Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) rejestruje wykroczenia od samego początku. Kontrole są prowadzone na trzech pasach ruchu w obu kierunkach.

Reklama

12 kamer systemu odcinkowego pomiaru prędkości zamontowano na wjazdach i wyjazdach z tunelu. Automatyczną kontrolą prędkości objęto 2,5 km odcinek drogi – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości: rejestracja wykroczeń trwa

Do montażu kamer na wjazdach i wyjazdach z tunelu, wykorzystano infrastrukturę (bramownice, portale tunelu) znajdującą się na tym odcinku drogi S2.

GITD przeprowadził wzorcowanie odcinka, legalizację urządzeń, odbiory techniczne oraz testy obejmujące weryfikację prawidłowości przesyłu zarejestrowanych naruszeń.

Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / CANARD
Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / CANARD

Jakie ograniczenie prędkości w tunelu POW? Co z mandatami?

– W tunelu obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h. System wylicza średnią prędkość pojazdu na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. Kierowcy, którzy nie będą stosować się do obowiązującego ograniczenia prędkości, muszą się liczyć z konsekwencjami – przestrzegła Niżniak.

– Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń – wyjaśniła.

Na zdjęciu kierowca, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.

Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / CANARD
Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / CANARD

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu POW z autostrady A1

Co ciekawe, urządzenia zamontowane w tunelu POW pod Ursynowem to kamery i oporządzenie przeniesione z budowanej autostrady A1, gdzie pracowały tymczasowo.

– Na wniosek GDDKiA urządzenia zostały zdemontowane i przeniesione do tunelu trasy S2. Koszt montażu urządzeń w tunelu wyniesie ok. 200 tys. zł – wyliczyła Niżniak.

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy / GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / PAP / Paweł Supernak
Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości / CANARD