. To nowa hybryda 5. generacji (WIDEO)
- Nowa Toyota Yaris Cross to mocniejsza hybryda. Jakie różnice?
- Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie przyspieszenie i zużycie paliwa nowej hybrydy?
- Wycieszenie kabiny - grubsze szyby, więcej warstw wygłuszenia, nowe mocowanie silnika
- Nowa Toyota Yaris Cross 2024 i nowe multimedia oraz większy ekran
Toyota Yaris Cross 130 wjeżdża do Polski. To nowa hybryda 5. generacji (WIDEO)
Toyota Yaris Cross to dziś najpopularniejszy w Polsce SUV segmentu B - trzyma w garści ponad 23 proc. rynku. Teraz japoński model doczekał się pierwszej modernizacji, ciekawszych kolorów, bogatszego wyposażenia, cyfrowych nowinek i jednocześnie zyskuje zupełnie nową hybrydę 5. generacji.
Debiutujący Yaris Cross Hybrid 130 dostał pod maskę nową przekładnię, większy i mocniejszy silnik elektryczny plus lepsze oprogramowanie układu sterowania mocą. Producent nie rezygnuje jednak ze starszej wersji napędu. Oto szczegóły i różnice…
Nowa Toyota Yaris Cross to mocniejsza hybryda. Jakie różnice?
Nowa hybryda 1.5 zapewni 132 KM wobec 116 KM dotychczas oferowanego napędu – dodatkowe 16 KM to efekt modyfikacji jednostki sterującej mocą. Wzrost momentu obrotowego też jest solidny, bo aż o 30 proc. ze 141 Nm do 185 Nm! Zastrzyk wzmacniający przełożył się nie tylko na przyspieszenie, ale i na lepszą elastyczność auta, co szczególnie ważne przy wyprzedzaniu.
Toyota Yaris Cross Hybrid 130 - jakie przyspieszenie i zużycie paliwa nowej hybrydy?
Już na papierze Yaris Cross Hybrid 130 stara się błysnąć osiągami. Od 0 do 100 km/h rozpędza się o pół sekundy szybciej w 10,7 s. Zryw od 80 do 120 km/h trwa 8,9 s (0,4 s lepiej). Poza tym, w tego rodzaju aucie ważniejsze jest częstsze korzystnie z energii akumulatora w ruchu miejskim, czyli środowisku naturalnym hybrydy. To przekłada się na niskie spalanie – 132-konna Toyota ma zużywać 4,5-5,4 l benzyny na 100 km. Auto będzie też dostępne w elektrycznym układem 4x4 (AWD-i).
Wycieszenie kabiny - grubsze szyby, więcej warstw wygłuszenia, nowe mocowanie silnika
Także specjaliści od wyciszenia solidnie zapracowali na wynagrodzenie. Posłużyli się m.in. rozwiązaniem stosowanym w autach luksusowych – szyba czołowa i przednie boczne są teraz grubsze. Do lewego mocowania silnika dodano amortyzator dynamiczny, zamontowano też rezonator na dolocie. W desce rozdzielczej pojawiło się trójwarstwowe wygłuszenie zamiast jednej warstwy, dodatkową porcję filcu dodano też w jej górnej części. W sumie zapowiada się nowa jakość, bo nawet przy prędkościach autostradowych w kabinie powinno być cicho.
Nowa Toyota Yaris Cross 2024 i nowe multimedia oraz większy ekran
W kabinie powiew świeżych technologii widać na pierwszy rzut oka. Yaris Cross 2024 w wersjach Active, Comfort i Style zyskał 7-calowy, kolorowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, a w wersjach Executive, GR Sport oraz Premiere Edition standardem jest 12,3-calowy wirtualny kokpit.
Ekran stacji multimedialnej ma przekątną 9- lub 10,5 cala. Ten większy z systemem Toyota Smart Connect zaskoczy jakością prezentowanej grafiki i szybką reakcją. Tradycjonalistów rozczaruje brak fizycznych przycisków.
Nawigacja pobiera dane w czasie rzeczywistym z chmury. Sterowanie głosowe obsługuje klimatyzację i wiele innych funkcji. Wystarczy powiedzieć "Hej Toyota", a sztuczna inteligencja spełni życzenia kierowcy lub pasażera na przednim siedzeniu i np. wyznaczy trasę, przestawi temperaturę czy rozpozna, z którego miejsca nadeszło polecenie "otwórz okno" i odpowiednio zareaguje opuszczając lewą lub prawą szybę przednich drzwi. Ponadto samochód łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy interfejsów Apple CarPlay i Android Auto.
Nawigacja w chmurze, cyfrowy kluczyk w telefonie
Cyfrowy kluczyk to kolejna gratka – dodatek w aplikacji MyT daje dostęp do auta aż pięciu osobom. Pozwala otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić samochód bez wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki. W wersji GR Sport i Premiere Edition będzie oferowany w standardzie z roczną subskrypcją w cenie auta.
Yaris Cross 2024 pozwoli także na bezprzewodową aktualizację pokładowego oprogramowania (w trybie OTA; over the air). Dzięki temu nawet po 5 latach funkcjonalność jego systemów bezpieczeństwa będzie lepsza niż na początku. Ciągle udoskonalanie softu pozwoli na przykład uruchamiać nowe elementy wyposażenia czy zwiększyć wydajność napędu hybrydowego.
