Jeep Wrangler Sahara rusza do patrolowania granic Polski. Straż Graniczna właśnie odebrała pierwszą partię 28 sztuk nowych samochodów terenowych z 3-drzwiowym nadwoziem. To efekt przetargu na 60 aut, który w czerwcu wgrała amerykańska marka należąca do koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Reklama
Jeep Wrangler Sahara. Właściwie trudno znaleźć drogę, której ten samochód nie będzie w stanie przebrnąć. Terenówka ma 4334 mm długości, 1894 szerokości i 1839 mm wysokości (bez sygnalizacji świetlnej) / Straż Graniczna

Auta napędza silnik benzynowy 2.0 Turbo o mocy 272 KM (400 Nm) sprzężony z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów ZF. Każdy Wrangler jest w matowym ciemnozielonym lakierze wraz z sygnalizacją uprzywilejowania świetlną i dźwiękową. Terenówki przeszły też modyfikacje. Silnik od spodu ochrania specjalna płyta. W przednim zderzaku zamontowano wyciągarkę z zestawem zbloczy do samodzielnego wydobywania się z trudnego terenu. Z kolei wzdłuż słupka A po stronie pasażera poprowadzono kanał wlotu powietrza (tzw. snorkel), aby zwiększyć zdolność brodzenia – dzięki niemu nie ma obawy o zniszczenie jednostki napędowej podczas przeprawy wodnej.

Jeep Wrangler Sahara / Jeep

Nowe Jeepy po zarejestrowaniu zostaną rozdysponowane pomiędzy cztery oddziały Straży Granicznej.

  • Podlaski oddział SG otrzyma 13 aut,
  • Warmińsko-Mazurski – 10,
  • Nadbużański – 4, 
  • Karpacki – 1.
Jeep Wrangler Sahara w 3-drzwiowej wersji ma o 549 mm krótszy rozstaw osi (2459 mm) w porównaniu do odmiany 5d (3008 mm). Co znajduje odzwierciedlenie w przestronności wnętrza, zwłaszcza na tylnej kanapie, na którą wsiadanie wiąże się z gimnastyką i koniecznością składania oparć przednich foteli. Bagażnik pomieści od 192 do 587 l / Straż Graniczna

Jeep Wrangler to synonim prawdziwej terenówki, bezwzględnego twardziela, któremu nie straszne są żadne drogi. A model, który trafi do Straży Granicznej to już czwarta generacja tego auta. Siedmioszczelinowa atrapa chłodnicy, okrągłe reflektory z techniką LED, kwadratowe lampy tylne, trapezoidalne nadkola, wielkie terenowe opony budzące nie mniejszy respekt niż napięty biceps Schwarzeneggera, zewnętrzne zawiasy drzwi i zapinki maski, wyjątkowe zdolności terenowe, czy choćby demontowalny dach to elementy uznawane w motoryzacji za święte i niepodważalne, niczym wzór metra z Sevres.

Samochody posiadają certyfikat "TrailRated" co oznacza, że zaliczyły szereg wymagających testów sprawdzających ich możliwości w ciężkich warunkach.

– Jeepy idealnie sprawdzą się w służbie do patrolowania trudno dostępnych, również górzystych terenów przygranicznych powiedziała ppor Anna Michalska z Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej. – Auta gwarantują wyjątkową stabilność i precyzję podczas szybkiego pokonywania nierównych zakrętów na najtrudniejszych bezdrożach oraz podczas pokonywania wzniesień i przeszkód terenowych. Innowacyjne rozwiązania techniczne zastosowane w zakupionych Jeepach wspomagają oraz informują kierowcę o aktualnych parametrach pojazdu i pokonywanego terenu. Zestaw wskaźników terenowych "Off Road Pages" monitoruje w trakcie jazdy m.in. kąty wychyleń i parametry podzespołów – wyjaśniła.

