Ford postarał się by Bronco naszych czasów podążał własną drogą. Miał indywidualny styl niczym Mustang czy olbrzymi F-150. Solidne nielakierowane osłony, czarne poszerzone nadkola, podcięte po bokach zderzaki oraz koło zapasowe na klapie sprawiają, że nie wyprze się rodzinnego zamiłowania do grasowania po bezdrożach.

Reklama
Ford Bronco to stuprocentowa terenówka. Na celowniku Jeep Wrangler i Land Rover Defender / Ford

Znawcy modelu w kanciastym nadwoziu nowej generacji odnajdą nawiązania do poprzedników. Nam udało się wskazać okrągłe reflektory i oddzielne kierunkowskazy podobne do tych stosowanych w pierwszym Bronco z 1966 roku. Krata chłodnicy z poziomymi wlotami, a nawet kształt drzwi czy odstające lusterka przypominają o przodkach i budzą sentyment do amerykańskich filmów. Podobnie jest z elementami wystroju kabiny. Wnętrze dorównuje wyglądowi nadwozia – jest skromne i podporządkowane użyteczności. W podłodze przewidziano nawet otwory do odprowadzenia wody.

Ford Bronco dziś i jego dziadek z 1966 roku / Ford

Ford pierwszy raz w historii Bronco chce trafić w gust różnych kierowców. Stąd wprowadza aż trzy warianty nowego modelu. Najbardziej zabójczo wygląda w klasycznej 2-drzwiowej odmianie. Rodzinom spodoba się wersja z dodatkową parą drzwi. Zresztą producent przewidział możliwość ich demontażu i przewozu w bagażniku (w specjalnych pokrowcach). Dach składa się ze zdejmowanych paneli – w odmianie 2d przewidziano trzy moduły, a w dłuższej o jeden więcej.

Ford Bronco / Ford

Amerykanie wprowadzają także Bronco Sport, czyli odmianę łagodniej stylizowaną o charakterystyce SUV-a, ale dzielną w błocku i wodzie.

Ford Bronco Sport / Ford

Ford pod maską nowego Bronco proponuje 4-cylindrowy silnik benzynowy 2.3 EcoBoost o mocy 270 KM lub jednostkę 2.7 V6 z mocą ponad 300 KM. Napęd przeniesie 10-stopniowy automat lub 7-biegowa przekładnia manualna (6+1). Układ 4x4 przewidziano w dwóch wersjach różniących się przełożeniami.

Ford Bronco First Edition / Ford

Wrażenie robi geometria podwozia: kąt natarcia to 43,2 stopnia, rampowy 29 st., a zejścia 37,2 st. Do tego jest prawie 30 cm prześwitu pod brzuchem auta, 35-calowe opony terenowe i możliwość brodzenia do głębokości ponad 85 cm. O dzielność i łatwość jazdy poza asfaltem zadba kilka elektronicznych wspomagaczy, a lista obejmuje m.in. funkcję do zmniejszenia promienia skrętu na bezdrożach (jedno z tylnych kół będzie blokowane, a pozostałe przenosząc napęd, ułatwią wykonanie manewru); inny system umożliwi kontrolowanie jednym pedałem hamowania i przyspieszania. Konstrukcję Bronco oparto na ramie, a zawieszenie – wzorem Raptora – ma pozwolić na szybką jazdę w terenie.

Ford Bronco / Ford

Sprytnym rozwiązaniem jest system G.O.A.T. (z ang. Koza), cztery litery to akronim od "Goes Over Any Terrain". Ford w ten sposób nazywa pokrętło na tunelu środkowym, które pozwala korzystać z siedmiu automatycznych trybów jazdy odpowiednich do nawierzchni.

Ford Bronco / Ford

Cena? Ford Bronco w odmianie dwudrzwiowej ma kosztować od 28 500 dolarów (ok. 114 tys. zł). Model dłuższy to minimum 33,2 tys. zielonych. Wariant Badlands wymaga przynajmniej 42 tys. dolarów, Wildtrack – 48,9 tys. dolarów. Seria First Edition w cenie 59 tys. dolarów była dostępna w rezerwacji – wystarczyło wpłacić 100 dolarów, ale auta rozeszły się na pniu.

Ford Bronco / Ford

Model o mniej hardcorowym wyglądzie, czyli SUV Bronco Sport kosztuje 26 660 dolarów. W tym przypadku odmiana First Edition jest jeszcze dostępna w rezerwacji. Ale to kiepskie pocieszenie, bo na finał mamy najbardziej druzgocącą wieść. Ford Bronco nie będzie dostępny w Polsce. Koncern nie przewiduje też wprowadzenia tego auta do Europy. To jakaś kara czy foch ze strony Amerykanów? Chyba, że tajny plan przewiduje wersję hybrydową, a wówczas urzędnicy UE dadzą zielone światło i Bronco wjedzie na Stary Kontynent.

Ford w latach 1966-1996 stworzył aż pięć generacji Bronco. Samochód słynął z dzielności terenowej i dwudrzwiowego nadwozia. A przykładowo Bronco z końca lat 80. był wyposażony w napęd na cztery koła, automatyczną skrzynię biegów, tempomat, klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek i pneumatycznie pompowane fotele. To tylko kilka elementów seryjnie montowanych w USA w autach sprzedawanych trzy dekady wstecz. W tamtych czasach w Polsce produkowano fiata 125p i 126p, które mogły jedynie pomarzyć o podobnych rozwiązaniach.

Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford
Ford Bronco / Ford
Ford Bronco Sport / Ford
Ford Bronco Sport / Ford