Z raportu opracowanego przez amerykański portal iSeeCars monitorujący rynek aut używanych i zajmujący się doradztwem zakupowym wynika, że tylko w ciągu 2022 roku ogłoszono w samych Stanach ponad 400 akcji serwisowych, które dotyczyły aż 25 mln samochodów. W 2021 roku ta liczby były jeszcze wyższa: 1000 wezwań obejmujących 35 mln aut.
Prawdopodobieństwo wezwania pojazdu do serwisu różni się – i to dość znacznie – w zależności od modelu. iSeeCars przeanalizowało dane dotyczące kampanii naprawczych pojazdów dostarczone przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) dla modeli z ostatnich 10 lat, aby obliczyć liczbę przewidywanych wezwań w ciągu spodziewanego 30-letniego okresu eksploatacji. Ogólna średnia liczba przewidywanych akcji serwisowych w całym okresie eksploatacji dla wszystkich marek i modeli wynosi 4,0. W przypadku najmniej awaryjnych samochodów przewiduje się średnio jedno lub mniej wezwań; z kolei w przypadku najczęściej „poprawianego” samochodu – Tesli Model Y – takich akcji serwisowych może zdarzyć się ponad 62. Mercedes-Benz jako marka ma dziewięć modeli na liście najrzadziej wzywanych samochodów, podczas gdy Porsche i Tesla mają po cztery najczęściej wycofywane modele. Autorzy raportu podkreślają, że cała linia modelowa Tesli zajmuje cztery z pierwszych pięciu najczęściej przywoływanych do serwisów pojazdów.
Wskaźniki wezwań mogą się różnić w zależności od marki i modelu – powiedział analityk wykonawczy iSeeCars, Karl Brauer – ale ekstremalne zróżnicowanie liczby akcji naprawczych, jakie przewiduje się dla danego samochodu w całym okresie jego eksploatacji, jest czymś, czego się nie spodziewaliśmy.
MINI i Lexus na czele, te 33 auta mają najmniej problemów.
Z raportu wynika, że 33 samochody, które znalazły się na liście najrzadziej objętych akcjami serwisowymi, będą wzywane na naprawy raz lub rzadziej w czasie całej swojej eksploatacji. Mercedes-Benz, Lexus i Toyota są najbardziej znanymi markami, ale szerokie spektrum modeli Chevroleta, Fiata, Forda, Hyundaia, Infiniti, Kia, Lincolna, Mazdy, Mitsubishi i Nissana również znajdziemy na tej liście. Na pierwszym miejscu znalazł się kabriolet MINI.
Nabywcy poszukujący modelu o niskim wskaźniku akcji serwisowych z rynku mają duży wybór, natomiast marki takie jak Mercedes i Toyota mają silną reputację w zakresie jakości, a ta lista potwierdza ich pozycję.
Pozycja | Model | Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania | W porównaniu z ogólną średnią |
1 | MINI cabrio | 0.2 | 0.05x |
2 | Lexus NX 300h | 0.3 | 0.08x |
3 | Lincoln MKZ Hybrid | 0.5 | 0.13x |
4 | Mercedes-Benz CLA | 0.5 | 0.13x |
5 | Lexus RX 450h | 0.5 | 0.13x |
6 | Nissan 370Z | 0.5 | 0.13x |
7 | Hyundai Elantra GT | 0.6 | 0.15x |
8 | Mercedes-Benz GLA | 0.6 | 0.15x |
9 | Mercedes-Benz GLC | 0.7 | 0.18x |
10 | Lexus IS 300 | 0.7 | 0.18x |
11 | Mercedes-Benz GLE | 0.7 | 0.18x |
12 | Ford Fusion Energi | 0.7 | 0.18x |
13 | Mercedes-Benz AMG GT | 0.7 | 0.18x |
14 | Mazda CX-3 | 0.7 | 0.18x |
15 | Lexus ES 300h | 0.8 | 0.20x |
16 | Kia Rio 5-Door | 0.8 | 0.20x |
17 | Lexus RC 350 | 0.8 | 0.20x |
18 | Mercedes-Benz GLB | 0.9 | 0.23x |
19 | Infiniti QX50 | 0.9 | 0.23x |
20 | Chevrolet TrailBlazer | 0.9 | 0.23x |
21 | Mercedes-Benz S-Class | 0.9 | 0.23x |
22 | Ford Fusion Hybrid | 0.9 | 0.23x |
23 | Mercedes-Benz GLS | 0.9 | 0.23x |
24 | Nissan Titan XD | 0.9 | 0.23x |
25 | Lexus IS 350 | 1.0 | 0.25x |
26 | MINI Clubman | 1.0 | 0.25x |
27 | Mitsubishi Mirage G4 | 1.0 | 0.25x |
28 | Toyota Prius Prime | 1.0 | 0.25x |
29 | Toyota Corolla Hatchback | 1.0 | 0.25x |
30 | Mercedes-Benz A-Class | 1.0 | 0.25x |
31 | Toyota Camry Hybrid | 1.0 | 0.25x |
32 | FIAT 500X | 1.0 | 0.25x |
33 | Infiniti Q60 | 1.0 | 0.25x |
Ogólna średnia | 4.0 | – |
Psuje się jak Tesla? Oto 25 modeli, które trafiają do serwisu najczęściej
Raport iSeeCars przewiduje, że na liście samochodów najczęściej obejmowanych akcjami przywoławczymi – co najmniej 10 wezwań w ciągu 30 lat eksploatacji – aż po cztery razy pojawią się modele Tesli i Porsche. W przypadku Tesli opcja wprowadzania niektórych poprawek dzięki aktualizacjom zdalnym (over-the-air) daje szanse, że nie wszystkie akcje będą wiązały się z koniecznością wizyty w serwisie. BMW i Jeep pojawiają się na liście trzykrotnie, natomiast Ford, Lincoln, RAM i Volkswagen dwukrotnie. Chevrolet i Kia mają po jednym modelu na liście.
