Z raportu opracowanego przez amerykański portal iSeeCars monitorujący rynek aut używanych i zajmujący się doradztwem zakupowym wynika, że tylko w ciągu 2022 roku ogłoszono w samych Stanach ponad 400 akcji serwisowych, które dotyczyły aż 25 mln samochodów. W 2021 roku ta liczby były jeszcze wyższa: 1000 wezwań obejmujących 35 mln aut.

Reklama

Prawdopodobieństwo wezwania pojazdu do serwisu różni się – i to dość znacznie – w zależności od modelu. iSeeCars przeanalizowało dane dotyczące kampanii naprawczych pojazdów dostarczone przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) dla modeli z ostatnich 10 lat, aby obliczyć liczbę przewidywanych wezwań w ciągu spodziewanego 30-letniego okresu eksploatacji. Ogólna średnia liczba przewidywanych akcji serwisowych w całym okresie eksploatacji dla wszystkich marek i modeli wynosi 4,0. W przypadku najmniej awaryjnych samochodów przewiduje się średnio jedno lub mniej wezwań; z kolei w przypadku najczęściej „poprawianego” samochodu – Tesli Model Y – takich akcji serwisowych może zdarzyć się ponad 62. Mercedes-Benz jako marka ma dziewięć modeli na liście najrzadziej wzywanych samochodów, podczas gdy Porsche i Tesla mają po cztery najczęściej wycofywane modele. Autorzy raportu podkreślają, że cała linia modelowa Tesli zajmuje cztery z pierwszych pięciu najczęściej przywoływanych do serwisów pojazdów.

Wskaźniki wezwań mogą się różnić w zależności od marki i modelu – powiedział analityk wykonawczy iSeeCars, Karl Brauer – ale ekstremalne zróżnicowanie liczby akcji naprawczych, jakie przewiduje się dla danego samochodu w całym okresie jego eksploatacji, jest czymś, czego się nie spodziewaliśmy.

Reklama

MINI i Lexus na czele, te 33 auta mają najmniej problemów.

Reklama

Z raportu wynika, że 33 samochody, które znalazły się na liście najrzadziej objętych akcjami serwisowymi, będą wzywane na naprawy raz lub rzadziej w czasie całej swojej eksploatacji. Mercedes-Benz, Lexus i Toyota są najbardziej znanymi markami, ale szerokie spektrum modeli Chevroleta, Fiata, Forda, Hyundaia, Infiniti, Kia, Lincolna, Mazdy, Mitsubishi i Nissana również znajdziemy na tej liście. Na pierwszym miejscu znalazł się kabriolet MINI.

Nabywcy poszukujący modelu o niskim wskaźniku akcji serwisowych z rynku mają duży wybór, natomiast marki takie jak Mercedes i Toyota mają silną reputację w zakresie jakości, a ta lista potwierdza ich pozycję.

Lexus NX / Lexus
MINI Cooper Cabrio / Fot. Bmw / Bernhard Filser
Pozycja Model Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania W porównaniu z ogólną średnią
1 MINI cabrio 0.2 0.05x
2 Lexus NX 300h 0.3 0.08x
3 Lincoln MKZ Hybrid 0.5 0.13x
4 Mercedes-Benz CLA 0.5 0.13x
5 Lexus RX 450h 0.5 0.13x
6 Nissan 370Z 0.5 0.13x
7 Hyundai Elantra GT 0.6 0.15x
8 Mercedes-Benz GLA 0.6 0.15x
9 Mercedes-Benz GLC 0.7 0.18x
10 Lexus IS 300 0.7 0.18x
11 Mercedes-Benz GLE 0.7 0.18x
12 Ford Fusion Energi 0.7 0.18x
13 Mercedes-Benz AMG GT 0.7 0.18x
14 Mazda CX-3 0.7 0.18x
15 Lexus ES 300h 0.8 0.20x
16 Kia Rio 5-Door 0.8 0.20x
17 Lexus RC 350 0.8 0.20x
18 Mercedes-Benz GLB 0.9 0.23x
19 Infiniti QX50 0.9 0.23x
20 Chevrolet TrailBlazer 0.9 0.23x
21 Mercedes-Benz S-Class 0.9 0.23x
22 Ford Fusion Hybrid 0.9 0.23x
23 Mercedes-Benz GLS 0.9 0.23x
24 Nissan Titan XD 0.9 0.23x
25 Lexus IS 350 1.0 0.25x
26 MINI Clubman 1.0 0.25x
27 Mitsubishi Mirage G4 1.0 0.25x
28 Toyota Prius Prime 1.0 0.25x
29 Toyota Corolla Hatchback 1.0 0.25x
30 Mercedes-Benz A-Class 1.0 0.25x
31 Toyota Camry Hybrid 1.0 0.25x
32 FIAT 500X 1.0 0.25x
33 Infiniti Q60 1.0 0.25x
Ogólna średnia   4.0

Psuje się jak Tesla? Oto 25 modeli, które trafiają do serwisu najczęściej

Raport iSeeCars przewiduje, że na liście samochodów najczęściej obejmowanych akcjami przywoławczymi – co najmniej 10 wezwań w ciągu 30 lat eksploatacji – aż po cztery razy pojawią się modele Tesli i Porsche. W przypadku Tesli opcja wprowadzania niektórych poprawek dzięki aktualizacjom zdalnym (over-the-air) daje szanse, że nie wszystkie akcje będą wiązały się z koniecznością wizyty w serwisie. BMW i Jeep pojawiają się na liście trzykrotnie, natomiast Ford, Lincoln, RAM i Volkswagen dwukrotnie. Chevrolet i Kia mają po jednym modelu na liście.

