IONIQ 5 to pierwszy z serii samochodów elektrycznych, które Hyundai wprowadzi na rynek w najbliższym czasie. Nowy gracz powstał na specjalnie opracowanej platformie E-GMP. Z tej samej architektury niebawem skorzystają kolejne modele, także bratniej marki Kia. Czym IONIQ 5 chce przekonać kierowców w Polsce?
IONIQ 5 odlotowy jak prototyp 45
Z pewnością stylem. IONIQ 5 pod względem urody pełnymi garściami czerpie z elektrycznego prototypu 45, który Hyundai zaprezentował w 2019 roku podczas salonu we Frankfurcie. A twórcy swoim dziełem chcieli wówczas uhonorować zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro model Pony Coupe Concept z 1974 roku, który jest uznawany za jeden z najbardziej kultowych samochodów firmy. I tak styliści stworzyli naprawdę odlotowy projekt. Być może też dlatego, że rysując aerodynamiczne nadwozie typu hatchback spoglądali na design samolotów z lat 20.
Wszędzie piksele
Znakiem szczególnym IONIQ 5 są piksele ułożone w oświetlenie auta. Zresztą motyw pikseli jest wszechobecny – Koreańczycy zastosowali go na 20-calowych felgach oraz w kabinie. Zachodząca na błotniki maska to rozwiązanie, które Hyundai wprowadza pierwszy raz w swoich pojazdach. Dzięki temu odstępy między panelami karoserii są minimalne, przez co zyskuje aerodynamika. Automatycznie wysuwane klamki licują z powierzchnią drzwi.
Rozstaw osi większy niż w VW Passacie czy Skodzie Superb
IONIQ 5 mimo formy klasycznego hatchbacka imponuje przestronnością kabiny. Rozstaw osi sięga aż 3 m! To więcej niż w wielu limuzynach klasy średniej, dla porównania Skoda Superb ma 2,84 m. Za to pod względem długości karoserii (4635 mm) koreański model zbliża się do kompaktowych SUV-ów, na celownik trafia Skoda Enyaq iV (4649 mm) czy VW ID.4 (4584 mm).
Wnętrze jak salon z... bagażnikiem
Szczodre wymiary, akumulator zamknięty w podłodze plus przesunięcie tablicy rozdzielczej do przodu (brak silnika spalinowego pod maską) sprawiły, że IONIQ 5 oferuje niesamowicie obszerne i podatne na aranżację wnętrze. Siedzenia można składać, a tylne także przesuwać o 135 mm, ruchoma jest również konsola środkowa zwana Universal Island, którą można cofnąć nawet o 140 mm. IONIQ 5 został również wyposażony w elektronicznie sterowane przednie siedzenia ze specjalną poduszką podtrzymującą nogi na wysokości łydki. Bagażnik oferuje 531 l pojemności (Enyaq 585 l), możliwości potrajają się po złożeniu tylnych oparć (1591 l). Pod przednią maską wygospodarowano 57 l schowka (24 l w aucie z napędem 4x4). Ponadto IONIQ 5 może holować przyczepy o masie do 1600 kg.
Cyfrowe wnętrze
Miejsce kierowcy jest totalnie cyfrowe. Szeroki, konfigurowalny, podwójny kokpit zawiera 12,3-calowy, dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego oraz 12,3-calowy wirtualny kokpit. IONIQ 5 jest pierwszym modelem Hyundaia wykorzystującym interfejs o nazwie Jong-e (w języku koreańskim oznacza to papier) pozwalający na różne ustawienia nastroju wnętrza.
Panele słoneczne na dachu. Większy zasięg
Wiele elementów w kabinie – siedzenia, podsufitka, tapicerka drzwi, podłoga i podłokietnik – wykonano z użyciem ekologicznych materiałów, m.in. PET z recyklingu, przędzy roślinnej (bio PET) i z naturalnej wełny, skóry ekologicznej, bio farby z ekstraktami roślinnymi. Dodatkowo IONIQ 5 może być wyposażony w dach słoneczny, który ma wytwarzać ponad 200 W energii i wspierać pokładowy system elektryczny. Inżynierowie utrzymują, że w słonecznych regionach Europy panele potrafią rocznie wydłużyć zasięg nawet o 2 tys. km. Dach solarny może zapobiec rozładowaniu akumulatora.
IONIQ 5. Napęd 4x4 i dwa akumulatory
IONIQ 5 będzie dostępny standardowo z jednym silnikiem przy tylnej osi i akumulatorami 58 kWh lub 72,6 kWh. Na szczycie przewidziano opcjonalny napęd na wszystkie koła (AWD; dodatkowy silnik z przodu).
