- Toyota GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów - to ostatnia szansa na taki samochód. Co się stało?
- Zmodyfikowany silnik 1.6 daje więcej mocy. Toyota GR Yaris to dzikus
- Automatyczna skrzynia biegów jest szybsza niż manualna
- Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
- Japoński producent ostrzega. To przez nowe przepisy UE
Toyota GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów - to ostatnia szansa na taki samochód. Co się stało?
Toyota GR Yaris to przedstawiciel wymierającego gatunku niewielkich i mocnych samochodów. To także jeden z najbardziej udanych sportowych modeli japońskiego koncernu. Ze zwykłym Yarisem ma wspólne jedynie trzy elementy - lampy, lusterka i antenę. 3-drzwiowe prawie 4-metrowe nadwozie po szeregu modyfikacji zyskało bardziej drapieżny wygląd, jest sztywniejsze, zapewnia większy docisk oraz lepszą aerodynamikę i przyczepność.
Po ostatniej kuracji odmładzającej znakiem szczególnym GR Yarisa jest dolny przedni grill ze stalową kratką. Boczne otwory są większe, a zderzak ma dzieloną konstrukcję łatwiejszą i tańszą w naprawie. Także w obawie przed uszkodzeniami światła przeciwmgielne oraz światła cofania ze zderzaka trafiły do zespołu tylnych lamp. Otwór w dolnej krawędzi tylnej listwy pozwala na przepływ powietrza spod podłogi – to dla lepszej zwrotności i stabilność, a przy okazji odprowadza też ciepło z układu wydechowego.
Zmodyfikowany silnik 1.6 daje więcej mocy. Toyota GR Yaris to dzikus
W chwili debiutu w 2020 roku GR Yaris błyszczał najmocniejszym trzycylindrowym silnikiem na świecie. Po niedawnych modyfikacjach moc jednostki 1.6 wzrosła o 19 KM do 280 KM, a moment obrotowy zyskał 30 Nm do 390 Nm. W efekcie GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, masę auta klasy B (1280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,6 kg/KM (poprzednik 4,9 kg/KM). Osiągi? Mechaniczne serce charakterystyką pracy przypomina silnik typu bokser i potrafi wkręcać się do 7 tys. obrotów! Szaleństwo! Przyspieszenie od 0 do 100 KM? Na poziomie 5 sekund.
Automatyczna skrzynia biegów jest szybsza niż manualna
Razem z zastrzykiem mocy GR Yaris dostał 8-biegową skrzynię automatyczną GAZOO Racing Direct i właśnie ten wariant wybrało 70 proc. kupujących w Polsce. Przekładania ma ciasno zestopniowane przełożenia, a oprogramowanie odpowiada za ich błyskawiczną zamianę. Jak szybką? Podczas testów nowy automat umożliwił osiągnięcie lepszych czasów na torze wyścigowym niż auta wyposażone w skrzynię manualną. Co ciekawe, żeby zmienić bieg na wyższy w automacie kierowca przyciąga lewarek do siebie, a redukcja wymaga pchnięcia.
Toyota GR Yaris - jak działa napęd 4x4 GR-Four?
Fenomenalne właściwości jezdne auta to także zasługa napędu na cztery koła GR-Four i standardowych mechanizmów o ograniczonym poślizgu Torsen z przodu i tyłu, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę. System potrafi dostarczyć 100 proc. momentu obrotowego na przód lub przekierować całość na tył. Kierowca może decydować o proporcji wybierając pokrętłem jeden z trzech trybów pracy układu 4x4: Normal (60:40), Sport (30:70) i Track (50:50).
Japoński producent ostrzega. To przez nowe przepisy UE
Teraz dwie wiadomości. Dobra jest taka, że w salonach japońskiej marki są dostępne od ręki fabrycznie nowe egzemplarze GR Yarisa z 2024 roku produkcji. Zła: zostało jedynie 12 sztuk tego modelu z silnikiem o mocy 280 KM i 8-biegową przekładnią automatyczną.
Toyota ostrzega, że to ostatni moment na zamówienie auta o tak wysokich parametrach. Powód? Samochody po homologacji w 2025 roku zostaną dostosowane do nowych unijnych norm emisji spalin, a skrzynia GAZOO Racing Direct nie będzie już dostępna.
