Renault 5 - cena, wyposażenie, dane techniczne
Nowa interpretacja "piątki" wygląda obłędnie. Styl nawiązujący do hatchbacka z lat 70. szybko znalazł rzeszę fanów, a elektryczny model o względy klientów jak równy z równym rywalizuje z nowym Mini. Nowe Renault 5 to nowa odsłona hitu - ile kosztuje i jakim wyposażeniem kusi klientów? Zajrzeliśmy do oferty francuskiej nowości. Którą wersję najlepiej wybrać i czy warto dopłacać do większej baterii?
Designerski popis w wykonaniu Francuzów garściami czerpie z Renault 5 Turbo - pikantnej odsłony kultowego modelu sprzed lat. Prostokątne reflektory pionowe tylne lampy, wydęte błotniki, kolorowa listwa biegnąca wzdłuż linii dachu czy nawet wzór felg - widać, że Renault jest dumne ze swojego dziedzictwa. Przykłady Mini czy Fiata 500 pokazują zresztą, że w świecie motoryzacji warto grać kartą nostalgii. Wygląda na to, że designerzy doskonale bawili się podczas tworzenia nowego modelu - paski w barwach francuskiej flagi pod kloszami reflektorów czy symbol koguta galijskiego pojawiający się w wielu miejscach to tylko niektóre z detali, które cieszą oko.
Wnętrze nowego Renault 5
Styl kokpitu nadąża za efektowym designem nadwozia - także na desce rozdzielczej znajdziemy nawiązania do kultowej piątki. To m.in. podsufitka z pikowanym wzorem, skóropodobny materiał z pionowymi przeszyciami przed pasażerem czy liczne dodatki z gamy akcesoriów, takich jak... uchwyt na bagietkę. Dokładnie tak - Renault 5 jest francuskie w 110 procentach. Nowe R5 puszcza również oczko do miłośników nowych technologii. Dwupoziomowy kokpit opiera się na przejrzystych, cyfrowych panelach, a jego kompozycja — z 10-calowym ekranem centralnym i niżej umieszczonymi nawiewami poprawia widoczność.
Multimedialny system openR link z wbudowanymi aplikacjami Google działa sprawnie i szybko reaguje na dotyk. We wnętrzu dominują ekrany, ale projektanci pozostawili tu solidny zestaw fizycznych przycisków do sterowania klimatyzacją, ogrzewaniem i wentylacją. Po lewej stronie od kierownicy znalazł się także szczególnie przydatny przycisk do włączania osobistych ustawień układów bezpieczeństwa, dzięki któremu możemy szybko wyłączyć alert o przekroczeniu prędkości systemu ISA.
Jak praktyczne jest wnętrze nowego Renault? 4-metrowe nadwozie skrywa raczej ciasną kabinę, choć podczas miejskich podróży bez problemu da się w miarę wygodnie zasiąść w czwórkę. Miejsca na bagaże również nie brakuje - pojemność 326 l to dobry wynik na tle klasowych rywali. Przedni fotel wyposażony jest w mocowania ISOFIX. Tunel środkowy między fotelami w pierwszym rzędzie kryje sporo praktycznych schowków.
Renault 5 - zasięg, osiągi, bateria
Współczesna odsłona R5 została opracowana na platformie AmpR small. W przypadku tego modelu oznacza to przednionapędową architekturę i dwie wersje - 120-konną, z baterią o pojemności 40 kWh i 150-konną z baterią 52 kWh. Jakie osiągi i zasięg proponują poszczególne warianty?
Renault 5 urban range na przedniej osi ma silnik o mocy 120 KM połączony z akumulatorem o pojemności 40 kWh. Taki zestaw ma zapewnia około 300 km zasięgu - w zupełności wystarczy to do miejskich podróży, ale wybór mocniejszego wariantu z większą baterią wiąże się również z innymi zaletami. Renault 5 z mocniejszym silnikiem 150 KM oznacza zapas 52 kWh energii, zasięg przekraczający 400 km oraz większy maksymalny prąd ładowania. 150-konne Renault R5 przystosowano bowiem do uzupełniania energii prądem DC o mocy 100 kW. Wersja 120-konna jest z kolei wyposażona w gniazdo CCS, którym możemy ładować akumulator prądem z maksymalną mocą 80 kW. Renault zapewnia jednak, że w obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby naładować akumulator w zakresie od 15 do 80 proc. Elektryczne Renault 5 jest również pierwszym modelem z dwukierunkową ładowarką AC o mocy 11 kW (funkcje V2L vehicle-to-load i V2G vehicle-to-grid). Ładowanie akumulatora 52 kWh od 15 do 80 proc. z terminala AC zajmuje około 3 godzin.
Osiągi? Mocniejszy wariant od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 7,9 sekundy, a bazowe, 120-konne Renault na taki sprint potrzebuje równych 9 sekund. Prędkość maksymalna w obu wersjach została ograniczona do 150 km/h.
Tyle kosztuje nowe Renault 5 - cena, wyposażenie
W gamie nowego Renault dostępne są trzy wersje wyposażenia i jedna dodatkowa, limitowana, stworzona dla uczczenia turnieju tenisowego Roland Garros. Oto ceny nowego Renault 5:
- Renault 5 evolution (120 KM, akumulator 40 kWh) urban range – 120 900 zł
- Renault 5 techno (120 KM, 40 kWh) urban range – 129 900 zł
- Renault 5 techno (150 KM, akumulator 52 kWh) comfort range – 142 900 zł
- Renault 5 iconic cinq (120 KM, 40 kWh) urban range – 138 900 zł
- Renault 5 iconic cinq (150 KM, 52 kWh) comfort range – 151 900 zł
- Renault 5 Roland-Garros (150 KM, 52 kWh) comfort range - 157 900 zł
"Efektywna" cena zakupu może być nieco niższa za sprawą dopłat w ramach programu NaszEauto - po wkalkulowaniu dofinansowania, cena spadnie maksymalnie o 40 000 zł, czyli do poziomu 80 900 zł.
