Południowa Obwodnica Warszawy – niebawem możemy spodziewać się otwarcia tunelu pod Ursynowem w ciągu tej trasy S2. Warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad już ogłosił koniec robót budowlanych na ursynowskim odcinku drogi ekspresowej węzeł Puławska - węzeł Warszawa Wilanów. – W ramach 4,6-kilometrowego odcinka powstał ponad 2,3-kilometrowy tunel wraz z wyposażeniem. To pierwszy tak długi tunel drogowy w Polsce – pochwaliła się GDDKiA.

Reklama

Aktualnie trwają testy, kalibracja i odbiór systemów bezpieczeństwa i zarządzania ruchem w tunelu i obszarze komunikacyjnym, na jaki oddziałuje (objeździe tunelu wyznaczonym drogami zarządzanymi przez GDDKiA, czyli A2 i DK50). Kontroli wymaga 13 systemów i 11 podsystemów sterowania i zarządzania tunelem.

– Aby to wykonać, musimy sprawdzić około 14 tys. połączeń, czyli około 7 tys. sygnałów pomiędzy urządzeniami wyposażenia a systemem sterowania i zarządzania tunelem. Sprawdzamy ponad 130 kamer w samym tylko tunelu i 1200 opraw oświetleniowych. Weryfikujemy 62 szafy aparatury kontrolno-pomiarowej i automatyki, w których zainstalowanych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu urządzeń i modułów dedykowanych dla systemów wyposażenia tunelu – wylicza GDDKiA.

Południowa Obwodnica Warszawy i testy w tunelu S2

Testy przechodzą także urządzenia służące do zasilania wyposażenia obiektu, które upchnięto w 112 szafach. Do tego 152 klapy systemu wentylacji (nawiewnych, oddymiających i regulujących dopływem powietrza do wentylatorów głównych systemu wentylacji) musi zaliczyć próby wielkokrotnego zamykania i otwierania (pojedynczo i w grupach). Drogowcy sprawdzają również 88 znaków zmiennej treści i 28 sygnalizatorów w obrębie tunelu służących do zarządzania ruchem. Próby przechodzi system komunikacji SOS przewidziany w 38 niszach ratunkowych (wyposażone je także w koce i gaśnice).

Do tego istniejący systemu zarządzania ruchem na drogach krajowych, z uwagi na tunel, zostanie wzbogacony o 75 znaków zmiennej treści umieszczonych w różnych lokalizacjach na terenie województwa mazowieckiego – wyjaśnili przedstawiciele dyrekcji.

Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA
Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko

Południowa Obwodnica Warszawy i awaria w tunelu?

GDDKiA tłumaczy, że w trakcie testów przypadki awarii, uszkodzeń czy wykrycia wad są naturalne. Wtedy wykonawca musi dokonać odpowiednich napraw, dodatkowych sprawdzeń i wymiany uszkodzonych urządzeń. A to powoduje przesunięcia w zakładanych wcześniej harmonogramach nawet o kilka tygodni.

– Przykładem jest uszkodzenie mechanizmów i urządzeń służących do sterowania klapami systemu wentylacji. Proces usuwania jej skutków trwał około miesiąca i wymagał specjalistycznych działań pomiarowych, diagnostycznych i naprawczych – podali drogowcy.

Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA

Południowa Obwodnica Warszawy i tunel S2, kiedy otwarcie trasy?

W sierpniu GDDKiA uzyskała pozwolenie na użytkowanie budynku Centrum Zarządzania Tunelem. Dział tam już Punkt Informacji Drogowej, a docelowo znajdzie się również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Trwają szkolenia obsługi tunelu, która będzie czuwać nad bezpieczeństwem kierowców.

Kiedy kierowcy pojadą tunelem?– Przed nami jeszcze kontrola Państwowej Straży Pożarnej. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Warszawie o wydanie pozwolenia na użytkownie. To również złożona procedura administracyjna. Pracownicy inspektoratu muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie. Dopiero ten dokument daje możliwość oddania do ruchu trasy S2 wraz z tunelem pod Ursynowem. Zakładamy, że stanie się to jesienią tego roku podała GDDKiA.

Tunel S2 ułatwi życie nie tylko mieszkańcom Warszawy, ale także kierowcom, którzy jeżdżą z zachodu na wschód kraju (w kierunku Siedlec, Białej Podlaskiej i granicy Polski z Białorusią). GDDKiA podkreśla, że przy długości ponad 2,3 km będzie to najdłuższy podziemny przejazd w kraju. Ruch dla każdego kierunku będzie odbywał się oddzielną nawą. W każdej z nich są trzy pasy ruchu plus awaryjny dla służb.

Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Południowa Obwodnica Warszawy / GDDKiA
Południowa Obwodnica Warszawy - S2 POW tunel pod Ursynowem / GDDKiA