Toyota Yaris Cross 2024 wyposażona w nowe systemy bezpieczeństwa
Odmłodzony Yaris Cross jest też na czasie pod względem bezpieczeństwa. Samochód zyskał nową kamerę oraz nowe radary, które "widzą" więcej. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe, pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Yaris Cross reaguje także na gwałtowne wciśnięcie gazu podczas wolnej jazdy - tak zapobiega wjechaniu w kufer auta poprzedzającego.
Układ Proactive Driving Assist pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewni łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu na widok wolniejszego auta przed nim. Z kolei asystent kierowania rozpoznaje zakręty i pomaga płynnie pokonać łuk.
Nowy układ Emergency Driving Stop System wkroczy, gdy kierowca zasłabnie. Jeśli komputer wykryje, że przez określony czas prowadzący nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału gazu, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Przy braku reakcji auto zatrzyma się, włączy światła awaryjne i odblokuje drzwi.
Asystent bezpiecznego wysiadania ostrzeże o nadjeżdżającym rowerzyście lub aucie jeśli prowadzący lub pasażer spróbują otworzyć drzwi. Kolejna nowość to przypominanie kierowcy, by sprawdził, czy nie zostawił czegoś na tylnych siedzeniach, zanim zamknie samochód.
Nowa Toyota Yaris Cross z lepszym tempomatem w wyposażeniu
Nowy Yaris Cross zyskał szybszy aktywny tempomat adaptacyjny – ma działać bardziej naturalnie. Stąd np. wytracanie prędkości będzie łagodniejsze, gdy przed naszą maskę wciśnie się inne auto. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego pojazdu. System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu teraz potrafi wykryć, czy prowadzący próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza alarm. Asystent utrzymania pasa ruchu został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków po jednym kliknięciu dostosuje prędkość auta do limitu określonego na przydrożnych tablicach. Tempomat uniemożliwi wyprzedzanie z niewłaściwej strony.
Nowa Toyota Yaris Cross Premiere Edition, jakie wyposażenie?
Wraz z premierą odmłodzonego Yarisa Cross na rynku debiutuje wersja specjalna Premiere Edition. Zupełnie nowy lakier Urban Khaki (foto) w połączeniu z czarnym dachem i nowymi 18-calowymi felgami wygląda super! Zielone wstawki pojawią się też we wnętrzu na fotelach, listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczkach drzwi. To zestawienie niebawem może stać się hitem na polskich drogach!
Paleta dwukolorowych nadwozi obejmuje też opcje bi-tone z lakierami Platinum White Pearl oraz Silver Metalic. Auto zyskało nowe wzory tapicerek, a dolna część deski rozdzielczej ma miękkie obicie w każdej wersji. Do palety lakierów dołączył Juniper Blue.
Nowa Toyota Yaris Cross - kiedy cena w Polsce?
Cena? Dziś 116-konna hybryda kosztuje od 105 900 zł; auto wyposażone w trzycylindrowy silnik 1.5/125 KM to przynajmniej 92 900 zł. Nowa Toyota Yaris Cross w Polsce zadebiutuje w pierwszym kwartale 2024 roku. Hybryda 5. generacji o mocy 132 KM i lepsze wyposażenie musi kosztować więcej.
Toyota Yaris Cross 2024 - dane techniczne, wymiary, pojemność bagażnika
Napęd | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Typ | 3-cylindrowy, rzędowy | ||
Mechanizm zaworów | DOHC, 12-zaworowy z VVT-IE i VVT-i | ||
Wtrysk paliwa | Bezpośredni, wielopunktowy | ||
Pojemność (cm3) | 1490 | 1490 | |
Łączna moc | KM/kW | 116 / 85 | 132 / 97 |
Maks. moment obrotowy | Nm | 141 | 185 |
Moc silnika | kW / obr/min | 68 / 5500 | 68 / 5500 |
Maks. moment obrotowy silnika | Nm / obr/min | 120 / 3600-4800 | 120 / 3600-4800 |
Osiągi | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Prędkość maks. | km/h | 170 | 170 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 11,2/11,8 (AWD-i) | 10,7/11,3 (AWD-i) |
Zużycie paliwa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | |
Średnio wg WLTP | l/100 km | 4,4-5,0 | 4,5-5,4 |
Pojemność zbiornika paliwa | 36 |
Podwozie | ||
Przednie zawieszenie | Kolumny MacPhersona | |
Tylne zawieszenie | Podwójne wahacze (AWD-i)/Belka skrętna | |
Układ kierowniczy | Rack&Pinion | |
Maksymalny zakres | 2,65 obrotu | |
Promień zawracania kół | m | 5,3 |
Promień zawracania karoserii | m | 5,6 |
Hamulce | ||
Przód | Tarcze wentylowane, 1-tłoczkowe zaciski | |
Tył | Tarcze, 1-tłoczkowe zaciski |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość | mm | 4180 |
Szerokość | mm | 1765 |
Wysokość | mm | 1595 |
Rozstaw kół przednich | mm | 1517 – 1527 |
Rozstaw kół tylnych | mm | 1504 – 1527 |
Rozstaw osi | mm | 2560 |
Przedni zwis | mm | 860 |
Tylny zwis | mm | 760 |
Bagażnik | ||
Pojemność | l | 320 (AWD-i)/397 |
Masa | HYBRID 115 | HYBRID 130 | ||
Masa minimalna | kg | 1180/1280 (AWD-i) | 1200/1290 (AWD-i) | |
Masa maksymalna | kg | 1280/1350 (AWD-i) | 1290/1360 (AWD-i) | |
Masa całkowita pojazdu | kg | 1690/1775 (AWD-i) |