- Paliwo złej jakości w pięciu województwach i nalot na nieuczciwe stacje
- Lista stacji paliw, w których wykryto benzynę i olej napędowy złej jakości
- Jakość paliwa, czyli wyniki kontroli gazu LPG
- Zła jakość oleju napędowego i groźne konsekwencje
- Za mało oktanów w benzynie, czyli jak to szkodzi silnikowi?
Jakość paliw w Polsce sprawdzona. Benzyna, olej napędowy, gaz LPG oraz biopaliwa trafiły pod lupę kontrolerów Inspekcji Handlowej na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie badań powstał nowy raport…
W 2021 r. łącznie do badań pobrano 1565 próbek paliw, w tym 779 próbki benzyn i 786 próbek diesla, na stacjach i w hurtowniach. Badań laboratoryjnych nie przeszło pozytywnie 27 próbek paliw ciekłych (norm nie spełniły 22 próbki ON i 5 benzyny) co stanowi 1,72 proc. zbadanych próbek.
Paliwo złej jakości w pięciu województwach i nalot na nieuczciwe stacje
Najwięcej odstępstw od norm podczas losowych kontroli stwierdzono w trzech województwach: kujawsko-pomorskim (3,17 proc. zbadanych próbek), warmińsko-mazurskim (2,22 proc.) i pomorskim (1,59 proc.).
Z kolei w przypadku nalotów na stacje wybrane na podstawie m.in. informacji od policji czy kierowców najwięcej nieprawidłowości wykryto w województwie śląskim (14,58 proc.), opolskim (14,29 proc.), warmińsko-mazurskim (11,54 proc.) oraz kujawsko-pomorskim (10 proc.).
Lista stacji paliw, w których wykryto benzynę i olej napędowy złej jakości
Stacje paliw, w których zakwestionowano jakość benzyny lub oleju napędowego:
- Kujawsko-pomorskie, Chełmża, ul. Dworcowa 26A, firma handlowo-usługowa Zbigniew Legutko – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełniała wymagań ze względu na zaniżoną stabilność oksydacyjną (odporność na utlenianie podawana w godzinach) - wynik testu 14,8 h przy wymaganych min. 20-2,5 h);
- Kujawsko-pomorskie, Głogowo, ul. Warszawska 12, stacja paliw Twoya – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań przez zaniżony parametr stabilności oksydacyjnej - wynik badania 11,8 h przy wymaganiach ≥ 20,0-2,5);
- Kujawsko-pomorskie, Skępe, ul. Warszawska 1, "KAMA Kowalski" Antoni Piotr Kowalski (partner BP) – zakwestionowano jakość benzyny (próbka nie spełnia wymagań przez zawyżoną całkowitą zawartość związków organicznych zawierających tlen - wynik badania wyniósł 3,2proc. ± 0,48 (m/m) przy wymaganiach jakościowych ≤ 2,7; zawartość etanolu także nie spełniała normy - wynik badania wyniósł 7,6 ± 1,1 proc. przy wymaganiach jakościowych ≤ 5,0);
- Kujawsko-pomorskie, Trąbin 42, Jerzy Barwiński PRZEDSIĘBIORSTWO TRANSPORTOWO-HANDLOWE – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. stabilności oksydacyjnej - wynik badania wyniósł 10 h przy wymaganiach ≥ 20,0-2,5);
- Warmińsko-mazurskie, Sulimy 23A, stacja Komtex – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań z uwagi na zaniżony parametr temperatury zapłonu, którego wynik badania wyniósł 51 st. C przy wymaganiach jakościowych > 55-2,1);
- Warmińsko-mazurskie, Iłowo-Osada, ul. Jagiellońska 28A, stacja paliw Józef Zmudczyński – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. temperatury zapłonu - wynik badania wyniósł <40 st. C przy wymaganiach > 55,0-2,1; także stabilność oksydacyjna nie spełniła normy - wynik testu 6,6 h przy wymaganiach jakościowych ≥ 20,0-2,5 h);
- Pomorskie, Sierakowice, Piwna 17, Tadeusz Pranczyk (skład węgla, olej opałowy) – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań jeśli chodzi stabilność oksydacyjną - wynik badania 16,6 h przy wymaganiach jakościowych min 20,0-2,5 h);
- Pomorskie, Glina 32A, CLIMATRONIX – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. temperatury zapłonu - wynik badania <40,0 st. C przy wymaganiach > 55,0-2,1; także stabilność oksydacyjna nie spełniła normy – wynik badania 15 h przy wymaganiach ≥ 20,0-2,5);
- Zachodniopomorskie, Szczecin, ul. Gryfińska 60, stacja Circle K – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań jeśli chodzi stabilność oksydacyjną - wynik badania wyniósł 12 h przy wymaganiach jakościowych min 20,0-2,5);
- Lubuskie, Bytom Odrzański, ul. Kożuchowska 17, stacja PKN ORLEN – zakwestionowano jakość benzyny (badana próbka nie spełnia wymagań dot. motorowej liczby oktanowej - wynik badania 84,4 przy wymaganiach jakościowych ≥ 85,0-0,5);
- Opolskie, Brzeg, ul. Chocimska, stacja Nestar Bogdan Nesterowicz – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełniła wymagań przez zaniżoną temperaturę zapłonu - wynik 45,5 st. C przy wymaganiach jakościowych > 55-2,1);