Pozycja | Model | Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania | W porównaniu z ogólną średnią |
1 | Tesla Model Y | 62.4 | 15.60x |
2 | Porsche Panamera | 61.8 | 15.45x |
3 | Tesla Model 3 | 56.8 | 14.2x |
4 | Tesla Model X | 27.3 | 6.83x |
5 | Tesla Model S | 26.4 | 6.60x |
6 | Lincoln Aviator | 23.0 | 5.75x |
7 | Volkswagen Atlas Cross Sport | 22.4 | 5.60x |
8 | Volkswagen Atlas | 20.8 | 5.20x |
9 | Ram 1500 | 20.5 | 5.13x |
10 | Ram 1500 Classic | 20.5 | 5.13x |
11 | Ford F-150 | 16.9 | 4.23x |
12 | Porsche Macan | 16.1 | 4.03x |
13 | Porsche Cayenne | 15.6 | 3.90x |
14 | Kia Telluride | 14.4 | 3.60x |
15 | Porsche 911 | 13.0 | 3.25x |
16 | Lincoln Corsair | 12.7 | 3.18x |
17 | BMW X7 | 12.4 | 3.10x |
18 | Ford Explorer | 11.8 | 2.95x |
19 | BMW 3 Series | 11.7 | 2.93x |
20 | BMW 5 Series | 10.7 | 2.68x |
21 | Jeep Grand Cherokee | 10.4 | 2.60x |
22 | Jeep Grand Cherokee L | 10.4 | 2.60x |
23 | Chevrolet Silverado 1500 | 10.2 | 2.55x |
24 | Subaru Ascent | 10.1 | 2.53x |
25 | Jeep Wrangler | 10.0 | 2.50x |
Ogólna średnia | 4.0 | – |
Akcje przywoławcze a zdalne aktualizacje (OTA). Problem Porsche
Autorzy raportu oceniają, że akcje przywoławcze związane z aktualizacjami zdalnymi są oczywiście wygodniejsze dla użytkowników, bo nie wymagają odwiedzenia serwisu. Stąd, aby dać właścicielom i kupującym pojęcie o tym, które modele wymagają największej liczby wizyt w salonach dealerskich w celu usunięcia usterek, opracowano listę najczęściej wzywanych modeli, która nie obejmuje akcji OTA.
Pozycja | Model | Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania z wyłączeniem OTA | W porównaniu z ogólną średnią |
1 | Porsche Panamera | 61.6 | 16.21x |
2 | Lincoln Aviator | 23.5 | 6.18x |
3 | Volkswagen Atlas Cross Sport | 22.7 | 5.97x |
4 | Volkswagen Atlas | 20.9 | 5.5x |
5 | Ram 1500 Classic | 20.9 | 5.5x |
6 | Ram 1500 | 20.8 | 5.47x |
7 | Tesla Model Y | 19.3 | 5.08x |
8 | Ford F-150 | 16.8 | 4.42x |
9 | Porsche Macan | 16.5 | 4.34x |
10 | Porsche Cayenne | 16.5 | 4.34x |
11 | Tesla Model 3 | 15.2 | 4.00x |
12 | Kia Telluride | 15 | 3.95x |
13 | Porsche 911 | 13.2 | 3.47x |
14 | Lincoln Corsair | 12.7 | 3.34x |
15 | BMW X7 | 12.5 | 3.29x |
16 | BMW 3 Series | 12.2 | 3.21x |
17 | Ford Explorer | 11.8 | 3.11x |
18 | Subaru Ascent | 10.9 | 2.87x |
19 | BMW 5 Series | 10.8 | 2.84x |
20 | Jeep Grand Cherokee L | 10.5 | 2.76x |
21 | Jeep Wrangler | 10.5 | 2.76x |
22 | Jeep Grand Cherokee | 10.4 | 2.74x |
23 | Jeep Wrangler Unlimited | 10.3 | 2.71x |
24 | Chevrolet Silverado 1500 | 10.2 | 2.68x |
25 | Kia Sorento | 9.6 | 2.53x |
Ogólna średnia dla napraw bez OTA | 3.8 | – |
– Istnieją dwa krytyczne elementy, o których należy myśleć podczas analizy akcji przywoławczych– powiedział Brauer. Oczywiście liczba kampanii naprawczych pojazdów jest pierwszym czynnikiem, ale czas kampanii jest również ważny. Większość pojazdów zachowuje się jak Toyota Camry – większość akcji jest ogłaszana, gdy są po raz pierwszy wprowadzone na rynek, z dużym spadkiem po 1-3 latach. Jednak w przypadku niektórych samochodów, takich jak Tesla Model S, z upływem czasu obserwuje się wzorzec ciągłego wzywania pojazdów do serwisów, a nawet rosnącą liczbę akcji. Właściciele pojazdów z takim wzorcem będą borykać się z kłopotami związanymi z wezwaniami na naprawy przez wiele lat po nabyciu samochodu – podkreślił.
W Polsce informacje o akcjach przywoławczych ogłaszanych przez producentów samochodów można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Każda marka ma też obowiązek poinformowania o takich zdarzeniach użytkowników.