Światła to pięta achillesowa samochodów na polskich drogach. Aż 98 proc. kierowców doświadcza oślepiania przez inne auta, a 40 proc. skarży się, że ich światła świecą źle lub za słabo – ostrzega Instytutu Transportu Samochodowego. A jako najpoważniejsze źródło tych problemów eksperci wskazują nielegalne zamienniki żarówek zakładane do reflektorów (70 proc. badanych).

Reklama

Kierowcy oślepiają nie tylko siebie nawzajem, ale też pieszych i rowerzystów. Z badań ITS wynika również, że ok. 20 proc. reflektorów/żarówek jest wadliwych i powinno być niezwłocznie wymienionych. A jedynie 30 proc. pojazdów - spośród wszystkich poruszających się po drogach - ma dobrze lub akceptowalnie ustawione światła.

– Problem nabiera szczególnego znaczenia właśnie teraz, w porze jesienno-zimowej, gdy zmrok zapada wcześniej a widoczność jest utrudniona również w ciągu dnia m.in. za sprawą niesprzyjających warunków atmosferycznych – powiedział dziennik.pl Mikołaj Krupiński, rzecznik ITS. – Sprawne światła są gwarantem bezpieczeństwa na drodze. Minimalizują ryzyko wypadku drogowego, gdyż te najtragiczniejsze w skutkach mają miejsce najczęściej na drogach nieoświetlonych w porze nocnej – to właśnie tam ryzyko wypadku śmiertelnego z pieszym jest 12-krotnie większe niż za dnia. Stąd na jakość oświetlenia pojazdów od lat zwracają uwagę także policjanci ruchu drogowego – zauważył.

Reklama

Ekspert ITS podkreślił jednocześnie, że prawidłowe działanie świateł jest uwarunkowane, poza ich ogólnym stanem technicznym, właściwym ustawieniem ich wysokości, poprawnym rozkładem granicy światła i cienia oraz natężeniem emitowanego światła.

Światła w samochodzie i nielegalne LED-y zamiast żarówek

Co istotne, problem kiepskiego oświetlenia dotyczy nie tylko starszych aut. Także w nowych samochodach może okazać się, że światła zapewniają oświetlenie na minimalnym poziomie określonym przepisami. Przy mało precyzyjnym układzie poziomowania i nisko zamocowanych reflektorach może to być zaledwie 20 m. To częsta przypadłość w wielu pojazdach ciężarowych i autobusach, nieobca także autom osobowym. Stąd wielu kierowców, w tym zawodowych, decyduje się na "ulepszenie" oświetlenia poprzez instalowanie zamienników żarówek halogenowych wykonanych w technologii LED - tzw. retrofitów.

Montaż LED-ów jako zamienników żarówek reflektorowych jest w Polsce nielegalny. Trzeba też wiedzieć, że tylko niektóre produkty i to w połączeniu z konkretnym reflektorem poprawiają widoczność drogi, nie oślepiając przy tym innych kierowców – przestrzegł dr inż. Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego. – Jednak nie da się tego sprawdzić ani wzrokiem, ani przyrządem stosowanym do ustawiania świateł. Na dodatek subiektywne odczucia zwykle są mylące, ponieważ wielu kierowców, a nawet diagnostów myśli, że skoro granica światła i cienia jest wyraźna, to światła są dobre. Tak jednak nie jest. Nie tylko kształt i wyrazistość granicy ma tu znaczenie, ale natężenie oświetlenia, a ściślej jego rozkład w całej wiązce. Granica może być bowiem wyraźna, mimo to światła nad nią jest o wiele za dużo, dlatego większość zamienników oślepia – wyjaśnił.

Policjant wypisuje mandat / Policja
Reklama

Światła do kontroli, akcja na polskich drogach

Dlatego Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Instytut Transportu Samochodowego, Krajowa Rada BRD, komunikator dla kierowców Yanosik, Sieć Badawcza Łukasiewicz - Przemysłowy Instytut Motoryzacji, Polski Związek Motorowy oraz DEKRA we współpracy z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów już szósty raz prowadzą ogólnopolską akcję "Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo", której celem jest uświadomienie polskim kierowcom jak ważne jest prawidłowe ustawienie oświetlenia.

– Jesienią i zimą zmrok zapada już około godziny 16. O tej porze ruch na drogach jest całkiem spory, więc oślepiające reflektory czy źle ustawione światła stają się jeszcze bardziej niebezpieczne – powiedział dziennik.pl komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – Mamy tego świadomość, dlatego też akcję "Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo" nieprzypadkowo organizujemy w tych miesiącach, kiedy to odpowiednie oświetlenie ma dla kierowców największe znaczenie – dodał i przypomniał, że w Polsce obowiązuje jazda na światłach mijania przez całą dobę.

Prawo jazdy, dowód rejestracyjny, mandat / dziennik.pl

Jaki mandat za światła? Policja zatrzyma też dowód rejestracyjny

– Zamiast nich można używać - od świtu do zmierzchu w czasie dobrej przejrzystości powietrza światła do jazdy dziennej. Jazda bez świateł może oznaczać mandat podczas kontroli drogowej. Jego wysokość to 200 zł oraz 4 punkty karne– przestrzegł.

Na tym jednak nie koniec, ponieważ - jak zaznaczył policjant - wszystko zależy od konkretnych okoliczności.

– Jeśli podczas kontroli drogowej funkcjonariusze stwierdzą, że jazda bez świateł wynika z poważnej niesprawności technicznej pojazdu, a pojazd tworzy realne zagrożenie w ruchu drogowym i nie jest dostatecznie widoczny dla innych użytkowników dróg, wówczas policjanci mają prawo zatrzymać dowód rejestracyjny, a do tego nałożyć mandat opiewający na kwotę do 500 zł – wyjaśnił przedstawiciel KGP.

Odzyskanie dowodu rejestracyjnego i powrót auta na drogi nastąpi po usunięciu usterki i uzyskaniu pozytywnego wyniku badania technicznego.

Światła do kontroli, akcja policji na polskich drogach / ITS

Policja sprawdzi, diagności zweryfikują

I właśnie 23 października, 6 i 20 listopada oraz 4 grudnia kierowcy mogą bezpłatnie sprawdzić oświetlenie w swoich pojazdach.

Do akcji przyłączyło się ponad 1200 stacji kontroli w całej Polsce. Diagności zweryfikują m.in. stan lamp czy poprawne działanie żarówek.

– Źle ustawione światła w samochodzie mogą nie tylko ograniczać widoczność kierującego pojazdem, ale również utrudniać jazdę pojazdom z naprzeciwka. Jeśli światła są ustawione zbyt nisko, wówczas droga przed pojazdem będzie niedostatecznie oświetlona, a jeśli zbyt wysoko, to będą oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Obie sytuacje są niebezpieczne i mogą być przyczyną wypadków lub kolizji – powiedziała dziennik.pl Julia Langa, Yanosik Autoplac. Kierowcy, którzy chcą sprawdzić poprawność oświetlenia w swoim samochodzie mogą się bezpłatnie zgłosić do wybranych stacji kontroli pojazdów w czterech terminach. Nasza aplikacja Yanosik wskaże im trasę do SKP w najbliższej okolicy, do której mogą się udać w ramach kampanii "Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo" .

► Stacje można także zlokalizować na interaktywnej mapie ►

Światła do kontroli, akcja policji na polskich drogach / ITS
Badanie techniczne samochodu / Media