- Wielkopolskie, Poznań, ul. Głogowska 432, stacja Auchan – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełniła normy dot. temperatury zapłonu - wynik badania 51 st. C przy wymaganiach jakościowych > 55-2,1);
- Wielkopolskie, Opalenica, ul. 5 Stycznia 22, stacja Harpia CPN – zakwestionowano jakość benzyny (badana próbka nie spełnia wymagań dot. badawczej liczby oktanowej - wynik 93,6 przy wymaganiach jakościowych min. 95,0-0,4; motorowa liczba oktanowa także była zbyt niska -wynik 83,9 przy wymaganym min. 85,0-0,5);
- Mazowieckie, Kolonia Skrzyńskiego 2A, "A.T.H. HERNIK" – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. temperatury zapłonu - wynik testu 46 st. C przy wymaganiach jakościowych > 55-2,3);
- Małopolskie, Lipnica Dolna 273, AUTO OAZA – zakwestionowano jakość benzyny (badana próbka nie spełnia wymagań jeśli chodzi o prężność par - wynik badania wyniósł 55,8 kPa przy wymaganiach jakościowych 59,1-90,9);
- Śląskie, Ogrodzieniec, ul. Kościuszki 75, stacja GREENER zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań z uwagi na zaniżoną stabilność oksydacyjną - wynik badania ≥ 95 g/m3 przy wymaganiach max. 25+8);
- Śląskie, Pyrzowice, ul. Transportowa 2, Komplet, partner BP – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. stabilności oksydacyjnej - wynik 0,4 h przy wymaganym ≥ 20,0-2,5 h oraz >95 g/m3 przy wymaganiach ≤ 25+8);
- Śląskie, Łazy, ul. Wiejska 3, NKR GROUP – zakwestionowano jakość oleju napędowego (badana próbka nie spełnia wymagań dot. temperatury zapłonu - wynik badania wyniósł 48,5 st. C przy wymaganiach > 52,9). Na tej samej stacji zakwestionowano również jakość benzyny (badana próbka nie spełnia wymagań dot. temperatury końca destylacji - wynik badania wyniósł 216,7 st. C przy wymaganiach jakościowych max. 214 st. C).
Lista skontrolowanych stacji paliw jest także w pliku PDF:
Jakość paliwa, czyli wyniki kontroli gazu LPG
Po kontroli 345 próbek gazu LPG inspektorzy zakwestionowali tylko jedną z nich (o,34 proc.). Dla porównania badania przeprowadzone w 2020 r. wykazały nieprawidłowości w przypadku 0,84 proc. próbek.
Lista skontrolowanych stacji LPG w pliku PDF:
Inspektorzy nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości podczas kontroli hurtowni. Kontrola jakości lekkiego oleju opałowego przebiegła pomyślnie – wszystkie próbki spełniały wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu (podobnie jak w latach 2013-2020).
Zła jakość oleju napędowego i groźne konsekwencje
Od kilku lat na niskim poziomie utrzymuje się liczba nieprawidłowości związanych z przekroczoną zawartością siarki – zarówno w przypadku oleju napędowego, jak i benzyny.
W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowanymi parametrami były:
- Stabilność oksydacyjna, czyli odporność na utlenianie podawana w godzinach;
- Zbyt niska temperatura zapłonu.
Eksperci tłumaczą, że utlenianie objawia się mętnieniem paliwa i powstawaniem osadów żywicznych w zbiorniku i systemie zasilania. Prowadzić to może m.in. do zatykania filtrów paliwa, zanieczyszczenia zaworów wtryskowych oraz innych usterek układu paliwowego.
Z kolei zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów podczas nalewania diesla z dystrybutora do baku.
Za mało oktanów w benzynie, czyli jak to szkodzi silnikowi?
Jeśli chodzi o benzynę, to kontrolerzy najczęściej ujawniali przypadki zbyt niskiej wartości liczby oktanowej MON i RON.
Zbyt niska liczba oktanowa może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy przebieg spalania, powodujący głośną i nierówną pracę jednostki napędowej oraz większe zużycie paliwa.
Jakość paliwa na stacjach i pierwsze wyniki z 2022 roku
Kontrolerzy podali także pierwsze wyniki kontroli jakości paliw przeprowadzonych w 2022 r. Dotyczą zarówno przedsiębiorców wybranych losowo, jak i tych, na których były skargi.
Od początku 2022 roku do 28 lutego Inspekcja Handlowa do badań pobrała łącznie 173 próbki paliw ciekłych (benzyny i oleju napędowego). Wyniki? Do tej pory nie stwierdzono nieprawidłowości. Również wszystkie pobrane w tym okresie próbki gazu (LPG) spełniały wymagania jakościowe.
– W aplikacji Yanosik, już od dłuższego czasu dostępne są, aktualizowane na bieżąco, informacje o cenach paliw na stacjach w całym kraju. Użytkownicy mogą także sprawdzić czy dana stacja pozytywnie przeszła kontrolę UOKiK. Dzięki temu kierowcy mają pewność, że paliwo, które wlewają do baku spełnia wyznaczone normy. To idealne rozwiązanie dla wszystkich mających na uwadze dobro swojego samochodu, a przede wszystkim silnika – powiedziała dziennik.pl Julia Langa, Yanosik.pl.