Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy otwarty dla ruchu samochodów. Premier Mateusz Morawiecki przeciął wstęgę. - To najnowocześniejszy tunel w Polsce, odcinkowy pomiar prędkości będzie czuwać nad bezpieczeństwem, by kierowcy nie rozpędzali się za mocno - stwierdził szef rządu
Żółte kamery zamontowane na bramownicach będą kontrolować prędkość w obu nawach na odcinku 2,5 km.
Tunel POW i odcinkowy pomiar prędkości: rejestracja wykroczeń od godziny 15.00
– Urządzenia już rejestrują wykroczenia, system w tryb rejestracji przełączyliśmy o godzinie 15.00. Kontrole w tunelu POW S2 są prowadzone z wykorzystaniem 12 kamer wykonujących pomiary na trzech pasach ruchu w obu kierunkach na odcinkach 2,5 km – powiedziała dziennik.pl Monika Niżniak, rzecznik Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. – System został zalegalizowany, przeszedł wzorcowanie i odbiór techniczny –podkreśliła.
Do montażu kamer na wjazdach i wyjazdach z tunelu, wykorzystano infrastrukturę (bramownice, portale tunelu) znajdującą się na tym odcinku drogi S2.
Jakie ograniczenie prędkości w tunelu POW? Co z mandatami?
System odcinkowego pomiaru prędkości wyliczy średnią prędkość pojazdu na kontrolowanym fragmencie na podstawie czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanego odcinka. W tunelu POW będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 80 km/h.
– Po weryfikacji zarejestrowanego naruszenia wszczęte zostaną czynności w sprawie o wykroczenie. Do właściciela pojazdu, którym naruszono przepisy, przesłany zostanie komplet oświadczeń – wyjaśniła.
Na zdjęciu kierowca, który przekroczył limit zobaczy szereg danych, w tym m.in.: miejsce, datę i czas pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalną dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu, którym poruszał się samochód. System funkcjonuje zatem odmiennie niż klasyczny fotoradar – chodzi o mierzenie prędkości na dłuższych odcinkach drogi, a nie punktowo.
Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu POW z autostrady A1
Co ciekawe, urządzenia zamontowane w tunelu POW pod Ursynowem to kamery i oporządzenie przeniesione z budowanej autostrady A1, gdzie pracowały tymczasowo.
– Na wniosek GDDKiA urządzenia zostały zdemontowane i przeniesione do tunelu trasy S2. Koszt montażu urządzeń w tunelu wyniesie ok. 200 tys. zł – wyliczyła Niżniak.
Najdłuższy tunel w Polsce
Ursynowski tunel Południowej Obwodnicy Warszawy to najdłuższy tego typu obiekt w Polsce (2335 m). Od 22 grudnia 2020 r. kierowcy mają do dyspozycji ponad 15-kilometrowy odcinek POW między węzłami Warszawa-Wilanów a Lubelska wraz z mostem na Wiśle. Na trasę można dostać się przez cztery węzły: Warszawa-Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów i Lubelska.
Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, stanowiących fragment POW, to ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko.