- Toyota świętuje sukces, reszta przespała szansę. Hybrydy rządzą na rynku
- Toyota najpopularniejsza na świecie. Sprzedała niemal dwa razy więcej niż VW
- TOP 10 najpopularniejszych marek samochodowych na świecie
- Toyota Corolla to najpopularniejszy samochód. Tesla została z tyłu
- Oto najpopularniejsze samochody świata - TOP 10
Toyota świętuje sukces, reszta przespała szansę. Hybrydy rządzą na rynku
Toyota Prius jako pierwsza w historii masowo produkowana hybryda zmieniła oblicze motoryzacji i zyskała status legendy. O swoją pozycję musiała jednak walczyć łokciami. Jako prototyp pojawiła się w 1996 roku. Do sprzedaży trafiła 10 grudnia 1997 roku w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu. Prius początkowo był sedanem. Inżynierowie Toyoty wytłumaczyli wówczas, że jeśli komponenty hybrydy mieszczą się w takim nadwoziu, to każde inne swobodnie przyjmie nowatorski układ napędowy. Ale nawet wtedy mało kto wierzył w połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Japończycy uporczywie trwali przy swoim. Konsekwencja i pracowitość przyniosły owoce.
Dziś hybrydy stanowią już 85 proc. sprzedaży Toyoty w Polsce. Liczby najlepiej oddają obraz sytuacji. Przez trzy kwartały 2024 roku japońska firma sprzedała nad Wisłą niemal 55 tys. hybryd klasycznych i plug-in. To o 14 proc. więcej niż przed rokiem i lepiej niż w całym 2022 roku (50,9 tys. aut hybrydowych). Od wprowadzenia tego napędu na polski rynek w 2004 roku – pierwszym autem była Toyota Prius – do dziś Japończycy wypuścili na drogi 330 593 hybryd. Nikt nie może pochwalić się takim wynikiem.
Toyota najpopularniejsza na świecie. Sprzedała niemal dwa razy więcej niż VW
Toyota jako koncern w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała na całym świecie 7,61 mln samochodów i utrzymała pozycję lidera rynku motoryzacyjnego – wyliczają analitycy Focus2Move.com na podstawie danych dotyczących rejestracji i sprzedaży aut osobowych w 159 krajach. Z kolei Toyota jako marka w tym samym czasie globalnie wypuściła na drogi 6,6 mln aut i kolejny raz od ponad dekady utrzymała koronę najpopularniejszej firmy. Drugą marką jest Volkswagen ze sprzedażą na poziomie 3,5 mln szt. Podium zamyka Honda – japońska marka sprzedała 2,76 mln samochodów.
TOP 10 najpopularniejszych marek samochodowych na świecie
Miejsce | Marka i model | Sprzedaż 2024 |
1. | Toyota | 6,6 mln szt. aut |
2. | Volkswagen | 3,5 mln |
3. | Honda | 2,76 mln |
4. | Ford | 2,73 mln |
5. | Hyundai | 2,72 mln |
6. | BYD | 2,51 mln |
7. | Nissan | 2,34 mln |
8. | Kia | 2,15 mln |
9. | Chevrolet | 2,09 mln |
10. | Mercedes | 1,62 mln |
Toyota Corolla to najpopularniejszy samochód. Tesla została z tyłu
Najpopularniejszym samochodem na świecie jest Toyota Corolla ze sprzedażą na poziomie 809 492 szt. To także jedyny klasyczny kompakt w czołowej dziesiątce rankingu Focus2Move.com. Japoński model strącił na drugą lokatę Teslę Model Y (777,6 tys. aut). Podium zamyka Toyota RAV4, która z wynikiem 738,8 mln egz. awansowała o jedno oczko i z trzeciej lokaty na czwartą strąciła Forda serii F – legendarny pikap to wynik 653,2 tys. rejestracji.
Oto najpopularniejsze samochody świata - TOP 10
Toyota w top 10 światowego zestawienia ma aż cztery modele. Do pierwszej trójki awansował SUV RAV4. To efekt 13-proc. wzrostu sprzedaży.
Miejsce | Marka i model | Sprzedaż 2024 |
1. | Toyota Corolla | 809 492 szt. |
2. | Tesla Model Y | 777 586 |
3. | Toyota RAV4 | 738 769 |
4. | Ford serii F | 653 193 |
5. | Honda CR-V | 540 016 |
6. | Chevrolet Silverado | 472 719 |
7. | Hyundai Tucson | 441 861 |
8. | Toyota Camry | 419 593 |
9. | Kia Sportage | 405 353 |
10. | Toyota Hilux | 385 657 |
Toyota Corolla z silnikiem 1.8 hybrid w Polsce rozchwytywana
W Polsce Toyota Corolla jest nie tylko najpopularniejszym autem, ale również najpopularniejszą hybrydą. Przez trzy kwartały 2024 roku na drogi wyjechało 15 435 sztuk tego modelu z napędem spalionowo-elektrycznym w wersjach hatchabck, sedan i TS kombi. Lwią część, bo aż 80 proc. sprzedaży stanowi 140-konna hybryda 5. generacji z silnikiem 1.8. Większa o 18 KM moc wobec 122 KM starszego napędu to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s, czyli szybciej o 1,7 s. Alternatywą może być wariant 2.0 Hybrid/197 KM.
Akumulator litowo-jonowy jest mniejszy i o 14 proc. lżejszy od montowanego w napędach 4. generacji (w porównaniu z długo stosowaną baterią niklowo-wodorkową różnica w masie sięga 40 proc.). Jednocześnie o 14 proc. udało się zwiększyć moc baterii. To z kolei wymusiło udoskonalenie układu chłodzenia ogniw (teraz pracuje ciszej i powinien zapewnić dłuższa żywotność). W efekcie Corolla z hybrydą 5. generacji procentowo dłużej jeździ dzięki silnikowi EV, a to przekłada się na niższe zużycie benzyny i wyższy komfort akustyczny w kabinie.
Toyota Corolla 1.8 hybrid zużywa 4,5 l benzyny 100 km
W trakcie przyspieszania częściej do głosu dochodzi jednostka elektryczna – silnik benzynowy 1.8 wkracza do akcji nieco później i rzadziej niż w 4. generacji. Ruszaniu spod świateł czy manewrowaniu na parkingu dłużej towarzyszy cisza. W porównaniu do poprzedniej konstrukcji wyraźnie zyskała też zrywność i elastyczność. Na drodze nowa hybryda 1.8/140 KM jest bardzo ekonomiczna – wynik 4,5 l/100 km nie wymaga specjalnych wysiłków. Przy tym Corolla przez ok. 50 proc. czasu jazdy odcinkiem pomiarowym korzystała z trybu elektrycznego (EV). Super! Jednak dopiero próby porównawcze na torze pokazały kolosaln różnice między trzema różnymi generacjami hybrydowego napędu 1.8.
Toyota Corolla kontra Auris 1.8 Hybrid i Corolla z hybrydą 4. generacji (wyniki prób w tabeli)
Podczas prób w ruchu miejskim – czyli tam gdzie hybryda ma największy sens – sprawdziliśmy procentowy udział czasu jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym. Każdy z trzech samochodów pokonał identyczny odcinek. Na pierwszy ogień trafiła Corolla wyposażona w najnowszą hybrydę 5. generacji 1.8/140 KM. Tu współczynnik używania trybu elektrycznego wyniósł aż 73 proc. wobec 66 proc. za kierownicą Corolli z hybrydą 4. generacji (1.8/122 KM). Co ciekawe, wynik nowego napędu okazał się najbardziej zbliżony do deklaracji producenta (75 proc.).
Trzeci i najstarszy w tym zestawieniu Auris II 1.8/136 KM z hybrydą 3. generacji uzyskał wynik na poziomie 47 proc. Jednak najsłabszy współczynnik jazdy w trybie EV nie czyni go przegranym. Auris ze 136-konną hybrydą uzyskał lepszy czas przyspieszenia od 0 do 80 km/h niż Corolla z nowszym ale słabszym układem 4. generacji. Do tego okazał się też równie elastyczny w przedziale 40-80 km/h.
Model i generacja napędu hybrydowego | Hybryda 3. generacji (Toyota Auris II 1.8 Hybrid 2012-2018) | Hybryda 4. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid 2018-2022) | Hybryda 5. generacji (Toyota Corolla 1.8 Hybrid) |
Napięcie silnika elektrycznego | 650 V | 600 V | 600 V |
Moc silnika elektrycznego | 60 kW/82 KM | 53 kW/72 KM | 70 kW/95 KM |
Napięcie baterii | 202 V | 207 V | 207 V |
Typ baterii | niklowo-metalowo-wodorkowa | niklowo-metalowo-wodorkowa w 1.8 i litowo-jonowa w 2.0 | litowo-jonowa |
Procentowy czas jazdy w trybie EV (dane producenta/pomiar Dziennik.pl) | 64 proc./47 proc. | 72 proc./66 proc. | 75 proc./73 proc. |
Prędkość maksymalna w trybie EV | 70 km/h | 120-130 km/h | 120-130 km/h |
Moc systemowa hybrydy | 136 KM | 122 KM | 140 KM |
Przyspieszenie 0-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 7,8 s | 7,9 s | 7,2 s |
Elastyczność, czyli czas przyspieszenia 40-80 km/h (pomiar Dziennik.pl) | 5,0 s | 5,0 s | 4,5 s |
Ile kosztuje Toyota Corolla z hybrydą 1.8?
Toyota Corolla 1.8 hybrid sedan kosztuje od 114 600 zł. Hatchback to wydatek od 125 000 zł. Kombi z tym samym napędem hybrydowym wymaga przynajmniej 129 900 zł.