Rosyjski ambasador w Iranie potwierdził, że oba kraje prowadzą negocjacje w sprawie dostarczenia pierwszej partii nowych samochodów. I tak, Iran Khodro (Iran Khodro Industrial Group czyli IKCO) ma do końca pierwszego kwartału 2023 r. wprowadzić na rosyjski rynek 2000 aut.

Reklama

Z kolei SAIPA, czyli inni duży gracz z Iranu, zamierza sprzedawać do Rosji 20 tys. swoich samochodów rocznie. Jak wygląda misterny plan?

Rosja sprowadzi samochody z Iranu, w planach produkcja

Na razie na przeszkodzie stoją jeszcze pewne sprawy formalne i brak salonów/sieci dilerskiej. Jednak wydaje się, że nie będzie to problem nie do przeskoczenia. Poza tym, jak wiadomo już od jakiegoś czasu, Iran i Rosja planują wspólną produkcję samochodów na szeroką skalę.

Reklama
IKCO / Materiały prasowe
Reklama

Jakie samochody do Rosji planuje eksportować Iran?

A jakie modele do Rosji planuje eksportować Teheran? Marka Iran Khodro chce sprzedawać sedana o nazwie Tara. Z kolei SAIPA planuje kusić klientów hatchbackiem Quik oraz sedanami Saina i Shahin. Modele produkowane w Iranie stałyby się realną konkurencją dla rodzimych produktów koncernu AvtoWAZ.

IKCO Tara / Materiały prasowe

Iran i samochody na licencji Peugeot i Renault

Zarówno Iran Khodro, jak i SAIPA zaczynały od montażu na licencji m.in. europejskich aut (np. Grupa PSA, Renault), ale dziś świetnie radzą sobie także z realizacją własnych projektów. Gwoli ścisłości należy jednak przyznać, że akurat Tara opiera się na Peugeocie 301.

Sprawdzona konstrukcja: Iran Khodro (IKCO) Tara bazuje na Peugeocie 301. / Kamil Fraszkiewicz