Jeep Wrangler Sahara / Jeep

Samochody pograniczników wyposażone są także m.in. w pełne oświetlenie LED, tempomat, czujniki parkowania i kamerę cofania, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu, dotykowy wyświetlacz multimedialny 8,4 cala z nawigacją kompatybilną z Android Auto oraz Apple Carplay.

Jeep Wrangler Sahara / Straż Graniczna
Reklama
System napędu 4x4 Command-Trac oferuje 4 tryby pracy (plus tryb Neutral). Na asfalcie układ pracuje w trybie 2WD, przekazując 100 proc. mocy na koła tylne. Przesuwając dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć się w tryb jazdy z napędem na cztery koła, idealny podczas jazdy po śliskich nawierzchniach, takich jak piasek, błoto, śnieg lub lód. Tryb pracy 4H można wybrać zarówno w nowym trybie Auto jaki i w trybie 4H Part Time zapewniającym równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią. / Jeep

Jeep Wrangler królem bezdroży. 60 aut dla Straży Granicznej

Jazda w terenie? Bułka z masłem. Jeep Wrangler Sahara jest wyposażony w napęd na wszystkie koła Command-Track. Do tego kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jazdy. Dwa z nich – 2WD (napęd na koła tylne), 4WD Auto (na cztery koła) – przeznaczone są na drogi utwardzone. Ten drugi sprawdzi się przede wszystkim na drogach szutrowych, oblodzonych czy ośnieżonych. Trzeci tryb to 4H Part Time – przeznaczony do jazdy terenowej po luźnych nawierzchniach, a 4L to sposób na najtrudniejsze warunki, gdy trzeba użyć reduktora. Wrangler wyposażony jest w technologię "shift on the fly" (przełączanie podczas jazdy pracy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości do 72 km/h. Sztywne osie zapewniają dobry wykrzyż. W zależności od wersji przewidziano odłączany elektrycznie przedni stabilizator, dzięki czemu koło uniesione w górę ma szansę z powrotem dotknąć nawierzchni.

Kolejne 32 Jeepy Wrangler Sahara trafią do służby w Straży Granicznej w grudniu. Łączny koszt zakupu to 14,5 mln zł. Cena jednego auta to 241 tys. zł.

Jeep Wrangler Sahara / Jeep
Ekstremalnym szlakom sprosta tryb 4WD Low z przełożeniem redukcyjnym 2,72:1, które zwielokrotnia moment obrotowy silnika. Tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Trac-Lok zapewnia dodatkowy moment obrotowy i przyczepność podczas śliskich, trudnych warunków, takich jak jazda po piasku, żwirze, śniegu lub lodzie. / Jeep
Jeep Wrangler Sahara / Straż Graniczna

Wrangler spadkobiercą 79-letniego weterana

Jeep Willis MB produkowany od 1941 roku był w czasie II wojny światowej podstawowym wyposażeniem armii USA. Sercem auta był silnik "Go Devil" ("naprzód, diable!") L-Head 134 I4, gdzie I4 oznaczało 4-cylindrową jednostkę rzędową, a 134 to pojemność w calach sześciennych (2,2 l). Moc – 60 KM. Napęd na cztery koła (stały na tylne i dołączany na przednie) przenosiła trzybiegowa przekładnia i dwuprzełożeniowy reduktor.

Jeep Wrangler / Jeep

Na podwoziu Willisa MB montowano rozmaite uzbrojenie i wyposażenie. Samochód znakomicie spisywał się na wszystkich frontach – radził sobie równie dobrze na piaskach Afryki, zaśnieżonych i mroźnych terenach ZSRR, w dżunglach Azji, a także w każdym innym terenie. W czasie wojny wyprodukowano ok. 640 tysięcy tych charakterystycznych aut.

Efekt? Jeśli poprosisz dziecko o narysowanie samochodu to możesz być więcej niż pewien, że będzie to sylwetka Jeepa. Teraz także Jeepa Straży Granicznej :)

Jeep Wrangler - zdjęcie poglądowe / Jeep
Jeep Wrangler Sahara / Jeep
Jeep Wrangler / Jeep
Jeep Wrangler / Jeep