Renault chce rywalizować m.in. z Mini i Fiatem 500e. Wyposażenie w podstawowej wersji nie mogło więc być spartańskie. Oto, co Renault 5 oferuje w bazowej odmianie evolution:
- system multimedialny openR link,
- bezprzewodowa replikacja ekranu smartfona,
- kolorowy, cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 7 cali,
- przednie fotele sterowane manualnie w 4 kierunkach,
- konsola środkowa bez podłokietnika z otwartymi schowkami,
- światła Full LED,
- funkcja inteligentnej zmiany prędkości (ISA),
- czujniki parkowania tyłem,
- klimatyzacja automatyczna, jednostrefowa,
- pompa ciepła,
- system awaryjnego utrzymywania pasa ruchu (ELKA),
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów,
- system kontroli bezpiecznej odległości (DW),
- system kontroli zmęczenia kierowcy,
- felgi stalowe 18 cali disco w kolorze srebrnym,
- ładowarka pokładowa AC 11kW + DC 80kW.
W wersji techno, w cenie możemy liczyć dodatkowo na:
- tapicerkę mieszaną "denim" pochodzącą w 100 proc. z recyklingu z podwójnymi szwami,
- antenę w kształcie płetwy rekina,
- kolorowy, cyfrowy wyświetlacz wskaźników i zegarów 10,25 cala,
- ładowarkę indukcyjną,
- avatar Reno (umożliwiający głosową obsługę)
- system multimedialny openR Link 10,1 cala z wbudowanymi usługami Google, Arkamys,
- wskaźnik ładowania na masce,
- fotele przednie sterowane manualnie w 6 kierunkach dla kierowcy i 4 dla pasażera,
- konsolę środkowa z podłokietnikiem ze schowkiem,
- lusterka elektrycznie sterowane i składane, podgrzewane,
- aktywny tempomat (ACC),
- kamerę cofania,
- automatyczny hamulec postojowy z funkcją Auto-Hold,
- 18-calowe felgi aluminiowe techno w kolorze czarnym diamentowym.
Najbogatszy i najdroższy wariant Renault 5 w wersji iconic cinq proponuje:
- tapicerkę mieszaną w kolorze żółtym pochodząca w 100 proc. z recyklingu z żółtymi szwami,
- fotele przednie sterowane manualnie w 6 kierunkach i elektryczna regulacja lędźwiowa kierowcy,
- bezramkowe lusterko wsteczne,
- kolorowe oświetlenie ambientowe 5 modułów na desce rozdzielczej i 1 moduł na konsoli centralnej,
- system parkowania hands free parking (HFP),
- przednie fotele podgrzewane,
- podgrzewaną kierownicę,
- 18-calowe felgi aluminiowe chrono w kolorze czarnym diamentowym.
Nowe Renault 5 - dane techniczne:
Renault 5 | 120 KM urban range | 150 KM comfort range | ||
silnik elektryczny | elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem | |||
maksymalna moc w kW CEE (KM DIN) | 90 (120) | 110 (150) | ||
maksymalny moment obrotowy Nm CEE | 225 | 245 | ||
rodzaj napędu | przedni | |||
typ skrzyni biegów | przekładnia redukcyjna (pojedyncze przełożenie) | |||
akumulator trakcyjny | ||||
typ | litowo-jonowy | |||
napięcie / pojemność netto | 400 / 40 kWh | 400 V / 52 kWh | ||
liczba modułów / ogniw | 3/31 | 4/46 | ||
masa akumulatora (kg) | 237 | 297 | ||
zasięg maksymalny (km w cyklu mieszanym wg WLTP) | 300 | 410 | ||
czas i sposób ładowania* | ||||
czas ładowania AC 2,3 kW 10-100% | 18 godz. | 22 godz. | ||
czas ładowania AC 3,7 kW 10-100% | 12 godz. | 14 godz. | ||
czas ładowania AC 11 kW 10-100% | 3 godz. 45 min. | 4 godz. 45 min. | ||
czas ładowania DC 80-100 kW 15-80% | (do 80 kW) 30 min | (do 100 kW) 30 min | ||
układ kierowniczy | ||||
typ wspomagania układu kierowniczego | zmienne, elektryczne | |||
średnica zawracania między krawężnikami | 10,3 | |||
osiągi | ||||
współczynnik SCx (m2) | 0,746 | |||
prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 150 | ||
0-100 km/h (s) | 9 | 7,9 | ||
zużycie paliwa i emisja CO2 wltp (VLow / VHigh) | ||||
zużycie energii el. w cyklu mieszanym (kWh/100 km) | 14,5 | 14,9 | ||
emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) | 0 | |||
koła i opony | ||||
wymiary opon | 195/55 R18 93H | |||
zawieszenie | ||||
przednie | typu pseudo Mac-Pherson | |||
tylne | zawieszenie wielowahaczowe | |||
układ hamulcowy | ||||
przód: tarcze wentylowane (TW) | tarcza 296x26 Ø 60 | |||
tył: tarcze pełne (TP) | tarcza chłodzona elektrycznie (DR) 280x9,6 Ø36 | |||
masy (kg) | ||||
masa własna min (kg) | 1412 | 1469 | ||
dopuszczalna masa całkowita | 1865 | 1920 | ||
maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem | 500 | 500 | ||
pojemność bagażnika* | ||||
pojemność bagażnika | 277 dm3 (326 l) | |||
pojemność bagażnika po złożeniu tylnych siedzeń | 1106 l |