Bazowy wariant jednosilnikowy o mocy 170 KM (350 Nm) w połączeniu z akumulatorem 58 kWh przyspiesza do "setki" w 8,5 sekundy. Z kolei model z akumulatorem 72,6 kWh dostał mocniejszy silnik (218 KM) przy tylnej osi - sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy.
IONIQ 5 4x4 z baterią 58 kWh (235 KM i 605 Nm) przyspiesza w 6,1 s do 100 km/h. Auto z akumulatorem 72,6 kWh i napędem na obie osie (moc silników 305 KM; 605 Nm) jest najszybsze – do 100 km/h zrywa się w 5,2 s. We wszystkich odmianach prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 185 km/h.
Ładowanie w 5 minut. Szybkie jak tankowanie
Zasięg? Hyundai podaje, że wersja z napędem na tył i topowym akumulatorem 72,6 kWh na jednym ładowaniu pokona ok. 470-480 km. Architektura E-GMP uwolniła drogę do zastosowania infrastruktury ładowania o napięciu 400 V i 800 V. Platforma oferuje standardowo możliwość ładowania 800 V wraz z ładowaniem 400 V bez potrzeby stosowania dodatkowych komponentów lub adapterów. Jest to pierwsza na świecie opatentowana technologia, która wykorzystuje silnik i falownik w celu zwiększenia napięcia z 400 V do 800 V, by zapewnić stabilną zgodność ładowania.
Konstruktorzy zapewniają, że dzięki ładowarce 350 kW IONIQ 5 może być naładowany od 10 proc. do 80 proc. w zaledwie 18 minut. Po 5 minutach pod kablem nowy model ma przejeżdżać ponad 100 km. Samochód zaoferuje też technologię Vehicle to Load (V2L), która działa jako źródło zasilania (110/220 V). Producent twierdzi, że korzystając z 3,6 kW mocy dostarczonej przez samochód (gniazdo pod siedzeniami w drugim rzędzie) można upiec indyka w dużym piekarniku, słuchać muzyki z wysokiej klasy głośników i zasilać bieżnię do ćwiczeń. I to nawet kiedy pojazd jest wyłączony.
Hyundai IONIQ 5 - ceny i wersje
Hyundai IONIQ 5 | Cena |
SMART 58 kWh 2WD 170 KM | 189 900 zł |
SMART 73 kWh 2WD 218 KM | 203 900 zł |
EXECUTIVE 58 kWh 2WD 170 KM | 209 900 zł |
EXECUTIVE 73 kWh 2WD 218 KM | 223 900 zł |
EXECUTIVE 58 kWh 4WD 235 KM | 225 900 zł |
EXECUTIVE 73 kWh 4WD 305 KM | 239 900 zł |
PLATINUM 58 kWh 2WD 170 KM | 230 900 zł |
PLATINUM 73 kWh 2WD 218 KM | 244 900 zł |
PLATINUM 58 kWh 4WD 235 KM | 246 900 zł |
PLATINUM 73 kWh 4WD 305 KM | 260 900 zł |
IONIQ5 kontra VW ID.4, Skoda Enyaq iV i Ford Mustang Mach-E
Hyundai IONIQ 5 gra w klasie elektrycznych modeli SUV, stąd za rywali ma takie auta jak: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq iV oraz Ford Mustang Mach-E. A niebawem dołączy do nich Kia EV6. Jak wypadają najtańsze wersje pod względem ceny, akumulatora i mocy?
Model najtańszy | Hyundai IONIQ 5 | Volkswagen ID.4 | Skoda Enyaq iV | Ford Mustang Mach-E |
Cena | od 189 900 zł | od 156 390 zł | od 182 300 zł | od 216 120 zł |
Pojemność akumulatora | 58 kWh | 52 kWh | 58 kWh | 68 kWh |
Moc silnika | 170 KM | 148 KM | 179 KM | 269 KM |
Hyundai IONIQ 5. Wyposażenie
Standardowe wyposażenie, czyli od wersji Smart obejmuje m.in. asystenta unikania kolizji czołowych z wykrywaniem pieszych i rowerzystów oraz funkcją Junction Turning, asystent utrzymywania pasa ruchu, monitorowanie uwagi kierowcy, ostrzeganie o odjechaniu poprzedzającego pojazdu, asystent podążania na pasie ruchu, inteligentny asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości, inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go, asystent jazdy autostradowej, system monitorowania tylnej kanapy oraz system ratunkowy eCall.
Wszystkie wersje wyposażono w systemy multimediów i funkcje łączności, w tym system multimedialny z 12,3-calowym ekranem dotykowym, cyfrowe radio DAB, nawigację fabryczną z usługami Live, system Bluelink, system Bluetooth z obsługą komend głosowych, wielofunkcyjną kierownicę oraz cyfrowe zegary z 12,3-calowym kolorowym wyświetlaczem.