Tesla Model Y / Tesla
Pozycja Model Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania W porównaniu z ogólną średnią
1 Tesla Model Y 62.4 15.60x
2 Porsche Panamera 61.8 15.45x
3 Tesla Model 3 56.8 14.2x
4 Tesla Model X 27.3 6.83x
5 Tesla Model S 26.4 6.60x
6 Lincoln Aviator 23.0 5.75x
7 Volkswagen Atlas Cross Sport 22.4 5.60x
8 Volkswagen Atlas 20.8 5.20x
9 Ram 1500 20.5 5.13x
10 Ram 1500 Classic 20.5 5.13x
11 Ford F-150 16.9 4.23x
12 Porsche Macan 16.1 4.03x
13 Porsche Cayenne 15.6 3.90x
14 Kia Telluride 14.4 3.60x
15 Porsche 911 13.0 3.25x
16 Lincoln Corsair 12.7 3.18x
17 BMW X7 12.4 3.10x
18 Ford Explorer 11.8 2.95x
19 BMW 3 Series 11.7 2.93x
20 BMW 5 Series 10.7 2.68x
21 Jeep Grand Cherokee 10.4 2.60x
22 Jeep Grand Cherokee L 10.4 2.60x
23 Chevrolet Silverado 1500 10.2 2.55x
24 Subaru Ascent 10.1 2.53x
25 Jeep Wrangler 10.0 2.50x
Ogólna średnia   4.0

Akcje przywoławcze a zdalne aktualizacje (OTA). Problem Porsche

Autorzy raportu oceniają, że akcje przywoławcze związane z aktualizacjami zdalnymi są oczywiście wygodniejsze dla użytkowników, bo nie wymagają odwiedzenia serwisu. Stąd, aby dać właścicielom i kupującym pojęcie o tym, które modele wymagają największej liczby wizyt w salonach dealerskich w celu usunięcia usterek, opracowano listę najczęściej wzywanych modeli, która nie obejmuje akcji OTA.

Porsche Panamera / Porsche
Pozycja Model Oczekiwana liczba wezwań w ciągu 30 lat użytkowania z wyłączeniem OTA W porównaniu z ogólną średnią
1 Porsche Panamera 61.6 16.21x
2 Lincoln Aviator 23.5 6.18x
3 Volkswagen Atlas Cross Sport 22.7 5.97x
4 Volkswagen Atlas 20.9 5.5x
5 Ram 1500 Classic 20.9 5.5x
6 Ram 1500 20.8 5.47x
7 Tesla Model Y 19.3 5.08x
8 Ford F-150 16.8 4.42x
9 Porsche Macan 16.5 4.34x
10 Porsche Cayenne 16.5 4.34x
11 Tesla Model 3 15.2 4.00x
12 Kia Telluride 15 3.95x
13 Porsche 911 13.2 3.47x
14 Lincoln Corsair 12.7 3.34x
15 BMW X7 12.5 3.29x
16 BMW 3 Series 12.2 3.21x
17 Ford Explorer 11.8 3.11x
18 Subaru Ascent 10.9 2.87x
19 BMW 5 Series 10.8 2.84x
20 Jeep Grand Cherokee L 10.5 2.76x
21 Jeep Wrangler 10.5 2.76x
22 Jeep Grand Cherokee 10.4 2.74x
23 Jeep Wrangler Unlimited 10.3 2.71x
24 Chevrolet Silverado 1500 10.2 2.68x
25 Kia Sorento 9.6 2.53x
Ogólna średnia dla napraw bez OTA   3.8

– Istnieją dwa krytyczne elementy, o których należy myśleć podczas analizy akcji przywoławczych – powiedział Brauer. Oczywiście liczba kampanii naprawczych pojazdów jest pierwszym czynnikiem, ale czas kampanii jest również ważny. Większość pojazdów zachowuje się jak Toyota Camry – większość akcji jest ogłaszana, gdy są po raz pierwszy wprowadzone na rynek, z dużym spadkiem po 1-3 latach. Jednak w przypadku niektórych samochodów, takich jak Tesla Model S, z upływem czasu obserwuje się wzorzec ciągłego wzywania pojazdów do serwisów, a nawet rosnącą liczbę akcji. Właściciele pojazdów z takim wzorcem będą borykać się z kłopotami związanymi z wezwaniami na naprawy przez wiele lat po nabyciu samochodu – podkreślił.

W Polsce informacje o akcjach przywoławczych ogłaszanych przez producentów samochodów można znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Każda marka ma też obowiązek poinformowania o takich zdarzeniach użytkowników.