Mercedes EQS wygląda zdecydowanie inaczej niż klasa S. To pierwszy model niemieckiej marki od początku skonstruowany jako samochód elektryczny na osobnej platformie. Stąd zupełnie inne proporcje niż w klasycznej limuzynie. Także rozmiarami mierzący 5,21 m EQS nokautuje spalinowego odpowiednika. Długi rozstaw osi (aż 3,51 m!) obiecuje ogrom miejsca na pokładzie. Dopracowana do granic aerodynamika zaowocowała rekordowo niskim współczynnikiem oporu powietrza – zależnie od wersji wynik Cx jest równy 0,20. Stąd Mercedes twierdzi, że EQS jest najbardziej opływowym seryjnym autem świata, co znajdzie odzwierciedlenie w zasięgu elektryka i... błogiej ciszy na pokładzie.

Reklama
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun

A pod gładką karoserią kryją się popisy inżynierów Mercedesa. Akumulator ma pojemność 107,8 kWh. Taki magazyn energii powinien zapewnić zasięg na poziomie 770 km (model z silnikiem przy tylnej osi). Tym samym EQS otwiera nową erę samochodów elektrycznych o baterii powyżej 100 kWh i zasięgu aut spalinowych. A kiedy już skończą się elektrony wówczas limuzynę można ładować prądem stałym (DC) na stacjach szybkiego ładowania z mocą do 200 kW. I wystarczy 15 minut pod kablem by uzupełnić prądu potrzebnego do przejechania kolejnych 300 km!

EQS popisuje się też sprawnością rekuperacji: maksymalne opóźnienie w trybie D Auto wynosi 5 m/s², z czego do 3 m/s² uzyskuje się poprzez rekuperację, a 2 m/s² – poprzez hamulce kół. Pozwala to na wytracanie prędkości aż do zatrzymania bez używania hamulca. Wysoka moc rekuperacji (do 290 kW) pomaga zwiększyć zasięg. A w domu czy na publicznych stacjach ładowania prądem zmiennym (AC) dzięki pokładowej ładowarce auto można ładować z mocą 22 kW.

Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun

Nawigacja planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, uwzględniając postoje na ładowanie, i w czasie rzeczywistym reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Nowością w EQS-ie jest wizualizacja w systemie MBUX (Mercedes-Benz User Experience) pokazująca, czy energia w akumulatorze wystarczy, aby bez ładowania powrócić do punktu startowego. System oblicza też szacunkowe koszty ładowania.

Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun

Mercedes stawia przed kierowcami dwa wcielenia EQS – 450+ z napędem na tylną oś i silnikiem o mocy 333 KM oraz odmianę 580 4MATIC gdzie napęd na cztery koła jest realizowany przez dwa silniki o łącznej mocy 524 KM (po jednym przy osi). W każdym przypadku prędkość maksymalna została ograniczona do 210 km/h – to w trosce o zasięg. W planach jest też wersja AMG o mocy do 762 KM!

Standardowa skrętna tylna oś, z kątem skrętu tylnych kół do 4,5°, zwiększy zwrotność i zwinność prowadzenia EQS-a. Alternatywą będzie układ z tylnymi kołami wychylającymi się pod kątem do 10° (lub aktywować go później poprzez aktualizację bezprzewodową OTA). Drugi wariant ogranicza średnicę zawracania ponad 5-metrowego kolosa do zaledwie 10,9 m, czyli do poziomu odpowiadającego modelom kompaktowym.

Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Reklama

Technika oświetlenia DIGITAL LIGHT (wyposażenie standardowe począwszy od poziomu Advanced Plus) umożliwia wyświetlanie na jezdni oznaczeń nawigacyjnych lub symboli ostrzegawczych. Nowością są dwie funkcje, które prezentują ostrzeżenia/wskazówki dotyczące kierunku jazdy, jeśli asystent utrzymania pasa ruchu lub asystent martwego pola wykryją zagrożenie. DIGITAL LIGHT korzysta z modułu świetlnego z trzema mocnymi diodami LED w każdym reflektorze – światło jest tu załamywane i kierowane przez 1,3 miliona mikroluster. Rozdzielczość reflektorów wynosi zatem ponad 2,6 miliona pikseli na jeden egzemplarz samochodu.

Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun

W kabinie mistrzem pierwszego wrażenia jest MBUX Hyperscreen – duży, zakrzywiony ekran przebiegający niemal przez całą szerokość kabiny. Pod szklaną taflą znajdują się trzy wyświetlacze, optycznie łączące się w całość. 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera z przodu zapewnia mu własny system multimedialny. Funkcje rozrywkowe są tam jednak dostępne tylko wtedy, gdy samochód porusza się zgodnie z przepisami. Samochód bazuje na inteligentnej logice blokowania opartej na kamerze: jeśli wykryje, że kierowca patrzy na wyświetlacz pasażera z przodu, zostanie on automatycznie przyciemniony.

Do tego EQS korzysta z ostatniej generacji systemów wspomagających człowieka za kierownicą, nowością jest np. dodatkowe ostrzeżenie o mikrośnie. Z opcjonalnym pilotem jazdy e-Merc będzie mógł przemieszczać się z prędkością do 60 km/h w trybie warunkowo zautomatyzowanym – przy dużym natężeniu ruchu lub w korku, na odpowiednich odcinkach dróg szybkiego ruchu (początkowo w Niemczech). Innym bajerem są automatyczne drzwi z przodu i z tyłu. Jak to działa? Gdy kierowca zbliży się do samochodu, najpierw wysuwają się klamki. A gdy zbliży się bardziej, jego drzwi zaczną automatycznie się otwierać. Korzystając z pokładowego systemu MBUX można również otworzyć tylne drzwi, żeby np. zabrać pasażerów.

Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun
Mercedes EQS / Mercedes / Mercedes-Benz AG - Global Commun