Na pokładzie jest też m.in.: klimatyzacja automatyczna, bezkluczykowy dostęp, kamera cofania, przednie i tylne czujniki cofania, czy porty USB z przodu i tyłu. Z zewnątrz samochód wyróżniają reflektory LED i tylne światła LED oraz 19-calowe alufelgi.
Najtańsza wersja Smart może być opcjonalnie wyposażona w elektrycznie sterowany fotel kierowcy, podgrzewane przednich siedzeń, podgrzewaną kierownicę, przyciemniane tylne szyby, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, gniazdko do ładowania (V2L) w kabinie, a także system podgrzewania baterii.
Wersja Executive oferuje dodatkowo asystenta monitorowania martwego pola, asystenta unikania kolizji podczas cofania, asystenta bezpiecznego wysiadania (SEA), Asystent unikania kolizji czołowych z funkcją Junction & Crossing, asystenta jazdy autostradowej drugiego poziomu (HDA 2), skórzano-materiałową tapicerkę, podgrzewane tylne fotele, automatycznie wysuwane klamki, przesuwaną konsolę środkową, a także wiele stylowych dodatków, w tym metalowe nakładki na pedały czy też boczne listwy w kolorze srebrnym.
Dzięki pakietom na pokładzie odmiany Executive mogą znaleźć się takie dodatki jak pompa ciepła, inteligentna klapa bagażnika, gniazdko do ładowania (V2L) na zewnątrz, system kamer 360°, system wyświetlający widok z martwego pola, asystent unikania kolizji podczas cofania, asystent zdalnego parkowania, system Premium Audio BOSE czy też elektrycznie sterowane, wentylowane fotele przednie z tapicerką skórzaną.
Topowa wersja Platinum poza wyposażeniem Executive oferuje jeszcze: przednie fotele Premium Relax z funkcją pamięci ustawienia, elektrycznie sterowane tylne fotele oraz wyświetlacz Head-Up. Elementy wyposażenia oferowane jako pakiety w wersji Executive w tej wersji należą do wyposażenia standardowego. Opcjonalnie oferowany jest dach panoramiczny Vision oraz dach Solar z panelami fotowoltaicznymi, a także 20-calowe felgi aluminiowe.
Hyundai IONIQ 5 ma szansę?
IONIQ 5 imponuje rozmachem stylistyki i sprytnymi rozwiązaniami w kabinie. A jeśli dodać do tego możliwość ultraszybkiego ładowania (100 km zasięgu w 5 minut), systemy łączności i wsparcia kierowcy czy funkcję Vehicle-to-Load (V2L), to może okazać się, że najnowszy elektryczny Hyundai namiesza na rynku elektryków. Szczególnie ciekawie IONIQ 5 wypada na tle rywali, jeśli porównać auta w wyższych wersjach wyposażenia z napędem 4x4 i uwzględni ceny oraz potencjał napędu.
Hyundai IONIQ 5 został objęty jest 5-letnią gwarancją bez limitu kilometrów, a także gwarancją 8-letnią lub do 160 tys. km na akumulator.
Wymiary IONIQ 5 | |||
Rozstaw osi | 3000 mm | ||
Długość | 4635 mm | ||
Szerokość | 1890 mm | ||
Wysokość | 1605 mm | ||
Przestrzeń ładunkowa | |||
Bagażnik z tyłu | 531 l / 1591 l | ||
Bagażnik z przodu | 57 l (2WD) lub 24 l (AWD) | ||
Osiągi | |||
Platforma | Electric-Global Modular Platform | ||
Zasięg (według cyklu WLTP) | 470~480 km (wersja 2WD z baterią 72,6 kWh) | ||
Akumulator 72,6 kWh | AWD | Moc | 225 kW |
Moment obrotowy | 605 Nm | ||
0-100 km/h | 5,2 s | ||
2WD | Moc | 160 kW | |
Moment obrotowy | 350 Nm | ||
0-100 km/h | 7,4 s | ||
Akumulator 58 kWh | AWD | Moc | 173 kW |
Moment obrotowy | 605 Nm | ||
0-100 km/h | 6,1 s | ||
2WD | Moc | 125 kW | |
Moment obrotowy | 350 Nm | ||
0-100 km/h | 8,5 s | ||
Dostępne kolory | |||
KAROSERIA: Gravity Gold Matte, Shooting-Star Gray Matte, Digital Teal-Green Pearl, Lucid Blue Pearl, Atlas White, Cyber Gray Metallic, Phantom Black Pearl, Galactic Gray Metallic, Mystic Olive-Green Pearl. WNĘTRZE: Obsidian Black, Dark Pebble Gray/Dove Gray, Dark Teal/Dove Gray. |