Ile kosztuje nowa Toyota GR Yaris?
GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów w wersji Dynamic kosztuje teraz 208 900 zł z uwzględnieniem rabatu w wysokości 30 000 zł. Samochód standardowo jest wyposażony w klimatyzację dwustrefową, kamerę cofania, inteligentny kluczyk, 12,3-calowe cyfrowe zegary, system multimedialny Toyota Smart Connect z 8-calowym ekranem dotykowym, nawigacją Connected z trybem offline oraz 4-letnim pakietem transmisji danych.
Do auta można zamówić pakiet VIP (16 000 zł), który obejmuje 18-calowe kute felgi aluminiowe, system Premium Audio JBL z ośmioma głośnikami, podgrzewaną kierownicę oraz fotele, a także przednie i tylne czujniki parkowania z układem detekcji przeszkód, system monitorowania martwego pola w lusterkach, asystenta bezpiecznego wysiadania z pojazdu i ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.
Toyota GR Yaris z 2024 roku produkcji z sześciobiegową skrzynią manualną wymaga od 197 900 zł. To cena po odjęciu 30 000 zł rabatu.
Toyota GR Yaris - dane techniczne, silnik, skrzynia biegów, osiągi, wymiary
Toyota GR Yaris | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3995/1805/1455 | |
Rozstaw osi (mm) | 2560 | |
Rozstaw kół - przód (mm) | 1536 | |
Rozstaw kół - tył (mm) | 1572 | |
Przedni zwis – przód (mm) | 830 | |
Tylny zwis – tył (mm) | 605 | |
Minimalny prześwit z 1 osobą we wnętrzu (mm) | 124 | |
Długość wnętrza (mm) | 1785 | |
Szerokość wnętrza (mm) | 1430 | |
Wysokość wnętrza (mm) | 1175 | |
Liczba miejsc | 4 | |
Masa własna (kg) | 1280/1300 (GR Direct Automatic) | |
Maksymalna dopuszczalna masa (kg) | 1645 | |
Współczynnik oporu powietrza | 0,346 | |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | |
NAPĘD | ||
Silnik | DOHC, rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem | |
Typ | G16E-GTS | |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | |
Rodzaj paliwa | Benzyna 95 lub więcej | |
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) | 87,5 x 89,7 | |
Pojemność (cc) | 1618 | |
Stopień sprężania | 10,5 | |
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) | 280/206 przy 6500 | |
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) | 390 przy 3250 – 4600 | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP (l/100 km) | od 8,34 | |
Emisja CO2 w cyklu mieszanym WLTP (g/km) | od 187,94 | |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | ||
Skrzynia biegów | 6-biegowa manualna GAZOO RACING Direct | 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct |
1. bieg | 3.538 | 4.4352 |
2. bieg | 2.238 | 2.8090 |
3. bieg | 1.535 | 1.9333 |
4. bieg | 1.162 | 1.4975 |
5. bieg | 1.081 | 1.2665 |
6. bieg | 0.902 | 1.0000 |
7. bieg | - | 0.7936 |
8. bieg | - | 0.6500 |
wsteczny | 3.831 | 3.590 |
Układ przeniesienia napędu | GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy | |
Mechanizmy różnicowe – przedni i tylny | Torsen LSD | |
PODWOZIE | ||
Układ kierowniczy | Rack&Pinion, wspomaganie elektroniczne | |
Liczba obrotów kierownicy | 2,36 | |
Zawieszenie – przód | Kolumny MacPhersona | |
Zawieszenie – tył | Podwójne wahacze | |
Hamulce - przód | 14-calowe (356 mm) wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami | |
Hamulce - tył | 11,7-calowe (297 mm) wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami | |
Koła | BBS 8.5J z kutego aluminium | |
Opony | 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport 4S | |
OSIĄGI | ||
Maksymalna prędkość (km/h) | 230 | |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | 5,2 | |
Minimalny promień skrętu opon (m) | 5,31 | |
Minimalny promień skrętu karoserii (m) | 5,64 |